Topprenovering…

Forums Modellspecifika forum 95/96 V4 Topprenovering…

This topic contains 12 replies, has 8 voices, and was last updated by 2006-04-01 07:26.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #13234

    gonzo
    Deltagare

    Jag har fått ett ok pris på ca 2000-2500kr för ventilrenovering + planing av båda topparna. Känns ändå som ganska mycket pengar att lägga ut.. så jag tänkte höra om det är en bra idé att försöka hitta ett par begagnade toppar istället. Risken är förstås att de är i ännu sämre skick.

    Packningen såg inte så trasig ut som jag hade väntat mig (kompressionen var kass) så det borde väl vara ventilerna som knasar?

    /Martin

    #89294

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag kan inte historien på din bil eller vad som är problemet, men själv skulle jag inte lägga ut så mycket pengar på ett par originaltoppar. Vad jag vet så är det sällan problem med topparna, dom är i gjutjärn så det ska rätt mycket till innan dom slår sig. Du kan grovmäta med kanten på en stållinjal eller ett vattenpass eller dylikt.

    Hur ser ytan ut mellan ventiler och ventilsäten? Är den dålig kan det förklara kompet. Det kanske räcker att slipa in ventilerna och det gör du lätt själv. Se till att byta ventiltätningar när du liks har topparna lösa, det är billigt och enkelt och dom är nästan alltid dåliga.

    #89295

    plocka bort ventilerna först och se hur det ser ut där.
    om ventilfjädern är borttagen ska man kunna vrida runt ventilen i sätet utan att det känns alltför ojämnt.
    som gammsaaben säger kan det ju räcka att slipa in dem, busenkelt!

    #89296

    kaparn
    Deltagare

    Ett vanligt problem med vinkelfyrorna är att bilen körts utan blyersättning och då äter sig avgasventilerna in i toppen eftersom dom av någon outgrundlig anledning inte har hårdmetallsäten. Om detta har hänt så bör man försöka få tag på ett par bättre topplock eller låta någon expert montera hårdmetallsäten vilket borde kosta ungefär så mycket som Du fått pris på.

    #89297

    gonzo
    Deltagare

    Jag åkte in med topparna till firman, de provsög ventilerna med nån manick och avgasvetilerna var inte täta nånstans så jag bad dem fixa det samt kolla om planing behövdes.

    Kan jag ordna ventilläckandet själv och isåfall finns det nån bra steg-för-steg beskrivning att tillgå?

    /Martin

    #89298

    kaparn
    Deltagare

    Vid lätt slitage så kan man slipa in ventil och ventilsäte med Carborundum ventilslipmedel och indian pinne med sugkopp, finns att köpa hos din lokale bildelsnasare. Hur man gör brukar stå i verkstadshanböcker.
    Om det är stora ojämnheter eller om man monterar en ny ventil eller en ventil som ej suttit där förut så bör man slipa ventilen och fräsa sätet med speciella verktyg. Detta bör utföras av någon med kunskaper och erfarenhet.
    Men om ventilsätena har sjunkit så djupt som jag vet att dom kan göra på V 4:orna så är det nog topplocksbyte att rekommendera .
    Jag kan ju tillägga att denna idiotkonstruktion utan hårdmetallsäten kombinerat med avsaknaden av utbytbara ventilstyrningar är bidragande orsak till att jag övergett V4:orna för gott till förmån för tvåtakt, 99:or och 900:or.
    INGEN FÅRD PÅ VÅRAN GÅRD!

    #89299

    kaparn
    Deltagare

    För övrigt skulle det inte förvåna mig om Du kan få tag på en juste fungerande motor från någon Saabbroder som bara är att lyfta i för runt en tusen femtonhundra kronor så slipper Du riva i s….n.

    #89300

    gammsaaben
    Deltagare

    Vet du om bilen har körts utan blyersättning? Om så inte är fallet går det nog alldeles utmärkt att bara slipa in ventilerna med lite slip-pasta.

    I korthet går det till så att du tar lös ventilfjädrarna, till exempel med en ventilbåge (eller vad den nu kan heta). Sedan smetar du på slipmedel mellan ventilen och sätet. Det finns ett verktyg som i princip är en pinne med en sugkopp på som du sedan använder. Fäst sugkoppen på den plana ytan på ventilen och gnid pinnen mellan händerna fram och tillbaka, ungefär som man gjorde upp eld på stenåldern. Det finns också en variant med rotationsväxlare som du fäster på borrmaskinen, lite lättsammare än att gnida för hand. Slipa flera gånger med ny pasta tills ytan är blank och jämn. Slip-pastan finns i grov och fin sortering, använd grov först och fin sen. När du är klar och har slipat in alla ventiler och har monterat tillbaka fjädrarna så kan du testa att toppen är tät genom att slå i lite diesel eller nåt i den. Det ska inte läcka ut genom ventilsätena. Som sagt, passa på att byta ventiltätningarna också, de är gummitutorna som sitter innanför ventilfjädrarna.

    Det finns gott om begagnade toppar att tillgå också ifall du inte vill/kan slipa och det är lättare att bara byta toppar än att behöva lyfta ut och byta hela motorn. För att inte tala om billigare. Dock är det absolut nödvändigt att dra åt toppar och insug med rätt moment.

    Oavsett om du slipar ventiler eller byter toppar bör du kontrollera ventilspelet innan du startar motorn efter ingreppet.

    Lycka till!

    /Daniel

    #89301

    gonzo
    Deltagare

    Tack för informationen, det blir till att leta nya toppar eller motor. Gubben på renoveringsfirman sa att ventilsätena var helt slut… Jag har kört bilen med blymedel hela tiden vilket är de ca 2000 sista milen men det verkar ju inte ha hjälpt =/

    Någon som har ett par toppar jag kan skruva dit? Ingen direkt brådska då jag opererade axeln igår och nu inte får utföra tyngre arbete på ett par månader..

    /Martin

    #89302

    lelle f
    Deltagare
    #89303

    torbjorn m.
    Deltagare

    Heisann!
    Drar opp en gammel tråd om renovering av V4-topper og blyerstattning…
    Har søkt og lest på forumet ca 10-12 tråder omkring emnet uten egentlig å få svar på mitt spørsmål, så derfor fyrer jeg løs:

    Hvor “smart” er det å bytte til harde ventilseter og ventiler beregnet til blyfri bensin når man først har toppene ute?
    Hva kan dette koste og hvor får man tak i seter og ventiler?

    Eller er det like greit å fortsette med blyerstattning i tanken???

    Mvh Torbjørn

    #89304

    stefan w
    Deltagare

    xpniklas har ett inlägg i denna tråd om detta ämne

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…ge=0#Post564635

    #89305

    Lustgasen
    Moderator

    Tycker ändå det inte var så dyrt.. på min 99a skulle det kosta 4000 för totalrenovering för en topp…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng