- Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av .
- FörfattareInlägg
- 19 december, 2009 kl. 19:06 #149807
b-motor
DeltagareHej
Enligt Expressen finns en svensk grupp som vill rädda hela eller delar av Saab!
Bara att hoppas.
Mvh Daniel
19 december, 2009 kl. 19:06 #149808turbocab
DeltagareHörde just Martin Bergstrands intervju på P3. Helt rätt Martin, jag tror intresset för klubbarna och bilarna kan öka nu. Fler blir nyfikna helt enkelt. Jag för min del känner att intresset för bilarna blir större och större nu. Blir en spännande tid framöver!
19 december, 2009 kl. 19:43 #149813Martin
DeltagareJa, men jag avskyr orsaken till det hela…
Jag hade hellre sett ett överlevande Saab. Men det är för tidigt att ge upp. Den som säger aldrig Saab återuppstår i en annan form utan GM får gärna göra sin röst hörd. Det finns flera exempel på återuppståndna bilmärken.Tänk på rally. Man slutar inte styra förrän det står helt still!
19 december, 2009 kl. 20:40 #149822sten-arvid larsson
DeltagareBra Martin! Jag ser fågel Fenix i fjärran…..
Det har ju mumlats ”It aint over until the fat lady sings”. Detta trots att en liten figur kvittrat ganska länge. (Moderator får väl stryka detta om det tycks för vanvördigt)
Vi ger inte upp.
Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!Skulle gärna se några rader från Peter B. hur man skulle kunna tackla detta!
19 december, 2009 kl. 20:55 #149826dominik
DeltagareSten-Arvid Larsson wrote:Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!jag kommer att betala en friviliga museumsavgiften om klubben ska rädda museet, och jag är säkert att jag är inte ensam med denna idé
19 december, 2009 kl. 21:11 #149828Bengt Åkesson
Deltagareb-motor wrote:HejEnligt Expressen finns en svensk grupp som vill rädda hela eller delar av Saab!
Bara att hoppas.
Mvh Daniel
http://www.gt.se/nyheter/1.1819702/hemlig-grupp-kan-radda-saab
/B
19 december, 2009 kl. 21:23 #149830hubbe
DeltagareDominik wrote:Sten-Arvid Larsson wrote:Men som jag skrev först; vi måste nu på något sätt värna om Saab Museum. OK, Kommunen äger fastigheten, men GM/SAAB äger alla bilarna, motorer mm!jag kommer att betala en friviliga museumsavgiften om klubben ska rädda museet, och jag är säkert att jag är inte ensam med denna idé
Hej Dominik, jag tillslutter mig med din ide. Gruß Hubbe
19 december, 2009 kl. 23:46 #149842jan karlsson
DeltagareDet är ju helt otroligt att Saab ska få försvinna från Bilmarknaden av idag, vet ju att Saab har en kanonbil i ”kommande” 9-5an och i 9-4X. Saab har ju sålt bedrövligt dåligt 2008-2009 men det är ju inte så konstigt, 9-5an började säljas 1997 (98 års-modell) med en första facelift 2002, sedan en andra som 2006 års modell. Där skulle det ju istället varit en helt ny modell av 9-5.an, då hade läget varit ett helt annat för Saab, tillsammans med 9-3an.
20 december, 2009 kl. 09:55 #149856anders
DeltagareNya 9-5:an är väl produktionsklar, så den kommer väl ut på marknaden nånstans, undrar bara vad den kommer att heta. Rover blev Roewe, och kineserna tillverkar plagiat på mobiler som heter Blockberry, Nckia och Nokla. Vad ska vi gissa på: Saeb, Sabe, Zyab? Fler förslag?
Fast vid närmare eftertanke så vill väl inte GM sälja ny teknik och know-how till Kina, gamla modeller är en helt sak. Den kanske blir en ny Opel Kapitän helt enkelt?
20 december, 2009 kl. 11:34 #149861saab v4-ever
DeltagareJag lider med alla i Trollhättan! Ett sånt besked till jul, kan det bli värre? Synnerligen okänsligt hanterat!
Tänk vilka kreativa själar som funnits i SAAB genom tiderna. Omställning från flygplanstillverkning till biltillverkning.
Tänk att SAAB haft så starka innovativa idéer som dessutom prövats och massproducerats och som så många plagierat. Det kanske är dags att ta fram kreativiteten igen och komma på något nytt som marknaden behöver. Den kunskapen skall säljas dyrt! Jag tror verkligen att SAABandan finns kvar precis som Claes skrivit högre upp!
Jag hoppas verkligen att det kommer något gott ur det här och att SAAB återuppstår!
Vi måste hjälpas åt att behålla museét, det är världsunikt.
///Harald
20 december, 2009 kl. 12:06 #149862stenling
DeltagareKan inte annat än alla tidigare talare instämma i att det är fruktansvärda nyheter som givits oss. Man kan inte annat än känna en stor tomhet och frustration när man tänker på hur märket sakta har urvattnats och missköts från flera håll, inte bara under GM:s tid.
I mina ögon skulle man aldrig ha satsat på att sälja mängder med ”mainstream” bilar utan istället satsat på det som är typiskt för Saab och utveckat det. Kanske hållt produktionen på ett längre antal men mer sofistikerade och tekniskt utvecklade bilar.
Nu gäller det som sagt att försvara museet och övrig historia kring märket. Och jag kan inte annat än hoppas att Saab ska återuppstå i någon form i framtiden.
/Johannes
20 december, 2009 kl. 12:47 #149864b-motor
DeltagareSpyker har lämnat nytt bud som inte är beroende av EIBlånet. Hoppet lever!
Se separat tråd angående detta. Finns att läsa på Saabunited.com.
Mvh Daniel
20 december, 2009 kl. 13:22 #149869perhaninge
DeltagareAngående Saabmuseet så måste nog saker och ting konkretiseras, vem är ägare av lokalerna, vem är ägare till bilarna, vem tar del av intäkterna o.s.v
När vi vet mer så är det lättare att börja att agera.
Är ägaren till bilarna villig att sälja till en ”vettig” peng för att bevara historiken ?
Är ägaren till lokalerna villig att driva verksamheten vidare om den kvarstår i nuvarande skick ?
Det går kanske att arrangera en andelsförsäljning där man blir ”delägare”, typ ett aktiekapital men utan utdelning ?
Tänk om Saabklubben blir ägare till bilarna och kommunen driver verksamheten med en liten tilldelning till klubbens ”aktieägare” som återinvesteras för reparationer och reservdelshållning av museibilarna 🙂
Nu gled jag iväg med tankarna men någon kanske förstår vad jag menar ?20 december, 2009 kl. 13:41 #149873janneh
DeltagareJa, vi lär ju få se. Men som sagt, jag tycker det är mycket viktigt att styrelsen bestämmer hur den vill hantera frågan.
20 december, 2009 kl. 17:05 #149895porsche944
DeltagareTillråga på allt så är nya 9-5 en av de säkraste bilarna som någonsin varit testade hos Euro ncap. bifogar länk till filmen.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.