Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 23, 2012 at 15:33 #25841

      Hade en tråd på förra forumet så jag startar en här med!

      Bilen är en 900s -92 som jag köpte i september 2008 efter kört en og900c i ett år, bilen hade vid köp en og900 IC och påställt ladd, gick fint tyckte man då tills man märkte att topppackningen var trasig (verkade vara lagad med kylarcement av förra ägare)!
      Bytte den och sen dess har det mest varit läckage och problem så jag köpte en 9000 2.3T A50 som jag körde runt i istället.

      Den har varit igång lite då och då men nu är det väl dags att göra något åt skrothögen tänkte jag.
      Målet är att få den i så fint skick som möjligt och samtidigt ha lite pulver under huven.

      Saker som jag redan gjort med bilen:
      *Bytt topplockspackning
      *Lagat centrallåset.
      *Lagat elfel (jordflätan i kylarbalken)
      *Bytt stötdämpare och fjädrar (Monroe + Lesjöfors efter Plankans recept)
      *Bytt till aerofälgar med polerad kant
      *Monterat 9000ic (Ej kopplad ännu)
      Annars har jag bara bytt lite slitdelar, servat och tvättat den.

      Avslutar med lite bilder genom åren, börjar med en bild dagen efter inköp:

      2009:

      2009 efter jag fick ett par aerofälgar med polerad kant (innan sänkning):

      Sen dess har den bara blivit körd i princip.

        maj 23, 2012 at 15:52 #190797

        I måndags så satte jag igång med att försöka få ordning på bilen och det började med att byta en koppling mellan vattenrör och turbo där det har varit ett läckage i minst två år, bytte även spridare till 431:or. 😛

        Igår så skruvade jag ner hela fronten och bytte strålkastare + blinkers samt skar bort lite plast på framkjolen så att den passar ordentligt med 9000ic.
        Ganska trångt där framme då bilen är utrustad med AC (fungerande!)

        Efter:

        Efter det här så ställdes tändningen till 20* och sen blev bilen påställd, försäkrad och provkörd (med motorhuv)
        Bilen blev piggare med E85 i tanken och det kändes skumt att köra en “miljöbil” helt plötsligt 😆

        More to come..

          juni 2, 2012 at 15:28 #190995

          Fixade lite länkar till bilderna så det går att se dom ett tag till hoppas jag 🙄

          Inte så mycket nytt har hänt med själva bilen.
          Var och skruvade på en likadan bil hos en kille här på forumet som jag glömt bort nicket på 😕
          Fick med mig:
          *3st dörrar, motorhuv och baklucka i hyffsat skick (ser bättre ut än det som sitter på bilen)
          *Luftburk (Den lilla som sitter i lucas bilarna, min boschburk var sönderborrad och i allmänt dåligt skick)
          *Tryckröret från turbo-insug på 900s bilarna (ska kapas och svetsas så det går ner mot den 9000IC som sitter monterad)
          Sen var det nån liten hylla som man har i mittkonsolen, mycket praktiskt!

          Eftersom jag ska byta dörrar så ska jag även montera kablar+motorer för fönsterhissar som jag köpte av Sc24/Jasper/Plankan 2009 tror jag 🙄
          Har helt glömt bort hur det skulle kopplas men jag kollade lite på det igår och det ska nog inte vara några problem.

          Det har inte varit fönsterhissar i den här bilen innan och det jag saknar nu är alltså själva knappsatsen mellan stolarna och så har jag hört någonting om ett relä man ska ha under baksätet?

          Om någon har dessa delar så är jag mycket intresserad 🙂
          Är också på jakt efter “tank/temp/turbo-mätare” som sitter i T16 om någon har en sån, känns som att den fattas!

          /Anton

            juni 4, 2012 at 20:27 #191044

            @Sc24 wrote:

            Ahh,där har vi mannen och hans projekttråd 😀
            Efter mycket om och men är det äntligen fart på fältet här ser jag.

            Nu du skrev det,så minns jag den sommare jag plockade alla elhissar till dig
            lätt med en bil utan ström och säkert den varmaste dagen den sommaren :wacko
            Den bilen var annars lite mysko,en vanlig 900i B202 med hade allt i utrustning 😯

            @antonn wrote:

            Det har inte varit fönsterhissar i den här bilen innan och det jag saknar nu är alltså själva knappsatsen mellan stolarna
            /Anton

            Men eftersom du har en MY 92 och en AD55 kan du plocka/ “låna” den från din 9000 😆
            (Eller vilken annan eftersom det är “same shit”)

            Jo, det var inte bara fönsterhissar du plockade heller? 🙄

            Fönsterhisspanelen passar från min 9000, men jag hittar inget relä till fönsterhissarna som jag kan låna, tror att det bara är säkringar i 9000.
            Tråkigt för jag har bytt förardörr idag och monterat+kopplat fönsterhiss men kan inte kolla om jag lyckats 100% 🙁

            Centrallåset började krångla efter dörrbytet iaf, den låser alla dörrar men låser inte upp dom?
            Ska prova byta till den c-lås motor som sitter i den gamla dörren, den hade 2-kablar till som saknas på den nya dörrens c-lås 😕

              juni 4, 2012 at 23:52 #191049

              @Sc24 wrote:

              😆 nej det stämmer,fyllde hela Luvan och lite till nästan den dagen 😆

              Jo, det finns planer för dom delarna också, men bilen behöver nog en översyn av golvet innan, blir blött under ena gummimattan bak 🙄

              @Sc24 wrote:

              Det skall då ckså bara vara säkringar i OG 900:
              under baksätet i nr 7 och 8

              Hmm, jag har ju inget “lock” eller klistermärke bak vid den “säkringsboxen”, så jag har dålig koll på om det är säkringar eller relä, jag blir verkligen galen på förra ägaren/ägarna på denna bil :wacko
              Ska prova imorgon! Vore riktigt skönt ifall jag kunde köra upp rutan så den slipper sitta i tejp 😆

              Annars var det faktiskt inga problem med installationen, du hade märkt upp grejorna och det hjälpte mycket :king

                juni 5, 2012 at 14:39 #191065

                Sådär ja! 🙂 Då fungerade fönsterhissen som det är tänkt, bara 3st kvar att montera nu då 😉
                Säkringsplatserna var numererade så det var ingen match för mig som är ett riktigt proffs på att sätta säkringar på plats 😀
                Bjuder kanske på en liten bild-uppdatering imorgon när bilen är tvättad 🙂

                  juni 20, 2012 at 23:11 #191482

                  Här händer det inte så mycket, uppdaterar med lite undanflykter så ni tror att jag är upptagen med annat 😆

                  Skruvade ner instrumentpanelen totalt på min 9000 för att hitta läckage till tryckslangar:

                  Gjorde iordning min Fiat som skulle vara med på Cruisingen här i byn men jag hann inte klart 😆

                  Kapat till tryckrör till og900an, ska bara svetsas ihop av en kille som kan svetsa alu :smile

                    juli 6, 2012 at 13:26 #191686

                    Funderar just nu på om bilen existerar för att jävlas med mig?!

                    Fick lös spakstället på bilen och bytte tändningslåset till det nya jag köpt, då startade den inte?!
                    Bytte tillbaka till det gamla så startade den, sen bytte jag till det nya igen och sen dess har bilen startat klockrent varje gång 😕

                    Fick svetsat rör till min IC igår och tog lös fördelarlocket medans för att få mer plats, när jag sätter dit det igen så misstände bilen när den fick över 0,5 bars ladd.
                    Torkade rent, och provade igen.. samma 😡
                    Åker till mammas garage, slipade lite på rotorn och kontaktpunkterna på fördelarlocket med sandpapper.. Ingen bättring!
                    Provade att låna tändkablarna från min förgasar 900, då gick den så orent att det knappt går att köra framåt, byter tillbaka till de gamla tändkablarna så går bilen fortfarande lika illa, knappt framåt alltså.
                    Bytte till ny rotor och nytt fördelarlock idag, samma problem fortfarande 🙄

                    Antingen är jag VÄRLDENS sämsta fordonsmekaniker eller så gör bilen lite som den vill.. Jag gissar på det första 😀
                    Måste ju satt någon kabel helt fel, så åkte hem för att hämta haynes och skriva av mig och nu far jag tillbaka!

                    OG900 – Alltid något som jävlas!

                      juli 6, 2012 at 13:30 #191687

                      Att kablarna sitter rätt är en förutsättning 🙂
                      Sitter rotorlocket rätt? Sitter rotorn ända inne?

                      Tänk på att du måste prata med bilen när du meckar, annars blir det lätt stelt och trist.
                      Precis som hos frisören 😀

                        juli 6, 2012 at 16:42 #191689

                        Är det bara vid laddtryck eller även vid undertryck som den rycker? Kolla så att tryckrören sitter ordentligt, och att de är täta. Luftläck efter LMM ger “kul” karaktär, typ ryck och ibland en bil som dör eftersom den får i sig mer luft än det är tänkt i förhållande till bränslemängnden.

                        Lätt sätt att utesluta läck mellan turbo och spjällhus är att sätta dit röret som sitter original på 900 S, om du har det kvar.

                        MVH

                          juli 6, 2012 at 17:24 #191690

                          @Beeos wrote:

                          Att kablarna sitter rätt är en förutsättning 🙂
                          Sitter rotorlocket rätt? Sitter rotorn ända inne?

                          Tänk på att du måste prata med bilen när du meckar, annars blir det lätt stelt och trist.
                          Precis som hos frisören 😀

                          Felet var en blandning mellan dåliga tändstift och en dålig tändkabel!
                          4st nya tändstift: 100kr!! Är det verkligen så billigt? Kommer inte ihåg när jag köpte sist så stiften var riktigt dåliga 🙄
                          Har upptäckt att jag saknar det “locket” som sitter innanför rotorn på fördelaren, har det stor betydelse?

                          Jo, man lär ju prata lite med bilen men oftast får den höra svordomar 😀

                          @joH900 wrote:

                          Är det bara vid laddtryck eller även vid undertryck som den rycker? Kolla så att tryckrören sitter ordentligt, och att de är täta. Luftläck efter LMM ger “kul” karaktär, typ ryck och ibland en bil som dör eftersom den får i sig mer luft än det är tänkt i förhållande till bränslemängnden.

                          Lätt sätt att utesluta läck mellan turbo och spjällhus är att sätta dit röret som sitter original på 900 S, om du har det kvar.

                          MVH

                          Först var det bara vid laddtryck och det var för att en tändkabel hade sagt upp sig, senare var det även vid undertryck och orsaken där var att ett stift sa upp sig också så då gick bilen endast på 2 burkar, tog sig knappt framåt!

                          Men nu går bilen riktigt fint med 9000 IC på plats och “nyservad” med ny rotor, fördelarlock och stift!
                          Blir ett olje och filterbyte i helgen tror jag!

                            juli 7, 2012 at 18:03 #191705

                            Då har jag kört runt 20mil med 9000ic och det fungerar bra och bilen känns både piggare och effekten känns mycket mer stabil nu än tidigare.
                            Fick kapa ganska mycket i plasten för att få dit det ordentligt då intercoolern hamnade lite lågt pågrund av ACkyl som gjorde det trångt, lägger upp bild senare.

                            Eftersom 9000ic gör det möjligt att hämta lite mer så undrar jag hur det ligger till.
                            Hur mycket ladd törs man köra med? Vill inte tänja på gränsen för vad som är stabilt :wacko
                            Kanske behövs ett soppachip?
                            Just nu så ser motorspec ut såhär:
                            *E85 med 431:or och 20graders tändning
                            *9000ic
                            I övrigt original, laddar nu 0.9bar som mest vilket den även gjorde med ic från og900 (vilket är i högsta laget för den lilla)..

                            Funderar även på om jag ska ha en pysventil eller en strypventil – såkallad: “dawes device”?
                            Ingen APC monterad utan jag har just nu enbart en hårt spänd wastegate (förra ägaren som hängde på 900ic och ställde på laddet och det har fungerat bra)

                            /Anton

                              juli 14, 2012 at 16:56 #191799

                              Olje+filterbyte avklarat!
                              Dock har jag inte lyckats byta bränslefiltret än och bilen börjar bli lite svårstartad och tråkigare tomgång än någonsin förr (kört 200mil sen E85-konverteringen)..
                              Den där torxskruven under bilen har ju sett bättre dagar så det går inte att snurra på den, någon som har ett bra tips hur man får bort den utan allt för mycket svordommar?
                              Vem fan sätter egentligen en jävla torx-skruv under bilen där det blir blött och skitit så det rostar? Jo.. SAAB!!!

                              Annars är jag väldigt nöjd över den just nu!
                              Har precis avverkat 10mil 70väg med rutan nere och Van Halen i högtalarna = Kung! :love :king
                              Funderade ett tag på att hoppa över ölen ikväll för att köra lite og900 men bettan måste ju få vila lite med..

                              Ha en trevlig kväll :drugged

                                juli 17, 2012 at 17:43 #191865

                                Var ute och gled lite idag och fick för mig att trycka på lite (tvåans växel), det gillade inte lådan och trean och fyran tror jag det är som sagt upp sig.
                                Går att köra på ettan och tvåan men låter förfärligt ifrån lådan.. Trycker man ner kopplingen så blir det tyst så det är väl något som ligger löst där.

                                Just nu vet jag inte vad jag ska göra, men det här kan mycket möjligt bli slutet på min 900period som jag haft sen jag fick körkort för 5 år sedan 😥

                                  juli 17, 2012 at 17:56 #191866

                                  Vad tråkigt att höra! :-/
                                  Kanske kan låta den stå ett tag och så kan du fundera över livet (bilens liv?).. Lär ju ändå vara hyfsat svårsåld just nu. Ändå tråkigt att höra!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.