- Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av .
- FörfattareInlägg
- 18 december, 2009 kl. 17:00 #149709
toppola
DeltagareInstämmer med föregående talare…
18 december, 2009 kl. 17:07 #149710saabturbo
Deltagare2009…har defakto varit ett s**t år för undertecknad
på div personliga plan.
Så snacka om en GRAND FINALE!!Mina tankar går i skrivande stund till de 8000 personer varav ett x-antal
Familjer som nu fick sin Julhelg totalt sönderslagen.Dinousarierna i Detroit har Thanks Giving i slutet av December-
men man kunde tydligen inte ha den goda smaken att vänta med beskedet ca 10 dgr till för Helgfridens skull?Jag är Pro-Amerikan på många områden, men på fordons-området
verkar grott-människan fortfarande härska ”over there”.Ett tips till er drabbade (om ni orkar DVS)
Har ni råd/ork/tid:
skär 2st skivor julskinka var
lägg dessa i en plastpåse över elementet el.dyl i ca 10dgr-
det blir en ansenlig mängd härsken/möglig dito
då ni är ca 8000st personer.20gramm x 8000 = 160kg blir en potentiell stank av kaliber
som sedan genom koordination slängs upp på huvudkontoret
i Detroit med hälsningen:”Thanks for the Christmas-present
You really know how to insult people properly”…Undertecknad kanske tangerar ”hets mot Biltillverkare” nu
men på ren Svenska: Det s****r jag i!!GM = General Massacre
18 december, 2009 kl. 17:21 #149711Morten S.
ModeratorNå er jeg bare ledsen 🙁
Ikke minst med tanke på Trollhättan-boerne, og alle andre som har SAAB som sitt levebrød.
Jeg skal i all fall ikke kjøpe annet Svensk bilmerke, eller GM produkter.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid18 december, 2009 kl. 17:34 #149713urban martinsson
DeltagareÄnda sedan jag var liten pojke så har jag liksom fått försvara mitt favoritmärke inför oförstående Volvo-anhängare och andra svagsinta bilintresserade. Känns på något sätt lättare nu när märket är nedlagt, folk fattade aldrig hur bra bilarna verkligen var.
Min tvåtaktare säljer jag iallafall aldrig.18 december, 2009 kl. 17:40 #14971499an
DeltagareVad säger Mona om det här?
18 december, 2009 kl. 17:42 #149715patric h
DeltagareMed stor sorg måste jag inse faktum. Men jag slutade aldrig tro eller hoppas på att det fanns en lösning och köpare för Saab. Vi får hoppas och tro att någon form av verksamhet avknoppad från det Saab vi känner idag blir kvar.
/Patric
18 december, 2009 kl. 17:49 #149716cljo
DeltagareEtt chockbesked, om än inte oväntat. Fruktansvärt.
Våra gamla knassaabar kommer alltjämnt att sprida glädje för oss själva och andra. Men för Trollhättan och Sverige är nedläggningen här och nu ett overkligt hårt slag.
Men saabandan är verklig och ur den kommer nytt att spira.
Det kanske inte är rätt tillfälle, men frågan måste ändå lyftas inom en mycket snar framtid. Det gäller Saabmuseet i Trollhättan. Här har Saabklubben en tydlig uppgift, och en kraftsamling behövs.
Detta unika, inspirerande och fantastiska museum får inte gå Sverige, Trollhättan och alla saabentusiaster ur händerna! Om Saab inte finns i framtiden behövs ett museum i än högre grad. Inte minst för att hjälpa människor att läka såren.
Denna kunskapsbank är absolut omistlig för framtidens entusiaster, för forskning – och för minnen.
Finns det något som Saabklubben aktivt kan göra så är det att med alla medel propagera för att Saabmuseet inte skingras!
Både GM och Trollhättans kommun måste uppvaktas i frågan.
Mvh
Claes Johansson, Klassiker
P.S på Klassikers hemsida finns det utrymme för lite reflektion/saabminnen för den som önskar D.S
18 december, 2009 kl. 18:02 #149717mikael jardstam
DeltagareVar det det det?
Känns lite som om GM inte ville sälja SAAB på riktigt. Dom ratade ju aktörer med ekonomiska muskler till förmån till småfirmor som Königsegg och Spiker.. Det måste funnits fina grejer på gång i Saabfabriken eftersom dom missunnade kineser och den amerikanska banken som hade ägarskap i bl.a Ferguson och Valtra att köpa firman.
Tänk om Fiat hade köpt Saab?… Det hade vart nåt det..18 december, 2009 kl. 18:06 #149718turbocab
DeltagareClaes, tack för ditt stöd! Jag hoppas Klassiker kan komma med nån artikel om Saab snart apropå nedläggningen, en liten hyllning kanske?
Frågan om museet kan dock bli aktuell mkt snart. ”En sansad nedläggning” säger Gm, vad betyder det? Tidsram? Vad avser dom med museet? Och jag antar det ägs och drivs helt av Saab? Får bara hoppas att kommunen kan hjälpa till, kanske Innovatum som ligger vägg i vägg kan ta över samlingen och driva vidare? En auktionering vore ödesdiger, peningstinna samlare från hela världen kommer ta hem Pärlorna. Hoppas klubbarna kan bidra till nån opinion här och behålla det i Västsverige. Tyvärr styr ju ekonomiska intressen hårt idag, kan man inte få det klassat som kulturarv etc så är det nog svårt få kommunala eller statliga pengar. Sälja är ju tidens melodi….
Är hemskt glad jag äger och driver 4 st og900 idag, ett kulturarv! Något jag alltid tyckt, men nu blev det ännu tydligare än jag hoppats i det närmaste.
Hoppas de anställda i Trollhättan och alla underleverantörer kan få nån Julefrid trots allt, att verksamheter kan hitta till fabriken och fortsätta med nåt helt annat.
18 december, 2009 kl. 18:20 #149720exceller8
ModeratorRiktigt tråkigt, men inte helt oväntat! Hoppas i alla fall att saab-muséet blir kvar! :crying:
18 december, 2009 kl. 18:40 #149721anders
DeltagareMin personliga reflektioner:
1. För mig verkar GMs agerande under detta år trovärdigt. Jag vill tro att man försökt få Saab att överleva på något sätt, och att försäljningsprocessen varit mer än ett spel för gallerierna.
2. Jag tycker inte heller att man kan klaga på regeringen, jag anser att dom har gjort det dom ska. Många andra länder lägger massor av skattepengar på att skydda sin industri och sitt jordbruk, men jag kan inte se att det kommer något gott ur sånt. Man lindrar symptomen så att problemen kan leva vidare bakom den polerade ytan.
3. Vad som gått snett är att man gjort fel gång på gång, både före och framför allt efter GMs övertagande.
– Jag ansåg i min ungdom att man Saab borde bygga en bil att utmana Golf GTI fast lyxigare. Den bilen som jag tänkt kom till slut, men då hette den Audi A3 och inte Saab.
– En helkombi borde ha funnits redan på 9000, borde inte ha kostat många kronor att få till.
– 9-3:an som kom för sju år sedan borde ha kommit som en kombi och halvkombi först och en sedan SIST. Är halvkombin inte tillräckligt ”fiiiin”? Porsche finns nu med halvkombistuk, så Porsche är alltså inte fint nog?????
– Hattandet med bilmodeller som varit på gång men sedan lagts ner. Saab hade inte resurser att starta projekt utan att slutföra dom
– Vet minst en återförsäljare som inte fick fortsätta sälja Saab för att bilhallen inte var tillräckligt fin, det skulle vara klinkerplattor på golvet. Sånt kan man ägna sig åt när man är på Audis nivå, inte när man kämpar för att komma dit. Försöker man gå från 100 000 till 150 000 sålda bilar behöver man all försäljning man kan få, man måste jobba med produkten och inte ”förpackningen” vilket golvet i bilhallen är.
– Saabillacen? Varför? Hade nån undersökt marknaden eller var det bara resultatet av ett internt spel med produktionskapacitet och dragkamp mellan Trollhättan och Russelsheim?
– Kvalitetsproblemen. FÅR inte förekomma.4. Konungen är död, länge leve konungen. Bilfabriken finns kvar, även om inventarier tycks vara på väg till kina. Vi har också en region med duktiga bilbyggare, nätverk m m. Kan Saabfabriken bli en företagspark med bilförädling, underleverantörer till andra märken, ambulans- och limousinbyggande på Volvobas kanske?
5. Eller är detta inte slutet? Kommer någon när röken har lagt sig och tar över? Någon som inte ville ta över ett ”levande” Saab utan ”återuppväcka” istället
18 december, 2009 kl. 18:42 #149722phermansson
DeltagareJa vi borde göra något för att rädda museét om det blir så, men inte ens JÅJ vet ju hur nedmonteringen ska gå till. Vad han sa på radion förut så väntar han också på besked om hur det hela ska gå till.
Några uppmuntrade ord från Saabsunited.com:it should be noted from the conference call that they are still willing to listen to an investor who comes up with the right deal.
I can tell you that there’s at least one and possibly two of those out there. What it’s going to take to strike up ’the right deal’ is unknown.
GM also said that in the wind-down, that various assets such as the 9-5 and 9-4x would be available should someone want to take them up. A re-start is possible.
Not wanting to get anyone’s hopes up, but these are the doors that are open if the right person/group can walk through them.
18 december, 2009 kl. 18:46 #149723sjuntorpsdaniel
DeltagareDet nästan svartnade för ögpnen på mig, när jag hörde beskedet på radion kl 15:00 i
P4-väst. Det kunde inte vara sant — det var snudd på overkligt.
Far har jobbat på Saab sedan 1973, så jag är mer eller mindre uppväxt i diverse olika Saabar. Saab bilarna har genomsyrat hela mitt liv. Har aldrig behövt någon annan bil.Vi kommer att ta oss igenom detta också givetvis, men än så länge känns allt bara så
nattsvart.Det finns inte på kartan att SAAB som bilmärke ska försvinna för evigt.
Omställningen känns på något sätt oöverstiglig just nu. Det är tungt.
Det känns nästan som att mista en annan människa genom bortgång.Jag är ingen bilanalytiker, men man kan inte säga som Maud & säga:
”om inte Gm kan få saab att säjla bilar, ska inte vi ge oss på det heller”Hon ska inte komma & påstå att GM verkligen har försökt.
Om de nu hade försökt, hade de gett SAAB förteoendet att ta fram modeller & teknik utan att GM lagt riktlinjer för hur bra det får bli.Inte ens nya 9-5 an blev så häftig som SAAB ville ha den, enligt kontakter jag har på saabs prototypavdelning.
Far min var trots allt glad idag. inte för att SAAB läggs ner, utan för att han kommer att få slippa vara irriterad över hur GM styrde hans arbete, & hur hans irritation gick ut över familjerelationerna.
Vila nu i frid. Lidandet är över.
SAAB, i mitt hjärta för alltid.
18 december, 2009 kl. 19:12 #149724rickard
Deltagarejag hoppas virkligen att den inte läggs ned… men det ser mörkt ut.
vad jag inte förstå är att ett företag som gick bra i många år och är/var :angel: en av bilvärldens största i säkerhet o nya utvecklingar 😥 måste gå just nu.
har man en firma som går med förlust så håller man den INTE i 20 år , saab fick betala GM’s dåliga omsättning och blir utmjölkad under tiden , man sälja inte 20år med förlust!!
jag är och blir förälskad i SAAB och ska leta dom så länge jag hitta dom , frugan få hennes 9-3 turbo nu om non vecka.
(ska man säja tyvärr) long distance bil är en cheva suburban….. :crazy: :confused:
18 december, 2009 kl. 19:22 #149725ayrton
DeltagareKänns som SAAB och GM har legat helt fel med avseende på trender inom bilindustrin de senaste åren. Endast etanolen var ett lyckokast…
Saab har länge promotat combicupe och små motorer med överladdning.
Vad har hänt? Jo Saab la för några år sedan ner combicupén och har börjat stoppa i stora V6or i bilarna.
I bilindustrin pratar alla idag om downsizing av både bilar och motorer och rejäl överladdning av motorerna. Dessutom börjar det nu bli modernt med combicupe igen. Då presenterar SAAB/GM sin jätte-95a, sedan och kombi med V6a i.
Känns fel…. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.