Väghållning?

Forum Modellspecifika forum OG900 Väghållning?

Detta ämne innehåller 30 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-08-24 20:42.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25007

    torbo
    Deltagare

    Tja.

    Har lite frågor kring stötdämpare osv..

    1. Hur stor skillnad blir det med sportdämpare och sportfjädrar?
    Märks det av vid exempelvis motorvägskörning? Eller är det först vid småvägarna som man känner av att det är skillnad?

    2. Vad händer om man bara byter dämparna, men låter fjädrarna vara original eller tvärtom?
    Om du fick välja att byta ena av dom, vilka hade du bytt?

    3. Är det svårt att göra denna operation själv?

    🙄

    #181560

    s900t
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Tja.

    Har lite frågor kring stötdämpare osv..

    1. Hur stor skillnad blir det med sportdämpare och sportfjädrar?
    Märks det av vid exempelvis motorvägskörning? Eller är det först vid småvägarna som man känner av att det är skillnad?

    2. Vad händer om man bara byter dämparna, men låter fjädrarna vara original eller tvärtom?
    Om du fick välja att byta ena av dom, vilka hade du bytt?

    3. Är det svårt att göra denna operation själv?

    🙄

    Precis vad jag undrar också, var på väg att skriva en tråd om just dessa frågorna, men hoppar in här istället då 🙂

    #181561

    saabaero
    Deltagare

    1.
    Skillnaden märks på olika sätt beroende på väg och körsätt.
    ”Sportfjädring” innebär oftast styvare fjädrar, kortare fjädringsväg och hårdare dämpning. Styvare fjädrar och hårdare dämpare gör bilen stötigare på dåligt underlag.
    Förkortad fjädringsväg gör att fjädringen bottnar lättare och blir sämre på att svälja större ojämnheter. I praktiken brukar det innebära att man har hjulen i luften ibland och det är väl inte så jättebra för väghållningen..

    2.
    Ett svar som jag garanterat får mothugg på 🙂 Min erfarenhet är att fjäderbyte upplevs göra en större skillnad än enbart stötdämparbyte. Gamla fjädrar har en förmåga att bli ”svampiga” och då hjälper det inte med nya dämpare, chassit upplevs som svampigt ändå. Med nya fjädrar blir chassit ”fastare”. Dämparna är såklart också viktiga att dom fungerar och verkligen dämpar fjädringsrörelsen.
    Frågan är om det inte är lika bra att skippa bytet helt å hållet om man inte har råd att byta både fjädrar och dämpare.

    3.
    Inte svårt alls men det behövs fjäderspännare.
    Är dämparna fastrostade är vinkelslipen ett bra hjälpmedel

    #181565

    anderslindh
    Deltagare

    Fast 1an där SaabAero.. Jag tycker att det är svårare att bottna på kilénfjädringen tack vare grövre fjäder även om den är kortare.

    #181568

    M.Broberg
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Fast 1an där SaabAero.. Jag tycker att det är svårare att bottna på kilénfjädringen tack vare grövre fjäder även om den är kortare.

    Och då är kilen ganska mjuka ändå.

    allt beror på referensramarna man har, framförallt när det gäller däcken som avgör extremt mycket.

    Styvare dämpare och/eller fjädrar är bra för att bilens respons blir snabbare, det går mindre tid att fjädra när du vrider på ratten och bilen flyttar sig mellan bott-lägen mycket snabbare vilket gör att man slipper gunga omkring som om man vore på en nöjesseglats.

    om du nånsin testat några snabba höger-vänster-höger-vänster svängar så fattar du vad jag menar.

    #181576

    tompa i16v
    Deltagare

    med dampare anpassade for fjädrarna sa ska inte hjulen hamna i luften vid ojamn vag.

    #181580

    saabaero
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Fast 1an där SaabAero.. Jag tycker att det är svårare att bottna på kilénfjädringen tack vare grövre fjäder även om den är kortare.

    Visst blir det svårare att bottna tack vare att dom är styvare. Det jag menar är att den kortade fjädringsvägen gör att man ligger närmare botten redan från början och därför bottnar lättare.

    För att illustrera vad jag menar.
    Tänk dig att du har 10cm tillgänglig fjädringsväg uppåt och kör över ett gupp som är 10cm så kommer fjädringen (teoretiskt) att svälja hela guppet och karossen ”ligger still”
    Om guppet istället är 20cm kommer inte fjädringsvägen att räcka för att svälja hela guppet och det kommer att påverka karossen som ”studsar” uppåt och risken är uppenbar att hjulet tappar kontakten med marken, framförallt om guppet liknar en vägbula där det bara är en kort ”puckel”.
    Med kortare fjädringsväg ökar risken för att detta inträffar eftersom det behövs mindre gupp innan det inträffar.

    @tompa i 16v wrote:

    med dampare anpassade for fjädrarna sa ska inte hjulen hamna i luften vid ojamn vag.

    Det resonemanget förutsätter väl att fjädringsvägen räcker till för att svälja guppet ?

    @M.broberg wrote:

    Och då är kilen ganska mjuka ändå.

    allt beror på referensramarna man har, framförallt när det gäller däcken som avgör extremt mycket.

    Styvare dämpare och/eller fjädrar är bra för att bilens respons blir snabbare, det går mindre tid att fjädra när du vrider på ratten och bilen flyttar sig mellan bott-lägen mycket snabbare vilket gör att man slipper gunga omkring som om man vore på en nöjesseglats.

    om du nånsin testat några snabba höger-vänster-höger-vänster svängar så fattar du vad jag menar.

    Visst är det possitivt för styrresponsen med lägre och styvare chassie och där spelar såklart även däcken stor roll.
    Däcken påverkar även väldigt mycket hur stötigt det blir över vägskarvar etc.
    Däremot påverkar inte däcken hur/när fjädringen bottnar.

    På min 900:a har jag nya Kilenfjädrar och nya Sachsdämpare (original väghållningssats) och på Norrländska tjälskadade vägar märks det tydligt att fjädringsvägen blivit kortare 🙁
    Jag kan bara konstatera att sänkningssatser inte är så lyckat när man bor i Norrland. När vägen är dålig och farten hög bottnar fjädringen ofta och det känns varken bekvämt eller vägsäkert. 900:an med sin korta hjulbas och stora överhäng blir dessutom ganska struttig.
    Men jag gillar styrresponsen och hu den ligger på jämn väg så sänkfjädrarna får sitta kvar 🙂

    Man kan ju jämföra med hur rallybilar har konfigurerat chassit. Det är ganska stor skillnad mellan grusrallyn och asfaltrallyn

    #181583

    plankan
    Deltagare

    inte svårt –
    har någon varit ute och kollat hur nära genomslagsgummit ligger fjädersätet efter ett byte till kilen 😆

    #181587

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    inte svårt –
    har någon varit ute och kollat hur nära genomslagsgummit ligger fjädersätet efter ett byte till kilen 😆

    Det beror ju lite på om man har distanserna monterade eller inte 😉

    #181589

    torbo
    Deltagare

    6568kr inklusive frakt.

    Är det värt pengarna då? 🙄

    #181590

    M.Broberg
    Deltagare

    Alltså… Först får du konstatera hur mkt obehag det är värt med skitbra väghållning. ett underbart koncept för lite roligare vardagskörnig är kilen fjädrar och progressiva Monroe reflex (progressiva dämpare) som bland annat Plankan kör med, fantastiskt sköna att köra men ändå bra väghållning och mindre ”orginal gung” ju dyrare desto hårdare, till slut skakar tänderna sönder när du kör motorväg 😛

    #181591

    plankan
    Deltagare

    @torbo wrote:

    6568kr inklusive frakt.

    Är det värt pengarna då? 🙄

    Nej,inte om du alltså inte använder din bil mer än 50% av tiden på bana typ.

    @M.broberg wrote:

    ett underbart koncept för lite roligare vardagskörnig är kilen fjädrar och progressiva Monroe reflex (progressiva dämpare) som bland annat Plankan kör med, fantastiskt sköna att köra men ändå bra väghållning

    Jag vet om 6 st som under 2010 mont detta koncept på deras bilar –
    och har bara mkt gott och säga om det 😉

    Om jag inte misstar mig helt-
    så ligger en omgång (4st) Monroe Reflex på runt 2.3 – 2.500:- 🙄

    Vet även om andra som säger att bilstein som är bra dämpare utan tvekan –
    inte är värt den stora prisskillnaden mot t.ex Monreo´s för ”alldaglig körning”.

    #181596

    longjohn61
    Deltagare

    Kan bara intyga att plankans recept funkar kanon känns som precis lagom hård och helt klart prisvärd
    jag betalade 450kr/dämpare det blir ju inte mycket eller hur 😉

    Mvh Nisse

    #181598

    torbo
    Deltagare

    Okej, nu börjar jag få grepp om det hela.

    Sakerna som finns på speedparts är till för, ban-körning?

    Var kan man få tag i kilen fjädrar och monroe dämpare?

    #181600

    plankan
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Okej, nu börjar jag få grepp om det hela.
    Sakerna som finns på speedparts är till för, ban-körning?

    Nej det är dom väl inte precis –
    men känns mera som om dom kanske är bättre lämpade där

    @torbo wrote:

    Var kan man få tag i kilen fjädrar och monroe dämpare?

    Kilen fjädrarna kan du lungt köpa genom SP –
    Monroe reflex hittar du hos mekonomen,meca etc etc

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng