Väghållning i HÖGA farter 96

Forum / Övrigt / SSR / Väghållning i HÖGA farter 96

Forum / Övrigt / SSR / Väghållning i HÖGA farter 96

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 4, 2005 at 15:12 #84672

      Det måste ha blivit något missförstånd. Motorn är en XP-motor med endast ca 90hk och 130Nm så nån dålig driftsäkerhet vet jag inte om det är tal om. Vad skulle det bero på?

        februari 4, 2005 at 15:15 #84673

        Tack Martin, den storyn är ju ännu bättre

          februari 4, 2005 at 22:51 #84674

          citat:
          Det blir väl ca 10km/h skillnad på 4:an när man drar ur den?
          Jag tror att det märks på dom högre växlarna.

          Ja bilen blir ÄNNU tröttare på 4an.

          Går det undan rakfram och böjar gå uppåt kommer bilen tappa orken direkt.
          Enda gången man har använding av den jättehöga 4an är i nedförbackar.
          Med ca 1grd nerförbacke kommer bilen toppa ca ca 190.
          Hmm 190 är ingen fart man jublar över en en 96/95a.

          150-160 går det att hålla i snitt med just väghålling och däck.

          Åker man därimot med även special 4 kommer 4 bli mycket trvligare.
          Vist det kommer varva lite till men bilen kommer kännas som den går lättare och inte sacka lika fort i oförbakcarna.
          Och kommer kunna marcha ca145 på ca 5000r/min(plan väg), effektåtgång på ca ca 50-60hk
          Kommer skilja ca 500r/min mellan std 4 och special 4.(vid 145)

          För egen del så funderar jag skarp på att åka med 8:39 sp2 låda iställer för 9:38 med sp1 mellanväxel pga att 4an är så jäv… trist vid lite mer insperrad köring.
          Hmm men 9:38 är bra trevlig om man skall förflytta bilen på landsväg.
          Iof den enda gången förra året jag verkligen saknde knuff på 4an var under bron på Kinnekulle.
          Dubbel hmm så vi får se vad det blir.

            februari 4, 2005 at 23:22 #84675

            9:36 gör väl att bilen får högre hastighet än 9:38? På den däckprofilen jag räknade på nu bara för skoj skull så gör den med 9:36 202,2km/h och med 9:38 192km/h. Då måste ju 9:38 vara ett bättre val? Tänkte du åt fel håll?

            Du nämner special 4. Vad innehåller den?
            Och vad är det för utväxling på special 3 som man hört talas om?

              februari 4, 2005 at 23:48 #84676

              citat:
              Du nämner special 4. Vad innehåller den?

              Jadå, nu vart det fel.
              Vad jag menar vad att man även tar utväxlingen på 4an från en sp1 eller sp2(de är lika). Allså ingen sp4. Sorry

              sp3 har en HÖG 1a och en lite lägre 4a, för övrigt är det en sp2.

              Sen att 9:36 går teoretiskt fortare än 9:38an är ointresankt om man inte har tillräckligt med effekt att komma dit.
              Skall man optimera så kall man lägga maxfarten vid maxefekten.

              I ditt fall med 2T på ca 90hk kommer bilen toppa ca 180.
              Mitt as toppar ca 210, allså ca 17% fortare. Och för detta behövs det ca 60-70% mer effekt. Låter mycket?? Men tänk på att effektåtgången för att övervinna luftmotståndet ökar med hastigheten upphöjt till 3.

                februari 5, 2005 at 00:04 #84677

                Fuling: Jag vill ju ha 9:38 för att den INTE skall gå så fort… Inte tvärtom…

                Finns det några special 3 kvar (eller är det ett spöke) och hur var utväxlingen på dom?

                  februari 5, 2005 at 16:07 #84678

                  1an 2an 3an 4an
                  sp2 2,64 1,60 1,19 0,92
                  sp3 2,08 1,60 1,19 0,94

                  Utväxlingsförhållande utan slutväxen

                    februari 5, 2005 at 21:02 #84679

                    Endast 90Hk?????? Drömmare finns ju! 90 Hk i enkelförgasar tvåtakts snurra är inte endast utan djävligt bra jobbat! Det är nog endast att trimma mät utrustningen!

                    Jag vet om C:a 30 satser med Special 3 drevsatser varav jag äger 1St själv
                    Det lär ha tillverkats 60 satser totalt men jag tror att det var fler.

                    /Fredrik

                      februari 6, 2005 at 11:52 #84680

                      Vem har sagt att motorn blir utrustad med enkelförgasare?

                      Vad plockades special 3 fram för? V4 i skogen eller rallycross?

                        februari 6, 2005 at 13:23 #84681

                        sp3 togs fram till std B och/eller lilla grupp A.
                        Mycket beroende på att 2an var för hög och 1an för låg i vägbyten.

                        sp3 går i prinsip bara att använda med 6:35, med högre slutväxel blir 1an för hög.

                          februari 7, 2005 at 09:40 #84682

                          Jag vet flera som tycker att 7:38 SP 3 är det ultimata.

                          Jag vet att reglerna är ganska fria vad det gäller motortrim i Carrera Panamerica men endast är fel term då vad jag vet att XP har bromsat 97Hk som mest i riktig bänk & då med det mesta lull lull som han då hade & hållbarheten var väl inte fullgas i ett par hundra mil även om den höll länge i vanlig brukskörning.
                          Den motorn var väl på 1000cc med reedventiler & Dellortoförgasare.

                          Så ska du nå “endast” 90 Hk med max hållbarhet så är det BRA Jobbat!!

                          /Fredrik

                            februari 7, 2005 at 10:22 #84683

                            Ja om man har så hög trimningsgrad att motorn lämnar 237% av sin originaleffekt så kan man knappast säga “endast”. Det är en maxad renodlad racemotor och inget annat!

                            Man lurar sig kanske på att siffran “90” inte låter så hög… men för att sätta det i proportion så kan man ju tänka på att det motsvarar att jag skulle plocka ut 356 hästar ur min ng900 – utan att använda överladdning. Inte så HIMLA enkelt.

                            Jag säger inte att det är omöjligt, absolut inte, men “endast ca 90 hästkrafter” är fel uttryck. Och, jag skulle nog vara liiite orolig för tillförlitligheten under så många mil jag också.

                            Men, lycka till! Vi förväntar oss förstås bilder till forumet, både innan och under tävling!

                              februari 7, 2005 at 11:05 #84684

                              Just det!

                              /Fredrik

                                Anonym
                                februari 7, 2005 at 13:12 #84685

                                Lycka till!

                                  februari 7, 2005 at 13:39 #84686

                                  Hoppas den håller! Jag tar gärna receptet!
                                  ///Harald

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.