V8 i v4

Detta ämne innehåller 24 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-12-24 18:24.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10252

    perhaninge
    Deltagare

    Hur många kända 96:or finns det med v8 ?
    En känner jag till med Rover V8 som var med i Wheels, någon mer ?

    Per/Haninge

    #73134

    staffanv
    Deltagare

    Borde inte dom bli extremt framtunga?

    #73135

    perhaninge
    Deltagare

    Tror inte att Rovermaskinen väger så mycket mer.?

    Per/Haninge

    #73136

    staffanv
    Deltagare

    Nä, det är ju en aluminiummotor men ändå.

    #73137

    fredrikc
    Deltagare

    Enligt http://www.team.net/sol/tech/engine.html
    så väger Rover 3500 v8:an 318 pounds, och SAAB v4 206 pounds, vilket omräknat till kg blir 144,2 kg resp. 93,4 kg. (http://www.onlineconversion.com/weight_common.htm)

    En ökning på knappa 51 kg eller 54 % alltså. Att flytta bak batteriet borde ju hjälpa litegrann, men ganska framtungt blir det nog…

    #73138

    William
    Deltagare

    för att få lite perspektiv, vad väger ford V6orna folk brukar hiva i Saabarna?

    #73139

    fuling
    Deltagare

    Det är inte bara frågan om vikten utan VAR den är plaserad. I V4 fallet är det ski.. redan från början pga att hela motorn ligger framför hjulaxen.
    Även om vi nu lastar en jä.. massa ski.. i skuffen så vi får en just viktfördelingen så går det i alla falla att åka fortare i kurvorna med en std viktfördeling. Har vi dessutom inte ädrat däcksbrädderna när vi laster ner bilen så blir det garanterat åt hel…

    #73140

    robin t
    Deltagare

    Saab själva ska ju ha monterat V8 i ett par 99:or när dom sökte efter något starkare motoralternativ. Men sen kom det nån energikris som fick dom att satsa på turbo istället, tack och lov.

    #73141

    christian
    Deltagare

    Går det att behålla framhjulsdriften med V8 i en 96:a?

    #73142

    15m rs
    Deltagare

    Ford V6 veier vel rundt 45 kg. mer enn V4, så forskjellen opp til Rover V8 blir bare i området 6 kg

    #73143

    perhaninge
    Deltagare

    På bilen som jag såg i Wheels så var motorn tillbakaflyttad ( vilket gör en hel del för viktfördelningen ) och bakjulsdriven.
    Alla verkar stirra sig blinda på problem, känner någon till fler 96:or än den med V8:a ?

    Per/Haninge

    #73144

    på Porsche 911 sitter motorn bakom bakre hjulaxeln vilket man på senare år har kompenserat i någon mån men i grunden är det fortfarande en ganska dum konstruktion, i alla fall för en sport-bil. Samma med V4 fast i fram då. Är det inte det som är charmen…?
    /Rasmus

    #73145

    perhaninge
    Deltagare

    Dum konstruktion ?
    Den funkar bevisligen så frågan är vad som är dumt ?
    Dumt tycker jag är att ha förutfattade meningar om vad som funkar eller inte funkar utan att utvärdera det först (EJ RIKTAT TILL RASMUS)
    Att saker och ting inte är som vissa anser innebär inte att det inte funkar, se bara på Königsegg (felstavat?) ingen annan än en liten skara trodde att konstruktionen skulle fungera, nu kan Sverige stoltsera med världens snabbaste serietillverkade gatbil.

    Per/Haninge

    #73146

    runosson
    Deltagare

    Låter skittufft i mina öron iallafall, och har faktiskt tänkt tanken ett par hundra gånger… tycker dock att rover åttan lät ju lite mesigt, skulle nog ha sattsat på nåt amerikanskt smallblock, kanske en cheva 350 eller det betydligt roligare ford 351 cleveland, fördelen med cheva motorn är ju att det finns cadillac lådor för framhjuls drift… frågan är vad som är mest rätt saabmässigt, v4 drivs ju orginal av en fordmotor, men numera är ju saab en gm-bil

    #73147

    runosson
    Deltagare

    Är det ingen som vill prata om denna tokhäftiga idé, detta är ju som back in the ol’ days, big engine + small car = vicous ride
    är alla här enbart orginalintressarade eller?
    har många mer eller mindre avancerade saabprojekt som kommer att tillverkas när lumpen är avklarad, kom igen shoot me, nåt galet idiotprojekt måste väl finnas nånstans i bakhuvet?
    Kan väl börja själv, (kommer dock spara dom roligaste/galnaste ideerna till mig själv)
    Saab 99, brukskick utseendemässigt, 2.3 liters turbo motor från saab 9000, ordenligt trimmad, växellåda och drivning från subaru dvs 4wd + uppgradering av bromsar, fjädrar, stötdämpare osv.
    spöa porschar och bmwar på allt från strippen till skogsrally… har märkt att min 99a har fruktansvärt bra väghållning :tumme: därav bilvalet i projektet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng