Var köpa startbatteri?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Var köpa startbatteri?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Var köpa startbatteri?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2015 at 19:19 #251305

      Hej
      Gäller en 900S -91 som behöver ett nytt startbatteri.
      Har nu ett Biltemabatteri 60Ah som är rätt smalt (knappt 160mm) för att få plats mellan hjulhus och avgasrör (turbo).
      Jag har hittat smala batterier, men då på bara 45Ah! Lite klent för en 2-litersmotor kan jag tycka, om jag nu ska satsa på ett nytt.

      Var köper man ett passande batteri?
      eller – nån kanske har nått överblivet hemma (Örebrotrakten) som är någorlunda färskt och bra.

        april 22, 2015 at 09:04 #255140

        Jag har köpt på lokala saab ÅF’s skrot. dom säljer GM org batterier rätt billigt iaf här i stan. testade o allt.

        NU har jag inte batteriet på org placering så vet inte riktigt vad sompassar. Körde 9-5 batteri på min. det höll lite över 1½ år och ett par djupurladdningar och kostade 400 spänn tror jag. helt OK.

        men det är ju lokala grejjer.

        sätt batteiret i bagagen annars kan jag rekomendera, trots att kabel kostar lite det med.

          april 22, 2015 at 15:31 #256077

          Går det inte med det som kommer fram om du söker på regnumret på biltema?
          http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-12V-60AH-2000029840/
          Jag har ett sånt, visserligen fyra år gammalt, men det är nog det som hållt längst av alla jag haft. Möjligtvis har jag karvat lite i plasten och visst får man klämma ner värmeskölden mellan avgasböjen och batteriet, men det funkar.

            Anonym
            april 22, 2015 at 20:02 #256572

            Köpte mitt på Harald Nyborg för 4 år sedan, fungerar perfekt den dagen idag.

              april 22, 2015 at 21:11 #256891

              Tack för respons!

              “Regin”: Har du någon beteckning? De 60Ah-batt jag hittar hos Harald Nyborg är 175 mm breda – blir inge bra!
              Det jag nu har är 165 mm brett, gammalt Biltema som ej finns längre. Det får plats med lite marginal.

              Och “svartvit”, Biltemas som du pekar på är 172 mm brett – blir lite trångt intill en vibrerande motor.
              Men hittar jag inget annat får jag väl ta det och karva lite som du gjort….men det är lite långt också! Jag får åka till Biltema och mäta

              Att flytta batteriet till skuffen har läst att många gjort – men inget bra alternativ för mig

                april 23, 2015 at 07:41 #259025

                det fanns väl ett batteri för länge sen som var till just turbo modellerna men jag tror inte det går att få tag på längre.

                  april 23, 2015 at 08:29 #259124

                  tänk på att ju varmare batteriet blir desto kortare blir livslängden.

                    april 23, 2015 at 12:23 #260361

                    Är man lat och stadd vid kassa kan man väl hänga ett gelébatteri lite hur som helst var som helst?
                    Går ju utmärkt att flytta upp det på en hylla ovanför ordinarie plats; en Volvo batterihylla blir bra då; tror det var en 240-hylla jag svetsade in i nån 900 för hundra år sen…
                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      Anonym
                      april 23, 2015 at 14:24 #260583

                      Tack för respons!
                      ”Regin”: Har du någon beteckning? De 60Ah-batt jag hittar hos Harald Nyborg är 175 mm breda – blir inge bra! Det jag nu har är 165 mm brett, gammalt Biltema som ej finns längre. Det får plats med lite marginal.

                      Har nyss varit ute kolla läget.
                      Det är i all ära bra “tight” där nere, men går precis lagom fritt ändå.
                      Tyvärr svårt mäta utan att ta loss batteri etc etc 🙁

                      Tänkte lite som sådan här:
                      Jag har jo en visserligen en trubb till T16 –
                      kan det vara skillnad på batterihylla/värmeskydd från den tiden och så till din MY 91 ??

