Utvecklingen i Saabaffären
- Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
Hörde det just. Som jag sagt tidigare så är det tudelat: Vad gäller jobben är det en katastrof och jag hoppas VERKLIGEN att det går att lösa med någon annan tillverkning i fabriken.
Om Saab som bilar så ser jag hellre en värld utan nytillverkning än att det står Saab på sporthottade Oplar, tex. Som någon påpekade finns det många märkesklubbar som lever i högönskelig välmåga trots att ”deras” märke dött.
Det enda man kan vara säker på här i världen är att saker hela tiden ändras och att man till slut dör… 🙂En mycket sorglig nyhet. För märket och alla människor runtomkring.
(o)lustigt att GM valt såpass udda köpare som K-E och Spyker.
Men ärligt talat trodde jag faktiskt att värdegemenskapen mellan Saab och K-E hade kunnat bli en riktigt bra kombination.
Har man inte velat sälja?[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NjQXMZe2ouk[/video] Suzanne Saperstein
Sanningen om turerna kring nedläggningen kommer säkert i bokform om 10-20 år…
Appropå tillfälligheternas spel så kom jag att tänka på historien om en liten amerikansk tillverkare (minns ej namnet) som satsade stenhårt på Europalansering och satte en stor del av sina tillverkade bilar på en atlantångare vid namn Lusitania… 😮 Den tillverkaren överlevde inte första världskriget….december 18, 2009 at 15:24 #149694Jag har hela tiden haft känslan att GM ville avveckla för att undvika ytterligare en konkurrent till sina övriga märken.
Om man tittar i backspegeln så ser det ut som många lovande alternativ funnits. T.ex. underleverantörerna, men de ville inte gå in som ägare av någon anledning.
Som fågel fenix kommer nog ett starkare saab att stiga ur askan.
december 18, 2009 at 15:35 #149696Det är ju sorgligt att tänka på de som berörs men vi har ju ingen som helst sammanhållning i detta land.
Lägg nu inga politiska värderingar i mitt inlägg då jag inte tror det spelat så stor roll vem som bestämmer.
Men alla andra länder i europa/värden stödjer sin inhemska marknad, utom sverige. Frågan är vad vi ska leva av när allt läggs ned. Det handlar ju inte bara om saab utan en hel massa andra företag som dras med i fallet (upp emot 30-60.000 personer). Det hade vart billigera att göra som man gjorde med sas på janne karlssons tid med en omrekonstruktion så att något blev kvar. Men saab är ju ingen bank eller finansbolag för då får det ju tydligen kosta hur många skattekronor som helst.
Sen kan man ju undra varför gm vill ha så mycket betalt för något som enligt deras egna uppgifter är värdelöst.december 18, 2009 at 15:40 #149698Håller med flera av er.
Det här har nog GM avsett hela tiden. Synd bara att man drog ut på lidandet….Nu gäller det att ta vara på det som kan tas tillvara. Saabs Museum med sin bilsamling får inte skingras! Vi i klubben måste stå starka och vårda våra ögonstenar som minner om SAABs storhetstid före GM!
december 18, 2009 at 15:53 #149700Se det positivt
Nu kan regeringen anställa alla saabanställda som jobbcoacher åt arbetsförmedlingen för det verkar finnas massor av pengar till det och dessutom så är det inte så noga med vad du sysslat med tidigare :lecture:december 18, 2009 at 16:14 #149702Sten-Arvid Larsson wrote:Håller med flera av er.
Det här har nog GM avsett hela tiden. Synd bara att man drog ut på lidandet….Nu gäller det att ta vara på det som kan tas tillvara. Saabs Museum med sin bilsamling får inte skingras! Vi i klubben måste stå starka och vårda våra ögonstenar som minner om SAABs storhetstid innan GM!
Jag håller med. Känslan är att GM aldrig ville sälja men gärna ville ha några som kan ”klä skott” när nedläggningen kom. Man vill kunna säga att man gjort allt man kunde och att detta är absolut sista utvägen.
Hoppas verkligen att det går att bryta ut muséet till en stiftelse eller liknande som kan säkra att Saabs historia lever vidare i Trollhättan.
december 18, 2009 at 16:20 #149704Inte för att detta inlägg fyller någon som helst funktion, MEN…
Jag har tagit väldigt illa vid mig med tanke på hur Saab har framställts av journalister, regering och framför allt svenska folket! Hur så få har valt att slåss för och hylla märket, industrin och tekniken är för mig obehagligt, skrämmande, vidrigt, inkompetent, spekulativt, äckligt och tragiskt!
Citatet från Maud i någon tidning idag där hon yttrar hur tragiskt det är för de anställda säger ju det mesta. Det är inte bara tragiskt för de anställda, det borde vara tragiskt för många fler än så.
december 18, 2009 at 16:29 #149706Skittråkigt absolut, föreslår ett sorgeår med svart remsa knuten runt antennen på våra saabar. Ska jag ha i alla fall, och ser gärna att fler följer…..
december 18, 2009 at 16:31 #149707Vad händer med alla bilar som står hos återförsäljarna ?
Är det riktigt köpläge nu ?
R.I.P SAAB :skull: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.