Urluftning av kylare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Urluftning av kylare

Detta ämne innehåller 20 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-22 14:05.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12868

    petter
    Deltagare

    Hej!

    Jag bytte kylvätska för ca 1,5 veckor sedan och har fått problem med att mycket kylvätska trycks ut genom expansionskärlet (och det blir sänkt nivå i kylarlocket). Luft antagligen, jag körde dumt nog 38 mil på första turen efter bytet… Jag luftade idag igen men problemet kvarstår. Nu kommer min dumma fråga: Ska motorn vara igång när nippeln stängs? Eller saknar det betydelse? Och hur många gånger behöver man lufta egentligen?

    Jag minns inte riktigt hur jag gjorde förra gången, det var ett tag sen…

    Mvh Petter

    #87822

    perhaninge
    Deltagare

    När det har jävlats ordentligt för mig så har jag satt fast en slang på luftningsnippeln med bilen på tomgång och returnerat glykolen till kylaren.
    Vet inte om det är enligt gängse regler men det har funkat för mig.

    Per/Haninge

    #87823

    petter
    Deltagare

    Tack för tipset! Har luftat igen idag, med nippelstängning vid påslagen motor, och det verkar gå nu. Hoppas det i alla fall…

    Mvh Petter

    #87824

    perhaninge
    Deltagare

    Helt rätt att stänga när motorn är på annars sugs det in luft igen, hoppas att det funkar nu

    Per/Haninge

    #87825

    petter
    Deltagare

    Nu har jag luftat oherrans mycket, med varm motor och rejält gaspådrag. Igår kom det ut en stor luftbubbla (dvs paus i strålen ur nippeln). Ändå försvinner vattnet fortfarande ur kylaren och trycks ut ur expansionskärlslocket. Vad göra?

    En fråga till: Tempmätaren visar ju just vätskans temp. Betyder det att jag inte ser om motorn går varm pga luft i systemet? Dvs att mätaren visar ok men att det ”brinner” där framme ändå?

    Mvh Petter

    #87826

    petter
    Deltagare

    Ingen som kan svara? Det verkar som om systemet behåller vätska när värmereglaget är på full kyla. Konstigt nog…

    Mvh Petter

    #87827

    hans s.
    Deltagare

    Jag skulle kolla så att inte det är en toppackning som gått, om det bubblar ur expantionskärlet när motorn är på men inte när den är stängd är detta ett tecken på läckande toppackning. kolla också att det inte finns vatten i oljan. Om man har möjlihet att provtrycka kylsystemet kan man se om det det finns någon läcka i toppackningarna.

    #87828

    bhoijer
    Deltagare

    Hej!
    Kan ju vara så att locket till expansionskärlet är felaktigt skall enligt verkstadshandboken öppna vid 0,25-0,30 bar T o m 1970 och 0,55-0,75 bar Fr o m 1971
    Står även detta om påfyllning
    Påfyllning av kylarvätska sker genom öppningen på kylaren.Härvid skall värmereglaget ställas på full värme och värmeväxlarens urluftningnippel öppnas för att systemet skall kunna fyllas fullständigt.Expansionskärlet(fr o m 1969) fylls till max.märket eller högst 20mm ovanför detta.När kylsystemet är helt fyllt körs motorn med varierande varvtal under någon minut eller tills kylarvätska strömmar ut genom den öppna urluftningnippel på värmeväxlaren.Härefter stängs urluftningnippeln.Ytterligare kylarvätska fylls på i kylaren om så erfordras,varefter båda locken sätts på.Endast ren vätskeblandning får fyllas på.Fyll aldrig på större mängd kall kylarvätska när motorn är varm,eftersom cylinderblocket då kan spricka.Nivån i expansionskärlet kontrolleras efter några dagars körning,eftersom fullständig urluftning skett först sedan då systemet värmts upp och avkylts några gånger.Efterfyllning skall ske då nivån sjunkit till min-strecket

    #87829

    petter
    Deltagare

    Hej och tack!

    Jag har inte järnkollat toppackningen än, eftersom problemet uppstod helt plötsligt och abrupt efter kylvätskebyte, men ska kolla det ordentligt igen.

    Locket är nog rätt, bilen är original så vitt jag vet och locket har fungerat tidigare utan problem. Men hur kollar man om det är trasigt, dvs om det öppnar fel?

    Tillägg:
    Sådär, nu har jag kollat och kört och kollat. Började med att lufta, ingen luft. Det bubblar inte (märkbart i alla fall) ur expansionskärlet och ingen (märkbar avgasdoft varken där eller i kylarlocket. Men kärlet blir proppfullt och trycker ut. Fyllde på i locket och ca 4 cm försvann under de tio minuter jag körde (från halvvarm till varm motor).

    Att ett proppfullt kylsystem (för det är mer än vhandbokens ”20 mm” nu) trycker ut vätska är ju begripligt, men när det kallnar skall väl vätskan i kärlet tillbaka och därmed stiga upp till kylarlocket? Eller tänker jag fel?

    Jag blir inte klok på det här…

    Mvh Petter

    #87830

    bhoijer
    Deltagare

    Ja inte vet jag men skulle nog kolla locket på expansionskärlet för det måste ju bli nå’t slags mottryck i det kårlet för att vattnet skall gå tillbaka till kylaren,då utloppet på expansionkärlet är mycket lägre än inloppet i kylaren och om då locket t.ex läcker då får du ju aldrig nå’t mottryck saabverkstad borde ha utrustning för att testa locket annars så är det väl bara slinka in på närmaste skrot t.ex och hämta ett och prova med

    #87831

    fuling
    Deltagare

    Kolla att slangen till expationskärlet inte ligger i klämm.
    Det är trångt under kärlet på bilar med strålkassartorkare.

    #87832

    petter
    Deltagare

    Fuling: Jag visste att du skulle komma med den. Glömde skriva att jag kollat slangen redan, men tack!

    BHöijer: Precis, jag skall kolla locket. Men jag väntar tills nivån har sjunkit nedåt. För närvarande är kärlet nån cm från fullt vid kall motor och under kylarlocket är det tre cm ner. Fullt system således, jag låter det tryckas ut till mängden är mer normal. Har inte alla verkstäder möjlighet att prova locket, eller måste jag åka till Saab just?

    Mvh Petter

    #87833

    petter
    Deltagare

    Problemet är löst! (Peppar peppar…)

    Det var ofullständig luftning. Jag ringde en verkstad igår för att få provat om toppackningen har gått eller inte. Det blev A H Bilservice i Göteborg. Killen jag pratade med verkar ha mekat Saab sedan första världskriget för han kunde sina saker, tack! Rådet jag fick var att hänga upp expansionskär1et så högt det är möjligt, fylla det med vätska och lämna det öppet. Kylarlock på (uppfyllt även här), motor igång. Lufta värmeväxlaren, stäng nippel. Kläm nu åt valfri kylslang hårt (akta fingrarna från fläkten) tills det slutar bubbla i kärlet. Upprepa ett par gånger. Klart! Det trycks ut lite efter första åkningen, sen är det ok igen!

    Stort tack till A H Bilservice!

    Mvh Petter

    #87834

    petter
    Deltagare

    Jag ropade förstås hej för tidigt…

    Problemet dök upp igen igår och efter dagens luftning enligt ovanstående ”AH-metod” kom det luft. Får se om det slutar rinna imorgon. Men under tiden man håller kärlet högt droppar det aningen från kylarlocket. Om det är otätt, kan det sugas in luft den vägen under körning och orsaka tryckningen genom kärlet? Eller tänker jag fel?

    Mvh Petter

    #87835

    anonymous
    Deltagare

    Ingen som kan svara? Det verkar som om systemet behåller vätska när värmereglaget är på full kyla. Konstigt nog…

    Mvh Petter

    I mina öron låter det som du har problem med ett läckande värmepaket (om ovan stämmer). Så länge kranen till värmepaketet är stängd(”full kyla”) passerar aldrig vätskan där. Hur beter sig tempmätaren i bilen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng