Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
@norman wrote:
Kul att denna underbara tråd kommit till liv igen :CE
Den gamla artikeln från Teknikens var också en fröjd att läsa fast jag håller inte med om att man ”klarar sig utan” de röda dekorränderna och ”Talladega” dekalerna. (på min finns en extra på bakluckan;))Ja de var intressant läsning. =) Och jag är som sagt en utav dem som anser att en äkta Talladega är svart med dekorstripsen. =) Sen så håller jag på att hjälpa kompisen med att hinna info om hans bil. Han har en 9000 Turbo MY1990 som är importerad som han hade fått till sig att det var en talladega. Men den är röd. Så det måste väl vara en Turbo Sport då?
januari 25, 2015 kl. 10:35 #199913Bör vara en Turbo Sport. Eller bara Sport som man egentligen kaller dem.
Nedan citat från Rolf Sarsten som var projektledare för Saab 9000:
”Sportarrna lackades i fabriken – förutom AERO-paketet.
Bilarna levererades ”inte helt färdiga” till Wallhamns hamn på Tjörn som har en stor utrustningsverkstad.
Dock monterade man:
-specialstolarna
-sportchassit inkl. hjulen
-högprestanda styrenhet
-sportavgassystemetI Wallhamn installerades:
-AERO-satsen
-bakre dekor”En Sport är enligt mig också en trevlig och ovanlig Saab 9000. Ägde själv Rolfs förserie Sport från -89.
augusti 4, 2016 kl. 12:11 #400548Har köpt en 89:a nu i sommar. Det är ett bra objekt men det saknas en del delar och det var nog väldigt länge sen den gick. Ägare har växlats o delar har försvunnit på vägen.
Min ambition nu är att få rull på den för att sen återställa den i originalskick.Jag skulle därför hemskt gärna vilja komma i kontakt med någon i Sthlms-trakten som har en Talladega som jag kan kolla lite på, så att jag kan jämföra o få koll på vad jag saknar så att denna bil ska kunna komma ut på vägarna igen?
Hoppas det finns någon vänlig själ där ute?
//Matsapril 2, 2018 kl. 19:29 #442245Hej. Jag har en talladega som är klart värd att renovera ligger till försäljning här på forumet för bud över 25000.
Är du intresserad så ta dig en titt..-
Det här svaret redigerades för 7 år sedan av
Fredrik Thoren.
Attachments:
april 2, 2018 kl. 19:31 #442247Hej. Jag har en talladega som är klart värd att renovera ligger till försäljning här på forumet för bud över 25000.
Är du intresserad så ta dig en titt..april 13, 2019 kl. 22:02 #458167Som nybliven Talladega-ägare så fanns det mycket intressant här i tråden.
Är det någon som har koll på vilka stereosystem som kunde beställas på 88:an? Saabs egna stora system verkar ju kommit senare. Min är utrustad med en Pioneer cd-växlare och Pioneer högtalare i hatthyllan. Dock inga orginalhögtalare bak. Undrar om detta var något som kunde beställas redan från fabrik eller om den beställdes helt utan stereo och sedan utrustades i efterhand. Högtalare bak borde väl varit standard annars?
Min Talladega som nämns av David i det första inlägget i denna tråd är äntligen ute på vägarna igen, efter fem år av strul med elsystem och koppling/broms hydraulik. Igår gick hon igenom besiktningen med ”nästan” blankt papper (lite begynnande rost i höger tröskel som ett ”bra att veta”, vilket jag redan visste). Sonens Talladega gick också igenom, med blankt! Besiktningsmannen var lyrisk, han gillar 80-90-tals bilar, aldrig suttit i en äkta Talladega, och så igår fick han köra två stycken.
Attachments:
april 25, 2020 kl. 08:29 #469355Kul att de är på rull igen.:) De är snygga talladegorna.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
Det här svaret redigerades för 7 år sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.