STT SATS

Forum Modellspecifika forum OG900 STT SATS

  • Detta ämne har 37 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-18 16:09 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25703
    Raffe
    Deltagare

    Hej,
    Nyss kommit hem med en nyinköpt T8-Sp, och upptäcker att det sitter i den en STT sats nr 413-95-1106.0
    Ett papper från STT daterat 1993 hittades i bilen, med en instruktion.
    Där står hur man byter elektronikenhet och bränsletrycksregulator.

    Vidare står det att vid
    6000 rpm = 0,70 Bar
    5000 rpm = 0,80 Bar
    4000 rpm = 0,95 Bar
    3000 rpm = 1,05 Bar
    bränsletrycksregulator ska ge 3,2Bar.

    Någon som känner igen satsen eller vet vad den kan ge?
    Eller har bara lite info om den.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188640
    turbocab
    Deltagare

    Hm, i en T8? Med elektronikboxen så menar du APC antar jag? Sen har ju T8 ingen Bränsletrycksregulator heller. Man kan labba med styrtrycket och även byta bränslemängdmätaren, men på en T8 med kat så vettesjutton. Det är inte till T16 den där satsen?

    #188642
    plankan
    Deltagare

    @T8special wrote:

    Hej,
    Nyss kommit hem med en nyinköpt T8-Sp

    Råkar inte vara denna:

    #188644
    Raffe
    Deltagare

    inte den på bilden 😛 , jag hittade min lååångt upp i norr, den är köpt i Kiruna och har gått i Tornedalen.
    18000 mil, och ingen rost överhuvudtaget 😆 , skönt då den första jag köpte (och fortfarande äger) köptes i Umeå,
    och den var riktigt rostig.
    åter till pappret jag hittade i bilen, det står att det är till en T8 Kat 1987 – 1989
    i den står det,
    1, Demontera batterikablarna.
    2, Installera den av STT modifierade elektronikenheten,,
    3, Anslut batterikablarna.
    4, Montera bifogad utbytes bränsletrycksregulator.
    sen beskriver den att trycket skall ligga på 3,2Bar -0 +0,1

    synd man inte kan bifoga fil,,,

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188645
    turbocab
    Deltagare

    Har du nåt foto på vad som påstås vara Bränsletrycksregulatorn? Det som vi vanligen kallar BTR sitter inte på T8.

    #188646
    Raffe
    Deltagare

    jag kan nog ordna ett i morgon då det är lite ljusare ute,
    men det gäller att vara beredd, då det bara är lite skymning kl12 för att sedan vända och bli mörkare.
    något man får leva med här ovan polcirkeln. 😀
    Sen gäller det förstås att veta vad man ska fota…

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188648
    Raffe
    Deltagare

    provar lägga upp bild,,,

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188647
    plankan
    Deltagare

    @T8special wrote:

    hur lägger jag in en bild som ovan?

    http://www.forumbilder.se” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kopiere sedan ” Hotlink för forum (alt. 1)”

    #188654
    turbocab
    Deltagare

    Jo, det är ju en APC verkar det, och en styrtrycks-regulator eller vad det nu heter. Den höjer bränsletrycket, och APCn laddet. Och detta skulle då även funka på en 1989 med kat? Det är klart att Lambdaregleringen borde ju funka ändå men 1989orna är ju känsliga som fan. Men om du har den monterad och avgasvärdena är bra så är det ju kanon! Blir nåt att kika efter för min egen 9400 mil T8 special som snart kommer ut på vägen igen efter att ha sått still sen 2004.

    #188661
    henrikg
    Deltagare

    Jag tycker det låter väldigt skumt, beskrivningen låter ju ändå som att det är en BTR till og900 med eletriskt sprut.

    Kan du ta bild på motorrummet?

    Mvh
    Henrik

    #188663
    turbocab
    Deltagare

    Fast dom pratar om banjokopplingar och styrtryck och det står ju T8? Är det inte strytrycksventilen dom menar, som sitter på vänster sida nära spjället? Det är den dom byter för ökat tryck alltså? Var det inte den man kunde ställa med nån fjäder eller nåt?

    #188669
    andersson__
    Deltagare

    Finns ju BTR på 8v med, men den sitter inbyggd i bränslehuvudet. Ska dock gå att plocka ur och schimsa upp med brickor, var väl någon här på forumet som gjorde det för länge sen.

    #188670
    Raffe
    Deltagare

    Tack för responset, jag har inte hunnit kolla riktigt under huven ännu, och nu har det hunnit bli mörkt igen,
    jag ska ta den till garaget och kolla igenom den och fota på torsdag,
    jag har försökt kontakta första ägaren för att se om han kommer ihåg något.
    När jag provade bilen såg jag att tryckmätaren gick in 5mm i det röda, så något är iallafall gjort.
    Jag lär återkomma,

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #188676
    morsole
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    Finns ju BTR på 8v med, men den sitter inbyggd i bränslehuvudet. Ska dock gå att plocka ur och schimsa upp med brickor, var väl någon här på forumet som gjorde det för länge sen.

    Jo det är brukligt att man höjer arbetstrycket en aning om man trimmar; det finns shims där som man kan ändra trycket med; spänningen på fjädern byggs på och man får högre tryck.

    Rekommenderat tryck anges i verkstadshandboken.

    Mhv Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #188678
    plankan
    Deltagare

    Lite ordklöveri här men samma sak på ett annat sätt 🙄

    Rätt skall väl vara strytrycksventil när det gäller mekanisk sprut på B201

    BTR när det är LH på B202

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng