Slirade NY koppling

Forum Modellspecifika forum OG900 Slirade NY koppling

  • Detta ämne har 29 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-23 17:21 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25897
    joh900
    Deltagare

    Någon mer som råkat ut för att Sachs 228mm lamell samt tryckplatta slirar som FAAAAA.. på en 900 S med ”rätt” svänghjul så fort laddtrycket går över 0,6bar ungefär? Grejerna är NYA och har suttit på i ca 100mil. Det är ju tänkt för 9000, men jag har tidigare kört med samma storlek på lamell, fast annat utseende på tryckplatta (behövs en större ring för att avlasta tryckplattan i jämförelse med den Sachs-tryckplattan som kräver betydligt mindre ring).

    Den andra hann jag köra nånstans kring 1500mil utan ett endaste slirande, trots laddtryckspeakar på 1,2bar… Vet inte tillverkare på den, men lamell/tryckplatta är i alla fall stämplade ”MADE IN ENGLAND”.

    Såå… Vad faaa beror detta på? Jag vet minst en till som har precis samma problem. Allt är avfettat innan montering, slaven fungerar som den ska och urtrampningslagret är också nytt. Svänghjulet är plant och fritt från fett (badade allt vad anliggningsytor heter med bromsrengörning innan montering). Monteringen har jag gjort precis som ”vanligt” och förra gången var det som sagt inte det minsta problem…

    Det som verkar kunna vara ett gememsamt ”problem” är att det inte verkar som solfjädrarna går tillbaka fullt efter man väl har klämt ihop dem och lagt i ringen för att avlasta tryckplattan och sedan monterat den och tagit bort ringen. Fjädrarna ligger inte mot metallen på tryckplattan vid utfjädrat läge när det är monterat, men det kanske inte ska behövas?

    Jag har den gamla tryckplattan kvar och det går ju såklart att prova och montera den istället i kombination med Sachs-lamellen (lamellen som hör till den gamla tryckplattan har badat i växellådsolja…). Men innan jag börjar riva så vore det kul att veta om det är någon mer som har haft samma problem.

    Så… någon?

    MVH

    #191701
    turbocab
    Deltagare

    JAAA!!! Skulle just skriva denna tråden själv. På min röda så dog ju kopplingen i somras, jag rev allt och monterade nytt. Döm om min förvåning när den slirade. Ny Sachs, från Speedparts. Dock så kan jag ha slarvat där med rengöringen litegrand, så jag pillade i en till och det blev bättre med rejäl rengöring – men nog fan slirar den. Vid hög belastning på 4an och 5an så släpper den… Nu har det blivit lite bättre, men jag vet inte ja…Fick sänka laddet på den lite.

    Hoppar fram till nu i veckan och min svarta TurboS: Jag har ju gjort en större genomgång på den, NY låda. Gammal slav och lager, men helt nytt Sachs koppling monterad. Både kopplingen och svänghjulet är tvättade i Brakeleen rejält, allt var fräscht. Inga oljeläckage. Och den slirar på 5an vid segdragning, tydligt. Denna bilen är inte E85 konv än utan går på bensin och går bra men inte såååå bra.

    Så jag kan bara bekräfta ditt problem på två bilar till. Djävligt segt. Jag gissar att jag det är pressningen av solfjädern som är problemet. Kanske om man använder rätt ring av metall som verktyg och bara precis pressar så mkt som behövs för att få dit grejorna? Jag vet inte jag… Tidigare har jag monterat några kopplingar till på samma sätt och inte haft problem så jag är också inne på att dom ändrat nåt eller har problem med grejorna.

    Min röda är okey nu ändå faktiskt när jag sänkt laddet lite, och den svarta kommer jag inte segdra med fullt ladd på femman – det är ju inte bra ändå ur andra synvinklar. Hoppas det klarar sig då.

    #191702
    saabaero
    Deltagare

    Kanske är läge att prata med den som sålt kopplingarna ?
    Kan ju vara så att man ändrat specen alt att det faktiskt är något fel med tryckplattorna som visar sig när man använder dom lite utanför org specen.

    Som ni är inne på kan även monteringsfel vara ett alternativ men även det borde säljaren kunna upplysa om isåfall.

    #191707
    joh900
    Deltagare

    Både min och den andra jag känner till är köpta på Speedparts, som nu typiskt nog har semester i 3 veckor… Dessutom beställde jag kopplingen i vintras, men fick ut bilen först i maj och först nu har jag börjat köra på lite högre ladd och det är ju bara då det märks. Så vi får väl se vad de säger, eller om jag och alla andra har gjort ”fel”.

    Som sagt, förra kopplingen som jag beställde för kanske 1år sen och monterade precis lika noga, med SKF urtrampningslager (som det även är denna gång) och samma slav fungerade klockrent från start till slut. Ska se om det går läsa ut märke på den gamla tryckplattan/lamellen som faktiskt funkade, något mer än MADE IN ENGLAND borde man ju stå…

    TurboCab, dina två kopplingar har också varit 228mm till 9000 eller?

    MVH

    #191708
    saab putte
    Deltagare

    Jag har samma problem på min 99a. allt gjort efter regelboken, Ny sachs 228 från sp. Slirar som fan. På en av mina 900or kör jag samma koppling men en modell äldre, den köpte jag på saabklubben, även den 228 från 9000 men där har jag aldrig haft problem med slirande koppling.
    Detta med att solfjädrarna stannar kvar en bit in efter avlastning hände på båda jag satt i. Och på den ena funkar det utan problem.

    När jag bytte kopplingen i 99an så var jag extra noga med att pressa in fjädrarna minsta möjligt,just så orginal ringen(verktyget) passade. men dem hamna nån mm in ändå.

    Så något måste ha ändrats på tryckplattorna känns det som.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #191709
    turbocab
    Deltagare

    Mina kopplingar var standard og900 1990- och det är väl 220 mm modellen? Men problemet är alltså samma. Putte, ditt inlägg är ju intressant också, du har ju gjort enligt konstens regler verkar det. Vi vår skriva till Speedparts allihopa sen så dom blir uppmärksamma på problemet.

    #191711
    saabaero
    Deltagare

    Jag har en äldre original 9000 tryckplatta (228mm) tillsammans med en gammal org lamell (så gammal att den innehåller asbest) som jag köpt på Saabklubben.
    Inget slirproblem.
    Tryckplattan har jag tryckt in så långt att slaven ”ploppat ur” men tryckplattan visar inga tendenser till problem.
    Laddar 1bar med 19T så jag hr väl inget herrejössesvrid heller.

    #191712
    prostreet
    Deltagare

    Min org, 220mm koppling har alltid slirat på 3:an, ända sen den dagen den sattes dit.

    Men säljer fortfarande svenska saabklubben dessa 228 mm kopplingar?

    #191716
    joh900
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Mina kopplingar var standard og900 1990- och det är väl 220 mm modellen? Men problemet är alltså samma. Putte, ditt inlägg är ju intressant också, du har ju gjort enligt konstens regler verkar det. Vi vår skriva till Speedparts allihopa sen så dom blir uppmärksamma på problemet.

    Ok, samma problem även med orginalkoppling alltså… Alla här kan ju knappast ha gjort fel vid montering så nån skit måste det ju vara. Får väl börja leta lameller på skroten snart verkar det som…… 🙄

    MVH

    #191717
    anderslindh
    Deltagare

    Jag köpte förra året en 220mm koppling, standard alltså, i samband med renoveringen, men den har inte slirat alls faktiskt. Sitter kanske inte på lika mycket krut som ni, men borde inte vara så stor skillnad. Den var från speedparts, sachs (OE.1808). Fick först en 9-5-kopping så jag fick byta.. Kopplingen trycktes till för mycket ett par gånger och den fjädrade ut på baksidan eller vad man ska säga – om ni förstår?

    När köpte ni era?

    #191724
    joh900
    Deltagare

    Jag beställde min 2012-02-26, med artikelnummer OE.1806.

    Provkörde för ett par timmar sen, och idag slirade den inte alls?! Trodde jag… efter jag kört ett tag på 1,1-1,2bar så började den slira, efter några repor och kanske 10minuter. När den väl slirar så börjar den slira strax över grundladd, typ 0,6-0,7bar vilket INTE är ok..

    Har precis fått ur Sachs-tryckplattan och lamellen nu och både lamell och tryckplatta är torra och fina. Den vita texten ”Sachs” på lamellen har inte ens hunnits slitas bort. Ska prova sätta dit den gamla tryckplattan för att se om det blir bättre.

    Nu åter till skruvandet!

    MVH

    #191739
    dresen
    Deltagare

    Jag lärde mig ett knep ang. dessa lameller och vad som kan vara bra att tänka på, vid montering, detta via SjuntorpsRacingteam, som körde SLC saabarna osv.

    Om man tar smärgelduk/sandpapper..och drar några drag på ytan, bägge sidor, av lamellen för att få en annan yta vid inkörningen.

    Hörde detta idag, så varfför inte testa?

    mvh

    #191740
    joh900
    Deltagare

    Nu har jag provkört, Sachs 228mm lamell och min gamla tryckplatta blev LITE bättre, men nog fan vill den slira lite ibland ändå om man klämmer fullt vid typ 2500rpm på fyran och femman. Kanske blir bättre med tiden, har inte kört så mycket på högre laddtryck och som sagt hade det ju inte slitit bort Sachs-texten på lamellen ens så.

    Dresen, får ta och testa det om det inte blir bättre snart. Eller så byter jag ut hela skiten mot något annat, vad man nu ska ha om man inte vill ha sinter… Skulle vilja ha tag på en 228mm lamell av samma märke som jag hade förra gången, vad nu det var för den skiten fungerade kalas utan slir och krångel.

    MVH

    #191741
    anderslindh
    Deltagare

    Nu har jag inte 100% koll här, men visst är det väl svänghjulet som lamellen går emot och det är där friktionen uppstår? I så fall är det väl en risk att man slitit ner ett litet litet spår på 220mm i diameter och när man sen sätter på en 228mm lamell så har den bara de 8mm kvar längst ut som ligger emot helt och då blir friktionsytan för liten? En tanke bara..

    #191742
    dresen
    Deltagare

    Jag tror det hade hjäpt att dra med smärgelduk på ytorna innan montering samt på svänghjul, detta var vad jag fick hört igår.

    Detta för att skapa lite mer grundfriktion = bättre för att man sliter ner det yttersta skitet först o ganska fort.

    Låter man inte göra någonting åt saken utan slirar hela tiden…..så har det snarare med att lamellen blir glazead/ överhettad = för varm. -> hal på ytan.

    Kommer man dit går inget att göra åt saken därför säger folk att skiten slirar hela tiden och gjort jämt.

    Har du monterat dit org. tryckplatta igen… så har det kanske snarare med att lamellen blivit som nämnt tidigare och att felet inte ligger hos tryckplattan.

    Funkar slavcylindern helt 100% ?…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng