Smakråd, styling i tidsenlig anda 99:a 1976?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Smakråd, styling i tidsenlig anda 99:a 1976?

Detta ämne innehåller 55 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-13 07:02.

Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)
  • Författare

jocke e
    Deltagare

Jag kom på att jag hade några foton på en goding som jag hittade för några somrar se´n. Visserligen en CC, men färgen stämmer väl hyfsat? Enl. VV en 77:a med en ägare sedan ny!
    Stylingen är nog tidsenlig, om inte annat är den härlig.

petter
    Deltagare

Det är ett äldre par i Funkabo som äger den, Jocke. Han har byggt spoilern själv, gubben. Och det är ingen turbo. 🙂

Mvh Petter, som ibland jagar fredliga pensionärer med brun V4

grinolle
    Deltagare

Mmmm…, den funka bra som inspiration!

Jag har funderat lite, jag har en glasfibervinge på G (samma modell som avbildades i Lustgasens inlägg ovan). Den köper jag nog hursomhelst, för åker den inte på denna bil så blir det nog fler 99:or, jag SKA ju ha en EMS, eller möjligen en 99 sedan Turbo så småningom.
    Men jag funderar kring det här som jag skrev ovan om den lilla tunna gummivingen som fanns förr. Om man inte kan få tag på en hel sån, undrar om man inte kunde få nån att fräsa fram en sån ur ett stycke lagom hårt gummi, alternativt skulptera fram en i byggfoam, plasta och antingen måla mattsvart eller belägga med ett tunnt lager gummi?
    Men jag skulle behöva bilder på den rackarn, för jag har bara minnesbilder av att den fanns och att den var liten och nätt, ingen aning om proportionerna eller profilen.

Hursomhelst, fortsätt låta bilderna på stylade 99:or flöda, jag har hur skoj som helst med denna tråd!

Anders Olsson

krister k
    Deltagare

Gissar att det är en sådan här vinge du fiskar efter..?

grinolle
    Deltagare

Hmmm…, jag hade för mig att den var ännu lite tunnare, samt att jag inte känner igen avslutningarna ute vid kaross-sidorna. Hade för mig att den bara var så bred som luckan (denna ser ut att överlappa luckan), och samma ”profil” hela vägen.

Men jag kan mycket väl missta mig, min minnesbild är som sagt lite vag. Den spoilern du visar var hursomhelst snygg, vet du (eller nån annan) ungefär vilka år den fanns (bilen på bilden är väl en 80-talare)?

Anders Olsson

walle
    Deltagare

spoilern har han inte byggt själv jag har haft några sånna spoilers som sitter i bak kallas ank stjärt.

Lollo
    Deltagare

Finns en variant som är smalare på sidorna, men den är inte alls lika snygg. Det är en 80talare, vet dock ej när läppen kom.

grinolle
    Deltagare

Okej, tack!
    Jag får kolla vidare. Om nån sitter inne med information om vilka vingar som fanns tillgängliga 1976 (t.ex. tillbehörskatalog) så vore jag tacksam. Är det bara ”anktsjärten” som gäller så funkar ju det med, men jag hade tänkt mig nåt lite diskretare till Supern.

Anders Olsson

martin valentin
    Deltagare

jag har givetvis en sån som den bruna till min cc, inköpt på saab original tillbehörsbutik såklart! helt rätt valle!

grinolle
    Deltagare

Har du hunnit kolla nåt på grejorna jag var intresserad av Martin? Ingen panik som sagt, men jag tänkte ”propåa” lite när du ändå droppade in i tråden igen! 😀

Anders Olsson

jean
    Deltagare

Jag blir ju upplivad av denna tråd, får ett starkt behov av att ”Hotta till” min 99E.. Någon som har en hönstrappa liggande? (Börjar med den..)

Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng