Svart 900S -92 – Väntar på bil
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil
- Detta ämne har 170 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-30 07:04 av
antonn.
-
FörfattareInlägg
-
juli 17, 2012 kl. 19:29 #191869
Sådant händer, givetvis är det tung som tusan men det är bara att ladda om och ta nya tag! og-lådorna är tyvärr kända för att vara av tveksam kvalité. Man kan köra lääänge och med rejält ladd utan att något händer med vissa lådor, men det kan också smälla till vid lugn körning utan förvarning 🙄
@Boss_time wrote:
Vad tråkigt att höra! :-/
Kanske kan låta den stå ett tag och så kan du fundera över livet (bilens liv?).. Lär ju ändå vara hyfsat svårsåld just nu. Ändå tråkigt att höra!Det är väldigt trist, speciellt nu när jag haft så mycket planer med rostlagning, byte av inredning och mer pulver (det hade hon inte tyckt om 😀 )
Dock så har jag en låda som gått 14tusen mil i min 900c, fast har inte kunskapen att byta..Går det att ta ut lådan underifrån på något sätt?
Har bara sett när folk lyfter ur motorn när dom byter lådan.Älskade verkligen att glida runt i bilen nu på slutet och den gick så jävla fint bortsett från tomgången så det känns tråkigt att skiljas från den 🙁
@antonn wrote:
@Boss_time wrote:
Vad tråkigt att höra! :-/
Kanske kan låta den stå ett tag och så kan du fundera över livet (bilens liv?).. Lär ju ändå vara hyfsat svårsåld just nu. Ändå tråkigt att höra!Det är väldigt trist, speciellt nu när jag haft så mycket planer med rostlagning, byte av inredning och mer pulver (det hade hon inte tyckt om 😀 )
Dock så har jag en låda som gått 14tusen mil i min 900c, fast har inte kunskapen att byta..Går det att ta ut lådan underifrån på något sätt?
Har bara sett när folk lyfter ur motorn när dom byter lådan.Älskade verkligen att glida runt i bilen nu på slutet och den gick så jävla fint bortsett från tomgången så det känns tråkigt att skiljas från den 🙁
Är inte att rekommendera. Uppåt med motor är helt klart lättast.
Du har ingen som kan hjälpa dig? Så jädra svårt är det inte att lyfta ur motorn på en OG. Bökigast enligt mig är drivaxlarna.
Min andra gång jag lyfte ur motorn ur en OG900 gick det på 4 timmar. Visserligen jag och en till som hjälptes åt. Visserligen på en skrotbil där det inte var så jätte noggrant.@Glader9991 wrote:
@antonn wrote:
Går det att ta ut lådan underifrån på något sätt?
Är inte att rekommendera. Uppåt med motor är helt klart lättast.
Du har ingen som kan hjälpa dig? Så jädra svårt är det inte att lyfta ur motorn på en OG. Bökigast enligt mig är drivaxlarna.
Min andra gång jag lyfte ur motorn ur en OG900 gick det på 4 timmar. Visserligen jag och en till som hjälptes åt. Visserligen på en skrotbil där det inte var så jätte noggrant.Synd!
Det som blir svårt då är att då måste två bilar till en verkstad för att genomföra bytet, för har ingen möjlighet att lyfta motorn hemma på garageuppfarten..
Kanske blir lättare att bara leta upp en annan låda?@M.Broberg wrote:
Vart bor du? det finns alltid nån som känner nån som bor i närheten.
Det löser sig 🙂
Bor i Ljusdal, Gävleborgs län. Inte så mycket Saab-fantaster här och oftast rätt långt för att hämta billiga delar!
@joH900 wrote:
Det blir ju mindre skruva om du letar reda på en lös låda i alla fall, tråkigt är det med trasig låda hursomhelst.
MVH
Lutar mer åt det, även fast det känns lite surt när man har en låda redan men spar det en massa timmars jobb så är det bra.
Ska kolla runt lite på hur mycket en låda kan kosta på skroten här omkring.Sen är det väl lite trist att om man köper en låda kan den va kass också 🙄
Jävla OG900
Läs här:
Tech
Gearbox
Där hittar du lådorna och deras utväxlingar.
4 växlad med 7’ans primär ger högre utväxling än den du hade innan med din gamla 5 petade låda.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@morsole wrote:
Läs här:
Tech
Gearbox
Där hittar du lådorna och deras utväxlingar.
4 växlad med 7’ans primär ger högre utväxling än den du hade innan med din gamla 5 petade låda.
Mvh Johannes
Tittade på detdär tills jag blev yr men jag fattade inte riktigt.
Kommer jag alltså få lägre varvtal på fyran på en kokill-låda än femman på den som satt i?Är det mycket jobb att byta till en 4 växlad ko-kill? Antar att den inte passar helt utan modifikationer?
Tacksam för svar
/AntonDå var jag tillbaka – ett år senare så har jag äntligen fått tummen ur för växellådsbyte!
Fick tag i en låda i grannbyn som från början kostade 1000kr men ju mer han och jag pratade ju billigare blev den och tillslut så kostade den 500spänn 😀
Lådan är av den äldre modellen med utväxling 9:33 (bytte under 88:a till 9:35 om jag förstått rätt?) och lyfte över 7:ans primär till den lådan.
9.33 och 7:ans primär ska tydligen ge samma utväxling som 9:35 och 8:ans primär och det tycker jag låter bra!Skruvade i lugn och ro någon timme om dagen och efter kanske 6-7 timmar så va motorn urlyft. ”Nya” lådan till höger:

Har även passat på att:
*Motortvättat – latversionen.
*Byta vattenrör till turbon (igen)
*Byta frostplugg (kör inte utan glykol i kylsystemet, såg förjävligt ut bakom den halvrisiga pluggen).
*Renoverat slavcylindern.
*Bytt remmar till generator/vattenpump.
*”Renoverat” främre motorfäste.
*Dragit åt bultar grenrör-turbo.
*Fettat in o-ringarna på spridarna.Allt sånt blir barnsligt enkelt när man har motorn lös.
Här är bild på när jag ”renoverar” främre bussning med hjälp av en limpistol.
Jag hade en hel del limstavar och tänkte att man kan ju inte förlora på att prova eftersom jag har en till bussning liggande.

Motor och låda.

Nu är motor och låda ihopsatt och imorgon så tänkte jag sänka ner motorn om jag hittar någon som törs hjälpa till.
Skulle vilja svära lite med har helt slut på svordomar efter dagens incident.
Sänkte ner motorn och tyckte att tripoden var väldigt bökig att få i drivklockan 😕
En sekund efter den tanken så tänkte jag ”faaaaan”.. jag tyckte att jag hade kollat vad för drivklockor det var på lådan men tydligen så hade jag kollat helt fel.. 🙄Stora klockorna sitter på gamla lådan så får flytta över dom imorgon, detta gör det lite hektiskt att hinna med allt då jag planerade att försöka få bilen besiktad på lördag.
Aja, nya tag imorgon! :wacko
Nu sitter motor & växellåda på plats i bilen, lite småpyssel kvar bara innan jag ska besikta bilen.
Vad är det för insug jag har på min bil?
Har sett det vanliga som sitter på T16 och tycker inte att mitt liknar ett sånt, det ser inte heller ut som 2.1 insuget tycker jag.
Någon som vet? 🙄
@SaabAero wrote:
Hittar du något art nr på insuget ?
Har inte det just nu men jag ska kolla efter jobbet.
Ska försöka hitta på toppen med, har misstänkt att det är 2.1insug och jag tror inte det är originaltoppen på bilen heller.Tycker insuget ser mycket märkligt ut så det skulle vara roligt att veta vad det är :smile
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.