V4 lådor,går det att förstärka?

Forum Övrigt SSR V4 lådor,går det att förstärka?

  • Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-28 10:27 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13403
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Jag undrar vad som inte håller när man trimmar mycket,turbo konvertera,
    är det dreven i lådan,lagren eller själva lådan som inte håller?
    Jag vill trimma med turbo,men avstår för det känns meningslöst att bara stå och
    byta lådor varannan dag.
    Mvh/peter

    #90226
    fuling
    Deltagare

    Vad menas med timma mycket?
    Lådan i V4an har oförkänt dåligt rykte.
    Iof är den inget under av hållfasthet men om man tänker på att den är konstruerad för ca 35 2T hästar och pallar ca 150-170hk i en dubbelblås snurra i skogen.
    MYCKET verkar vara hur den är ihopp-plockad också.
    Jag skulle inte ha mer än ca ca ca 200-220Nm i vrid, det är vridet som knäcker lådan.

    Sen finns det LIIIIITE grejor som spesialdrevsater, diffbroms och ett ribbargjutjärnshus.
    Det ribbade gjutjärnshuset är väll den enda förstärking som finns, men hur mycket detta höjer hållbarheten är svårt att sia om.

    Allså så kan en std-låda hålla om man inte har för högt vrid och inte kör som ett pucko.
    Men då måste std-lådan vara just förståss.

    #90227
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Tack för svaret.
    Trimma mycket,över 200hk blir det nog.
    Jag tänker inte dreva så att den går på höga varv redan vid 90km/h,
    jag tänkte använda orginal,har lamelldiff,ribbat hus 75ans låda.
    Vridet,vet ej vad vridet blir,men man kan ju greja med turbon så att effekten
    blir på högre varv,kanske sparar lådan på det viset.
    Special drevsatser är det grövre grejor eller annan utväxling?
    Går det förstärka lådhuset mer än ribbat,fylla på med mer material eller nått?
    Mvh/peter

    #90228
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Special drevsatser är det grövre grejor eller annan utväxling?

    Nix bara annan utväxling.

    citat:
    jag tänkte använda orginal,har lamelldiff,ribbat hus 75ans låda.

    Se bara till att lådan är FRISK och att flankspelet blir rätt när diffbromsen skall dit.

    citat:
    Trimma mycket,över 200hk blir det nog.
    Jag skulle nog vrida ner målet med 30-50hk, men framför allt hålla ner vridet på låga varv som du var inne på. Veven är ju inte så krallig.
    En V4 med 150-170hk sprattlar i väg ducktigt

    Vad hadde du tänkt att göra åt väghållingen?

    #90229
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Lådan är i bra skick,diffbromsen satt jag i för elva år sen,använde den till vinter bil ett par år,
    sen ställde jag av den för att laga rost,nu har jag äntligen fått tag på en plats för att
    renovera pärlan,nu blir det en sommarbil.
    Så de ända man kan göra för att förstärka lådan är att diffa och dreva om den,ingen risk att
    lådan spricker(med tanke på att dom ribbade huset)?
    Väghållning,ja får jag till lådan så den håller för effekten jag tänkt,så behövs det absolut
    bra väghållning,hårdare fjädrar fram ock bak stötdämpare har jag gas bilstein(vet ej stavning),
    hjulvinklar bör väl ändas om man ska svänga,sänka en aning kanske.
    Tips på detta vore väldigt intressant,svårt och ge kanske,men om jag säger att
    den ska vara som en banbil med lite överstyrning,bara lite för tvärt om vill jag inte ha?

    Mvh/peter

    #90230
    gammsaaben
    Deltagare

    RPJ, har du observerat att det ribbade huset i GJUTJÄRN är ett annat och starkare hus än det ribbade huset i aluminium som sitter original på V4-lådor?

    Det verkade som om ni pratade förbi varandra, men det kanske är jag som missförstått.

    #90231
    enor
    Deltagare

    Undrar bara vad du tänkt göra med motorn, och hur mycket budget du har för detta? 200 hästar… det låter precis hur dyrt som helst. Om du eftersträvar samma hållfasthet på motor som du gör på låda, menar jag!

    #90232
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Gammsaaben,ja visste att gjutjärn är starkare,men jag har ett alu.
    Enor,turbo har jag,förgasare har jag oljekylare,nya lager större kylare har jag,portning,kompsänkning,
    rör till o från turbo görs själv,balansering ska göras sen isånnafall,vet ej pris på det,
    kopparpakning till topparna får en bekant göra.
    Mvh/peter

    #90233

    låter kul! håll oss uppdaterade va

    #90234
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Väghållning,ja får jag till lådan så den håller för effekten jag tänkt,så behövs det absolut
    bra väghållning,hårdare fjädrar fram ock bak stötdämpare har jag gas bilstein(vet ej stavning),
    hjulvinklar bör väl ändas om man ska svänga,sänka en aning kanske.

    bilstein dämparna skulle jag pilka torsk, med men andra har uppfattingra.
    AVO har dämpare som är justerbara till vättiga pengar.
    Själv åker jag med gula Koni sport dämpare men skall ersättas av LEDA coilover i vinter.
    Största anledingen till byter är det stora utbudet på olika fjäderhårheter och att man kan få den dämparkurva man vill på retur och kompretion.

    Kapade rallyfjädar fram är ett alternativ men börjar man åka hårt så går det mot bumpstoppen.
    Feltema har ett stort utbud på fjädrar till div bilar, bara leta rätt på en fjäder med lämplig fjäderkonstant. OG900 bakfjädar funkar med lite modd.

    Bak kan man ta std framfjäder från 2T eller V4, allså beroende på hur hårt man vill ha det.

    citat:
    Tips på detta vore väldigt intressant,svårt och ge kanske,

    Caster borde ökas, det ger en mer stabil bil i höga farter + en lite camberkompensation när man vrider på kringlan.

    Ganska mycket statisk negativ camber behövs för att däcken skall trivas i böjrna men det är en balansgång för med ökad camber försämras ax och bromsförmågan. Och mycket styrs av val av däck.

    Bromsar:
    Frambromsarna std är inte mycket att hänga i gran när det börjar gå undan.
    Ett par bromsingar från tex 150 till 70 i snabb föld vill man inte vara med längre.
    Jag åker med 9000 skivor och NG900 ok, hmm men jag åker 4-bult. Till 5-bult finns det annat att välja på, typ någon Audi skiva och ok skall passa drägligt.

    citat:
    men om jag säger att
    den ska vara som en banbil med lite överstyrning,bara lite för tvärt om vill jag inte ha?

    Jag föredrar en SVAGT understyrd bil. Om det går åt he…. är det lättare att sikta vart man vill hamna med en understyrd bil än med en överstyr som man för det mästa går av baklänges med.

    #90235
    sabbe
    Deltagare

    Hade inte SAAB:s egna tävlingsväxellådor med skruvar stagade överfall till difflagren? Jag har sett några växellådor som har skruvar på sidan av kopplingskåpan nära de inre drivaxelklockorna. Hur det såg ut inne i lådan vet jag inte? Sådan här stöttning har även använts på andra märken. Volvos M40 växellåda kunde ha en extra skruv i botten som höll uppe bottenstocken!

    Sabbe

    #103583
    benny
    Deltagare
    fuling wrote:
    Bromsar:
    Frambromsarna std är inte mycket att hänga i gran när det börjar gå undan.
    Ett par bromsingar från tex 150 till 70 i snabb föld vill man inte vara med längre.
    Jag åker med 9000 skivor och NG900 ok, hmm men jag åker 4-bult. Till 5-bult finns det annat att välja på, typ någon Audi skiva och ok skall passa drägligt.

    Hej,
    9000 skivor ventilerat fram?
    Skivor från 9000! ok från Ng900 nav!
    Navet då? gjort ett egen i v4ans spindel? eller borrat om v4 navet till 4*108?!

    Intressant, hålle på o smider en plan för min vagn
    , större bromsar fram,gärna ventilerat.

    På tal om växellådor, hur håller drivaxlar/knutar på v4 ?
    vet ju att ex 9000 håller bra om man svetsar en stödhylsa runt ”klockan”
    Men inte så insatt i V4..

    #103585
    pelle s
    Deltagare

    Här har du ett recept på hur man kan fixa lite schysstare bromsar på 96:an.

    Pelle

    #103587
    benny
    Deltagare

    Gud hör bön….

    tackar!!
    Ser helt klart intressant ut!

    #103588
    pelle s
    Deltagare
    B-400 wrote:
    Gud hör bön….

    Pelle den allsmäktige – Jo jag tackar! 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng