Vem riktar sig klubbtidningen Bakrutan till?

Forum Övrigt Allmänt Vem riktar sig klubbtidningen Bakrutan till?

  • Detta ämne har 14 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-11 08:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4252
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag vet vilket jobb som läggs ner på klubbtidningen Bakrutan och jag tackar för det. Dock så börjar jag undra vem som tidningen riktar sig till. Jag själv är intresserad
    av alla modeller av Saab och har både diverse hobbybilar och dagliga åkdon av nyare modell.

    Det jag menar med ”vem tidningen riktar sig till” är att avdelningen ”Saabs elände” som jag vill kalla det har ökat lite väl mycket i omfång.
    Vi får säkert vår dagliga dos av detta i våra dagliga media utan att behöva få samma sak om igen i vår klubbtidning. Att använda en artikel rakt av med Håkan Matson Dagens Industri som källa fick väl mina topplock att fara till väders.

    Det är inte fel att citera andra media men sida upp och sida ner är nog lite väl mycket. Det blev väl 10 sidor ”Saabelände” i nr 2/2011. En mer balanserad mix är nog att föredra. Garagereportage, serviceinfo för hemma-meken, reseäventyr mm kan kanske vara goda ersättare. Vad tycker ni medlemmar i riket?

    No hard feelings Christer G! Jag vet vilket jobb tidningsgänget lägger ner!

    Bengt Åkesson
    Ordf Saab Skåniasektionen

    #28718
    saabaero
    Deltagare

    Jag håller med om både ris & ros .

    Ska kanske tilläggas att jag läst ”eländessidorna” eftersom jag inte orkat följa alla turer i media 😳 så det kanske är skrivet för sånna som mig 😀

    Skriver inte detta för att gnälla så se det som konstruktiv kritik :CH

    #28728
    porsche944
    Deltagare

    Kan bara hålla med Bengt, lite för mycket av det ”moderna”. Även avdelningen ”vad skrivs om SAAB” detta har man kanske redan läst i dom respektive tidningarna, då känns det bara som en repris.
    Så klart måste det komma in lite skriverier och reportage från oss medlemmar till redaktionen för att det skall bli / vara en läsvärd och underhållande tidning.

    Däremot är den mkt fin rent layout och tryck mässigt. Får även Porsche ägaren, även den en mkt fin tidning, mkt reportage om lite äldre bilar. Den har däremot mkt reklam.

    #28750
    jorgen
    Deltagare

    Håller med till 100% Mer trivselreportage tack! mindre tråkigt.

    #28778
    enor
    Deltagare

    Håller också fullständigt med Bengt. Reportage om den nuvarande situationen på Saab finns i parti och minut i varenda dags- och kvällstidning, det finns ingen anledning att utveckla detta resonemang vidare i klubbtidningen. Och det finns ABSOLUT ingen anledning att planka dessa artiklar rakt av i klubbtidningen!

    #28786
    mattias hansson
    Deltagare

    Även jag tycker att detta inte är något jag vill läsa om i vår fina klubbtidning, allt negativt som skrivs om biltillverkaren SAAB just nu kan vi läsa om i dagstidningar,på internet och lite varstans…men vår superfina klubbtidning behöver väl inte handla om detta?

    Enligt min åsikt borde tidningen innehålla artiklar om våra hobbybilar, från 92 till 9000.

    /
    Mattias Hansson

    #28793

    Håller med om vad som ovan skrivits.

    Inte behöver vår egen klubbtidning sida upp och sida ner strö mer salt i Saab-såren Christer G.! Du behöver ju inte heller skriva att du föredrar Voyager, det retar en del medlemmar. Det är illa som det är och vi som älskar och har älskat Saab sedan 92:ans dagar håller våra tummar stenhårt för lyckad förnyelse! Nu måste vi vara enade och visa samma sida utåt; alla i klubben! För vi tror väl på en framtid för Saab……

    Men visst, vi som medlemmar i klubben måste ställa upp och hjälpa till med underlag till tidningen, där har vi ett ansvar. Annars blir det så här!

    Jag undrar vart informationen om Victor Muller provandes ”min” Saab 93B Special ”Miss Piggy” har tagit vägen Martin B.? Visserligen var artikeln på holländska i tidningen TyreZone 16/2010. Men där var massor av fina bilder som vi får använda om vi anger källan. Bilderna finns f.ö. ocks på mit FB konto.

    F.ö. är ju tidningen mycket, mycket fin i alla avseenden!

    Mvh Sonett ”Kermit”

    #28804
    Bellman
    Deltagare

    Även jag ställer mig (tyvärr) till kritikerna!

    Som Saabentusiast och anställd på Saab blev jag mycket besviken på det senaste numret av bakrutan. Visst kan man ha synpunkter på t.ex. Victor, men det är trots allt tack vare honom som jag fortfarande har ett jobb att gå till.

    Att det är i stort sett lika dyrt att utveckla och producera en liten bil, men att försäljningsmarginalerna är betydligt sämre är ju också något som man kan reflektera över istället för att basonera ut att dagens Saabar är för stora och för dyra.

    Dessutom påstås att 9-4X inte är ngn riktig Saab….. Vad vet skribenten om det? Är bilarna som tillverkades i Finland inte heller riktiga Saabar?

    Jag tycker att Bakrutan skall vara en tidning med mektips o trevliga repotage från träffar, tävlingar etc. och framförallt ska tidningen vurma för alla Saabar (och inte andra märken).

    //jonas

    #28895
    saab v4-ever
    Deltagare

    Åhhhhh, hade precis skrivit klart ett inlägg så blev jag av någon anledning utloggad. 😡

    På’ett igen

    Först och främst vill jag tacka Christer G mfl för en mycket bra insats och en fin tidning, jag vet mer än väl hur svårt och tidsödande det är att sätta ihop tidskrifter för ideela föreningar. Men jag vet också hur skönt det känns efteråt. Jag har ett förflutet i kanotsammanhang.

    Nyheterna kring SAAB och turerna kring hör definitivt hemma i vår tidning men de har tagit alldeles på tok för stor plats på senare tid. Jag tror iofs att de allra flesta vill veta hur det går, men man orkar helt enkelt inte läsa alla detaljerna, det känns snudd på att man drunknar och det är nog inte redaktörens önskan. Vi får nog medge att Informationen hade varit enklare att till sig om var den var positivare. Att SAAB räddats något år extra är bra det med!!

    Vi (medlemmarna) får rycka upp oss och skicka in fler bilder, berättelser mm. Begreppet ”less is more” är mycket passande. Ser gärna att utveckligen går mot ett stort antal små notiser, det är dessa jag kastar mig över först när tidningen ramlar ner i brevlådan. Med dessa enklare inlägg blir tidningen mer levande. Dessutom dämpas nyhetstorkan samtidigt, vilket förmodligen leder till att direkta kopior av andra tidningar inte får plats i vår fina tidning.

    Det är synd att inte fler av inläggen från hemsidan kommer med i tidningen. Självklart måste alla godkänna detta men det tvivlar jag på är ett problem. Jag upplever det som att många fler väljer att skriva på forumet än i tidningen. Det har ju förekommit många intressanta trådar som definitivt är värda att fler får läsa. Jag tänker dels på projekttrådarna, på mektipstrådarna, 750 GT-tråden, 95 -59 tråden. Visst borde väl dessa gå att återanvända, även om man är ofta på forumet hinner man inte vara med på allt. Det kan ju också ha det positiva med sig att flera går in på forumet och skriver..

    Tycker harald

    #28923
    anders j
    Deltagare

    Hej på er och tack för såväl positiv som negativ kritik!

    Vi på redaktionen har noterat vad som skrivits i denna tråd de senaste dagarna och kommer att hantera synpunkterna på bästa sätt.
    Vad gäller att publicera material från forumet i tidningen så har vi försökt detta med lite olika synpunkter på detta. Jag har fått en del input på att de som läser forumet inte vill läsa samma sak i tidningen så det är inte helt lätt att göra alla nöjda.
    Vi ska även i fortsättningen försöka göra en så bred och intressant tidning som möjligt och till det krävs, precis som skrivits, naturligtvis material från ER som läser tidningen så detta ser vi fram emot!

    Redaktionen önskar er alla en solig Saabsommar!

    #28954
    mellow yellow
    Deltagare

    Tycker det är bra att en sådan helig fråga som bakrutan vågar luftas lite.

    I mitt tycke så ger inte bakrutan så mycket, tyvärr. Mycket utfyllnad kring V4 och allmänt snömos –> det som kunde skrivas på en sida får fyra sidors plats.

    Förslag dela upp året i olika teman : modell typer, träffar, årsmöten, 1000 cupen + andra tävlingar, mek tips m.m.

    I den infekterade frågan kring modeller så är min åsikt att det skulle vara intressant att ta del av en fullständig modell kavalkad över tex två årstid. Sen krävs det ju givetvis att redaktörerna får hjälp med reportage i såfall, jag förstår att detta inte är så lätt. Dock får man idagsläget intycket att tex en Sonett artikel inte är speciellt önskvärd, hoppas att jag har fel!

    #28959
    anders j
    Deltagare

    Hej igen!

    Dock får man idagsläget intycket att tex en Sonett artikel inte är speciellt önskvärd, hoppas att jag har fel!

    Struntprat! Jag vet inte var du fått detta intryck ifrån men jag dementerar fullständigt att någon speciell artikel eller bil inte skulle vara önskvärd i tidningen men som du säger så underlättar det för oss att införa en artikel om vi har någon att införa!
    Jag föreslår att du skriver en och bifogar lämpliga foton!

    MVH

    Anders

    #29930
    mats a
    Deltagare

    Jag har idag skrivit en kort reseberättelse med tillhörande reflektioner och skickat till Christer och Bakrutan. Till detta har jag lagt med några bilder från den korta resan.

    Skriv och berätta du med! Är du ovan med ord och vet inte hur du ska skriva? Gör då ett utkast och skicka till mig. Som lärare i svenska är jag van vid att locka fram det bästa ur en ovan skrivares text och tillsammans med skribenten slipa till berättelsen. Tänk på att innan du slipat en diamant ser den ut som en gråsten…

    /Mats

    #33409
    Bellman
    Deltagare

    Hej,

    Fick bakrutan i brevlådan idag och läste redaktörens svar på ”folkstormen” mot nyhetsrapporteringen. Efter att ha läst igenom svaret på mitt inlägg kände jag att jag ville kommentera det som skrivits. Eftersom det dröjer såpass länge innan nästa nummer av bakrutan kommer ut gör jag det här i ”ursprungstråden” istället.

    Visst har jag ett beroendeförhållande till märket Saab, men det innebär inte per automatik att jag tycker att all negativ nyhetsrapportering kring det som hänt det senaste är fel. Det är ju utan tvivel en mycket mörk episod av Saabs historia. Det som stör mig är att det tenderar att bli sensationsjournalistik och subjektiva bedömningar från folk/journalister som inte tillräckligt pålästa. Visst det får man tåla, men när dessa frön även smög sig in i Bakrutan så blev det lite för mycket.

    Ang. småbilar så är jag helt övertygad om att det stora flertalet som jobbar på Saab absolut vill se en ”9-2:a”. Inget tvivel om det, men med de begränsade resurser som finns så är det inget som görs på kort tid. Konkurrensen i småbilssegmentet är knivskarp, marginalerna är små. Det är lätt att vara populistisk när man kanske istället borde vara mer nyanserad och föra ett resonemang kring en fråga. Sedan får det vara hur politiskt inkorrekt det vill att tillverka stora bilar, men det är ju ett arv vi fått med oss från GM och som inte går att ändra i en handvändning.

    Nästa bil som kommer ut från Trollhättan må vara den ”första riktiga Saaben på länge” om man med det menar att den konstruerats i stort sett helt i Trollhättan (och det är nog snarast så man bör tolka det uttalandet). Saab har knappast någon officiell hållning att 9-3:an, 9-5:an eller 9-4X inte är riktiga Saabar. Att jämföra 9-4X med Saab 600, 9-7X eller Volvo 66 är inte rättvisande. Detta är ju färdiga bilar som gått i produktion och sedan getts nya identiteter. Utvecklingen av 9-4X skedde parallellt med Cadillac SRX och naturligtvis med ingenjörer från Trollhättan involverade.

    Det är ju få som kallar en Audi för en stylad VW, men det har varit populärt att dra paralleller mellan gamla 9-5:an samt nuvarande 9-3:an och Opel och därför påstå att de inte är ”riktiga” Saabar. Varför är det så?

    //Jonas

    #33639
    perhaninge
    Deltagare

    Har också fått det senaste numret av tidningen och vill tacka för ett ypperligt jobb :CH
    Mycket trevlig läsning ett bra tag framöver :mrgreen:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng