The Ambassador (1997 2,3t 9K)

Forum Övrigt Projekt / Min bil The Ambassador (1997 2,3t 9K)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #478829
    M.Broberg
    Deltagare

    kul!

    ljustemperatur gör mer skillnad än man kan tro.
    jag testade 2800K (snor gult) på förra 900an, snyggt men jag såg inte ett skit.

    nu på 9-3an har jag en billig (480 kronor inkl allt ) kina Led ramp monterad. lyser ungefär lika långt/mycket som helljuset fast helljuset är halogen och rampen är Vit. killnaden är Stooor. speciellt för att se djur.

    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 12 timmar sedan av .
    #478876
    Regin
    Deltagare

    kul!
    ljustemperatur gör mer skillnad än man kan tro. jag testade 2800K (snor gult) på förra 900an, snyggt men jag såg inte ett skit.
    nu på 9-3an har jag en billig (480 kronor inkl allt ) kina Led ramp monterad. lyser ungefär lika långt/mycket som helljuset fast helljuset är halogen och rampen är Vit. killnaden är Stooor. speciellt för att se djur.

    Jag har redan erfarenhet av feltemas LED/Diod till pos.ljus –
    dom fungerar helt klockrent, dock var jag ”nyfiken” med en av deras ”variant” till dimljus.

    Dessa LED ”ramper” har aldrig fallit mig i smak –
    ser inte lika bra ut på bil som man kanske ”ser ut” med dem monterad 🙄

    #478877
    Regin
    Deltagare

    Oj! Nu ser hon på något vis mycket modernare ut.

    😏 Jovist gör det något med en 9K sådan en omgång LED/Diod 😋👍

    Fick bli en runda i det fina ”sol”-väder vi hade i dag –
    började dagen med en härlig go tvätt:
    The.ambad266

    The.ambad267

    Hur blir ljusupplevelsen inifrån som förare med led?

    Ja altså, nu är grejen att –
    det hela är ”kopplat” som Day Running Light …. 🙄
    The.ambad268

    The.ambad269

    M a o, nej det gör sig inte alls på kväller/nätter –
    men det ”ser gött ut” på dagtid… 😂
    The.ambad270

    The.ambad271

    Bilagor:
    #478890

    Aha, ok. Jag har för mig jag körde cs där jag kunde ha dimljus på tillsammans med heljuset, för bredden skull på ljudbilden nära bilen. Men det är klart jag kan minnas fel, det är ca 15 år sedan sista cs… 🤦‍♂️

    #478892
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Gillar skenet med LED, det gula upplever jag som ”solblekt”.
    Till 900an avvaktar jag dock.

    👍

    Mvh

    Mathias

    #478901
    Regin
    Deltagare

    Aha, ok. Jag har för mig jag körde cs där jag kunde ha dimljus på tillsammans med heljuset, för bredden skull på ljudbilden nära bilen. Men det är klart jag kan minnas fel, det är ca 15 år sedan sista cs… 🤦‍♂️

    Oki, det vet jag dock inte om det går ”lätt” fixa med på en 9K
    men annars är det jo ett ”option” med Tech.2 på OG 9-3/9-5 👍

    #478902
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Gillar skenet med LED, det gula upplever jag som ”solblekt”. Till 900an avvaktar jag dock.
    👍
    Mvh
    Mathias

    På just OG 900 var det ett tag ganska så ”poppis” med LED/Diod i ”pos-ljus” –
    då kunde man köra lite som alá ”trubbarna

    Gjorde det själv med ”Lady in Red” ihop med ”homemade” US-blinkers 😊

    Plankans 25'a "Lady in red"


    (Sidan 13)

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 3 timmar sedan av .
    #478904
    Regin
    Deltagare

    Ambassadören här, hon hade tyvärr lite av en ”ful” vana –
    nämligen att ”markerar revir” d v s läcker olja 😒

    Men det va inga ”news” som sådan –
    det fick jag förklarat innan jag valde att ”ta över” henne….
    Bland många av NOS delarna som följde med, ja så var även –
    denna främre ”packbox” 👍
    Nu valde jag dock att ”offra” just den till det sidogående projektet med ”Direktören” –
    så en ny fick beställas, och den kom med detta lilla ”sköna” paket 😏
    The.ambad272

    Nu hade jag varit under tösen och ”inspekterat” lite, där genom visade det sig rätt fort –
    det inte enbart var packboxen om ”strulade”, utan även den ”klassiska” servoslangen
    The.ambad273

    Denne ”vy” här, en 9K med huven öppen samt uppe på ”bockarna” –
    ja den får nog de flesta att tänka ”Nej vad e det nu då” 🙄
    The.ambad274

    För min del, så e det blott en bild –
    på det är dags för ”mystid i garaget” 😎 👌

    Väl uppe på ”bockarna” med hjulen demonterade –
    ja så ser man rätt fort, att något inte står helt rätt till 🙄
    The.ambad275

    Det ”sölar” något så duktigt här och där 😖
    The.ambad276

    The.ambad277

    Just här ser vi detta med servoslangen:
    The.ambad278

    Oftast närmast rattstång det läcker –
    absolut inget undantag här:
    The.ambad279

    Men nog har även den främre packbox –
    något att stå till svars för 😏
    The.ambad280

    The.ambad281

    Så av med rem & rubbet:
    The.ambad282

    Här kan man även passa på att ”notera” –
    remskivan här har klarat sig mycket bra 👍
    The.ambad283

    Det är mera än vad man kan säga om packboxen:
    The.ambad284

    Pension beviljat 😏
    The.ambad285

    Bilagor:
    #478929
    Regin
    Deltagare

    Nästa som åker på ”pension”, det blir servoslang
    man skall blott komma ihåg att demontera ”klammern” som sitter längre in:
    The.ambad286

    Jag brukar såga av närmast uppe vid pumpen:
    The.ambad287

    Det blir då mycket lättare att demontera resterna av anslutning –
    med hylsa och spärrnyckel.

    Blir även lite lättare att ”styra” det hela –
    när man skall ha ut resterna av oljan:
    The.ambad288

    Beställde ny servoslang från ”vårt fina lager” –
    här ihop med den gamla som numera åker på ”pension”:
    The.ambad289

    Det e bra ”tight” på vänster sidan –
    men det går med lite tålamod 😋
    The.ambad290

    Höger sidan är mycket lättare –
    gå nästan som en lek:
    The.ambad291

    Dags för ny packbox var det:
    The.ambad292

    Gammal vs ny som ”tar över” 🙂
    The.ambad293

    The.ambad294

    Voilá där satt den 👍
    The.ambad295

    På med remskivan igen:
    The.ambad296

    Samt remspännaren
    The.ambad297

    Och så själva remmen givetvis 😁
    The.ambad299

    Uppstart och kontroll av det hela –
    som ………….. 🤥
    The.ambad300

    😂 Det är en ”ommer” som dom säger i DK 😂
    The.ambad301

    Kunde gett mig på det, borde ha vetat bättre –
    spec när det är en 30K milare vi pratar om 😏

    Bilagor:
    #478963
    dea
    Deltagare

    Du gör ett bra jobb med bilen! Är det tätning till oljepumpen som läcker bakom remskivan?

    #478986
    Regin
    Deltagare

    Du gör ett bra jobb med bilen!

    🙂Tackar🙂

    Är det tätning till oljepumpen som läcker bakom remskivan?

    Ja det är den lilla O-ringen ”huset” –
    och här ser man hur mkt mera det har tillkommit över natten:
    The.ambad302

    Så av med remskivan igen:
    The.ambad303

    O-ringen är inte ens särskild dyr, men man dra sig –
    just p g a ”låsringen ” till det 😏
    The.ambad304

    Som tur e, så har jag några av dem på ”lager” hemma.

    Nu ser man riktigt vart det har läckt:
    The.ambad305

    Försiktig rengöring på G
    spec ”låsringen” vill man gärna ha så ren som möjligt:
    The.ambad306

    Lika så andra ändan:
    The.ambad307

    The.ambad308

    Dags montera tillbaka ”huset” men här skall vara lite OBS!!
    Montera aldrig tillbaka det utan att först ha ytan på insidan uppsmörjd OBS!!
    Lite olja på själva O-ringen innan montering –
    ja det underlättar det med 👍

    Går inte heller montera det fel –
    enligt märkning:
    The.ambad309

    Den där låsringen åter på plats 😋
    The.ambad310

    Bara att ”lyfta” tillbaka remmen igen:
    The.ambad311

    Och medan tösen går på tomgång –
    så fixas det sista med rengöring, d v s innerskärmarna 🙄
    The.ambad312

    Och denna gången var det ”jackpot” –
    nu håller hon tät igen 👍
    The.ambad313

    Så resterna av detta jobbet med jaga oljeläckage, man ser O-ringen –
    den är hård och stel som plast 😋
    The.ambad314

    Så där ”fick man” –
    för att man kanske blivit lite för ”säker” på den senaste tiden 😂…🤥

    Bilagor:
Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.