Utvecklingen i Saabaffären
- Detta ämne har 419 svar, 116 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 20:50 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
Nu är jag förbannad! Det börjar bli dags att rensa bort allt politiskt snack från det här
forummet, moderatorerna borde snart gripa in. Olika ägare, regeringar, bilbyggare,
ingejörer, kostruktörer,direktörer, inköpare, försäljare mfl har säkert jobbat för
få snurr på försäljning och därmed tillverkning av SAABar, men tyvärr. Låt oss i stället
bygga vidare på vår fina SAABklubb och vårda den gemenskap som finns inom den och genom
våra bilar.december 19, 2009 at 11:21 #149770Ja det är alltid lätt att leta syndabockar när sådant här händer och Maudan och Jöran med J är väl inte mina favoriter precis men som Michael skrev lite längre upp i tråden: Några har ju valt denna regering! Men det går att “lägga” ner den precis som man gjort med SAAB. Frågan är väl om alternativen är bättre. (Läs Mona och Östros)
Nej nu tycker jag vi entusiaster tar nya tag! Våra Saabar, gamla som nyare, försvinner ju inte upp i tunn blå tvåtaktsrök bara för att en statsägd bildinosaurie i USA bullrar lite! Låt oss Saabtokar i stället visa upp våra ögonstenar för allmänheten på träffar och i vardagslivet. Intresse finns och de flesta har ju någon knytning och minne av Saab.
Jag hoppas att Saabjobbarna i Trollhättan får en bra lösning på sin framtid och hoppas att vi i framtiden kan samla Saabentusiaster världen över i Trollhättan varje år för att fira Saab. Så lätt dör vi inte sotdöden!
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookTråkigt nog är det en politik tråd, eller ekonomi.
Saab är inte först att lägga ner och framförallt inte sist.
Jag lider med alla som får en stor förändring i sitt liv pga av dessa beslut.Även klubben kommer att förändras, eftersom vi haft saabs stöd och framförallt Peter Bäckströms stöd.
Jag var med på saab festivalen redan, tror det var -94. Samtidigt som fotbolls VM.
Det glömmer jag aldrig…Niklas
Om vi tillfälligt lägger all sorg åt sidan så är det vi faktiskt KAN göra något åt att jobba för att rädda museet, som flera redan påpekat. Det absolut viktigaste anser jag är att styrelsen har en klar strategi: Vad och hur mycket är klubben beredd att göra? Om museet styckas och säljs ut, hur ska vi agera då? Borde vi redan nu leta efter en alternativ lokal för att snabbt kunna flytta allt?
Svaren på dessa frågor är upp till styrelsen men jag anser att svaren behöver komma asap! :lecture:december 19, 2009 at 12:08 #149774JanneH wrote:Om vi tillfälligt lägger all sorg åt sidan så är det vi faktiskt KAN göra något åt att jobba för att rädda museet, som flera redan påpekat. Det absolut viktigaste anser jag är att styrelsen har en klar strategi: Vad och hur mycket är klubben beredd att göra? Om museet styckas och säljs ut, hur ska vi agera då? Borde vi redan nu leta efter en alternativ lokal för att snabbt kunna flytta allt?
Svaren på dessa frågor är upp till styrelsen men jag anser att svaren behöver komma asap! :lecture:Helt rätt! Ju snarare man lyfter frågan desto bättre. Kommunledningen m.fl. har ju säkert rätt mycket att tänka på i dessa tider så det är inte säkert att de har tänkt på sådant här. Saabklubben med MHRF i ryggen måste agera!
På facebook står det at museet eies av Trollhättan kommun. (I en tråd av Petr Bäckström)
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidJag vill inte lägga in något politiskt i mitt inlägg här ovan. Jag är politiskt ointreserad men mycket bilhistoriskt intreserad framför allt saab historia. Jag skulle sakna Saabs museum mycket om det Skingrades ut till olika ställen.GM hade en utförsäljning av vissa bilar i sitt eget museum för en tid sedan.Detta gör att man undrar vad som kommer att hända med SAABsmuseum.
/TorbjörnJag har just skrivit ett blogginlägg på min hemsida om gårdagens tragiska nyhet.
http://www.davidnordlund.com/diary_28.html
Usch vilket tråkigt år.
Under året fick jag reda på att pontiac skulle läggas ner, ( jag har en firebird -94), och nu när jag har haft min saab V4 i 3 månader så ska saab läggas ner.
Undrar om jag även kommer att orsaka att opel läggs ner ( jag har en kapitän -59).Tråkigt för alla som är inblandade i saab att det slutade såhär.
MVH
Morten Strandmoe wrote:På facebook står det at museet eies av Trollhättan kommun. (I en tråd av Petr Bäckström)Men det är lokalerna, antar jag? Det innebär i så fall att museet borde kunna få vara kvar (jag utgår från att Thn kommun vill det) men frågan är vad det kan komma att fyllas med… Vi får väl köra dit våra egna bilar! 🙂
Dette var en utrolig trist nyhet. Først og fremst for ansatte og alle i Trollhattan området, men også for Saabklubber og entusiaster verden over.
Det vil være enda en katastrofe om Saab museet, og bilene der skulle forsvinne. Det er jo ett naturlig samlingspunkt for enhver med interesse for dette fantastiske bilmerket.
Tror inte GM kommer sälja av samlingen saab-bilar för att tjäna pengar. Även om vi gillar dem och säkert någon bil skulle kunne inbringa någon miljon (eller två max) så är det ändå inga sådana rariteter som tex en buggati eller en silver arrow. Det blir inga stora pengar (i GM-mått mätt) av samlingen.
Tror GM skänker muséumet till kommunen.så är det ändå inga sådana rariteter som tex en buggati eller en silver arrow.
FEL….SAAB har haft een 900 silverarrow 1986 byggd 150 st till holländska marknaden (jag har brochyren) :hype:
samt 87 en red arrow…när jag hörde idag med att reinfeldt ångra inget , så ångra jag vi är med i EU’s extra utgifter för att kopehagen möte var “gratis” o har inget resultat bättre dom har stoppad pegar i SAAB så hadde den funnits idag!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.