Solex 44 PII til Gr.2 750

Forum Övrigt Projekt / Min bil Solex 44 PII til Gr.2 750

  • Detta ämne har 40 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-04 15:25 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #124978
    Dicst
    Deltagare

    Jasså, tröttnade sonen på att åka svensk sportbil? För lite turbo och bilstereo kanske? 😀 Nåja, det var väl du som skruvade iallafall… :jobbar:

    Baard wrote:
    Hva tror du om å anvende standard bensinpumpen til å begynne med.
    Vil det gi passelig bensintryck ?

    Ja, men flödet räcker inte till om du börjar gasa. Då måste du ha dubbla pumpar om det ska räcka till.

    #125083
    baard
    Deltagare

    Hei igjen !

    Da har jag foretatt flg. ”grunninnstilling” av forgasseren
    för jag monterar den på motoren och prövar å fyre opp ”rukkelet”:

    Flottørnål: 2 mm (Standard 2,5 mm)
    Emmo dyser : 300 x 2 (som standard)
    Hoveddyser: 130 x 2 (Standard 150 x 2)
    Lågfartsmunnstycker: 45 x 2 (Standard 50 x 2).

    Årsaken til at jag startar med bestyckning som er endel ”snillere”,
    en standard oppsett, er at min motor ikke er spisset så i toppregisteret
    som en GT motor..

    …og så vil jag starte utprovningen av Solexen med EN bensinpump,
    och ”varm garage” !

    MEN, er det noen av dere spesialister som har bettre forslag til bestyckning ?

    Jag bifogar noe nya bilder, nå etter at jag har lackat og putsat noe !

    #125462
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Baard

    Jag skulle inte anse att din bestyckning är snällare utan snarare elakare.

    Du riskerar att smälta kolvarna om du börjar köra med den om bilen ens är körbar.

    130*130/(150*150)= 0,75 dvs du har bara 75% av bränsleflödet mot vad SAAB rekommenderar
    45*45*(50*50)= 0,81 och bara 81% av flödet på lågfart.

    När vi körde in Le Mans bilen så började vi med 160/160 för att vara på säkra sidan.

    När vi bromsade Sonnys grupp II 850+ motor så gick den bäst med 150 munstycken och tappade lite när vi provade 147.5 munstycken.

    Jag skulle aldrig börja med något annat än ett snäpp större än vad SAAB rekommenderade på sin tid då dagens bensin får motorerna at magra ut.

    Det går alltid att bestycka ned men det är mycke mer jobb att byta en smält kolv.

    MVH Niklas

    #125489
    baard
    Deltagare

    Hej Niklas !

    Tackar, du har helt sikkert rätt, men…

    130×2 må da vara mycket mere bränsleflöde enn det jag har nu.
    Min motor kan da ikke ”suge” så mycke luft och bränsle som en GT motor?

    Hva tyckar du om at jag starter med en 2 mm flottörnål. Jag tenkte det ville
    hindre at motoren blir sur, hvis bränsletrycket skulle vara for högt.

    Skal du på Gistad markanaden ? Jag trenger tydlighvis å kjöpa
    mere munnstycker. Och det kan vel du ordne rekner jag med ?

    Mvh Baard

    #125687
    baard
    Deltagare

    Hej igjen !

    Jeg trenger en trevägskoppling til de 2 bensinpumpene som
    inngår i trimsatsen.

    Dette er et slags T-stykke som er koplet til bensinröret från tanken,
    like ved pumpene, och som har en en tilkobling til hver av de två bensinpumpene.

    Er det noen som har nogon idee hvor man kan få tak på en slik
    trevägs koppling ?. (Eller som har en for salg) ?

    #125988
    baard
    Deltagare

    Da er forgasseren monterat i bilen. Jag har ombestyckat forgasseren slik Niklas sier.
    Jag har inte provat dom enda. Skal vente til jag har montert dubble bensinpumper. (Jag har fått så mycke signal på dette, at jag inte har nogot valg :deal:).

    Jag bifogar bilde av bensinpumpe arrangementet. Kommer tilbake med bilder av forgassaren monterat i bilen. Och så er det forståss bara å hoppas at dette vil fungera ? :thumbup:

    #126141
    baard
    Deltagare

    Endelig hadde jag en dag fri och kunne skru. :jobbar:

    Forgasseren er nu monterad i bilen, tilsammans med 2 SU pumper…
    …och brytar for å kunne slå dom av når man skal starta varm motor.
    (Presis efter Nicklas sine anvisningar.)

    Nu må jag bare venta til gjengelimet til alla bränslekopplingarne er tört,
    för jag prövar å starte ”muskedunderet”. :racesmile:

    #126142
    Martin
    Deltagare

    Snyggt och prydligt! När kommer lydfilen? 😉

    #126143
    Lollo
    Deltagare

    Jab blir så avis:-(

    #126191
    baard
    Deltagare

    Bilde av bränselpumpar,brytare til desse och av gassreglage.
    Det var litt jobb med gassregalage, da gasspjälet går motsatt veg på Solex 44:

    #126197
    henning
    Deltagare

    Har du startet den da????? 🙂

    vil gjerne høre lydklipp/høre om hvorden den går!!!

    Mvh

    Henning.

    #127666
    baard
    Deltagare

    Hei der folkens !

    Idag har jeg startet og kjört bilen for förste gangen med den nye
    forgasseren. Och jag har kjört et lite strekk !

    Det har tatt sin tid å få til dette, men nå er bilen endelig på ”svev igjen”.
    Idag fikk jag också lagt om bränselslangene slik at det ser litt ryddigere
    ut, rundt forgasser och bränselpumpar. I tillegg har jag montert dobbel
    banjotilkobling, slik det fremgår av servicehandboken at det skal vara.

    Bilen var som antydet vanskelig å få igang når den var kald.
    Men, når jag först hadde fått startat den, gikk den fint.
    Jag har fått justert forgasseren slik at bilen kan gå på tomgang uten å
    måtte holde den igang på gasspedalen.

    Bilen synes å ha endret fullstendig karakteristikk.
    När man begynner å varve den upp från tomgang, ”henger den mycke mere igjen”
    en tidligare…
    Den oppförer seg som om jag skulle ha filat innsuget ytterligare..

    MEN: Straks man varver den över ca 3000 rpm, kommer den ”på offensiven” med et bröl.
    Det er et vanvittig sug från forgasseren når man varver motoren skikkelig opp.

    När den står och går på tomgang, går den faktisk ganske stille och fint.

    Forlöpig har jag dyset den som flg:

    Hoveddyser: 145 x 2
    Tomgangsbränselmunnstycker: 45 x 2

    Jag återkommer senare med en liten film og ljudfil.

    #127668
    per-erik.kaati
    Deltagare

    Grattis till en fin installation, jag blir lite avundsjuk :-).

    #127675
    arild u
    Deltagare

    Hei Bård!

    Dette blir bare bedre og bedre….legger meg i støvet av beundring :applause:

    Gleder meg til en gang å høre den i full galopp…..

    #127685
    eimund
    Deltagare

    :applause: Må nok snart ta turen sørover på studietur 😀
    Ble jo voksent det motorrommet

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng