Vad har ni för olja i era bilar?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vad har ni för olja i era bilar?

  • Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-06 22:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10479
    erik satre
    Deltagare

    Ska byta olja i min 99 turbo och skulle vilja veta vad ni andra har. Och det där med syntet eller icke verkar ju vara en fråga där inga tycker likadant.

    #74340
    carl l
    Deltagare

    Hej Erik!

    Kom inte och säg att det är ditt första oljebyte på pärlan.
    Själv skulle jag ha kört på helsyntet. Nu kommer det säkert någon och nitiskt påpekar att motorn kan rasa pga detta etc etc. Mycket möjligt, men jag kör med helsyntet i mina två Saabar trots att de gått på någon tjärliknande substans innan och jag har då aldrig haft något problem trots tusentals mil.
    Inget ras alltså. Vad som mer troligt inträffar är att motorn kan börja svettas olja genom diverse packningar. Men det skulle jag snarare se som en indikation på att de behöver bytas.

    Så tycker jag iaf. Amen.

    #74341
    petter
    Deltagare

    Slog i delsyntet i V4:n nu, Q8 Extra Plus 10W-40. Pappa oljebolagsinnehavaren garanterade kvaliteten och händer det nåt får han väl byta motorn i så fall. Tidigare körde jag på mineral, 10W-30. Det tvättmedel som finns i syntetoljor finns även i nya mineraloljor så risken bör inte vara alltför stor för motorras.

    Mvh Petter

    #74342
    carl l
    Deltagare

    Men till saken hör den att V4:an inte har någon gjutjärnsklump med beteckningen Garrett TC03 som är en finsmakare beträffande olja. Nu är tribologi verkligen inte min grej och de nya delsyntetoljorna har säkert jättebra egenskaper så det funkar säkert bra att köra på sådan också. Men jag står fortfarande kvar vid vad jag hade tankat ner i den gamla klenoden.

    #74343

    Det har skrivits mycket om detta! Moderna oljor överhuvudtaget har en mycket bra förmåga att hålla ”skiten” svävande till motsats från oljor från förr.
    Jag skulle inte avråda Dig att gå över till helsyntet. Den klarar lite mer påfrestningar än mineralojor både kall och varm. Byt och kör ett par hundra mil. Byt igen och kör på! Givetvis byter Du filter var gång.
    Jag gick över till helsyntet när jag köpte min Sonett i början på 90-talet. Jag märkte inget konstigt mer än att oljetrycket blev lägre vid kall motor men behöll trycket bättre vid varm.

    Nu byter jag olja o filter vart år trots att jag inte kör mer än ett par hundra mil per säsong. Men jag hoppas med detta att slippa byta de ”omtalade” lagerna i vinkelfyran!

    Nackdelen: Dyrare

    #74344
    terje
    Deltagare

    Min verkstad, som pysslar med både racing- og hverdagsbiler, foreskriver hel- eller delsyntet på turbomotor (H), og delsyntet på V4:an.

    mvh Terje

    #74345
    jacke
    Deltagare

    När det gäller turbomotorer är det nog värt att lägga pengar på en bra olja för det är motorer som utsätts för mycket påfrestning och höga temperaturer, speciellt viktigt när oljan ska kyla aggregatet om man har sådan turbo. Man måste då tänka på att välja olja som fungerar bra ur kylningssynpunkt och inte bara smörjningssynpunkt. Hursomhelst, helst delsyntet eller helsyntet är min rekomendation men visst finns det även bra mineraloljor.

    //Jacke

    #74346
    porsche944
    Deltagare

    Följande används i min vagnpark:

    99 turbon och de övriga turbo och 16 v motorerna går på Mobil 1, 5-50W helt enligt SAAB:s rek.

    Bytesintervall, 99 t ca 500 mil de övriga enligt service intervall

    V 4 sonetten samt Triumph 99:orna går på Mobil Special 10-40W byte ca 3-400mil = 1 gång om året.

    Filter vid samtliga byten och endast SAAB org filter.

    #74347

    Oljorna blir allt bättre, men hur är det med bensinen? Man hör att ”soppan” blir allt sämre och blandas upp med etanol och en massa annat! Är det då inte naturligt att vi använder bra oljor som så effektivt som möjligt tar hand om alla de ”slaggprodukter” som modernt bränsle avger?

    Det har ofta också diskuterats oljor för våra tvåtaktare. Rent allmänt kan väl sägas att vilken TT-olja du än använder, så är den bättre än det som fanns att tillgå när våra tvåtaktare byggdes. Kör du någotsnär normalt kan du tryggt köpa din olja varsomhelst. Kör du racing ska du snacka med XP, Fredrik eller någon annan som är van att att varva med plattan i botten över 5500 rpm!

    #74348
    erik satre
    Deltagare

    Härligt med sådan respons!

    Har hittills kört med någon mineral-76-olja som, enligt säljaren, ska vara det enda rätta till gamla högprestandamotorer. Hade i och för sig tänkt fortsätta med den, men eftersom den måste fraktas långväga skulle det vara skönt att få alternativ som kan inhandlas omgående. Speciellt nu eftersom mängden olja sakta men säkert närmar sig min-strecket på grund av ett litet ventilkåpspackningsläckage.

    #74349
    fuling
    Deltagare

    Finns bara en fördel med mineralolja, liter priset.
    Annars är en juste syntetolja överlägsen på allt.
    Allt snack om att man inte skall hälla syntet i en gammal motor är bara skrönor eller en kvarleva från syntetoljans barndom.

    I brukshinhen åker jag min avlagda olja från 95an, eller det biligaste jag hittar.
    Även denna olja är hästlängder bättre än den olja som motorn är konstuerad för.

    Trimmad V4 så vill jag ha en tjock olja med ett så brätt viskisitets intervall som möligt.
    En 20W-50 eller 5W-50 e 10W-60 ännu bättre.
    En 20W-50 olja är ingen hitt på vinten.

    Fabrikat???? Något välkänt.

    #74350
    petter
    Deltagare

    Carl, jag kanske uttryckte mig otydligt men mitt inlägg var ett försvar för moderna oljor i gamla bilar! Så länge man följer viskositetsrekommendationerna bör det inte vara några problem. I alla fall inte för oss entusiaster som håller plåtkoll på nivån och byter oftare än det behövs. När jag byter är oljan knappt missfärgad… Men jag byter ändå inför varje säsong eftersom oljan har stått i motorn hela vintern.

    Mvh Petter

    #74351
    Martin
    Deltagare

    De första turbobilarna är lite elakare mot oljan än modernare bilar med vattenkylda turboaggregat.

    Kanske onödigt att påpeka eftersom det är ett känt faktum, men Saab rekommenderade lugn körning/ tomgångskörning innan man stängde av motorn i sin turbosaab. Dels för att låta turbon varva ner men också för att låta turbon svalna. När motorn stängdes av med en snurrande turbinaxel fick turbon ingen ny olja. Följden blev att den olja som var kvar koksade och ställde till problem på sikt.

    Jag kommer väl ihåg den goa upplevelsen då jag som nybliven 99-turboägare 1986 trampade plattan mattan och njöt av turbokicken. Efter en snabb resa på E4 i kvällningen svängde jag av och öppnade motorhuven med motorn igång. En våg av värme slog emot och i mörkret glödde grenröret, turboaggregatet och en bra bit av avgasröret.

    #74352
    carl l
    Deltagare

    Petter, du uttryckte dig väldigt tydligt och det jag skrev var mest som en komplettering. Det är nog jag som uttryckt mig otydligt om någon.

    #74353
    walle
    Deltagare

    jag kör med quaker state i min 99 turbo helsyntet bästa oljan enligt många. sen motorn var helt ny renoverad (67mil) så kör jag med den funkar kanon jag gav 360 kr för 5 liter med rabatt mvh niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng