Värde T8 special? Nu med bild!

Forum Modellspecifika forum OG900 Värde T8 special? Nu med bild!

Detta ämne innehåller 26 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-15 19:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25357

    turbocab
    Deltagare

    Telefonen ringde. Min gamla dagmamma skall sälja sin bil, en T8 Fusk-aero, dom köpte den ny 1989 på Saab i Jönköping och det är alltså en enägarsbil. 25000 mil ca, men i djävligt fint skick. Nybessad, och jag minns överdragsklädsel då jag såg den för några år sen. Kanske jag borde köpa den och sälja den vidare? Eller bygga på den? För jag har ju så mkt tid…. 🙁

    I alla fall – en ägare sen 1989 (!), nära nog rostfri, nybessad, troligen inredning i nyskick, men en en liten buckla nånstans på karrossen som kanske går att banka ut. 25k mil. Den har aldrig haft vinterdäck…. 😯 Ska jag? Är den värd 20.000?

    #188180

    jolin
    Deltagare

    Ingen vill ha en T8 special. Vill man ha en T8, vill man ha en trubbis (kanske rentav B-motor, då jäklar stiger priset). Senare 900:or, är det klart att det ska vara en sextonventilare, är det med kat är det extra viktigt att det är Aero / TurboS.

    Den stackars specialen sitter kvar på bänken, ingen bjuder upp. Jo, kanske kommer där en ful gubbe, och enleverar specialen, antingen gör han en hjärttransplantation till en T16 eller så går hon till slaktaren och de fina inälvorna transplanteras till andra 900:or.

    Den är inte värd mycket idag, men finns det en fin T8 special i originalskick om tio-femton år? För SÅ många i finskick kan det väl inte finnas kvar som rullar? Bara lite filosofiska funderingar, sådär…

    #188182

    torbo
    Deltagare

    Ursäkta, ingen vill ha en T8 special?

    Jag vill! Dessutom finns det knappt några kvar nu, eftersom folk tänker som du gör och köper en T16. Jag menar, all heder åt T16 men en T8 är lite intressantare.

    #188183

    reino
    Deltagare

    Klart det finns folk som vill ha en T8 Special. Är den i fint skick och allt så kommer den troligen inte sjunka så mycket i pris. Kanske några tusenlappar dom närmsta åren, men sen bär det nog av uppåt igen. Speciellt om den är fint skick och orenoverad. Jag tror att det kommer bli samma sak med dessa som med 900S, att dom kommer bli något av riktiga samlarbilar när dom är i orginalskick, då en väldigt stor del av dom bilarna blir ombyggda. 900S byggs om till fulltryckare med fmic, apc och diverse andra godbitar, T8 special får t16 eller slaktas. Hur många av dessa kommer att faktiskt vara orginalsetup om 20 år? Think about it. 😉

    #188187

    turbo4ever
    Deltagare

    Hur många T8 Spec tillverkades?

    #188188

    Christian.S
    Deltagare

    Låter som en bra bil att köpa om man kan bevara och vårda ett tag! 😛 Eller rent av köpa och njuta utav, dock har du kanske lite mer spännande bilar, men ändå 🙂 För att köpa och sälja ganska omgående för att tjäna pengar är kanske lite svårt om man inte får den snuskigt billigt, för som föregående talare säger att dom inte är jätte högt värderade i nuläget..

    Mvh

    #188189

    turbocab
    Deltagare

    Jag har själv dissat T8 Special i tusentals trådar, och själv skrotat en pga den förbannade K-jetronic. Men jag kommer ihåg bilen, och hur fin den var. Jag hoppas jag kommer ihåg fel… 🙄 Ska nog kika på den nästan helg i alla fall så får vi se. Som jag minns så har den aldrig gått med 16″ så alla clips och allt är på plats, den lär ha haft överdragsklädsel också och alla lister på plats. Bara det liksom? Kanske är det revansch jag är ute efter, just pga den skrotade bilen för en massa år sen. Eller så är det min bilkompis Karl som inspirerar mig in på gamla spår igen – KÖP. 😆

    Just för att dom inte är inne i svängen och just för att det är enägarsbil så misstänker jag att dom vill ha bra betalt, typ mer än någon vill ge. Bud var det sagt. Hm, det kan ju gå hur som helst. Om den inte är billig så blir det absolut ingenting, så mkt är säkert.

    #188190

    jolin
    Deltagare

    @reino wrote:

    Klart det finns folk som vill ha en T8 Special. Är den i fint skick och allt så kommer den troligen inte sjunka så mycket i pris. Kanske några tusenlappar dom närmsta åren, men sen bär det nog av uppåt igen. Speciellt om den är fint skick och orenoverad. Jag tror att det kommer bli samma sak med dessa som med 900S, att dom kommer bli något av riktiga samlarbilar när dom är i orginalskick, då en väldigt stor del av dom bilarna blir ombyggda. 900S byggs om till fulltryckare med fmic, apc och diverse andra godbitar, T8 special får t16 eller slaktas. Hur många av dessa kommer att faktiskt vara orginalsetup om 20 år? Think about it. 😉

    Precis det jag menade. Utom första meningen, tror inte det är så många som vill ha en T8 special. Nu idag, alltså. Men det kommer antagligen att vara desto fler som vill ha en när originalexemplaren nästan är utrotade.

    #188192

    turbocab
    Deltagare

    Sen är det mest vi lite mer insatta som dissar bilen hårt. Tex familjen som äger bilen nu har ingen aning om det där med Kjet etc, dom har bessat sin fina Saab Turbo utan problem sen 1989, så kommer man och svamlar om problem-bil och ”ingen vill ha den” etc så kommer dom nog stå och gapa av förvåning mest och tro att man pratar ner den för att få den billig och tjäna en hacka…. Så man får vara lite försiktig där tror jag.

    #188195

    Beeos
    Deltagare

    Lura inte dom nu martin för att du ska tjäna pengar. 🙁
    Behåll den själv 🙂

    #188197

    henrikg
    Deltagare

    Kan nog bli värd något om några år gissar jag. Vår T8 special är jag personligen ganska trött på, bränslesystem är inget roligt när det bråkar, men visst går det få det att funka, och den är fortfarande fantastiskt roligt på 70-vägarna. Turbolaggen är underbar 🙂 Mitt stora dilemma just nu är nog att jag har bra koll på eldelen av systemet, problemet är att få tag i utrustning för att mäta styrtrycket, men får jag bara tag på det så..

    En T8 special är bra skick ska ju förstås vårdas! Glöm inte att 900 USA B201T MY84-(?) bilar såldes med samma system så delar lär finnas på Ebay framöver 😉 (om dom skulle ta slut här alltså, hehe)

    //Henrik

    #188226

    granberg
    Deltagare

    År 1989 tillverkades 838 st Saab 900 Turbo med 8 ventiler och katalysator och för Svenska marknaden gjordes 805st.

    Blev själv bjuden 15000 för min t8 special idag. Tror inte det är värt att sälja i väg den.

    Nog går det att få till startproblem mm på en t8 special. Har själv lyckats få till så min går skapligt, började tyvärr på fel ändå så det blev en dyr läxa.

    Men inget man ska oroa sig att det inte går att fixa.

    Däremot får man räkna med att den vill ha lite bränsle men det vill ju de flesta gamla saabar så den kostnaden är väl marginell.

    #188241

    henrikg
    Deltagare

    @granberg wrote:

    Nog går det att få till startproblem mm på en t8 special. Har själv lyckats få till så min går skapligt, började tyvärr på fel ändå så det blev en dyr läxa.

    Fick faktiskt mitt styrtryck uppmätt idag och efter byte till ny mängdmätare så går våran T8 riktigt bra enligt uppgift 🙂

    Mvh
    Henrik

    #188242

    turbocab
    Deltagare

    Så vad har du inte bytt nu på den Henrik? 😛 Jag tror det var ”Saaben” som berättade om nån som hade köpt på sig en helt ny T8 motor med alla nya fräscha komponenter och byggde nytt, och inte sjutton lirade den motorn helt hundra heller. Det är mkt pyssel med det där alltså. Jag har ju böckerna hemma också, men dom hänvisar ju nästan bara till special mätinstrument för att analysera hela K-Jetronic systemet. Utan dessa instrument så har jag ingen större nytta av böckerna faktiskt, det blir ju bara svårare ändå för det finns ju inga alternativa lösningar på problemen för hemmapulare beskrivna.

    Bilen i topic skall jag kika på på Lördag i alla fall, mest för att det är kul. Om dom inte vill ha massa dollar för den så kanske jag får köpa och sälja vidare sen inom Saab-kretsen, men det verkar finnas spekulanter redan så det handlar nog mest om att få ut max pengar.

    #188272

    turbocab
    Deltagare

    Hm, antingen så var det länge sen jag såg den eller så har jag sjukt kass minne…. Det fanns allt att göra på den. Det är fortfarande en enägars mkt välservad vagn (allting på verkstad!) men tidens tand har tärt.

    Klädselöverdraget dolde inte en nyskick inredning, utan en helt kass förarstol. Så det får till en ny isåfall…. Rosten har inte vart så hemsk, men den är svetsad bägge sidor fram. Lite finns i vä dörr. Höger dörr var nära nog 100% rostfri, helt underbart! Men den var krockad istället… Och bakskärmen:

    Vad tror ni, löser man det eller? Mkt få lackproblem, bara på bakskärmen framtill där, färgen har släppt upp och är lagad. Synd. I övrigt är bilen helt orörd och aldrig om eller bättringslackad, men det är ju allid nåt som flickan sa….
    Lite begynnade rost fanns i skuffen också ut mot hjulhusen. Fälgarna var i toppskick allihop, dock med 195-65 vilket såg lite biffigt ut. Alla aerobreddare på plats. Instrumentpanelen sprucken också, såklart. Men jätteskön känsla i bilen var det, kändes som en lågmilare. Maskinellt är den ju oskruvad. Innertaket hängde.

    Turbon gick på GLT bara. Maskin har gått 24.000 mil, läckte inte en droppe men såg lite ledsen ut. Avgasvärdena har vart mkt bra sedan nyköp, inte illa! Mao så skall man ge fan i att röra den….

    Så här ser pärlan ut.

    Eg vill man ju bara gå vidare och glömma detta. Men faderskänslorna spelar ju in – ska jag rädda den? För det handlar väl om det antar jag… Några till skulle kontaktas om köp, vi får väl se hur det blir. Jag tror Strongman (hänger du här längre?) får ett samtal. En nattvakt i Jönköping har lagt en lapp i den nämligen, ”ska du sälja ring mig” och jag gissar vilt att det är Strongman. Känner du igen dig? Men det finns ju helt klart att göra på den…. Hm….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng