Svart 900S -92 – Väntar på bil
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil
- Detta ämne har 170 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-30 07:04 av
antonn.
-
FörfattareInlägg
-
@joH900 wrote:
Behållaren i höger framskärm är för ventilationsvredet.
Du har ingen bromsservo på din bil om du har ABS utan en pump som pumpar upp ett tryck som används för servoverkan istället.
Tack! Man lär sig något nytt varje dag 😳
Alla säkringar till ABS:en (och i säkringslådan) var hela, dock vet jag inte hur det är med de reläer som sitter där, kan man kolla dom på något sätt?Som du kanske märkt så vet jag inte mycket om bromssystem, blir väl lite kvällslektyr i form av haynes ikväll verkar det som 🙄
Någon som vet vart den pluggade slangen ska någonstans?!
/Anton
Läs om ABS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910Ang slangen är det enklare att kolla från andra hållet.. Finns det någon tom slanganslutning ?
Har bilen farthållare ska det väl gå en slang ut till ventilen i hjulhuset.Tomgångsproblemet.
Kolla bypassventilen@SaabAero wrote:
Läs om ABS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=77910Ang slangen är det enklare att kolla från andra hållet.. Finns det någon tom slanganslutning ?
Har bilen farthållare ska det väl gå en slang ut till ventilen i hjulhuset.Tomgångsproblemet.
Kolla bypassventilenSer ut som att det fattas en vid farthållaren så antar att den ska dit, undrar om den börjar fungera efteråt?! Det hade varit fint!
Ska läsa genom FAQ:en du länkade till samt se så bypassventilen håller tätt (antar att det var det jag ska se över?)Tack så mycket, du är hjälpsam som vanligt :king
/Anton
Nej den ska inte till vacuumpumpen till farthållaren, den nippeln där det inte sitter nånting är avluftning bara. Det ska sitta en slang på pumpen som går direkt in i bilen på en bil utan turbo eller en 900 S, på 900 turbo så går det via en tryckströmbrytare som bryter strömmen till magnetventilen när farthållaren aktiveras för att bilen skall gå på grundladdtryck när man kör med farthållaren på.
@joH900 wrote:
Nej den ska inte till vacuumpumpen till farthållaren, den nippeln där det inte sitter nånting är avluftning bara. Det ska sitta en slang på pumpen som går direkt in i bilen på en bil utan turbo eller en 900 S, på 900 turbo så går det via en tryckströmbrytare som bryter strömmen till magnetventilen när farthållaren aktiveras för att bilen skall gå på grundladdtryck när man kör med farthållaren på.
Ska se över det ikväll och se om jag blir nå klokare på den där farthållaren, kan ju vara reglagen vid pedalerna som spökar också men ABS är prio ett så man kan få härket besiktad 😀
Tack så mycket för all hjälp så återkommer jag ikväll med en liten uppdatering om hur dåligt det gick att felsöka ABS-systemet 😆/Anton
Är hos min kära mor på hennes gård och tog isär alla kablar som går till ABS-pumpen och sprayade elektronikrengöring för att få ren dom.
En kabel som sitter ensam vid remmarna var inte ens kopplad in i pumpen.Startade men samma fel fortfarande, dock såg jag att nivån för bromsvätska var strax över MAX, ska jag tömma ur lite?!
/Anton
Hur länge går pumpen när du vrider på tändningen? Är det någon skillnad i hur pedalen känns när bilen är avstängd och efter att pumpen har fått gå och bygga upp tryck?
Pedalen på bilar med ABS är ganska hård utan att nånting faktiskt är fel, i så fall skulle det kunna vara en trasig ABS-givare, går lätt och mäta motståndet på dessa där kablarna är skarvade.
I värsta fall TROR jag det går plocka ut felkoder med ISAT (eller kanske t om Tech2?). Står nått i länken om att man kan blinka ut koder på 9000, vet inte om det gäller 900 också.
@joH900 wrote:
I värsta fall TROR jag det går plocka ut felkoder med ISAT (eller kanske t om Tech2?). Står nått i länken om att man kan blinka ut koder på 9000, vet inte om det gäller 900 också.
Jo det går även på 900 men det förutsätter att man har rätt styrenhet och att dignoskabeln finns.
Saknar man dessa kan rätt styrenhet monteras och kabelhärvan kompletteras med den saknade kabelnHej och tack! Uppskattar verkligen all hjälp jag får!
Pumpen går ca: 3sek när jag tar på tändningen.
Pedalen blir lite mjukare också känns det som.Var ut och körde en sväng efter jag lekt lite med bromsen och dragit på och av tändningen ett par gånger.
Då tog bromsarna riktigt bra och behövde inte trycka hårt heller.
Denna härliga broms försvann efter två inbromsningar, är det dags att lufta då?/Anton
Jag tror din accumulator är kass. Testa den på följande vis:
1. Slå på tändningen och låt ABS pumpen gå tills den stannar
2. Slå av tändningen.
3. Pumpa med bromspedalen tills pedalen blir stum. Hur många ggr kunde du pumpa ?En frisk accumulator klarar ca 20 pumpningar.
En kass accumulator klarar någon enstaka pumpning.Har du luft i systemet borde pedalkänslan vara svampig och ev drar den snett vid bromsning. Systemet kan vara svårt att lufta helt. Ett sätt jag tycker funkar bra är att först lufta ute vid oken och sedan avsluta med att vacumsuga i behållaren. Brukar koppla min Luftman till insuget (istället för ett däck) och starta motorn.
@SaabAero wrote:
Jag tror din accumulator är kass. Testa den på följande vis:
1. Slå på tändningen och låt ABS pumpen gå tills den stannar
2. Slå av tändningen.
3. Pumpa med bromspedalen tills pedalen blir stum. Hur många ggr kunde du pumpa ?En frisk accumulator klarar ca 20 pumpningar.
En kass accumulator klarar någon enstaka pumpning.Har du luft i systemet borde pedalkänslan vara svampig och ev drar den snett vid bromsning. Systemet kan vara svårt att lufta helt. Ett sätt jag tycker funkar bra är att först lufta ute vid oken och sedan avsluta med att vacumsuga i behållaren. Brukar koppla min Luftman till insuget (istället för ett däck) och starta motorn.
Ska kolla det efter jobbet!
Om den är dålig så borde man också kunna ha tändningen på och pumpa och sen höra om pumpen drar igång igen? eller tänker jag fel nu?!
Tack för luftningstipset, har dock varken svampig pedal eller ojämn bromsverkan, den tog väldigt jämt och fint när dom väl fungerade
Avslutar med en bild på bilen som den ser ut nu så det inte bara är tråkigt prat om olika problem i tråden.
Sliten, dålig framskärm och i stort behov av tvätt, polering och sina gamla 16″ aero. Nytt på bilen är en kromgrill som jag fick tag på billigt. (V4:an kom med också)

@antonn wrote:
Om den är dålig så borde man också kunna ha tändningen på och pumpa och sen höra om pumpen drar igång igen? eller tänker jag fel nu?!Gör du som jag skrev slipper du fundera hur många pumpningar som är ok 😉
I princip kan du göra som du tänkt också.Ett annat fel jag verit med om är nivågivaren i behållaren.
Hade dålig kontakt till den övre nivåvakten, dvs den som slår ut ABS-funktionen. Systemet trodde nivån var för låg för att tillåta ABS-funktionen.@SaabAero wrote:
@antonn wrote:
Om den är dålig så borde man också kunna ha tändningen på och pumpa och sen höra om pumpen drar igång igen? eller tänker jag fel nu?!Gör du som jag skrev slipper du fundera hur många pumpningar som är ok 😉
I princip kan du göra som du tänkt också.Ett annat fel jag verit med om är nivågivaren i behållaren.
Hade dålig kontakt till den övre nivåvakten, dvs den som slår ut ABS-funktionen. Systemet trodde nivån var för låg för att tillåta ABS-funktionen.Jag kan prova på bägge sätten och rapportera efteråt – man är väl inte lat 🙄
Skulle kunna vara någon givare eller relä också, nivån är lite över MAX om det spelar någon roll?!
Polaren som hjälpte mig lufta kopplingen hällde kärlet fullt. Citerar: ”det är bara att hälla!”
det behövdes inte riktigt så mycket och i felsökningssyste så pumpade jag ut lite av bromsvätskan tills den hamnade strax över MAX men fortfarande lös ”anti-lock” lampan..Får se hur det går när jag kommer hem.
Har varit och lekt med bilen men blev inte så mycket klokare..
Drar man igång tändningen så går pumpen i ungefär 3 sekunder och bromspedalen blir inte så mycket mjukare, efter ett tryck på bromsen så är den rätt stum igen.
Drog tändningen på&av flera gånger i rad utan att röra bromsen, efter varje gång så blir pumpljudet lite ”tystare” och efter ett par gånger så slutar den pumpa när man vrider på tändningen (tror jag?!) då känns bromspedalen som den ska, mjuk och fin och startar jag och kör så fungerar bromsarna perfekt i två-tre rejäla tvärnit-inbromsningar innan pedalen börjar bli hårdare och hårdare.Kan detta bero på dålig ackumulator eller är det nå fel på pumpen?
Har inte lyckats hitta läckage någonstans 😕
Är väldigt tacksam för den hjälp jag kan få!/Anton
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.