Solex 44 PII til Gr.2 750

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Solex 44 PII til Gr.2 750

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Solex 44 PII til Gr.2 750

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 1, 2008 at 08:35 #18352

      Hei !

      Jeg har planer om å montere en dubbel Solex 44 PII i min
      -58 mod. 93B. Jag har en renovert och moderat gr. 2 trimmad 750 motor i bilen

      Er det noen som har erfarenheter med å anvende en slik Solex forgasser
      i motor som inte er så mycke trimmad ?

      Bråker forgasseren mycke från innsuget ?
      Hvordan er det å få startad bilen når den er kald – forgasseren har jo inte
      noen kaldstartanordning (choke) ? Hvordan er kjørbarheten med en slik forgasseren ?

      De runde åpne filterene er det de samme som brukes i Saab 92 ? Finnes dom å få tak på nya, eller i begagnad god stand

      Hvis det noen som vet noe om disse tingene, ville jag sette pris på at dere
      fortalte meg dette. Det hadde också vært gøy om noen hadde noen bilder av slik forgasser med tilbehør.

      Jag bifoger noen bilder. Det fulgte med noe “ekstra-utstyr” til forgasseren som jeg inte aner hva skal brukes til.

      Noen som vet.

      Mvh Baard

        augusti 1, 2008 at 21:41 #124850

        Kolla denna:-), PII:a

          augusti 2, 2008 at 01:27 #124854
          Lollo wrote:
          Kolla denna:-), PII:a

          Jag forstår inte helt ?

          Mvh Baard

            augusti 2, 2008 at 07:29 #124856

            Han har en Solex 44 PII på, så lätt är den att starta, men går gött?

              augusti 2, 2008 at 08:07 #124857

              Hade du en länk Lollo?

                augusti 2, 2008 at 10:53 #124862

                http://www.garaget.org/video/o4i65hhfm3sq

                tror jag? 😀

                  augusti 2, 2008 at 11:22 #124863

                  Glömde den i fyllan och villan 😀 :duck:

                    augusti 4, 2008 at 17:54 #124955

                    Hej

                    Kolla vad du har för bränsletryck.

                    PII förgasarens flottörnivå är beräknad för et bränsletryck på 600 mm vattenpelare dvs 0.45 hekto vilket är mycket mindre än de flesta moderna pumpar ger.
                    Har du högre tryck så kan du byta till en 2 mm flottörnål så blir det nog bättre.

                    Sedan får du se till att du har en strömbrytare till bränslepumpen så att du kan stänga av den när du skall starta bilen när motorn är varm.

                    Har du tillgång till en XP-manual i din närhet så finns all bestyckningsinfo om denna förgasare där, annars så kan du kontakta mig så kan jag skicka dig en kopia på dessa papper.

                    Jag har även en XP-spjällaxel till PII an som ökar flödet 5% men då du kanske inte siktar på 90 hp i din 93:a 😉

                    Ja det är std 92:a luftfilter. Jag har säkert några sämre begagnade liggande.
                    De ger mer motstånd än vad de är bra på att rena luften så jag har funderat på att ta fram ett ersättningsfilter som ändå ser tidstypiskt ut.
                    Man skall bara himma med oxå.

                    MVH XP-Niklas

                      augusti 4, 2008 at 18:36 #124958

                      Hej Niklas !

                      Tackar så mye for svar. Jag hadde håpet på at du og andre med
                      stor kunnskap om disse tingene skulle gi noen gode råd…..

                      Selv om jeg selv har skrudd på gamle Saaber i 20 år, og en gang tilbake
                      i tiden var utdannet bilmekaniker (i steinalderen en gang), føler jag mej som en skikkelig amatør når det kommer til slike ting som å måle brenseltryck (jamfør 600 mm vattenpelare)…

                      Jag har ingen forutsetninger, ej teknisk utstyr, til å måle dette… Kan du gi meg
                      noen enkle råd om hva jag skal gjøre for å få motoren min til å starte og fungere
                      med en Solex 44 ?

                      Jag har kjøpt XP manualen av deg 2 ganger med noen års mellomrom. Den seneste utgaven heter version 3.5.81, 2007-12.

                      Motoren jeg har tenkt å anvende den duble Solexen i er en standard 750 motor som
                      er borret 1,5 mm, spalteplanet er 0,8 mm på laveste sted (etter planing av blokk
                      og topplokk)avgasportene er filt opp 2mm, og innsugs portene er senket 1 mm.
                      Spoleportene er ikke endret. Motoren går slik den er nå, frisk og godt. Jeg anvender
                      en standard Solex 40 A1 med samme bestyckning som 93 GT. D.v.s 28 mm halsring,
                      og 150 hovedmunnstycke.

                      Jeg har ikke noe fornuftig grunn for å anvende en Solex 44. det er bare det at jeg
                      synes at motoren ser så forbasket stilig ut med den forgaseren. Men, det er jo en forutsetning at det hele fungerer !

                      Jeg hadde egentlig planer om å anvende “44ien” med EN standard bensinpumpe til å
                      begynne med. Så får jeg heller bytte pumpe hvis den ene ikke mater nok bensin.

                      Etter det jeg vet skal den klare å levere nok bensin til ca 50 hk. Motoren min
                      vil neppe levere mere effekt en dette ? Vil denne pumpen gi passelig bensintryck
                      til å begynne med ?

                      Det jeg lurer på er først og fremst:
                      Hvordan vil motoren min bli med en Solex 44 ?
                      Vil jeg klare å starte motoren når den er kald, uten å holde på i det uendelige ?
                      Vil motoren bli kjørbar i stadstrafikk ?

                      Hvordan skal jeg bestycke forgasseren til å begynne med, slik at jeg får bilen
                      til å gå (før jeg starter med finbestyckningen).

                      Flg. bestyckning var i forgasseren når jeg fikk den:
                      2,5 mm nåleventil, 2 x 130 hovedmunnstycker, 2 x 300 luftmunnstycker, og 2 x 50 lavfartsmunnstycker.

                      Jeg trenger forøvrig noen flere forgasserdyser, men disse bestiller jeg av deg
                      på mail.

                      Håper du har tid til å svare på dette innlegget også.

                        augusti 4, 2008 at 19:03 #124961

                        Hej Baard!
                        Här ska du få mina erfarenheter:

                        Baard wrote:
                        Jeg har ikke noe fornuftig grunn for å anvende en Solex 44. det er bare det at jeg
                        synes at motoren ser så forbasket stilig ut med den forgaseren. Men, det er jo en forutsetning at det hele fungerer !

                        Jeg hadde egentlig planer om å anvende “44ien” med EN standard bensinpumpe til å
                        begynne med. Så får jeg heller bytte pumpe hvis den ene ikke mater nok bensin.

                        Etter det jeg vet skal den klare å levere nok bensin til ca 50 hk. Motoren min
                        vil neppe levere mere effekt en dette ? Vil denne pumpen gi passelig bensintryck
                        til å begynne med ?

                        Jag skaffade en för bra bränslepump (Red Top) så jag tvingades installera en Filter King med tryckregulator för att komma ner till lagom tryck/flöde. Innan dess var det omöjligt att få maskinen att fungera. Det finns dock andra moderna pumpar som passar bättre.

                        Baard wrote:
                        Det jeg lurer på er først og fremst:
                        Hvordan vil motoren min bli med en Solex 44 ?

                        Som med en atombomb under huven! :skull:

                        Baard wrote:
                        Vil jeg klare å starte motoren når den er kald, uten å holde på i det uendelige ?

                        Nej!

                        Baard wrote:
                        Vil motoren bli kjørbar i stadstrafikk ?

                        Jag skulle tidigare ha sagt nej, men vet nu av både egen och andras erfarenheter att det går alldeles utmärkt om man har kontroll på bränsletryck/flöde samt rätt tändstift och bra tändenergi. Ett brytarlöst tändsystem är att rekomendera.

                        Sätt på förgasarn nu och ut och skräm Polisen (dvs dina kollegor :grin:)!

                          augusti 4, 2008 at 19:12 #124963

                          Titta bara på LeMans 93:an på den filmen där de springer fram och startar. Det tar en liten stund att få igång den. Ändå tyckte Göran att det gick fortare än vanligt. Fick äran att provköra en utav reservmotorerna som också var utrustad med PII. Den var ganska svårkörd tycker jag. Väldigt lätt att den surar. Men efter en stund så gick det bra att köra.

                            augusti 4, 2008 at 19:31 #124965

                            Här är en direktlänk:

                            http://www.garaget.org/video/pt32g0lm0zmx

                              augusti 4, 2008 at 20:30 #124967

                              Hej der “grabbar” !

                              Nu börjar denne tråden å bli interresant !

                              Hyggelig å høre fra deg igjen Dick ! (Jag har foresten overtatt Sonetten efter min son.
                              Bilen har det bare bra !)

                              Hva tror du om å anvende standard bensinpumpen til å begynne med.
                              Vil det gi passelig bensintryck ?

                              Ni gjenstår og få noen råd om passelig bestyckning av forgasseren – til min moderat filade 750 motor.

                              Mvh Baard

                                augusti 4, 2008 at 20:43 #124969

                                Hei Bård!

                                Håper du får dette til..stiiilig…. :applause:

                                Har ikke noe å bidre med her…hehe du er i de rette hender her… :jobbar:

                                  augusti 4, 2008 at 21:36 #124972

                                  Hej Arild !

                                  Ja, jeg er spent på dette. Det er betryggende å få litt råd med seg på
                                  veien når en er i “ukjent land”.

                                  P.S. jeg har gjort mye med 93ien siste tiden. Jeg har bl.a skaffet meg nye
                                  4,5 toms Sonett stålfelger til den. Venter nå bare på ny gummi.

                                  Kolla gjerna bilen min på garaget.

                                  http://www.garaget.org/?car=51461

                                  Mvh Baard

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.