- Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av .
- FörfattareInlägg
- 20 december, 2009 kl. 17:37 #149901
sten-arvid larsson
DeltagareNu är det mycket spekulationer på gång kring nedläggning, nytt Spiker-bud, flera intressenter som hört av sig och det som tycks bli vår ”hjärtefråga”: nämligen Saabs bilmuseum.
Och det skrivs om detta i flera trådar på vårt fina forum. Det är lite förvirrande. Jag undrar om vi inte kan lugna ner oss lite och avvakta utvecklingen nästa vecka. Det skulle också vara bra om allt detta kunde sammanföras i en tråd. Då skulle det bli enklare att följa och kommentera denna sorgliga historia……
”Fågel Fenix”
20 december, 2009 kl. 18:30 #149906murvel
DeltagareDet finns alltid hopp…
20 december, 2009 kl. 18:50 #149907phermansson
DeltagareVad gäller museét så är styrelsen medveten om frågan, vi kommer i första hand att kontakta Peter Bäckström.
Vad gäller olika trådar så ska jag se vad jag kan göra, det borde eg räcka med denna tråd.
20 december, 2009 kl. 23:03 #149924phermansson
DeltagareSwade på Saabs United uppmanar alla att skriva ett brev till Mr Whitacre och be honom rädda Saab.
http://www.saabsunited.com/2009/12/ask-gm-to-sell-saab-rather-than-kill-it.html
Man kan ju hoppas att det kan ha någon verkan. Själv skrev jag ihop följande, trots en viss osäkerhet i hur man uttrycker sig på engelska:
Mr Whitacre
I am a Saab enthusiast in many ways. I owned a lot of Saabs during the
years, currently I drive a Saab 9-5. In the summers I bring out my
wonderful 96 -62 when going on vacation and to meetings with other
enthusiasts, then towing a Saabo caravan. I love the cars, but I also
feel a lot for Saab as I live just 10 kilometers from the factory. I
worked there some years ago, and as just about everybody in this area I
know several people who works there.A close of the factory would have a large impact on our society. It’s
not just the factory workers, many more people are dependent on the
factory. For instance my fiancé, she works at the restaurant by Saab,
and right now we don’t now if she’ll have a work to go to after the
weekends. Not to nice to think of, right?I’m also excited about the things to come from Saab, who wouldn’t like
too see what the technicians at Saab can make in the future?I hope you will do you can to save not only this bright company, but
also to avoid a catastrophe for many thousands of workers and their
familys here in Sweden.Regards Patrik Hermansson, webmaster Svenska Saabklubben
21 december, 2009 kl. 00:33 #149929fredrik
DeltagareJag måste bara undra varför saabklubbens styrelse eller ordförande ej har yttrat sig om det tråkiga som har hänt??
Vad händer nu & så vidare. Det borde/kan ju bli en enorm anstormning med nya medlemmar om styrelsen sköter detta på bästa sätt.
/Fredrik
21 december, 2009 kl. 04:38 #149931Dajje
DeltagareDu är inte ensam om den uppfattningen Fredrik. Vet fler också som tycker likadant. Men nu vill jag inte klaga på allt. Det går fortfarande att göra nåt.
21 december, 2009 kl. 07:04 #149933phermansson
DeltagareHar ni inte sett ordförandens inlägg under Styrelsen informerar?
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=125474#Post12547421 december, 2009 kl. 07:58 #149935fredrik
DeltagareVore bra om han även la ett inlägg i denna tråd. För vi är nog många som har missat det!
/Fredrik
21 december, 2009 kl. 08:05 #149936phermansson
DeltagareDå gör vi så här:
Mats A wrote:19 december 2009:Så tycks alltså all framtidstro vad gäller Saab ha släckts. Att det sett mörkt ut under det senaste halvåret har uppvägts mer eller mindre seriösa investerare i och utanför Sverige hållit hoppet uppe för oss alla.
För en saabentusiast är beskedet i fredags givetvis ett dråpslag. Tankarna går till årtionden av industrihistoria och teknisk kreativitet präglat av uppfinningsrikedom både vad gäller säkerhet som avancerade och udda tekniska lösningar. Tankarna går också till minnet av tävlingsframgångar både på asfalt och grus. Men framför allt går tankarna till de tusentals människor som får se sin försörjning och framtid hotad. Det handlar inte bara om västsverige utan om underleverantörer runt om i Sverige.
För oss i Saabklubben är det emellertid viktigt att hålla i huvudet att Saabklubbens fokus ligger på bilar som sedan länge lämnat produktionsbanden. Därför är det också viktigt att Saabklubben på ett officiellt plan håller sig för god att ha synpunkter på GM:s styrelse, den svenska regeringen eller någon annan aktör under höstens förhandlingar. Som privatperson kan man givietvis ha vilka åsikter som helst men ombeds man uttala sig för Saabklubbens räkning bör man vara försiktigare.
Men vad händer nu med Svenska Saabklubben? Det självklara och en smula känslokalla svaret är ”Givetvis inget särskilt”. Sektionerna jobbar på som vanligt med att förbereda sommarens träffar och aktiviteter, styrelsen strävar på med att lösa reservdelsfrågan (jo, det är lösningar på gång!) och vi ska ha årsmöte i mars i Trollhättan. Bakrutan kommer att ges ut även i fortsättningen och Anslagstavlan fortsätter att koka av kompetens och käbbel.
Martin Bergstrand blev intervjuad av Ekot i Sveriges Radio den 19 december. På frågan om Saabfestivalens framtid svarar Martin elegant att vi ska hedra märket och inte gå svartklädda. De tre rikstäckande saabklubbarna visade med sitt arrangemang i somras att det är fullt möjligt att genomföra stora gemensamma saabfester även i framtiden.
Titta på den här listan: DKW, Edse, Morris, Panhard, Hillman, Humber, Sunbeam, Singer, Trabant och Karrier. Dessa bilmärken är alla representerade av märkesklubbar i MHRF. Ingen av dem är längre i produktion. Men de är mer eller mindre aktiva som föreningar. Jag menar alltså att det går att driva en motorhistorisk förening utan att märket är i produktion.
Avslutningsvis vill jag travestera J F Kennedys första tal som president. Jag vill uppmana alla saabentusiaster runt om i landet att inte fråga vad Saabklubben kan göra för dem utan vad de kan göra för Svenska Saabklubben. Kan du bidra till att utveckla Saabklubben till att bli en än mer livaktig förening? Hur kan du bidra till att Svenska Saabklubben, för att använda Martins ord från ekointervjun, ”hedrar märket”?
God jul, trots allt.
Mats Abelson, ordförande i Svenska Saabklubben.
21 december, 2009 kl. 08:16 #149939fredrik
DeltagareBra!
/Fredrik
21 december, 2009 kl. 08:38 #149942timo m
DeltagareVisst har vi läst det Patrik 😉 och (jag) delar styrelsens uppfattning. Klubbens verksamhet och stödet för alla SAAB bilar bör vara i fokus. Utan politiska eller andra agendor. På det sättet skapas en grund för en konstruktiv dialog med GM som ju äger det vi är intresserade av, nämligen bilarna. Och säkerligen Trollhättans stad, som har gjort i ordning en enastående fin byggnad för ändamålet.
Skulle styrelsen kunna säga något om vad som pågår, om något pågår, för att närma sig frågan om museet? Museets bilsamling och den kompetens (Peter B, mfl) de representerar är den viktigaste exponenten för det kulturarv som vi medlemmar vårdar i det lilla, med allas våra bilsamlingar. Museet är en fokalpunkt för allt som SAAB har producerat. Det är också en samlingsplats för viktiga sammankomster kring SAAB bilarna och det som SAAB representerar.
Framöver skulle det också kunna vara en plattform och fokalpunkt för att ersätta det som försvinner betr kringprodukter, tjänster och service när SAAB stänger nybilsproduktionen. Och så småningom monterar ner verksamheten helt.
Vi som håller liv i det rullande kulturarvet skall veta att det globalt innebär en hel del för sysselsättning, utveckling av småföretagande och entreprenörskap, ekonomisk utveckling och allt det där som vi alla vill ha mer av. När EU undersökte saken kom det fram till att det handlar om avsevärda tal.
Vad har nu Trollhättan i det avseendet? Jo ett starkt varumärke i SAAB med många, många trogna följeslagare och gamla kunder. Alldeles snart ett skriande behov av nya jobb. Och faktiskt det som många letar efter, nämligen underlag för nya affärer. Och de skulle kunna uppstå kring fordonshobbyn. Alla som har sett de (huvudsakligen) amerikanska programmen om firmor som arbetar med gamla bilar, MC, mm vet vad jag menar. Sådan verksamhet är hittills väldigt underutvecklad i den här regionen*.
Visst, det finns tusen invändningar mot det (våra bilar är ännu inte så dyrbra att det går ihop ekonomiskt, det blir kanske inte så många jobb av det…. etc). Men om vi ser förbi det, kan Trollhättan med sitt kompetenta bilfolk, entreprenörskap, god vilja, ”SAAB-anda” (upp till bevis), stöd från samhället och kanske tom GM, kanalisera det stora, internationella intresse som finns för SAAB. Och rentav, äldre fordon i största allmänhet. Bilar, yrkesfordon, Mc… till gagn för att få fart på en ”industri” som hittills varit oerhört outvecklad i vår region. Tex saknas nästan helt nyproduktion av delar till äldre SAAB. Det som snurrar runt på marknader, nätet, mm är viktigt men inte tillräckligt för att hålla liv i bilarna på sikt. Många är också de hobbymekare som behöver stöd på alla sätt. Det behövs helt enkelt mer professionalism.
Alltså, är frågan om museet och vad det står för i ett bredare perspektiv något som definitivt borde finnas på SAAB klubbens agenda som jag ser det. Vet du något om det Patrik? Må väl, en God Helg skall ni ha – vännerna i Trollhättan, vi är med er i tanke – och handling där det är möjligt.
PS: När ett nej” inte är ett ”nej”…. http://www.ft.com/cms/s/0/5626842e-ed8a-11de-ba12-00144feab49a.html?nclick_check=1 det är entreprenörskap och vilja! Men så har de … roots … back to 1875 as the former royal coach builder for the Dutch royal family…”
* ”region” = Norden 😉
21 december, 2009 kl. 09:32 #149943Bengt Åkesson
DeltagareFinns världens största Saabentusiast på andra sidan jordklotet?
Till dig som kanske missat SaabsUnited.
Jag har följt turerna kring Saab sedan de första raderna skrevs förra årsskiftet. Turerna har som bekant varit många under resans gång och jag upptäckte snart Steven Wades blogg saabsunited.com.
Swade, som han kallar sig finns på andra sidan klotet i Australien och är verkligen en Saabentusiast. Han har på sin blogg samlat i stort sett all information om Saabaffären och han har bland annat varit på en semestertur i Europa i samband med nya 9-5ans premiär då han även besökte Trollhättan och Saabmuseet. En sann entusiast som gjort mycket för oss Saabentusiaster. Jag föreslår att klubben gör honom till hedersmedlem.Ni som inte hittat till SaabsUnited – Gå in och gör ett besök!
/B
21 december, 2009 kl. 11:38 #149949janneh
DeltagareNoterar att hemsidan är juleröd istället för svart nu… 😎
21 december, 2009 kl. 13:04 #149953timo m
DeltagareKom igen GM! Köpare finns av både bolag och bilar. Jag hoppas verkligen att ni inte bromsar pga rädsla för konkurrens.
Jag – med många andra SAAB köpare – kommer ändå inte att vilja ha en Opel. Jag vill ha denna (som kombi) http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/home/ Har ni sett. Så oerhört fint jobbat av SAAB! Bilen bara måste ut i marknaden!!
Vad blir det annars ”över” åt oss…. Audi, Citroën…. Nähh, det vore fattigt. Nu håller vi tummarna för fortsatt trevliga bilar. Och resultat av ansträngningarna ni gjort i Trollhättan.
21 december, 2009 kl. 13:56 #149954truls herland
DeltagareJag tänkte bidraga med lite fakta.
Senaste 10 åren har SAAB legat på topp 5 bland försäljningsstatistiken i Sverige.
Har inga siffror ang Norge, men det finns ett väl etablerat nätvärk av återförsäljare, så uppgift borde gå att få tag på.
Senaste 9 åren har SAAB 9-5 legat på 2 plats på försäljningsstatistiken i Sverige under flera år. Då nya Volvo V50 kom på marknaden såg man att 9-5 och 9-3 bytte plats. Fler folk började köpa mindre bilar, en klar trend dom senaste åren, och 9-3 föll nog som ett oerhört bra alternativ till V50, både med tanke på motoralternativ och utrustning.
Sedan 1980 har SAAB producerat ca 1/3 av den mängd bilar Volvo har producerat. Volvos argument för att säljas då 1998 var att dom ej hade pengar till att expandera större och ta fram fler modeller. Sedan Ford tog över ändrades den strategi till att Volvo skulle bli mer premium. Och det slog slint i huvudet på dom, eftersom dom sakta men säkert började förlora pengar.
SAAB för den delen har också hamnat i samma situation, en stor ägare som helst ser att man tar fram bilar som ligger i ett segment som inte har direkt konkurrens i med dom andra inbördes märkena.
Ford gjorde samma sak med Volvo.
I första hand, för att SAAB skulle kunna sälja fler bilar, hade varit att ta marknadsandelar från Volvo, förhoppningsvis skulle det automatisk medföra att man också tog marknadsandelar i andra land, men Volvo har ett mycket bredare återförsäljningsnätverk globalt än vad SAAB har, så samtidigt som man ändrar bilarna måste man också ändra marknadsförning och utöka sitt återförsäljningsnätvärk. Lättare och billigare sagt än gjort. SAABs strategi har varit på huvudet på spiken i led med den situation man har varit i.
Jag ser dom två svenska bilmärken, långt fram tack vare spetskompetens och folket som jobbar där, som två oerhört starka draghästar, som har dragit för fullt vad dom kan, men en ägare som håller i tömmarna allt vad dom kan för att hästen inte skall springa i från dom.
Vems fel är det. I det stora och det hela så är det väl ingens fel, och samtidigt allas fel. Det är ett resultat av långsiktigt tänkande, ett mångaårigt satsande, politik, ekonomi, ja allt vad det innebär. Systemet är så trögt i sin verkan att beslut som tas för stunden, man kanske inte ser någon verkan av för om flera tiotals år.
Kritik borde däremot ges till Aftonbladet, GP, GT, Expressen, Dagens Industri med fler. Att dom inte ser/förutsåg konsekvenserna det har fått för SAAB efter alla deras lögnar är för mig mycket märkligt.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.