Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Nu kanske det börjar vara dags att väcka upp några frågor kring Talladega och hur de skiljer sig mellan åren.
En sak som jag inte lyckats få någon rätsida på gäller 1990års Talladegor.
Nu har vi Per-Eric här med en 90:a och om jag förstår ovanstående text rätt även Martin Valentin.Så till frågeställningen:
På alla 88, 88B och 89or så är uttaget för avgassystemet relativt brett i förhållande till höjd. Detta för att rymma det dubbelpipiga sportavgassystem med röda ejektorer. Detta kan beskådas på bilder tidigare i tråden.
MEN på alla 90or jag sett bilder på så verkar uttaget vara mer halvmåneformat, mer likt det man kan se på Aero -91. Frågan är då, hade 1990års Talladega annat slutrör än vad de tidigare hade? Är det samma slutdämpare som det senare är till Aero -91 med enkelt utblås som är lite grövre?Till:
900EMS Grattis. Låter ljuvligt att bilen rullar på.
Per-Eric Beklagar växellådan. Vad hände? Kör du med den som den sportbil Saab ville framhålla den som eller självdog den av andra anledningar?
Martin Valentin Tolkar ovanstående som att man ska gratulera till bilköp. Ta väl hand om den.Rodder76 wrote:…MEN på alla 90or jag sett bilder på så verkar uttaget vara mer halvmåneformat, mer likt det man kan se på Aero -91. Frågan är då, hade 1990års Talladega annat slutrör än vad de tidigare hade? Är det samma slutdämpare som det senare är till Aero -91 med enkelt utblås som är lite grövre?Till:
…
Per-Eric Beklagar växellådan. Vad hände? Kör du med den som den sportbil Saab ville framhålla den som eller självdog den av andra anledningar?
…Vad gäller utblåset så hade min som orginal ett runt/ovalt rör, som jag fattat det samma som senare Aero, inte dubbelt som de tidigare.
Och växellådan, tja, orginallåda med 34000 mil på sig… den har haft lite lustigheter för sig de senase månaderna, med urhoppande växlar, mest 2:an, och lite vinande ljud, så helt oväntat var det inte 🙂
mars 15, 2009 kl. 11:57 #137310såg denna annons på nätet antar att det inte är en äkta men ni tycker ju om att forska i det haha
http://www.hittat.se/ad.jsp/974213217
Skickade min bror att titta på Talladegan i Jönköping idag. Efter en hel del funderande avstår jag från köp men om någon på forumet är intresserad kan jag bistå med info och ett 20-tal högupplösta bilder. Skickade en ordentlig lista med saker att kolla till brorsan. Tror att han höll på drygt en timme inkl. provkörning.
Om man jämför med Göteborgsbilen tidigare i tråden som kan betraktas som en rullande renovering så är detta ett snart stillastående renoveringsobjekt.
Hoppas någon tar sig an bilen! Med tid, pengar och intresse kan det bli en fin bil.
Mvh / MagnusDen Talladegan som kom ut på Blocket idag är den enda som enligt min lista ska finnas i Luleå.
Nu pluggar ju jag ”delvis” i Luleå, men befinner mig självklart i Linköping just nu. Känner igen miljön på några av korten, men har aldrig sett bilen….För hugande spekulanter så ser Lule-bilen ut att vara i betydligt bättre skick än de två senaste som varit till salu…. men vi har även lärt oss att bilder kan ljuga.
Kommer snart återvända upp till Luleå, och finns bilen kvar då så ska jag nog ge mig ut o se om jag inte kan få syn på bilen.
//D
Rodder76 wrote:Den Talladegan som kom ut på Blocket idag är den enda som enligt min lista ska finnas i Luleå.
Nu pluggar ju jag ”delvis” i Luleå, men befinner mig självklart i Linköping just nu. Känner igen miljön på några av korten, men har aldrig sett bilen….För hugande spekulanter så ser Lule-bilen ut att vara i betydligt bättre skick än de två senaste som varit till salu…. men vi har även lärt oss att bilder kan ljuga.
Kommer snart återvända upp till Luleå, och finns bilen kvar då så ska jag nog ge mig ut o se om jag inte kan få syn på bilen.
//D
är det inte dags att införskaffa en nu då?
Per-Erik wrote:är det inte dags att införskaffa en nu då?Allting har sin tid heter det.. och än är inte tiden för att skaffa en bil till kommen.
Dels av ekonomiska skäl, dels av utrymmesskäl, men kanske framförallt för att hjärtat i mig säger att jag måste reda ut några andra projekt först.Men eftersom jag sett hur fina norrlandsbilar kan vara, så hade detta varit ett ypperligt tillfälle. Det finns inte många Talladega registrerade norr om dalälven.
Eftersom intresset för Talladega verkar vara lite extra stort i trakten runt Östersund om jag ska bedömma på var ifrån personer som jag har/haft kontakt med kommer från så kan jag beräta att ni ska hålla utkik.
Vi har nämnt den fina enägarbilen. Men det har även skrivits en rad om ”Den andre”.
”Den andre” har efter kontroll sin registrering i Nälden, och när jag börjar kolla hur det ser ut på kartan runt Östersund så ser det ut så här
2st Östersund (varav enägarbilen en),
1st Nälden
1st Krokom
Sedan får man ge sig ut på en lite längre tripp för att stöta på fler. Men om vi ritar en triangel mellan Bollnäs, Östersund och Kramfors så hittar vi 8 bilar till utöver de 4 jag skrev upp ovan.Bomben för vetgiriga kalenderbitare
Finns det någon Talladega nära dig?
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=105986279398233231245.000465930c4119cb01116&ll=65.293468,17.929688&spn=17.198985,55.107422&z=4Jag lämnar medvetet inte ut mer information i de fall jag vet mer. Detta för att inte information ska hamna i fel händer
//D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.