vattenslang till gasspjället?

Forum Modellspecifika forum OG900 vattenslang till gasspjället?

  • Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-22 15:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26401
    andreas1
    Deltagare

    Har satt ihop en t16 maskin o då ska det gå en slang från vattenröret under insuget till gasspjället.
    När jag koppla denna rök det så in i h-lvete o ic blev vattenfylld..
    Fattar absolut ingenting, kontrollerade kopplingen på likadan bil så det är ju rätt.
    Verkar inte finnas nån retur, vad är vitsen med denna slang?
    Provat med pluggad slang då funkar det.
    Har jag missat något?

    #197648
    Realpower
    Deltagare

    Satte du verkligen slangen på rätt nippel? Den ska sitta på en av alu nipplarna och ej på en i mässing.

    #197649
    joh900
    Deltagare

    Den i mässing brukar vara till tomgångsmotorn, så den sög nog i sig lite vatten

    #197651
    andreas1
    Deltagare

    Satte den på översta, precis som den andra motorn.
    Jo den sög o sig rejält ha ha ic var nästan full o motorn stanna typ av sig själv.
    Va är tanken med slangen?

    #197654
    M.Broberg
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Va är tanken med slangen?

    förvärmning av spjällhuset tror jag.

    den är pluggad på min o det funkar fint på den. men den rullar bara sommar med

    #197655
    andreas1
    Deltagare

    Men det finns ju ingen retur alltså borde den ej behöva pluggas.
    Min andre. Var det oxå bortkopplat på men nu tänkte jag skulle koppla allt som menat men kanske värdelöst, ska ju oxå bara gå sommar

    #197656
    turbocab
    Deltagare

    Men visst är det en retur? Det går in en där uppe och ut därnere. Har inget foto just nu men nog cirkulerar det alltid genom spjällhuset. Nåt måste vara galet….

    #197659
    larzzon
    Deltagare

    Mot toppen till är de 2 anslutningar både in och ut och de är till förvärmingen. Du har kopplat in där tomgångsmotorn tar sin luft. Du kan inte haft så bra tomgång. 😉 om du lossar spjällhuset ser du exakt vilka du ska koppla in.

    #197661
    andreas1
    Deltagare

    Nädå tomgången var bra tills ic fylldes med vatten…
    Jävligt pinsamt… Inloppet var rätt. Vid närmare koll visade sig att returen gick till bypassventilen…
    Ha ha vattenkyld bypass…tur man inte körde o skicka turbotryck i vattensystemet
    Vattenröret var ombyggt o pluggat därav har jag missat att det skulle finnas retur.
    Inlopp hade man bara lödat dit en mutter så där gick att koppla på.
    Man har ic för att kyla luften, värma den vid insuget låter som en dålig ide så pluggar den igen…

    #197662
    larzzon
    Deltagare

    Förvärmningen är för att gasspjället inte ska frysa på vintern. Ska du köra e85 så är de inhen nackdel. Men på en turbobil är luften aldrig fryskall så förvärmingen känms lite overkill. Jag har kört utan länge utan problem.

    Kul fel du lyckades få till iaf, hoppas inget blev skadat.

    #197663
    andreas1
    Deltagare

    Ja man ska inte jobba 12 tim sen stå i garaget ut på natten,
    Nä allt verkar klarat sig, körde aldrig med den, annars hade det nog ställt till det

    #197665
    larzzon
    Deltagare

    Nä obra, risken för tankevurpor ökar 😉 är betydligt svårare att komprimera vatten än luft. Är väl ganska vanligt i top fuel bilar att de pumpar in för mycket bränsle och kröker stakar pga de..de är ju fränt på en helt annan nivå…sorry för skitsnack 😉

    #197579
    saabaero
    Deltagare

    @Larzzon wrote:

    Men på en turbobil är luften aldrig fryskall så förvärmingen känms lite overkill. Jag har kört utan länge utan problem.

    Kul fel du lyckades få till iaf, hoppas inget blev skadat.

    Nog kan det frysa även på en turbobil.
    Normal insugstemp vid lugn körning ligger ju inte högre än max 10° över utetemp så en kall dag suger den i sig luft som håller minusgrader.
    Man kan även teoretiskt få isproblem i spjället vid högre temp eftersom spjället fungerar som en strypning (samma princip som gör att en luftmaskin blir kall när den används).
    Tidiga 9000 och även de första 900 med IC hade en bypasskanal inbyggd i IC´n som öppnade ifall IC´n frös igen.

    Kan tänka mig att det behövs både speciella körförhållanden och speciell väderlek för att det ska bli ett problem.

    #197676
    andreas1
    Deltagare

    Skulle tro att det är ett problem i norrland men inte i skåne.
    Har kört förgasarbil på vintern utan förvärmningsröret o aldrig hänt något.
    Frysproblemen försvann väl när det blandades e-85 i bränslet?
    Turbon borde avge värme nog för att problemet ej ska finnas?

    Ändra om slangarna idag när jag inser att 84an inte var förberedd för bypassventil… Inte konstigt alla slangarna stämde trots jag sakna returen..
    Får svetsa ingång i röret mellan ic o insug.
    Tur det är järnrör.

    #197677
    joh900
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Tur det är järnrör.

    Tyvärr gjutet i aluminium

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng