Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 21 februari, 2009 kl. 17:28 #136038
jonathan p
DeltagareDär ligger en äkta talladega ute på blocket nu faktiskt. En NSB370, verkar dock rejält rostig lite här och var, har fått bilder som specificerar var rosten finnes, vänster bakskärm är helt slut tyvärr 🙁
http://www.blocket.se/vi/20261972.htm?ca=22_s
Positivt är att den har haft en ägare under väldigt långt tid 91-08 har jag för mig när ja kollade faxutdrag lite snabbt. Fullt räddbar men ja känner inte att ja har tiden just nu då jag håller på med en vit aerooptikad og900S -91 med 13900mil 🙂
21 februari, 2009 kl. 18:37 #136043rodder76
DeltagareJonathan P wrote:Där ligger en äkta talladega ute på blocket nu faktiskt. En NSB370, verkar dock rejält rostig lite här och var, har fått bilder som specificerar var rosten finnes, vänster bakskärm är helt slut tyvärr 🙁http://www.blocket.se/vi/20261972.htm?ca=22_s
Positivt är att den har haft en ägare under väldigt långt tid 91-08 har jag för mig när ja kollade faxutdrag lite snabbt. Fullt räddbar men ja känner inte att ja har tiden just nu då jag håller på med en vit aerooptikad og900S -91 med 13900mil 🙂
Är detta din bil?
Hur vet du att det är NSB370?Hur som helst så kommer jag ihåg annonsen på bilen 2008…. Tyvärr lite dåliga bilder så man aldrig kunde avgöra om det va så rostig som du påstår. Snarare att den såg fin ut…. men bilder kan ljuga så lätt….
22 februari, 2009 kl. 12:02 #136088jonathan p
DeltagareHej, den såldes av en bilfirma september 2008. Då till nuvarande ägare, jag äger den inte men ringde upp säljaren och bad om reg. har lite ytterligare bilder på den om du vill ha. Höger bakskärm har rostat så det är rejäla glipor kring skärmbreddaren samt förardörren har större rosthål på utsida samt alla dörrar har ytrost underkant. I övrigt verkar den vettig men ja känner inte att jag har tid för ytterligare projekt. Var först lite intresserad då även talladega ligger mig extremt varmt om hjärtat!
22 februari, 2009 kl. 20:38 #136128bengt j
DeltagareVinge till Talladegan på blocket: http://www.blocket.se/vi/20397570.htm?ca=17_s
23 februari, 2009 kl. 12:00 #136160rodder76
DeltagareHallå igen.
Kan nu meddela att jag fått en lista från Transportstyrelsen med alla kvarvarande -TA-bilar.
Listan innehåller inga registreringsnummer eller namn/adress tyvärr, men det är detta som de tar betalt för, så jag får helt enkelt nöja mig med det ”lilla” jag fått.Jag lyckades dock få ort där bilen är registrerad, om nu det kan vara till någon glädje.
Av någon konstig anledning så hittar jag ingen logik i SA-koden på bilarna, så det är väl bara att slå huvudet i väggen. Jag får glädja mig åt att jag lyckats pricka in de registreringsnummer som jag har på den listan…. även om det var ”svårt” och tidskrävande.
Det som kan anses vara glädjande är att de registreringsnummer jag har som man kan slå upp på VV’s hemsida men som då står som avregistrerade inte finns med i min lista.
Detta innebär att vi kan med relativt stor säkerhet veta att det finns 97st kvarvarande bilar varav hela 61st är avställda23 februari, 2009 kl. 12:06 #136162rodder76
Deltagare900EMS
Skoj att höra att du har en bil och att du tillkännager dess regnummer.Jonathan P
Tack för den utfyllande informationen. Tråkigt att höra att den inte är i det skick som man kunde tro då den skulle varit en enägarbil så länge. Förvisso passerat 30000mil i södra sltade Sverige, så det kanske inte är så konstigt…23 februari, 2009 kl. 12:28 #136164phermansson
DeltagareKul att läsa denna tråd! Du vet att det finns pengar att söka för denna typ av projekt?
23 februari, 2009 kl. 14:53 #136175rodder76
DeltagarePatrik Hermansson wrote:Kul att läsa denna tråd! Du vet att det finns pengar att söka för denna typ av projekt???
Jag vet att det kostar pengar att söka, men inte att det skulle finnas någon form av fond för att finansiera.Mer info för kalenderbitare (mig själv alltså 😉 )
Det finns 3st bilar som har samma reg-datum som förvärvsdatum. Antar att detta är 3st riktiga enägarbilar. Den ovan nämnda i Östersundstrakten är en av dem.
Sen finns det 3-4st till som skulle kunna vara bilar med en ägare eller visningsbilar eller nåt liknande. Dessa bilar har alltså ett förvärvsdatum som inte är samma som reg-datum, men bara några månader mellan.23 februari, 2009 kl. 15:48 #136179phermansson
DeltagareKolla Saabklubbens fond på medlemssidorna.
§1 Syfte
Medel ur Svenska Saabklubbens fond utdelas för att främja och understödja projekt rörande
bilmärket Saabs historia.
….
§5 Ansökan
Alla medlemmar i Svenska Saabklubben är behöriga att söka medel ur fonden.
…
§7 Urvalsprincip
Nämnden bedömer inkomna projektförslag och väljer ut det eller de som anses kunna tillföra
Saabhobbyn viktig kunskap.25 februari, 2009 kl. 07:25 #136298bovy
DeltagareRodder76 wrote:Hallå igen.
Kan nu meddela att jag fått en lista från Transportstyrelsen med alla kvarvarande -TA-bilar.
Listan innehåller inga registreringsnummer eller namn/adress tyvärr, men det är detta som de tar betalt för, så jag får helt enkelt nöja mig med det ”lilla” jag fått.Jag lyckades dock få ort där bilen är registrerad, om nu det kan vara till någon glädje.
Av någon konstig anledning så hittar jag ingen logik i SA-koden på bilarna, så det är väl bara att slå huvudet i väggen. Jag får glädja mig åt att jag lyckats pricka in de registreringsnummer som jag har på den listan…. även om det var ”svårt” och tidskrävande.
Det som kan anses vara glädjande är att de registreringsnummer jag har som man kan slå upp på VV’s hemsida men som då står som avregistrerade inte finns med i min lista.
Detta innebär att vi kan med relativt stor säkerhet veta att det finns 97st kvarvarande bilar varav hela 61st är avställdaHej.
Jag har kollat lite på saken och hittat 96 av de bilar du nämner. De fördelar sig som såhär:SA 2090 9000 Talladega med katalystaor MY1988
11 stycken totalt, 6 avställda och 5 påställda, alla svarta.SA 2091 9000 Talladega utan katalysator MY1988
14 stycken totalt, 9 avställda och 5 påställda, alla svarta.SA 2222 9000 Talladega MY1989
27 stycken totalt, 17 avställda och 10 påställda, alla svarta.SA 2249 9000 Talladega MY1990
7 stycken totalt, 3 avställda och 4 påställda, 2 röda och 5 svarta.SA 2250 9000 Talladega med taklucka MY 1990
8 stycken totalt, 6 avställda och 2 påställda, 1 lgrå, 2 röda och 5 svarta.SA 2253 9000 Talladega MY1990
2 stycken totalt, 1 avställd och 1 påställd, båda svarta.SA 2254 9000 Talladega med taklucka MY1990
12 stycken totalt, 10 avställda och 2 påställda, 1 mröd, 3 röda och 8 svarta.SA 0000 9000 Talladega ”Slaskkoden”
15 stycken totalt, 9 avställda och 6 påställda, 1 vit, 2 mblå och 12 svartaTotalt 96 bilar varav 61 avställda.
Rodder76 wrote:Patrik Hermansson wrote:Kul att läsa denna tråd! Du vet att det finns pengar att söka för denna typ av projekt???
Jag vet att det kostar pengar att söka, men inte att det skulle finnas någon form av fond för att finansiera.Mer info för kalenderbitare (mig själv alltså 😉 )
Det finns 3st bilar som har samma reg-datum som förvärvsdatum. Antar att detta är 3st riktiga enägarbilar. Den ovan nämnda i Östersundstrakten är en av dem.
Sen finns det 3-4st till som skulle kunna vara bilar med en ägare eller visningsbilar eller nåt liknande. Dessa bilar har alltså ett förvärvsdatum som inte är samma som reg-datum, men bara några månader mellan.Har hittat att 3 av alla dessa bilar fortfarande bara har sin första ägare, så du antar rätt. Dock inte säkert att det är dom bilarna du misstänker.
Mvh Martin
Edit: Stavfel
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
25 februari, 2009 kl. 08:54 #136301gagnefsbon
DeltagareBeträffande bilen som stod efter Nybrogatan i Falun vill jag bara nämna att jag såg när den fraktades därifrån för ett halvår sedan. En äldre bärgningsbil typ Volvo F7 drog upp den på flaket. Jag har för mig att bärgningsbilen var målad i ”Bärgningskårens” färger. Tyvärr tog jag inte reg numret.
26 februari, 2009 kl. 14:34 #136374saab turbo karlsson
DeltagareHej
Den på blocket ligger kvar än. Nu nere i 7500 kr, Någon som tänker rädda den från skroten??
26 februari, 2009 kl. 16:35 #136380Per-Erik
Deltagarevart får ni tag i SA- numret? På mitt reg bevis står det SAAB 9000 T16 CD55L-TA-S….
26 februari, 2009 kl. 17:20 #136387rodder76
DeltagarePatrik Hermansson:
Tack för tipset om bistånd. Än så länge är jag faktiskt inte betalande medlem i Saabklubben och arbetet jag lagt än så länge gör mig inget att jag betalt med egentid även om det kanske varit på bekostnad utav studier.
Det är dock högintressant om man ska dra detta vidare på djupare nivå, men det vågar jag nog inte innan studierna börjar ordna upp sig.Bovy
WOW. Det där va sannerligen information utöver det vanliga. Får man fråga hur du har tillgång till den?
Det som förvånar är just SA-koderna. Från början trodde jag att det skulle vara två per år, med eller utan taklucka, samt två för 88B som får anses klassas som egen årgång. Men när jag började kolla på listan så fann jag att så inte är fallet. Så vad betyder den där SA-koden egentligen?
Att poängtera i den listan så är en av bilarna den ovan nämnda OAM som är en av de röda Aero -91 reggad med -TA
Den ”mröda” bilen måste vara felregistrerad då det inte finns något på hela bilen som antyder att den är en Talladega. En helt vanlig 9000 Turbo i grunden.
En vit och en mblå visste jag om, men att det finns en mblå till, en grå och så många röda var jag omedveten om.
Den där listan som du verkar sitta med Bovy är jag synnerligen intresserad av att få ta del utav, för jag antar att där finns mer information.Eftersom jag bara har chassinummer på de bilarna, förutom Östersundsbilen, som jag antar skulle vara enägarbilar så kan jag bara uppge chassinummrena för att kolla om jag hade rätt, men som sagt. Det var ett antagande.
Jesper Yvell:
Jag har kollat lite på de regnummren och bilder jag hade, och tyvärr så verkade den bilen jag minns från Falun som säljesannons ha varit innan jag började föra min statistik. Jag kan således inte kolla av med dig om det kunde varit samma bil. Den var dock till salu under en längre period och jag tror att den hade något fel så den inte var körbar för tillfället. Inte omöjligt att den fick gå ett ödesdigert möte till mötes.Per-Erik:
Har inte listan framför mig just för tillfället. Men jag tror att jag lyckades pricka in din bil i listan och borde således kunna kolla av SA-koden på din bil.
Kommer under aftonen.26 februari, 2009 kl. 17:35 #136389rodder76
DeltagarePer-Eric
Om jag lyckats pricka rätt så är din bil chassinummer: CD55L5L1003453 och den har i så fall kod SA2250.
Förövrigt den enda som är registrerad i Helsingborg, men eftersom man inte är så bra på geografi när det gäller småorter och dylikt så kan det finnas fler i omnejden. Men det är den enda som står reggad i Helsingborg 😉 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.