Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 672 totalt)
  • Författare
    bovy
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Per-Eric
    Om jag lyckats pricka rätt så är din bil chassinummer: CD55L5L1003453 och den har i så fall kod SA2250.
    Förövrigt den enda som är registrerad i Helsingborg, men eftersom man inte är så bra på geografi när det gäller småorter och dylikt så kan det finnas fler i omnejden. Men det är den enda som står reggad i Helsingborg 😉

Jag är övertygad att du har helt rätt! :applause: 😉

/Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

rodder76
    Deltagare

Bovy:
    De som jag tippade som enägarbilar skulle vara

CD55L7K2002877 en 89:a med SA-kod SA2222 (avställd)
    CD55L5K2006068 Även denna en 89:a med kod SA2222 (avställd)
    CD55L9L1002256 Bilen uppe i Östersund. En 90 med kod SA2250 (påställd)

Per-Erik
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Per-Eric
    Om jag lyckats pricka rätt så är din bil chassinummer: CD55L5L1003453 och den har i så fall kod SA2250.
    Förövrigt den enda som är registrerad i Helsingborg, men eftersom man inte är så bra på geografi när det gäller småorter och dylikt så kan det finnas fler i omnejden. Men det är den enda som står reggad i Helsingborg 😉

Japp,det stämmer… 🙂 Tänk, man är lite unik, iallafall här i regionen då. Vi sa just det häromdagen när vi var ute å gled, att man ser ju inte några andra Talladegor, tyvärr…möter fler 95, 96 & 99:or. Snart är de i princip ett minne, om vi inte ser till att rädda några åt eftervärlden!

erik satre
    Deltagare

Den där andra som rör sig i Östersundstrakten såg jag idag, för första gången på länge! Den lever alltså, och den var i ett underbart småskabbigt skick. Matt lack, rostblemmor och väldigt urblekt bakpanel. Säkert lite rosthål under all plast, men inte så att man vänder bort blicken. Parkerade brevid med min 9000 Aero och gick in på zooaffären, men den var borta när jag kom tillbaka. Det grämde mig att jag inte hade med mig min fantastiska lilla ricohkamera (en GX100 som har lika stort emotionellt värde för mig som de flesta av mina Saabar), så jag kunnat bifoga lite färska bilder. Bilen hade regnummer NTK094.

Lasse Nilsson
    Deltagare

den såg jag oxå igår, uppe på lillänge. parkerade breve och skulle ta lite bilder när jag kom ut igen men borta……..att man alltid gör allt i fel ordning

erik satre
    Deltagare

Det blev ju en sporadisk miniträff där i så fall, fast ingen visste något. Kul att parkera brevid så där, ägaren måste ju ha fattat att det var för att vi lagt märke till bilen. Det var ju liksom i ett eget hörn av denna gigantiska parkering, så det blev ju en bit att gå till coop. Undrar om han/hon jobbar på flügger färg, eftersom knappast någon ställer sitt bil där.

rodder76
    Deltagare

Aha.
    Jag tackar för informationen om den andra Östersundsbilen. Tråkigt att höra att den inte är i samma förträffliga skick som den först omtalade bilen, men vad hade man förväntat sig 😉

Lustgasen
    Moderator

http://www.blocket.se/vi/20648750.htm?ca=2_s

Skynda köp innan någon [size:6pt]snorunge som pimpar med 18″ fälgar och trimmad motor[/size] köper bilen före!

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

saabaero
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    http://www.blocket.se/vi/20648750.htm?ca=2_s

Skynda köp innan någon [size:6pt]snorunge som pimpar med 18″ fälgar och trimmad motor[/size] köper bilen före!

Borde gå att pruta rejält på det priset.
    Verkar inte riktigt som ägaren har koll på att det är en specialmodell :angel:

hth
    Deltagare

Den har rullat en bit också. Hur kollar man säkert att den är äkta? Jag är inte alls hemma på 9000… :blush:

Är det alltid manuell låda på dessa bilar?

jonathan p
    Deltagare

Tyvärr har i princip alla Talladegor rullat rätt långt vid det här laget, det är enkelt räknat 32000mil/19år = knappt 1700mil/år. Alltså fullt normalt för ett långfärdslok som 9000 turbo. Man får nog se det som en god gärning att rädda en sådan från skroten och riva ner i delar samt renovera upp. De brukar klara sig bra från rost under förutom vid domkraftsfästen.

saabaero
    Deltagare
    hth wrote:
    Den har rullat en bit också. Hur kollar man säkert att den är äkta? Jag är inte alls hemma på 9000… :blush:

Är det alltid manuell låda på dessa bilar?

Alltid manuell
    Äkta Talladega = TA i typkoden
    Kan vara t.ex. Saab 9000 T16 CD55L-TA-K

rodder76
    Deltagare

Bilen som länkas till ovan är en äkta Talladega med typkod SAAB 9000 T16 CD55L-TA-S
    Bilen har således taklucka och SA-kod SA2254 i enighet med de flesta andra 90or med taklucka.

Per-Erik
    Deltagare

min lilla talladega vilar nu (i frid?) tills ett senare datum – förra veckan råkade jag ut för ett massivt växellåds haveri, med påföljande tvärstopp… min tilltänkta renovering av lilla besten kommer därför påbörjas lite tidigare än augusti som tänkt…

vad gäller talladegan i annonsen ovan har jag varit i kontakt med ägarinnan och fått en del detaljfoton, och den har en hel del synlig rost i skärmkanter, samt lite mitt på plåtar också. 2:orna verkar inte vara några stora saker, men 7(!) stycken. Jag är trots allt lite sugen på den, men lever med en viss budgetrestriktion då vi ska till usa hela sommarn… nåväl, vi får väl se, värd att rädda är den helt klart!

martin valentin
    Deltagare

jag ska har köpt den!!
    till mitt projektarbete när vardagsrummet är tapetserat!!!!

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 672 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng