Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 10, 2014 at 09:29 #197758

      Har forskat vidare och det verkar bli mycket jobb ifall jag köper den bilen..
      Måste först i med LTT-motorn, sen byta tändsystem till original-LTT för att kunna regbesikta (har dessutom endast lucas-prylar och bilen är LH :wacko ) sen bygga om elen en gång till för att få dit Trionic grejerna efter regbes.

      Blir även rätt mycket pengar med inköp av bil, regbes osv så jag drog slutsatsen att det är bättre att bygga på den röde 5-dörraren istället.

        april 10, 2014 at 10:26 #197804

        5D är coolare med 😉

        om inte annat så är det sjukt smidigt med 2 extra dörrar 😛

          april 10, 2014 at 11:37 #197805

          @M.Broberg wrote:

          5D är coolare med 😉

          om inte annat så är det sjukt smidigt med 2 extra dörrar 😛

          De är snygga på olika sätt tycker jag men 3-dörrar ser ju onekligen “sportigare” ut!
          Vill helst ha en 3-dörrars egentligen men har inte hittat någon.. Det dyker väl upp en hygglig 3D LTT/T16/Aero snart, lagom tills pengarna tagit slut! 😆

          Kan helt klart hålla med om att det är mycket smidigare att ha bakdörrarna! Men behövs de i en busbil? :wacko
          Min blir dock inte så jättebusig tror jag!

            april 10, 2014 at 11:49 #197806

            smaksak egentligen. bara 1000 ggr enklare att lasta saker i en 5D. tex en motorlyft eller massa däck eller skit.

            du vill förresten inte köpa dethär staget?

            det har 3 markanta egenskaper

            1. man kan fästa 4-punktsbälte i det om man har sportstolar
            2. det ser brutalt fränt ut, polerat rostfritt (kanske stabiliserar pyttelite men det vettefan)
            och sist men inte minst
            3.det FÖRSTÖR lastförmågan.

              april 10, 2014 at 11:56 #197807

              Vad gör du uppe mitt på dan?

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                april 10, 2014 at 12:03 #197808

                @morsole wrote:

                Vad gör du uppe mitt på dan?

                Mvh Johannes

                kollar datorn o äter frukost :dope

                  april 10, 2014 at 12:10 #197809

                  @M.Broberg wrote:

                  det har 3 markanta egenskaper

                  1. man kan fästa 4-punktsbälte i det om man har sportstolar
                  2. det ser brutalt fränt ut, polerat rostfritt (kanske stabiliserar pyttelite men det vettefan)
                  och sist men inte minst
                  3.det FÖRSTÖR lastförmågan.

                  Haha, tillsammans med batterilådan så blir det inte samma goa utrymme där bak, kanske montera batteriet i baljan? Det måste ju gå?

                  @M.Broberg wrote:

                  @morsole wrote:

                  Vad gör du uppe mitt på dan?

                  Mvh Johannes

                  kollar datorn o äter frukost :dope

                  Släpp smörgåsen! Gå ut i garaget och mickla med Trionic istället 😆

                    april 10, 2014 at 12:31 #197810

                    @antonn wrote:

                    @M.Broberg wrote:

                    det har 3 markanta egenskaper

                    1. man kan fästa 4-punktsbälte i det om man har sportstolar
                    2. det ser brutalt fränt ut, polerat rostfritt (kanske stabiliserar pyttelite men det vettefan)
                    och sist men inte minst
                    3.det FÖRSTÖR lastförmågan.

                    Haha, tillsammans med batterilådan så blir det inte samma goa utrymme där bak, kanske montera batteriet i baljan? Det måste ju gå?

                    @M.Broberg wrote:

                    @morsole wrote:

                    Vad gör du uppe mitt på dan?

                    Mvh Johannes

                    kollar datorn o äter frukost :dope

                    Släpp smörgåsen! Gå ut i garaget och mickla med Trionic istället 😆

                    Riktiga män äter havregrynsgröt till frukost, det lärde jag mig av min morfar när jag va 8 och har jag gjort nästan varenda morgon sen dess, redig mat man står sig på 😉

                    det funkar ju med riktiga GEL batterier i baljan, för man får inte plats att ställa ett batteri upp utan att kapa o svetsa om så man får en fördjupning

                    altenrativen jag har sett är

                    1. lägga ett slutet Gel batteri ner. funkar fint med rätt storlek på batteriet
                    2. bygga en hylla sen skära upp ett fyrkantigt hål i bagagerumsgolvet (träbiten man fäller ner över baljan)
                    3. skära hål i baljan o bygga en fyrkantig fördjupning.

                    nummer 3 är säkert bäst, men jag gillar inte riktigt looken man får på en trubbis.

                    jag vill inte kapa i bagagerumsgolvet, dom är lätta o hitta idag men hur är det om man ångrar sig om några år?

                    Gel batterier är dyra.

                    OBS. inte “underhållsfria” batterier utan måste vara riktiga Gel. måste tålas att lägggas ner.

                    så jag körde denna varianten. ska till en bur där nån gång med så.

                    ang mitt fixande.

                    Konrad kommer ner til helgen ska hälsa på (o han ska få jobba 😉 ) programvaran är ute på revision och delar på väg. nu ska jag bara göra det roligaste vilket är o förbereda gärstrum o hus för en norrlänning o hans schäfer.

                      april 10, 2014 at 13:40 #197811

                      @M.Broberg wrote:

                      Konrad kommer ner til helgen ska hälsa på (o han ska få jobba 😉 ) programvaran är ute på revision och delar på väg. nu ska jag bara göra det roligaste vilket är o förbereda gärstrum o hus för en norrlänning o hans schäfer.

                      Finns ju lite varianter på batteriet, förmodligen gör jag som dig PGA att jag är lat men jag vill ogärna försämra bagaget då det är en av 900ans bästa egenskaper!

                      Vem är det som fixar program till dig? Tänkte höra med “mackan”, han verkar göra mycket program så kanske han har något som passar hyfsat till en T5:ad T16.
                      Ska väl lära mig T5-suite så småningom men det får nog bli i vinter.

                      Ser fram emot att läsa hur det går för er i helgen! Lär bli bra som vanligt när ni jobbar med varandra! :smile

                        april 10, 2014 at 14:00 #197812

                        @antonn wrote:

                        Vem är det som fixar program till dig? Tänkte höra med “mackan”, han verkar göra mycket program så kanske han har något som passar hyfsat till en T5:ad T16.
                        Ska väl lära mig T5-suite så småningom men det får nog bli i vinter

                        finns ingen bil med liknande hårdvara som mig (84 kolvarna ger lägre komp, kammarna, turbon…) så programmet utgår från programmet till denna bilen som Konrad har snickrat ihop.

                        sen är delar kopierade ur ett program jag fick från en super7 med saabmotor (delarna som krävs för o varva 7000) sen har jag manuellt slått ihop dom här programmen o pillat lite. sen har konrad skickat det till nån han känner som kan det där med T5 suite för o revidera det.

                        blir livemappning, förhoppningsvis hinner vi med det medans Konrad är här. han kan mer än mig så kan jag lära mig nått. ska mäta allt som finns så det blir så bra som möjligt.

                        @antonn wrote:

                        Ser fram emot att läsa hur det går för er i helgen! Lär bli bra som vanligt när ni jobbar med varandra! :smile

                        han stannar till lördag eller söndag nästa vecka. finns jobb men det ska nog gå!

                          april 15, 2014 at 07:19 #197880

                          Åkte och hämtade en og900 igår! 🙂

                          Tyvärr så var det inte någon bil till mig utan det var min gamla isblå LTT, kompisen hade fått något slags haveri och blivit bärgad till Torsby.
                          Så med en luddig förklaring på felet: “startar ibland men dör, startmotorn går ibland” så tog jag lite delar från den svarta och åkte ner till Torsby i sällskap av hans styvfar som är mekaniker.

                          Väl framme efter 31mil enkel resa så var felet snabbt fixat, det byttes kol till generatorn och på med startkablar så startade bilen snällt upp igen och gick hela vägen hem.
                          Återstå att se hur länge den “nya” laddningsregulatorn håller, det var väldigt ojämnt slitage på den som satt där innan så antar att banan kan vara dålig?
                          Fick i alla fall köra nästan hela vägen hem då kompisen var trött efter varit strandad i Torsby i 8 timmar, den går riktigt fint tycker jag och kläcker ur mig något om att det här är en bil som bara går och går :mrgreen:

                          Den röde 900an kommer kanske nu i påsk och mitt insug ligger och väntar på posten!
                          Frågan är hur lång tid det tar att polera insuget? Orkar man? Kanske lacka istället?

                          /Anton

                            april 15, 2014 at 09:44 #197883

                            “Kul” liten resa! Torsby är (nästan) mina hemtrakter. Närmare än 31mil i alla fall 😀

                            Jag hade inte orkat polera insuget, ett jävla jobb innan du ens har slipat bort allt gjutskägg/porer och kan börja våtslipa och polera. Men det är snyggt när det är klart!

                              april 15, 2014 at 12:34 #197884

                              @joH900 wrote:

                              “Kul” liten resa! Torsby är (nästan) mina hemtrakter. Närmare än 31mil i alla fall 😀

                              Jag hade inte orkat polera insuget, ett jävla jobb innan du ens har slipat bort allt gjutskägg/porer och kan börja våtslipa och polera. Men det är snyggt när det är klart!

                              Jaså?! Vart är det du håller hus då om det inte är för fräckt att fråga? 🙄
                              Det är nog många timmar bakom ett fint polerat insug, tror att jag skippar det så länge, motorn kommer nog ur någon gång till ifall jag ändrar mig..

                              Ikväll så blir det tvätt och en minikontroll av 2.3L toppen jag köpt, tänkte köra avfettning och diskborste sen spola av. Invändningar?
                              Kontrollen kommer bestå av att kolla efter synliga sprickor samt hälla vatten (eller kanske diesel?) i loppen och se om det rinner igenom.
                              Är ingen mästare på att renovera topplock precis utan helst skulle jag vilja vara helt okunnig och bara förvänta mig att det ska fungera och montera utan att kolla något men är lite av en skeptiker numer :mrgreen:

                              /Anton

                                april 20, 2014 at 18:25 #197932

                                Dagen söndagspyssel: Byta generator på min gamla 900: sälj inte bilen till en kompis, du får meka med den som om den vore din egen :mrgreen:
                                Eftersom kolen blev snedslitna så tyckte jag att han borde byta generator, så han köpte en extremt fräsch för en femhundring så bytte vi den, sen kollade jag kolen i den gamla generatorn där jag satt i från min svarta och ena kolet var redan rejält nedslitet..
                                Banan i generatorn var körd så med andra ord så var bytet nödvändigt.

                                Fint väder att skruva i.

                                Tur att något under huven är rent! 🙄

                                Inte ett ord från någon om att bilen ser fräsch ut! För den är inte min längre 😆

                                Ingen bil åt mig den här helgen heller! Får den tidigast helgen efter nästa, funderar på att hämta hem svågerns Merca från -77 för att terapimeka lite..

                                Spjällhus från en 9000 MY94-98 på 900-insug, blir det några problem tro? Om inte så hämtar jag ett imorgon.
                                Antar att man måste dra slangen till bypassen från något annat ställe? T.ex tryckröret.

                                Input från dig Broberg? Du kör väl spjällhus från 9000?

                                  april 20, 2014 at 19:20 #197933

                                  @antonn wrote:

                                  Input från dig Broberg? Du kör väl spjällhus från 9000?

                                  Yep! kan inte årsmodellen på spjället, men var innan 1996,5 för då byttes kontakten till spjällägesgivaren, och kabelhärvan var från en 1998

                                  har dock sen tidigare dumpen på tryckröret då 84orna saknade dump från fabrik. har eftermonterat det själv.

                                  Tomgångsmotorn hamnade under spjällhuset med 9000 spjället. riktigt fint!

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.