Utvecklingen i Saabaffären

Forum Övrigt Allmänt Utvecklingen i Saabaffären

  • Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 420 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #149807
    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Enligt Expressen finns en svensk grupp som vill rädda hela eller delar av Saab!

    Bara att hoppas.

    Mvh Daniel

    #149808
    turbocab
    Deltagare

    Hörde just Martin Bergstrands intervju på P3. Helt rätt Martin, jag tror intresset för klubbarna och bilarna kan öka nu. Fler blir nyfikna helt enkelt. Jag för min del känner att intresset för bilarna blir större och större nu. Blir en spännande tid framöver!

    #149813
    Martin
    Deltagare

    Ja, men jag avskyr orsaken till det hela…
    Jag hade hellre sett ett överlevande Saab. Men det är för tidigt att ge upp. Den som säger aldrig Saab återuppstår i en annan form utan GM får gärna göra sin röst hörd. Det finns flera exempel på återuppståndna bilmärken.

    Tänk på rally. Man slutar inte styra förrän det står helt still!

    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3320411

    #149822

    Bra Martin! Jag ser fågel Fenix i fjärran…..

    Det har ju mumlats ”It aint over until the fat lady sings”. Detta trots att en liten figur kvittrat ganska länge. (Moderator får väl stryka detta om det tycks för vanvördigt)

    Vi ger inte upp.
    Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!

    Skulle gärna se några rader från Peter B. hur man skulle kunna tackla detta!

    #149826
    dominik
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!

    jag kommer att betala en friviliga museumsavgiften om klubben ska rädda museet, och jag är säkert att jag är inte ensam med denna idé

    #149828
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    b-motor wrote:
    Hej

    Enligt Expressen finns en svensk grupp som vill rädda hela eller delar av Saab!

    Bara att hoppas.

    Mvh Daniel

    http://www.gt.se/nyheter/1.1819702/hemlig-grupp-kan-radda-saab

    /B

    #149830
    hubbe
    Deltagare
    Dominik wrote:
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!

    jag kommer att betala en friviliga museumsavgiften om klubben ska rädda museet, och jag är säkert att jag är inte ensam med denna idé

    Hej Dominik, jag tillslutter mig med din ide. Gruß Hubbe

    #149842
    jan karlsson
    Deltagare

    Det är ju helt otroligt att Saab ska få försvinna från Bilmarknaden av idag, vet ju att Saab har en kanonbil i ”kommande” 9-5an och i 9-4X. Saab har ju sålt bedrövligt dåligt 2008-2009 men det är ju inte så konstigt, 9-5an började säljas 1997 (98 års-modell) med en första facelift 2002, sedan en andra som 2006 års modell. Där skulle det ju istället varit en helt ny modell av 9-5.an, då hade läget varit ett helt annat för Saab, tillsammans med 9-3an.

    #149856
    anders
    Deltagare

    Nya 9-5:an är väl produktionsklar, så den kommer väl ut på marknaden nånstans, undrar bara vad den kommer att heta. Rover blev Roewe, och kineserna tillverkar plagiat på mobiler som heter Blockberry, Nckia och Nokla. Vad ska vi gissa på: Saeb, Sabe, Zyab? Fler förslag?

    Fast vid närmare eftertanke så vill väl inte GM sälja ny teknik och know-how till Kina, gamla modeller är en helt sak. Den kanske blir en ny Opel Kapitän helt enkelt?

    #149861
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag lider med alla i Trollhättan! Ett sånt besked till jul, kan det bli värre? Synnerligen okänsligt hanterat!

    Tänk vilka kreativa själar som funnits i SAAB genom tiderna. Omställning från flygplanstillverkning till biltillverkning.

    Tänk att SAAB haft så starka innovativa idéer som dessutom prövats och massproducerats och som så många plagierat. Det kanske är dags att ta fram kreativiteten igen och komma på något nytt som marknaden behöver. Den kunskapen skall säljas dyrt! Jag tror verkligen att SAABandan finns kvar precis som Claes skrivit högre upp!

    Jag hoppas verkligen att det kommer något gott ur det här och att SAAB återuppstår!

    Vi måste hjälpas åt att behålla museét, det är världsunikt.

    ///Harald

    #149862
    stenling
    Deltagare

    Kan inte annat än alla tidigare talare instämma i att det är fruktansvärda nyheter som givits oss. Man kan inte annat än känna en stor tomhet och frustration när man tänker på hur märket sakta har urvattnats och missköts från flera håll, inte bara under GM:s tid.

    I mina ögon skulle man aldrig ha satsat på att sälja mängder med ”mainstream” bilar utan istället satsat på det som är typiskt för Saab och utveckat det. Kanske hållt produktionen på ett längre antal men mer sofistikerade och tekniskt utvecklade bilar.

    Nu gäller det som sagt att försvara museet och övrig historia kring märket. Och jag kan inte annat än hoppas att Saab ska återuppstå i någon form i framtiden.

    /Johannes

    #149864
    b-motor
    Deltagare

    Spyker har lämnat nytt bud som inte är beroende av EIBlånet. Hoppet lever!

    Se separat tråd angående detta. Finns att läsa på Saabunited.com.

    Mvh Daniel

    #149869
    perhaninge
    Deltagare

    Angående Saabmuseet så måste nog saker och ting konkretiseras, vem är ägare av lokalerna, vem är ägare till bilarna, vem tar del av intäkterna o.s.v
    När vi vet mer så är det lättare att börja att agera.
    Är ägaren till bilarna villig att sälja till en ”vettig” peng för att bevara historiken ?
    Är ägaren till lokalerna villig att driva verksamheten vidare om den kvarstår i nuvarande skick ?
    Det går kanske att arrangera en andelsförsäljning där man blir ”delägare”, typ ett aktiekapital men utan utdelning ?
    Tänk om Saabklubben blir ägare till bilarna och kommunen driver verksamheten med en liten tilldelning till klubbens ”aktieägare” som återinvesteras för reparationer och reservdelshållning av museibilarna 🙂
    Nu gled jag iväg med tankarna men någon kanske förstår vad jag menar ?

    #149873
    janneh
    Deltagare

    Ja, vi lär ju få se. Men som sagt, jag tycker det är mycket viktigt att styrelsen bestämmer hur den vill hantera frågan.

    #149895
    porsche944
    Deltagare

    Tillråga på allt så är nya 9-5 en av de säkraste bilarna som någonsin varit testade hos Euro ncap. bifogar länk till filmen.

    http://www.euroncap.com/results/saab/9-5/2009/390.aspx

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 420 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng