Växellådsolja och platstdetaljer stötfångare

Forum Modellspecifika forum OG900 Växellådsolja och platstdetaljer stötfångare

  • Detta ämne har 6 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-07 17:10 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #401802
    Eric
    Deltagare

    Har haft lite småproblem med växellådan på min 91a ibland kan det vara lite trögt att få i backen och 1an. Jag tänkte därför kontrollera oljenivån men jag vet inte hur detta görs. Finns det någon kontrollsticka? I så fall vart? Samt är det bäst att bara använda vanligt 10w-40 mineralolja?

    Sen undrar jag även om det går att köpa de vita plastlisterna som sitter på stötfångarna någonstans!
    De som sitter mitt på stötfångarna. Det sitter nämligen inga där varken fram eller bak och det känns lite surt att byta ut hela stötdämparna för detta!

    #401866
    norra
    Deltagare

    På en 91a så finns det ingen oljesticka, men en nivåplugg på hö-sida under grenröret med 19mm fattning. nivån ska vara till nedre kanten på pluggen som vanligt, om du vill byta olja så måste du suga ur oljan eller öppna locket för slutväxeln och tömma oljan den vägen, det finns ingen bottenplugg. personligen tycker jag att det funkar bättre med en 75w/80 syntetolja GL4 än med 10w/40. Är det bara 1an o backen som är svår att få i tror jag det är kopplingen som är lite dålig, men det kan vara värt att kolla oljan.

    #401867
    saabaero
    Deltagare

    Slår också ett slag för att kopplingspedalen är problemet så den inte kopplar ur ordentligt.

    #401869
    toppola
    Deltagare

    De ”vita” plastlisterna skall vara typ krom som nya. Behöver också nya så jag väntar med spänning på om du får några svar.

    #401871
    svesson
    Deltagare

    Jag köpte på Saabklubben
    Kallas Dekorlist…art nr fram 691994…..vet ej om det finns till baken också
    /Sven

    #402053
    niklas lind
    Deltagare

    På en 91a så finns det ingen oljesticka, men en nivåplugg på hö-sida under grenröret med 19mm fattning. nivån ska vara till nedre kanten på pluggen som vanligt, om du vill byta olja så måste du suga ur oljan eller öppna locket för slutväxeln och tömma oljan den vägen, det finns ingen bottenplugg. personligen tycker jag att det funkar bättre med en 75w/80 syntetolja GL4 än med 10w/40. Är det bara 1an o backen som är svår att få i tror jag det är kopplingen som är lite dålig, men det kan vara värt att kolla oljan.

    Jodå, det finns avtappningsplugg. Åtminstone på min -91:a. Jag köpte olja från ”Växellådsjörgen”, ska kolla ikväll vad det var för sort. Min låda blev i alla fall lättväxlad och trevlig efter ett oljebyte.
    Originaloljan hade nog sina bästa år bakom sig…

    //Niklas

    #402057
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har kjøpt chromelist til støtfangerene her: http://www.partsforsaab.com Delernummer PFS9013414

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng