Växellåda från Audi eller annat

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellåda från Audi eller annat

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Växellåda från Audi eller annat

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 19, 2012 at 10:30 #6698

      Hej!

      kommer ju upp lite diskussioner om alternativa växellådor ibland och då brukar bland annat audiväxelådan dyka upp. Den sägs vara väldigt lång och att det blir trångt i kupén men har någon faktiskt mätt växelådan och hur stor är den egentligen? Finns det inga andra växellådor som man skulle kunna få rum i v4an? Jag drömmer om att kunna köra min 96a med en v4 motor med mycket effekt i istället för att stoppa i komplett motorpaket från någon annan bil men det känns ju lite tröstlöst om man ska köra sönder originallådor hela tiden. Spåna på fritt och hoppas någon har måtten på audilådan eller någon annan lämplig! :h

      //Jesper

        september 19, 2012 at 13:22 #47755

        Personligen så kör jag med hela motor/växellåds paketet fån en OG 900 -86 T16 i min 96a :wrench :weld

          september 24, 2012 at 19:59 #47931

          Att köra med og900 t16 motor är ju fränt, men där är ju växellådsproblematiken tillbaka igen :bh
          Jag håller på med audilåda med 4hjulsdrift till min og900 och den är stor audilådan, men kanske är lite skillnad på lådan för 4hulsdrift.

            september 24, 2012 at 21:13 #47936

            Jag har nog redan skrivit detta men jag har sneglat på audilåda på skroten och förfasat mig över längden bakom drivknutarna. Å andra sidan låg det för inte så länge sedan en 96:a på Blocket som hade dieselmotor från VW Passat och just en femväxlad audilåda. Annonsen sade dock inget om hur fotutrymmet såg ut…

            VW-bubblorna ska väl ha både rätt tåliga lådor och dessutom vändbar diff? Transportern på 80-talet och senare tror jag dock har låda i audiformat. Har hört något påstående om att äldre renault också kan ha vändbar diff. Själv har jag en R5 GTS-låda och även om den är mycket smidigare än audilådan är den också förmodligen klenare och går inte diffen att vända är det ju kört. -Om man inte vänder hela lådan uppochner förstås!

            Nu spånar jag vilt och minns den Lada Niva 4×4 jag hade för många år sedan. Den hade delad framaxel och längsmonterad motor med konventionell växellåda. Framdiffen låg således tajt under växellådan med olika långa drivaxlar för att få diffklumpen precis vid sidan om växellådan. Om man kunde lyckas med något sådant på en saab kanske det räddar mer fotutrymme att ha en drivaxel in genom golvet till en fördelningslåda eller annan kuggväxel under passagerarstolen. Och har man väl börjat så är det ju frestande att lägga en drivaxel till bakaxeln också… 😉

              september 25, 2012 at 07:27 #47950

              Nissan GTR R34 har väl det ni söker ?

              Tyvärr är bilderna från Geting borta men det finns en liten tråd på STCS
              http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=259809&start=200

              Bilder på transmissionen finns säkert på nätet

                september 25, 2012 at 09:22 #47953

                @JohnA wrote:

                Jag har nog redan skrivit detta men jag har sneglat på audilåda på skroten och förfasat mig över längden bakom drivknutarna. Å andra sidan låg det för inte så länge sedan en 96:a på Blocket som hade dieselmotor från VW Passat och just en femväxlad audilåda. Annonsen sade dock inget om hur fotutrymmet såg ut…

                VW-bubblorna ska väl ha både rätt tåliga lådor och dessutom vändbar diff? Transportern på 80-talet och senare tror jag dock har låda i audiformat. Har hört något påstående om att äldre renault också kan ha vändbar diff. Själv har jag en R5 GTS-låda och även om den är mycket smidigare än audilådan är den också förmodligen klenare och går inte diffen att vända är det ju kört. -Om man inte vänder hela lådan uppochner förstås!

                Nu spånar jag vilt och minns den Lada Niva 4×4 jag hade för många år sedan. Den hade delad framaxel och längsmonterad motor med konventionell växellåda. Framdiffen låg således tajt under växellådan med olika långa drivaxlar för att få diffklumpen precis vid sidan om växellådan. Om man kunde lyckas med något sådant på en saab kanske det räddar mer fotutrymme att ha en drivaxel in genom golvet till en fördelningslåda eller annan kuggväxel under passagerarstolen. Och har man väl börjat så är det ju frestande att lägga en drivaxel till bakaxeln också… 😉

                Lada Niva, mums!! :AP Hade en för 20 år sidan och gillade den skarpt men sålde den för att bränsleförbrukningen på landsväg inte var kul. Fyrkrafs med fyrväxlat och 1,5 litersspis är inte det mest ekonomiska av recept…
                Ska man göra en Bigfoot av en V4:a spelar det väl dessutom mindre roll hur drivpaketet ser ut så länge axelavståndet stämmer. Karossen sätter man ju liksom uppepå. :wrench :weld :race

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  september 25, 2012 at 09:38 #47955

                  När tråden ändå spårat ut så varför inte en M47 bakom och RWD?

                    februari 26, 2013 at 20:42 #52798

                    någon som har funderat på att bygga sin egna låda av tex s80ins väldigt korta låda och kjedje drift till en diffkump av lämplig kaliber?
                    givetvis kapa diffhuset och ersätta pinjongdrevet med ett kjedjedrev! :wrench :weld :ID

                      februari 26, 2013 at 20:48 #52799

                      Den audilådan jag mätte var väldligt lång och åt mycket utrymme, men den var även bred i bakändan så den åt mycket utrymme i sidled med, så jag la ned det spåret då det blev så lite benutrymme kvar för fötterna. Men har också sett en v4 i sundsvall som hade nån 4 cylindring folkmotor påhägd på en audilåda och när jag tittade in i kupen var det mycket utrymme kvar. Så det skiljer sig även audilådor mellan också

                      Ja la ned det spåret helt och tryckte ned en og900 låda i min kortnos 95;a

                        februari 28, 2013 at 20:55 #52845

                        Kortnos, vad har du för motor ihop med den lådan? 99/900 borde det ju gå att lägga allt möjligt ovanpå, bara man antingen lyckas bygga en trågadapter eller finna sig i att motorn kommer ganska högt upp. En tvåtakts V6 marinmotor borde smaka fint ihop med femväxlad 900!

                        Är det förresten kedja eller drev mellan kopplingen och växellådan på 99/900?

                        Den där gurkan i Sundsvall, var den möjligen svart och hade dieselmotor från VW Passat? Jag såg en sådan på Blocket i höstas men där framgick inte hur benutrymmet såg ut.

                        Det riktigt tråkiga med andra lådor än 96 original är förlusten av det helt förträffliga frihjulet. Jag tycker det är märkligt att en så enkel bensinbesparande bekvämlighetsmanick inte fått renässans på moderna bilar. Kombinerat med en ovilja att trampa på bromspedalen kör man lätt med samma förbrukning i stadstrafik som på landsväg.

                          februari 28, 2013 at 20:58 #52846

                          @Jonas99 wrote:

                          När tråden ändå spårat ut så varför inte en M47 bakom och RWD?

                          Något i den vägen såg jag för länge sedan på TV från en folkracetävling. En extra V4 framvagn där bak, ok från 9000 och differential från t.ex. MB 190D ihop med tillhörande motor och växellåda borde bli snålt och fint.

                            mars 13, 2013 at 19:31 #53306

                            Det här kanske kan vara ett alternativ till Audi: http://www.subarugears.com/ ?
                            Kanske inte det för att vända rotationsriktningen på drivknutarna men grejerna de har för att låsa mellandiffen.

                            Fast jag hade hellre plockat hela drivlinan från en Subaru och anpassat för Saaben.

                              mars 14, 2013 at 10:17 #53327

                              Min nya idé efter att ha läst projekttråden om den bakhjulsdrivna 95an är att ta kardanrör/torque tube/centralrör från en porsche 944 och sen lägga en audi växellåda i bagaget. :wrench

                                mars 14, 2013 at 11:05 #53329

                                Men transaxlar för bakhjulsdrivet finns ju, leta upp en corvett c5, den borde finnas som manuell och du får en låda som tål MASSOR av stryk

                                Sen finns det väl nån Alfa låda som är byggd på samma sätt. Men allt hamnar vid en ekonomisk fråga, vad känner man att man har råd med.

                                Audi är utan tveckan billigare men du måste hitta på så mycket själv om du går det spåret. Bygga din egen kardan, strula med kopplingen, var ska den vara, vid motorn eller vid lådan, växelföraren måste spegelsvända då den i ditt fall går ut bakåt i bilen, det är en heldel pyssel

                                Men utmaningar är till för lösas 😀

                                  mars 14, 2013 at 12:40 #53334

                                  Satt faktiskt på ebay och drömde om hela drivlinor från corvetten, men tyckte dom så lite väl stöddiga ut för att få rum i v4an men ska försöka hitta mått på kardanrören 🙂

                                  Angående kopplingen så tänkte jag att om man kör med v4 motorn så tänkte ja att man skulle ta främre delen från v4 lådan så man kan ha kopplingen fram och sen svetsa om den så den passar på kardanröret.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.