Väghållning i HÖGA farter 96
- Detta ämne har 41 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2005-02-18 19:21 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
februari 4, 2005 at 15:12 #84672
Det måste ha blivit något missförstånd. Motorn är en XP-motor med endast ca 90hk och 130Nm så nån dålig driftsäkerhet vet jag inte om det är tal om. Vad skulle det bero på?
citat:
Det blir väl ca 10km/h skillnad på 4:an när man drar ur den?
Jag tror att det märks på dom högre växlarna.Ja bilen blir ÄNNU tröttare på 4an.
Går det undan rakfram och böjar gå uppåt kommer bilen tappa orken direkt.
Enda gången man har använding av den jättehöga 4an är i nedförbackar.
Med ca 1grd nerförbacke kommer bilen toppa ca ca 190.
Hmm 190 är ingen fart man jublar över en en 96/95a.150-160 går det att hålla i snitt med just väghålling och däck.
Åker man därimot med även special 4 kommer 4 bli mycket trvligare.
Vist det kommer varva lite till men bilen kommer kännas som den går lättare och inte sacka lika fort i oförbakcarna.
Och kommer kunna marcha ca145 på ca 5000r/min(plan väg), effektåtgång på ca ca 50-60hk
Kommer skilja ca 500r/min mellan std 4 och special 4.(vid 145)För egen del så funderar jag skarp på att åka med 8:39 sp2 låda iställer för 9:38 med sp1 mellanväxel pga att 4an är så jäv… trist vid lite mer insperrad köring.
Hmm men 9:38 är bra trevlig om man skall förflytta bilen på landsväg.
Iof den enda gången förra året jag verkligen saknde knuff på 4an var under bron på Kinnekulle.
Dubbel hmm så vi får se vad det blir.februari 4, 2005 at 23:22 #846759:36 gör väl att bilen får högre hastighet än 9:38? På den däckprofilen jag räknade på nu bara för skoj skull så gör den med 9:36 202,2km/h och med 9:38 192km/h. Då måste ju 9:38 vara ett bättre val? Tänkte du åt fel håll?
Du nämner special 4. Vad innehåller den?
Och vad är det för utväxling på special 3 som man hört talas om?citat:
Du nämner special 4. Vad innehåller den?Jadå, nu vart det fel.
Vad jag menar vad att man även tar utväxlingen på 4an från en sp1 eller sp2(de är lika). Allså ingen sp4. Sorrysp3 har en HÖG 1a och en lite lägre 4a, för övrigt är det en sp2.
Sen att 9:36 går teoretiskt fortare än 9:38an är ointresankt om man inte har tillräckligt med effekt att komma dit.
Skall man optimera så kall man lägga maxfarten vid maxefekten.I ditt fall med 2T på ca 90hk kommer bilen toppa ca 180.
Mitt as toppar ca 210, allså ca 17% fortare. Och för detta behövs det ca 60-70% mer effekt. Låter mycket?? Men tänk på att effektåtgången för att övervinna luftmotståndet ökar med hastigheten upphöjt till 3.februari 5, 2005 at 00:04 #84677Fuling: Jag vill ju ha 9:38 för att den INTE skall gå så fort… Inte tvärtom…
Finns det några special 3 kvar (eller är det ett spöke) och hur var utväxlingen på dom?
Endast 90Hk?????? Drömmare finns ju! 90 Hk i enkelförgasar tvåtakts snurra är inte endast utan djävligt bra jobbat! Det är nog endast att trimma mät utrustningen!
Jag vet om C:a 30 satser med Special 3 drevsatser varav jag äger 1St själv
Det lär ha tillverkats 60 satser totalt men jag tror att det var fler./Fredrik
februari 6, 2005 at 11:52 #84680Vem har sagt att motorn blir utrustad med enkelförgasare?
Vad plockades special 3 fram för? V4 i skogen eller rallycross?
Jag vet flera som tycker att 7:38 SP 3 är det ultimata.
Jag vet att reglerna är ganska fria vad det gäller motortrim i Carrera Panamerica men endast är fel term då vad jag vet att XP har bromsat 97Hk som mest i riktig bänk & då med det mesta lull lull som han då hade & hållbarheten var väl inte fullgas i ett par hundra mil även om den höll länge i vanlig brukskörning.
Den motorn var väl på 1000cc med reedventiler & Dellortoförgasare.Så ska du nå “endast” 90 Hk med max hållbarhet så är det BRA Jobbat!!
/Fredrik
Ja om man har så hög trimningsgrad att motorn lämnar 237% av sin originaleffekt så kan man knappast säga “endast”. Det är en maxad renodlad racemotor och inget annat!
Man lurar sig kanske på att siffran “90” inte låter så hög… men för att sätta det i proportion så kan man ju tänka på att det motsvarar att jag skulle plocka ut 356 hästar ur min ng900 – utan att använda överladdning. Inte så HIMLA enkelt.
Jag säger inte att det är omöjligt, absolut inte, men “endast ca 90 hästkrafter” är fel uttryck. Och, jag skulle nog vara liiite orolig för tillförlitligheten under så många mil jag också.
Men, lycka till! Vi förväntar oss förstås bilder till forumet, både innan och under tävling!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.