Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
februari 13, 2009 at 13:24 #135394
En av mina älsklingsbilar är min vita 9000t, original airflow med all utrustning, som jag köpte riktigt billigt. Har tydligen varit golfvinst till Lotta Neumann… Den är helt original och körbar, samt ser inte så värst rostig ut. Men det kändes inte bra när domkraften gick rakt in i något tomrum och att plasten verkar sitta ganska löst på sina ganska många ställen.
Min fråga; är det “standardrost” på sådana där som inte är helt hopplösa att fixa eller är det bara att lägga ner?
När det gäller den fina talladegan i Östersund har jag också för mig att det inte är en lågmilare, snarare en minitiuöst underhållen bruksbil med närmare 30000 mil på mätaren.
Den mindre fina, fast ändå så där härligt patinerad ägs (eller ägdes) av någon i Nälden tror jag att det var. Ringde honom, men den höll han hårt i.
I Djura tittade jag för ett par somrar sedan på en rostig talladega med en ägare, som var till salu. Skippade den på grund av dåligt skick, sen såg jag den kvaddad på skroten i Leksand ettt par veckor senare.
Äldsta 9000 är ju inte en extremt intressant bil utseendemässigt, men med all plast är den riktigt snygg, antagligen den enda saaben som ser helt ok ut med airflowkit.
God nyheter är förhoppningsvis på väg in.
En mycket trevlig tös på Vägverket satt en bra stund med mig i telefon och jagade Talladegor.
Förhoppningsvis så ska jag få en del information av henne via mail. Funkar det så blir jag så lycklig att jag nästan skulle kunna fria till henne. Men vågar jag lita på teknikens under……Hur som helst så kan ni få ta del av en del utav godsakerna.
97st Talladegor lyckades hon finna. En fördubbling av mitt förra bud på “ungefär 50”.Fördelning
14st 88
11st 88B
1st 88 som har -TA-B. Denna ska antagligen heta -TA-K och då vara en 88B
43st 89
28st 90Nu kommer den frågan för experterna.
Finns det någon som kan läsa ut vad olika modellkoder står för? Om vi bortser från “slaskkoden” SA0000 så finns det 8st olika modellkoder. Jag har en teori om modellkoderna, men den vill jag inte lansera utan kött på benen.
Kan man få klarhet i modellkoderna så kan jag även presentera fördelningen i modellkoderna.Rodder76 wrote:Kom på en grej.
Clarion använde sig utav en Talladega som demobil under slutet av 80 och en bil in på 90talet.
Finns det någon som har mer information, bilder och/eller tidningsreportage eller dylikt på denna bil?Inga höjdarbilder men här kommer tre bilder jag hittade i mitt fotoalbum som är tagna på stockholms bilsalong 1988 med bla clarion saaben.Tyvärr reflekterar nummerplåten men börjar på M och siffrorna är 555.
stefanruf:
Tack för de där bilderna, verkligen härliga att se. Det ger en speciell känsla med gamla dåliga bilder av någon konstig anledning, men det var synd att de inte var större.
Ett speciellt tack för bilden på Clarion-Talladegan då jag inte hittat några bilder på den innan. Kommer bara ihåg bilen från barnsben då den var på Saab Ana i Linköping och jag mindes inte riktigt hur dekoren såg ut på den.Lustgasen:
Hade du bråttom?
ENU494 som är reggad som en Mblå 9000 från 1989 ägs av en bilskrot enligt VV. Inte mycket som skvallrar att det regnummret tillhört någon Talladega tyvärr. ENU494 är förövrigt även i 1991års försäljningsbroschyr fast då som en Aero! Konstigt, eller hur! Aero 1991 har lutande front och ett annat kjolpaket!NBF121 står även den som avregistrerad, så det får vi nog tyvärr tolka som att den är död. Den bilen var dock en äkta 88B
Rodder76 wrote:ENU494 är förövrigt även i 1991års försäljningsbroschyr fast då som en Aero! Konstigt, eller hur! Aero 1991 har lutande front och ett annat kjolpaket!Njae, nu håller jag inte med.. ENU finns bara på en bild i 91 års katalog och den är tagen snett bakifrån. Bakkjolen är en Talla och den har dubbla utblås. Sidkjolarna är svårare att se pga ljuset och fronten ser man inte alls. Jag duger då inte till att se om det är trubbnos eller inte på den bilden snett bakifrån.
Jag är ganska säker på att det är samma ENU utan Talladegastripes som är med i 91 års katalog.Om nu Saab skulle gjort sig till att bygga om ENU till nya fronten är ju inte det så jobbigt heller men det verkar inte sannolikt.
Däremot finns det en annan bil i katalogen, en Talladegaröd CC Aero med rätt front och rätt paket som är fotad snett framifrån.
Reg nr OAM309 som är en SAAB 9000 T16 CD55L-TA-S årsm 1990 så den är tydligen ombyggdHar en kompis som har en Talladega/aero. Det skall vara en Svensksåld tidigare PR-bil för SAAB i Trollhättan.
Saab 9000 T16 5d M5 Sport (Talladega/Aero) -90
Tillverkad i 200 exemplar säger han….Vad är detta för blandras?
Skicka ett PM så kan du få bilder. Men du kanske vet om den redan?
SaabAero:
Jag kanske var otydlig
Koll bilden i 1990 års försäljningsbroschyr så kommer du upptäcka någotFör er som inte har broschyrerna eller som bara vill ha storyn.
Bildern ur 1990 broschyr är enkelt fotoretuscherad till 1991års broschyr. Talladegastripes är borta och det sitter andra emblem på bakstammen, i övrigt är bilderna helt lika!Sedan så har jag inga problem själv att se att det är trubbnosen på ENU även i 1991års broschyr. Tydligt även att det är Talladega-frontspoiler och inte Aero-frontspoiler. Det enda som är svårt att avgöra är sidokjolarna, men de har jag svårt att se skillnad på in real med då jag aldrig fokuserat på dessa.
Nu ska inte denna tråd handla om Aero, men som du säger så är OEM reggad som Talladega. Det är nog bara så enkelt att det som hände inne på Saab på den tiden inte riktigt kan jämföras med modernare styrningar av hur saker “ska gå till”. Det finns värre bilar än just OEM att förstå hur de kunde få sin titel…. OEM får snarare betraktas som förseriebil, och de är näst intill aldrig reggade 100% “rätt” eller trovärdigt. Som ett exempel så hade ingen Turbo X just Turbo X inskrivet i VV’s papper. Det gör att det egentligen finns fler Turbo X i sverige än de 175 som såldes, frågan är bara om någon av förseriebilarna läcker ut på marknaden sen….
Karl wrote:Har en kompis som har en Talladega/aero. Det skall vara en Svensksåld tidigare PR-bil för SAAB i Trollhättan.Saab 9000 T16 5d M5 Sport (Talladega/Aero) -90
Tillverkad i 200 exemplar säger han….Vad är detta för blandras?
Skicka ett PM så kan du få bilder. Men du kanske vet om den redan?
Jag vill inte på något sätt baktala din vän eller så. MEN just dessa bilar finns det uppenbarligen ingen som vet något om. Att bilarna finns råder inget tvivel om, många gånger importerade bilar, men det känns som om ägarna försöker att skapa en auora att dessa bilar ska vara speciellare eller unikare. Kanske bara så enkelt att de ska försöka rida på “högre andrahandsvärde”-vågen som en Talladega och Aero brukar ha eller hade förr.
Det som är lite intressant är att flera av ägarna till dessa bilar kan framhäva just att det är en specialutgåva, att det är pr-bilar med mera med mera, men tydligen kan ingen säga vad de egentligen heter. M5sport/Talladega/Aero….. nä.. jag tror de flesta kan enas om att de inte hette så.Men för att runda av lite… Jag har inget intresse av denna modell i min statistik. Den dagen som vi kan få klarhet om denna utgåva bilar, gärna från Saab, så kan vi dock börja fundera i hur man kan spåra dem…..
Ren spekulation om dessa är dock att det antingen handlar om förseriebilar till kommande Aero eller att det är bilar egentligen avsatta för utlänska marknad men som blivit kvar i sverige av en eller annan anledning…. lite likt “en tyskspecad Talladega” eller nåt.
Notera att det är 100% spekulation utan verklighetsbasering. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.