                        maj 2, 2015 at 20:18 #284854

                        Hej!
                        Denna tråd kom mycket lägligt för mig.
                        Jag gick på Biltemas rekommendationstabell, förvissade mig om att polerna var rätt placerade, men tittade inte närmare på hur långt batteriet var.
                        Batteriet är alltså det som nämns tidigare i tråden (art nr: 802604).

                        På min T8 trubb (-86) så är batteriet för långt och minuspolen hamnar extremt nära lyktinsatsen på höger fram.
                        Detta trots att det “sticker över” batterihyllan i bakkant och därigenom gör det omöjligt att använda ordinarie fastsättning av värmeskölden.
                        Jag har ännu inte gjort någon speciallösning. Funderar nästan på att skaffa ett 50-54 Ah för att komma ner i storlek och slippa göra några ingrepp.
                        Jag menar det är ju inte jättemycket strömförbrukare, plus att den startar (varm som kall) på ett, absolut max två varv på startmotorn då den bara körs på sommaren.
                        Eller tänker jag fel?

                          maj 7, 2015 at 12:22 #290098

                          Köpte ett Tudor 60 ah på AD-Bildelar som passar som en smäck. Ska ta bild med info senare idag. Tror jag gav 970:- för det.

                            maj 7, 2015 at 12:51 #290113

                            har dålig erfaernhet av biltemas batterier.. köpte ett där så höll det ca 1 år.

                            lämnade tillbaka det utan strul och fick ett nytt likadant. Detta höll 6 månader.

                            skulle lämna tillbaka så hade just den modellen utgått men det fanns en med samma AH som var för stor. blev pengarna tillbaka och sen ett Tudor som funkat kanon 3 år nu.

                              oktober 10, 2015 at 16:15 #380584

                              Tar upp denna gamla tråd igen…

                              “lillper” – har du fått tag i något passande batteri 50-54Ah? Fabrikat?

                              Om man tar bort värmeskölden och gör en enklare batteribygel får nog ett vanligt 60Ah (bredd 73-75 mm) plats, men då mår väl inte batteriet så bra?
                              Eller nån som testat detta? Batteriet är ju placerat så att det kyls en del av fartvinden kan man tro….

                              /Sven

                                februari 8, 2016 at 19:38 #385495

                                Hej

                                Jag gör ett försök med denna tråd igen…..alltså:

                                Ett smalare 60Ah batteri till 900S än standard 172-174 mm.
                                Tips någon? Vill inte gärna gå ner till 45 Ah

                                Ni som har satt i batteriet skuffen…..Lite trångt under träskivan…om man inte lägger batteriet på sidan!
                                Hur gör man smartast? Och hur drar man sladdarna?

                                /Sven

                                  februari 9, 2016 at 08:36 #385517

                                  Hej
                                  Jag gör ett försök med denna tråd igen…..alltså:
                                  Ett smalare 60Ah batteri till 900S än standard 172-174 mm. Tips någon? Vill inte gärna gå ner till 45 Ah
                                  Ni som har satt i batteriet skuffen…..Lite trångt under träskivan…om man inte lägger batteriet på sidan! Hur gör man smartast? Och hur drar man sladdarna?
                                  /Sven

                                  köper du ett GEL batteri kan du lägga det ner, bara ett tips.

                                  annars kan man svetsa om golvet och sänka det lite där batteriet ska stå, eller göra ett hål i golvet. svårt att hitta litet nog att gå in där utan att modda tror jag. om du nu inte köper ett gel o lägger ner.

                                  jag har mitt batteri i bagagerummet bakom ryggstödet. inte helt optimalt ur lastsynpunkt men 1 meter kabel mindre gjorde att jag kunde gå ner ett snäpp i dimension utan problem samt att jag inte hade tillgång till svets då. men det lockar med att flytta bak det.. om inte annat för att få enklare starthjälp. Fördelen är att det får plats ett stort 9-5 batteri utan problem.

                                  • Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av M.Broberg.
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.