Ventilinslipning

Forum Modellspecifika forum OG900 Ventilinslipning

Detta ämne innehåller 28 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-18 14:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25183

    anderslindh
    Deltagare

    Håller på och slipar in ventiler, eller jag är klar hoppas jag..

    Vad jag undrar är ifall det brukar bli sådana spår som syns på bilden här under?

    Det är slipat med denna produkts ”fine”-slipmedel: http://handla.swedol.se/images/large/OF-40063.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #182530

    jesprut
    Deltagare

    Tror att det blev så för mig också. Kollade inte så jätte noga när jag gjorde min topp, gick mest på att dom höll tätt 🙂

    #182527

    anderslindh
    Deltagare

    Aaok 🙂 Ja jag ska göra täthetstestet så fort jag fått nya ventiltätningar… hoppas jag får dem till helgen men det verkar inte så. :/

    #182521

    saabaero
    Deltagare

    Reporna känns bekant..
    Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
    Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥

    #182522

    anderslindh
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Reporna känns bekant..
    Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
    Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥

    jag vet inte, vet inte hur det brukar se ut :p Men slipytan är inte bredare än den var från början, kanske är det den kraftiga makron som gör att det ser så ut? 🙂

    #182066

    plankan
    Deltagare

    Inget fel på det där –
    kom du hem till mig när du fått tätningarna så ”donar” vi klart med toppen 😉

    #182532

    saabaero
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    @saabaero wrote:

    Reporna känns bekant..
    Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
    Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥

    jag vet inte, vet inte hur det brukar se ut :p Men slipytan är inte bredare än den var från början, kanske är det den kraftiga makron som gör att det ser så ut? 🙂

    Saab har mått och vinklar specade i VHB och det finns säkert en anledning till det. I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge.

    Här är några bilder från en av mina toppar som gått en bit över 30k före och efter slipning.
    En kontrollmätning visade att mina ytor blev klart över spec efter slipning. Som det framgår av bilderna är även styrningarna dåliga på denna topp så tätytorna blivit ovala
    Före slipning

    Efter slipning

    Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…

    #182533

    plankan
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….

    @saabaero wrote:

    Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…

    Otroligt-
    är där någonting som fungerar bra i din värld………… 🙄

    Detta var ytterligare ett av alla din kritiska/negativa inlägg som bara skrämmer upp alla här,helt i onödan

    #182535

    saabaero
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @saabaero wrote:

    I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….

    @saabaero wrote:

    Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…

    Otroligt-
    är där någonting som fungerar bra i din värld………… 🙄

    Detta var ytterligare ett av alla din kritiska/negativa inlägg som bara skrämmer upp alla här,helt i onödan

    Nu förstår jag verkligen inte vad du menar ❓
    Vad är det som är så kritiskt och negativt i ovanstående?

    Kan det verkligen vara fel att berätta att det finns en metod framtagen av tillverkaren på hur detta ska göras för att bli så bra som möjligt ?
    Det är självklart upp till var å en att göra som den vill.

    Jag förstår inte det negativa och skrämselfaktorn i att berätta att jag haft problem med lossnade ventiltätningar och fått div besvärliga följdverkningar av det.
    Du får gärna förklara detta för mig 😉

    #182539

    jesprut
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….

    I den perfekta världen så lämnas topplock in för MIRA-fräsning av ventilsätena och ventilerna på matchande slipning i en ventilslipningsmaskin. Men man behöver gå till ytterligheter med allt.

    Det där duger alldeles utmärkt huvudsaken är ju att det håller tätt, visst det kanske sabbar flödet förbi där lite men va fan det är skitsamma. Och för att åtgärda detta måste man göra enligt ovanstående.

    @saabaero wrote:

    Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…

    Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.
    Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.

    Du ska inte oroa dig Andreas det kommer bli alla tiders med din topp 🙂

    PS Du kan kolla tätheten i förbränningsrummet utan de nya tätningarna, då de inte har nått med förbränningsrummet att göra 🙂 DS

    #182540

    anderslindh
    Deltagare

    @jesprut wrote:

    Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.
    Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.

    Du ska inte oroa dig Andreas det kommer bli alla tiders med din topp 🙂

    PS Du kan kolla tätheten i förbränningsrummet utan de nya tätningarna, då de inte har nått med förbränningsrummet att göra 🙂 DS

    Men jag måste spänna tillbaka ventilerna då antar jag, räcker väl inte med att bara lägga dem på plats för att kolla tätheten?

    Finns det möjligtvis en chans att få låna detta verktyg du använde? 🙂

    #182541

    saabaero
    Deltagare

    @jesprut wrote:

    @saabaero wrote:

    I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….

    I den perfekta världen så lämnas topplock in för MIRA-fräsning av ventilsätena och ventilerna på matchande slipning i en ventilslipningsmaskin. Men man behöver gå till ytterligheter med allt.

    Det där duger alldeles utmärkt huvudsaken är ju att det håller tätt, visst det kanske sabbar flödet förbi där lite men va fan det är skitsamma. Och för att åtgärda detta måste man göra enligt ovanstående.

    Precis det jag menade.
    Visst är det väl så att en för bred anliggningsyta kan göra att tätytan ”går ner sig” snabbare?

    Vad som är lämplig metod måste ju avgöras från fall till beroende på hur toppen ser ut, vilken ambitionsnivå man har och hur stor plånboken är.
    Som det framgår av bilderna är mina säten klart sämre och det funkar fortfarande 😉

    @jesprut wrote:

    @saabaero wrote:

    Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…

    Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.

    Det var alltså inte tätningarna som blev otäta i mitt fall utan hela ventiltätningen lossnade från styrningen och satt fast på ventilskaftet istället 🙁
    De lösa tätningarna satt verkligen löst på styrningarna när jag rev detta för andra gången.
    Visst kan det vara monteringen som fallerade i mitt fall, det ska inte uteslutas 😳
    Men det kanske ändå är någon skillnad mellan Meknomens tätningar för 19kr/st och Saabs som kostade 90kr/st 😕

    @jesprut wrote:

    Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.

    Håller helt med!
    Denna topp borde ha kasserats direkt, alternativt återmonterats med ny packning i väntan på en annan topp.
    Det var definitivt inte lönt att kosta på nya tätningar och jobbet med ventilslipning och planing men så är livet, ibland gör man fel.
    (Senare blev toppen utbytt men nu har den hamnat på min 900:a istället :mrgreen: )

    @anderslindh wrote:

    Men jag måste spänna tillbaka ventilerna då antar jag, räcker väl inte med att bara lägga dem på plats för att kolla tätheten?

    Ventilerna måste spännas tillbaka men det ska ju ändå göras.

    Kan tipsa om att ett grövre VP-rör passar perfekt som skydd i tryckarbrunnarna så man slipper riskera repor

    #182542

    anderslindh
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Ventilerna måste spännas tillbaka men det ska ju ändå göras.

    Kan tipsa om att ett grövre VP-rör passar perfekt som skydd i tryckarbrunnarna så man slipper riskera repor

    Tack för tipset. Misstänkte det, bara det att jag har toppen och ventiler hemma medan resten (fjädrar, fjädersäten osv) på annan ort 🙂

    #182546

    saabaero
    Deltagare

    Egentligen kan du nog skippa sprittestet.
    1. Det blir sällan 100% tätt
    2. Du vill antgaligen inte börja om från början 🙂

    Men det ger ju en indikation på hur slipningen lyckats och är ju inte sådär jättejobbigt att göra

    #182547

    longjohn61
    Deltagare

    Har använd mig ofta av detta ,provad det när jag slipade ventiler på min 99 turbo då 😉
    Kan det va nåt ❓

    http://www.bemasweden.com/ny_sida_4.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng