Väghållning i HÖGA farter 96
- Detta ämne har 41 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2005-02-18 19:21 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
februari 7, 2005 at 13:42 #84687
XP-Niklas motor är endast på 930cc och bromsade 98hp med remdriven kylfläkt. Motorn är monterad (efter att ha tjänstgjort 3 år i hans 96 -65) i en 96 -64 som Niklas använde som bruksbil under 2 års tid med ca 30 mils körning i veckan (med pendling på motorväg = mycket fullgas). I dagsläget finns ingen exakt uträkning på total körsträcka, men det handlar om flera tusen mil. I mina öron låter det som en acceptabel hållbarhet på en motor.
Om man inte gillar high-tech så kan man tex ta Fredrik Tornérhielms enkelförgasar XP-banracingmotor som har hållt för fyra års tävling efter det att Niklas slagit världsrekord med motorn 2001. Detta är en motor med 748cc och är bromsad till 75,5hp med PII förgasare och strax över 70hp med enkelförgasare. Den motorn har inte gått annat än på fullgas och gör så fortfarande. Kan man ta ut 75hp ur en 93a-motor på 750cc så borde det inte vara några problem att ENDAST plocka ut 90hp ur den kommande La Carrera-motorn. Tekniken har haft lite utveckling sen 60-talet då man väl som max plockade ut 102hp ur Saab-blocket?
Ett annat lysande exempel är den XP-motor som gått historisk MonteCarlo (300mil tävling) i förra veckan, där den både brottades med kuperad terräng och vinterväglag. Ca 75hp och 850cc och en körbarhet som uppskattades mycket av bilens ägare.
Varje projekt är unikt och man bygger en motor baserat på olika förutsättningar. För vårat projekt i Mexiko anser vi att det inte är någon idé att plocka ut mer än 90hp, då konkurrensen ovanifrån består av NASCAR-chassin med gamla karosser som ändå tävlar i en klass för sig.
Tillförlitligheten beror inte bara på effektuttag utan framförallt på hur motorn är byggd, injusterad och bestyckad.
Så sälj mig nu en GT-vev så jag kan bevisa för dom som är skeptiska!
Hälsningar Johan Josefsson
Jag har stor förståelse för folk som retar sig på uttrycket “BARA” och “ENDAST”.
Man snyter inte ut dessa effekter hur som hälst, med andra ord det fodras ganska mycket mer än vebomeck.
Och då är det inte BARA 90hk, även om det finns mer att ta.citat:
Jag vet flera som tycker att 7:38 SP 3 är det ultimata.Men man ligger jä… nära gränsen vad som går att starta på ett vättigt sätt.
Det bästa med typ sp3:an är att man fått en växel till som man kan åka på, inte bara starta på.
sp3 i en 2T, då även 6:35 är inge hitt på 1an. Eller hur Fredrik, eller har jag fel??Nu har jag inge större kolla på vad folk åker i skogen med V4, men vibbarna som jag fått är att 6:35 sp2 är det som gäller.
Även om jag har lite svårt att förstå varför man skall varva ihjäl dubbelblåssnurrorna.
Tyvärr har jag inte känner/pratat med någon mer än 1 person som har testat 7:38 sp3 i skogen och där var kommetaren.
-1an är för hög och det går för tungt med 7:38.
Men nu är detta iof ett 6:35 frik .-)Med andra ord det fodras en V4 med bra fjong och framförallt tämligen mycket vrid vid låga varv.
Min V4 maskin som är tämligen högvarvig skulle inte vara just med 7:38 sp3Så ordet “ultimata” är lika fel som att använda “bara” och “endast”
Och dessutom är inte sp3an specielt snygg i utväxlinges synpunkt.
Det är jä… tätt mellan 1an och 2an.
Det hadde varit bättre att flyttat upp 2an och 3an och fått det riktigt tätt mellan 3an 4an.
Men då hadde det fodras en helt ny drevsats så sp3 är en dräglig kompromiss med att ändra så lite som möligt.
Även om jag inte hadde höjt 1an så mycket som det är gjort.Min SP 3 satt i en lilla Gr A V4 med 7:38! Bra seg i starten men sen gick det Mkt bra!
Min 65 bromsad till “Endast” 80Hk är bra seg i starten med 6:35 SP 3 men sedan så är den perfekt!
Ännu bättre blev det med SP 2 1:a. Men segt är det fortfarande med diffbroms. Garanterat spinnfritt på hårt underlag!/Fredrik
februari 9, 2005 at 17:48 #84691jln: Du har mail! Tyvärr är det så att jag inte har web-baserad mail så jag kan komma åt mailen lika ofta som forumet.
Intresset av GT-vev kvarstår.
februari 14, 2005 at 20:59 #84692Hej Johan
De i Sverige som har erfarenhet av Saab 96 i höga farter torde vara de som körde V4 på bana dvs Sigvard Johansson och Stig Zackrisson. På långa rakan i Anderstorp el Mantorp körde man ju alldeles säkert i de hastigheter du funderar över. Sigge lär vara ganska fåordig och tystlåten, så det är nog betydligt lättare att få synpunkter av Stig, du kan ringa 0524-71535 (kvälstid). Ett uppslag som finns på Zack´s bil är en spoiler som en “hyvel” under bagagerumsgolvet, efter idé från Alfas fabriksbilar.
Hälsn Ulf
Hej Johan
SAAB tog fram speciella styrleder för att bota att bilen “vandrade” vid höga farter.
Jag har en del info om detta och arbetar med att ta fram mer material till kommande utgåvor av XP-manualen.
Vi får prata mer om detta under verkstadsinvigningen i helg.
MVH Niklas
Niklas:
Längd??? I min värd är styrleden en svär, och en svär har ingen längd.Flyttar man nu svären(yttre styrleden) åt olika håll så ändrar man olika saker som tex ackeman, guppstyring, touin/out, mm vid kurvtagning. Vinglet i höga farter beror på andra fenomen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.