Växellåda OG 900

  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2015 at 12:52 #26776

      Hej,

      Jag önskar köpa en växellåda som passar till en OG 900 -88. Det ska vara en femväxlad låda utan läckage, missljud eller andra problem. En låda med dåligt pinjonglager har jag redan…

      Växellådan får gärna finnas i närheten av Linköping, Norrköping eller Nyköping. Skicka PM eller ring 073-615 14 24.

      Hälsningar Johan

        januari 16, 2015 at 14:20 #200999

        Har du sett denne annonsen? https://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=23&t=43806

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          januari 16, 2015 at 15:14 #201004

          Ja, men den verkar vara för bilar med hydrauliskt främre motorfäste (växellåda GM5xxxx). Om jag inte tar fel har jag icke-hydrauliska (växellåda GM4xxxx). Men tack i alla fall för tipset!

            januari 16, 2015 at 15:24 #201005

            @JohanH wrote:

            Ja, men den verkar vara för bilar med hydrauliskt främre motorfäste (växellåda GM5xxxx). Om jag inte tar fel har jag icke-hydrauliska (växellåda GM4xxxx). Men tack i alla fall för tipset!

            bara byta primärlocket. (rätt säker) packningar till dessa finns i klubbshoppen. går snabbt och smidigt.

              januari 16, 2015 at 15:52 #201009

              Aha, det är så pass smidigt? Jag trodde det krävde specialverktyg och grejer för att byta primärlocket. I första hand letar jag efter en låda med standardfäste, men då vet jag att det går att lösa med en med hydrauliskt fäste också. Tack för info!

                januari 16, 2015 at 16:08 #201010

                Och det går att göra egen packning OM nu det skulle ta för lång tid skaffa en ny. Går rätt så enkelt att knacka ut en packning om du bara har material att göra den av.

                Annars kanske du klarar dig med lite silicon om inte gamla packningen är helt åt skogen.

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  januari 16, 2015 at 16:17 #201011

                  Eventuellt packningsbyte löser sig nog. I första hand behöver jag få tag på en växellåda som jag VET är frisk utan missljud och som inte är alltför långt bort. Östergötland/Sörmland vore det bästa.

                    januari 16, 2015 at 16:24 #201013

                    @M.Broberg wrote:

                    @JohanH wrote:

                    Ja, men den verkar vara för bilar med hydrauliskt främre motorfäste (växellåda GM5xxxx). Om jag inte tar fel har jag icke-hydrauliska (växellåda GM4xxxx). Men tack i alla fall för tipset!

                    bara byta primärlocket. (rätt säker) packningar till dessa finns i klubbshoppen. går snabbt och smidigt.

                    Är det verkligen så enkelt ?

                    GM55702 borde vara en låda med den extra lagringen på nedre primärdrevet
                    Det locket går väl inte ersätta med ett standardlock ?

                      januari 16, 2015 at 20:57 #201026

                      @SaabAero wrote:

                      @M.Broberg wrote:

                      @JohanH wrote:

                      Ja, men den verkar vara för bilar med hydrauliskt främre motorfäste (växellåda GM5xxxx). Om jag inte tar fel har jag icke-hydrauliska (växellåda GM4xxxx). Men tack i alla fall för tipset!

                      bara byta primärlocket. (rätt säker) packningar till dessa finns i klubbshoppen. går snabbt och smidigt.

                      Är det verkligen så enkelt ?

                      GM55702 borde vara en låda med den extra lagringen på nedre primärdrevet
                      Det locket går väl inte ersätta med ett standardlock ?

                      jag skrev rätt säker. kanske har fel. har aldrig pillat på så nya lådor så gissade lite.

                        januari 22, 2015 at 18:11 #201204

                        @SaabAero wrote:

                        Är det verkligen så enkelt ?

                        GM55702 borde vara en låda med den extra lagringen på nedre primärdrevet
                        Det locket går väl inte ersätta med ett standardlock ?

                        Hej! Vet du något sätt att ta reda på om detta verkligen stämmer? Utbudet ökar ju en hel del om jag kan leta även efter GM5xxxx-växellådor.

                          januari 23, 2015 at 07:10 #201220

                          Utifrån EPC kan man få fram vilka lådor som har den extra lagringen.
                          GM55702 är en av dom

                          Men hur är det nu med det främre motorfästet?
                          Är det någon skillnad på karossen mellan hydrauliskt motorfäste och det vanliga gummifästet ?
                          Om inte, kan man ju använda locket med extralagret om man även har hydrauliska fästet som hör till locket

                          Om du har tid att vänta några dagar kanske jag lyckas reda ut detta 🙂
                          Har ett lock med extralagret liggande i garaget och det finns några standardlock också

                            februari 7, 2015 at 21:46 #201562

                            Jag är fortfarande på jakt efter en växellåda! Det borde väl finnas någon som vill sälja en?

                              februari 17, 2015 at 20:01 #139434

                              Växellåda inhandlad. Tråden kan låsas!

                            • Ämnet ”Växellåda OG 900” är stängt för nya svar.