Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
  • Författare

Jag tycker det ser ut som ett helt vanligt 2,0 insug?

augusti 5, 2013 kl. 11:19 #196271

@Realpower wrote:

Jag tycker det ser ut som ett helt vanligt 2,0 insug?

Dom 2.0 insugen jag sett har inte haft de strecken som syns mellan insugsrören men det finns säkert olika?

augusti 5, 2013 kl. 16:38 #193506

Art.nr hittar du nog gjutet i godset på undersidan insuget

augusti 5, 2013 kl. 17:51 #196272

@joH900 wrote:

Art.nr hittar du nog gjutet i godset på undersidan insuget

Var så stressad att åka och skruva på en annan 900a idag för att få tag i lite delar som fattas till min att jag glömde kolla 😳
            Ska ta reda på det imorgon när bilen förhoppningsvis blir klar! Ska jag ta numret på toppen också? Om man nu kan kolla det?

/Anton

augusti 5, 2013 kl. 19:25 #196273

Numret på toppen går också att kolla upp såklart, så det kan du göra

augusti 7, 2013 kl. 20:33 #196287

Nummer på insug:
                Står först 878712 och till höger om det står följande: 758755 85273-2

Nummer på toppen hittade jag inte, trodde jag hade sett det men det var tydligen bara datumstämpel.
                Någon som kan kolla upp insuget? :smile

augusti 8, 2013 kl. 05:29 #196291

Inloppsrör B202
                  Turbo och icke turbo har samma rör
                  Det som skiljer är med/utan kat som har olika art nr på tidiga B202

augusti 8, 2013 kl. 08:26 #196292

@SaabAero wrote:

Inloppsrör B202
                    Turbo och icke turbo har samma rör
                    Det som skiljer är med/utan kat som har olika art nr på tidiga B202

Tack så mycket, då blev jag lite klokare! :mrgreen:
                    Det såg så skumt ut med strecken, har inte sett det på någon annan bil.

Ingen idé att kolla toppen då det med högsta sannolikhet är en 2.0 🙂
                    Kan ju få tag i 2.1 insug och topp men det orkar jag nog inte pyssla med nu!

augusti 14, 2013 kl. 07:26 #196326

Har inte hänt något med bilen sen sist eftersom jag behövt en ny bussning/koppling till växellådslänkaget.

Jag skulle få ta delen jag behövde från en bekants bil som skulle skrotas men jag fick inte lös den eftersom sprinten som fäster länkaget till växellådan satt väldigt hårt (jag fick inte tillräckligt med kraft under bilen för att så ur den :wacko )
                      Motorn skulle ändå ut ur den bilen så jag erbjöd mig att hjälpa till så det skulle gå snabbare för mig att ta lös delarna från länkaget jag behövde, så igår skruvade jag och en till kille ur motorn på bilen och jag blev ett växellådslänkage rikare.

Slutsats: det går _mycket_ fortare att få ur motorn ur en og900 andra gången man gör det :mrgreen:
                      Och nu finns det en så gott som komplett bil som jag får ta delar av och det kan ju behövas innan min ska på in på besiktning.

Kvar att göra:
                      Skruva fast servopump, växellådslänkaget, AC och lite småplock.
                      Leka pussel med vattenslangarna och elhärvan.
                      Spruta in fett i inre drivknutar/medbringare.
                      Lufta koppling.
                      Hälla i olja i motor & växellåda.

Förhoppningsvis så blir detta gjort idag efter jobbet och om inget jävlas/saknas så blir det kanske en testrunda runt kvarteret! 😀

augusti 15, 2013 kl. 10:16 #196327

Sådär, nu är det mesta klart faktiskt.
                        Spindelleden ska skruvas i, fylla på vätska och olja, på med hjulen och sen köra!

Efter jag kopplat ihop växellådslänkaget i lådan så kollade jag så alla växlar satt rätt och det gjorde dom med en gång! Tack för det! 😆
                        Dock så har jag ingen fjädring alls i själva spaken, den är helt slapp!
                        Läste att de nyare lådorna har fjädringen i lådan och det stämmer på min gamla låda, medan de gamla hade en fjäder vid spakstället framför spaken?
                        Lådan jag bytte till borde vara från en årsmodell 86-88 tror jag.

Måste jag byta spakställ eller går det att bara sätta dit en fjäder ändå?!
                        Förstör ju känslan något enormt att behöva köra runt med en växelspak helt utan motstånd i :tssk

/Antonnnn

augusti 15, 2013 kl. 10:30 #196328

Växellägesmojängen kan monteras på ditt spakställ.
                          Den sitter med 2 skruvar i framkant på plastlådan som sitter under spaken.

Däremot behöver du troligen byta växelförarstången eftersom det sitter en del även på den som är lite svårare att flytta över.
                          Plastbiten som sköter detta är förvisso enkel att lossa men att borra ett hål på den ”nya” stången på rätt ställe är nog inte fullt lika enkelt.

augusti 15, 2013 kl. 13:44 #196329

@SaabAero wrote:

Växellägesmojängen kan monteras på ditt spakställ.
                            Den sitter med 2 skruvar i framkant på plastlådan som sitter under spaken.

Däremot behöver du troligen byta växelförarstången eftersom det sitter en del även på den som är lite svårare att flytta över.
                            Plastbiten som sköter detta är förvisso enkel att lossa men att borra ett hål på den ”nya” stången på rätt ställe är nog inte fullt lika enkelt.

Tusen tack! :king
                            Ska försöka hitta någon 900 av äldre årsmodell hos han jag brukar handla grejer av så jag får se hur det ser ut :smile
                            Vet du möjligtvis vilken årsmodell dom ändrade det här?

augusti 17, 2013 kl. 18:56 #196344

Nu går hon igen! Drog igång na igår och i början mådde hon inte bra, tickade friskt och rök mycket om stackarn med 😥
                              Men efter nån minut slutade tickandet och rykandet, fick dra åt skruvarna mellan turbo&grenrör men verkar vara en flisa som gått ur packningen där för det läcker ändå luft.

Det sjuka är att jag hade problem med tomgången innan, men nu går hon väldigt fint och tyst jämfört med förrut.
                              Provtur gick bra och AC fungerar fortfarande men bromsarna tog väldigt dåligt, ska motionera dom lite imorgon.

Att göra innan bes:
                              *Få liv i bromsarna.
                              *Fixa upphängningen till avgassystemet
                              *tvätt och städning

Men nu ska jag ut och slarva, nya tag imorgon!
                              God kväll!
                              /Antonn

augusti 20, 2013 kl. 08:25 #196375

Bromsservon på bilen fungerar inte, någon som kan hjälpa mig lite?

*Pumpar jag upp tryck i pedalen och håller den nere samtidigt som jag startar bilen så sjunker den inte.
                                *Bromsarna tar bra men pedalen är väldigt hård (ingen servo)
                                *Anti lock-lampan lyser i panelen (har iofs pillat på drivknuten i samband med växellådsbytet, ska kolla om jag haft av någon kabel ikväll)
                                *Bilen går oroligt på tomgång, först stabilt för att sen dippa ner ordentligt i varv. Har hört att tomgångsproblem kan vara kopplat med bromsservon?

Jag har bytt slangen mellan insuget och behållaren som sitter i höger framskärm då den inte satt på behållaren och föll i bitar när man tog på den (är denna behållare för bromsservo eller ventilationsvredet?)

Har även en slang från samma plugg på insuget som förra ägaren pluggat igen, vart ska denna gå? Till farthållaren?
                                Bild:

/Antonn

augusti 20, 2013 kl. 08:42 #196377

Behållaren i höger framskärm är för ventilationsvredet.

Du har ingen bromsservo på din bil om du har ABS utan en pump som pumpar upp ett tryck som används för servoverkan istället.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.