Vad 17 är detta för manick?

Forum Övrigt Off Topic Vad 17 är detta för manick?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483599
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fick den i ett parti bildelar, mest Saab. Själv har jag gissat på fader och intervalltorkare men det känns inte rätt. Ingen märkning förutom att det står Elfa på apparatlådan.
    0537BBC6-D936-451E-96F8-4C8FFCF1FA41
    E0AC29DE-CDE4-40A5-84F6-0FE110A1C475
    58081FB7-0FCA-4E75-BC44-40E521ED158C
    A0B8C08E-2590-44A2-9D98-94C547A21A0D

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #483605
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Du får väl koppla in den i bilen och se vad som händer när du vrider på ratten 😉

    Fast du får se upp för det skulle kunna vara ett steg3 trim till V4:an

    eller…. ja det är ju inte så många komponenter så du får väl rita upp ett kopplings schema då blir det enklare att svara på ett mera intelligent sätt

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #483614
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jodu… Steg 3-trim till V4 tror jag inte innefattar elektronik öht…😁

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483615
    Saab_ahed
    Deltagare

    Jomen du dedär e ju den kapacitroniska modulsionsmodulatorn till jusst en V4 …har jag hört 😁

    #483616
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag skulle säga intervalltorkare.

    resistorer och kondensatorer tillsammans används för tidskretsar

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 16 timmar sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483618
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jomen du dedär e ju den kapacitroniska modulsionsmodulatorn till jusst en V4 …har jag hört 😁

    Aha, tillbaka-till-framtiden-V4!😆

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483619
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag skulle säga intervalltorkare.
    resistorer och kondensatorer tillsammans används för tidskretsar

    Tack! Då gäller bara att komma p hur den ska kopplas. Och vad i all världen är den där skumma grejen instoppad i ett vp-rör i bild 3?!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483626
    saabcustom
    Deltagare

    Ser ut att vara nåt hembyggt ur t.ex. tidningen Radio & television. Komponenterna tyder på mitten till sent 60-tal. Dock förbryllar mängden transistorer (transistorer var rätt dyrbara komponenter dåförtiden, dem slösade man inte med). För många transistorer för att vara transistortändning eller intervalltorkare. Det kanske är både och i samma låda (typ Kinderägg). Det är ju ett riktigt kretskort och en konstruktion byggd på plint, Verkar inte ut att vara samtida….

    Mojängen i VP-röret är nog bara ett shuntmotstånd vilket uppenbarligen kan bli lite varmt om man ser färgförändringen på VP-röret..

    En del av elektroniken skulle ju kunna vara en varvräknare att kopplas till ett visarinstrument.

    Om du skickar hit lådan kan jag försöka revers-engineera den ;-).

    Kul makalös manick iallafall / Kenth

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483627
    ikxx
    Deltagare

    Gissar på transistortändsystem. Det kraftiga motståndet för att dra en lite högre ström genom brytarna. För låg ström gör på sikt dålig kontakt för brytarna. Den kraftiga Transistorn för strömmen genom tändspolens primärsida. Dock lite mycket komponenter generellt.

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483659
    saabaero
    Deltagare

    Gissar på transistortändsystem. Det kraftiga motståndet för att dra en lite högre ström genom brytarna. För låg ström gör på sikt dålig kontakt för brytarna. Den kraftiga Transistorn för strömmen genom tändspolens primärsida. Dock lite mycket komponenter generellt.

    Skulle potentiometern i så fall vara för att justera tändläget ?

    #483660
    ikxx
    Deltagare

    Svårbedömt utan att veta hur den kopplad. Kanske ingår i en del av ”lådan” som kanske är en intervalltimer till torkarna. Byggde själv en sådan för länge sedan.

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    #483665
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu är den skickad till Saabcustom för dissektion. Spänningen stiger…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.