Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Ventilinslipning
- Detta ämne har 28 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-18 14:35 av .
- FörfattareInlägg
- 3 mars, 2011 kl. 17:48 #25183
anderslindh
DeltagareHåller på och slipar in ventiler, eller jag är klar hoppas jag..
Vad jag undrar är ifall det brukar bli sådana spår som syns på bilden här under?
Det är slipat med denna produkts ”fine”-slipmedel: http://handla.swedol.se/images/large/OF-40063.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
3 mars, 2011 kl. 18:10 #182530jesprut
DeltagareTror att det blev så för mig också. Kollade inte så jätte noga när jag gjorde min topp, gick mest på att dom höll tätt 🙂
3 mars, 2011 kl. 19:28 #182527anderslindh
DeltagareAaok 🙂 Ja jag ska göra täthetstestet så fort jag fått nya ventiltätningar… hoppas jag får dem till helgen men det verkar inte så. :/
3 mars, 2011 kl. 20:44 #182521saabaero
DeltagareReporna känns bekant..
Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥3 mars, 2011 kl. 21:04 #182522anderslindh
Deltagare@SaabAero wrote:
Reporna känns bekant..
Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥jag vet inte, vet inte hur det brukar se ut :p Men slipytan är inte bredare än den var från början, kanske är det den kraftiga makron som gör att det ser så ut? 🙂
3 mars, 2011 kl. 21:12 #182066plankan
DeltagareInget fel på det där –
kom du hem till mig när du fått tätningarna så ”donar” vi klart med toppen 😉4 mars, 2011 kl. 06:57 #182532saabaero
Deltagare@Anderslindh wrote:
@SaabAero wrote:
Reporna känns bekant..
Slipade ytan ser ut att ha blivit ganska bred 😕
Det är ju inte helt bra med för bred yta där och tyvärr brukar det bli så när man hand slipar 😥jag vet inte, vet inte hur det brukar se ut :p Men slipytan är inte bredare än den var från början, kanske är det den kraftiga makron som gör att det ser så ut? 🙂
Saab har mått och vinklar specade i VHB och det finns säkert en anledning till det. I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge.
Här är några bilder från en av mina toppar som gått en bit över 30k före och efter slipning.
En kontrollmätning visade att mina ytor blev klart över spec efter slipning. Som det framgår av bilderna är även styrningarna dåliga på denna topp så tätytorna blivit ovala
Före slipning
Efter slipning
Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…
4 mars, 2011 kl. 07:13 #182533plankan
Deltagare@SaabAero wrote:
I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….
@SaabAero wrote:
Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…
Otroligt-
är där någonting som fungerar bra i din värld………… 🙄Detta var ytterligare ett av alla din kritiska/negativa inlägg som bara skrämmer upp alla här,helt i onödan
4 mars, 2011 kl. 07:58 #182535saabaero
Deltagare@plankan wrote:
@SaabAero wrote:
I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….
@SaabAero wrote:
Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…
Otroligt-
är där någonting som fungerar bra i din värld………… 🙄Detta var ytterligare ett av alla din kritiska/negativa inlägg som bara skrämmer upp alla här,helt i onödan
Nu förstår jag verkligen inte vad du menar ❓
Vad är det som är så kritiskt och negativt i ovanstående?Kan det verkligen vara fel att berätta att det finns en metod framtagen av tillverkaren på hur detta ska göras för att bli så bra som möjligt ?
Det är självklart upp till var å en att göra som den vill.Jag förstår inte det negativa och skrämselfaktorn i att berätta att jag haft problem med lossnade ventiltätningar och fått div besvärliga följdverkningar av det.
Du får gärna förklara detta för mig 😉4 mars, 2011 kl. 14:31 #182539jesprut
Deltagare@SaabAero wrote:
I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….
I den perfekta världen så lämnas topplock in för MIRA-fräsning av ventilsätena och ventilerna på matchande slipning i en ventilslipningsmaskin. Men man behöver gå till ytterligheter med allt.
Det där duger alldeles utmärkt huvudsaken är ju att det håller tätt, visst det kanske sabbar flödet förbi där lite men va fan det är skitsamma. Och för att åtgärda detta måste man göra enligt ovanstående.
@SaabAero wrote:
Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…
Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.
Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.Du ska inte oroa dig Andreas det kommer bli alla tiders med din topp 🙂
PS Du kan kolla tätheten i förbränningsrummet utan de nya tätningarna, då de inte har nått med förbränningsrummet att göra 🙂 DS
4 mars, 2011 kl. 14:53 #182540anderslindh
Deltagare@jesprut wrote:
Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.
Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.Du ska inte oroa dig Andreas det kommer bli alla tiders med din topp 🙂
PS Du kan kolla tätheten i förbränningsrummet utan de nya tätningarna, då de inte har nått med förbränningsrummet att göra 🙂 DS
Men jag måste spänna tillbaka ventilerna då antar jag, räcker väl inte med att bara lägga dem på plats för att kolla tätheten?
Finns det möjligtvis en chans att få låna detta verktyg du använde? 🙂
4 mars, 2011 kl. 15:35 #182541saabaero
Deltagare@jesprut wrote:
@SaabAero wrote:
I den perfekta värden ska såklart ventiler och säten slipas till rätt mått och vinklar men det funkar säkert ändå, frågan är bara hur länge….
I den perfekta världen så lämnas topplock in för MIRA-fräsning av ventilsätena och ventilerna på matchande slipning i en ventilslipningsmaskin. Men man behöver gå till ytterligheter med allt.
Det där duger alldeles utmärkt huvudsaken är ju att det håller tätt, visst det kanske sabbar flödet förbi där lite men va fan det är skitsamma. Och för att åtgärda detta måste man göra enligt ovanstående.
Precis det jag menade.
Visst är det väl så att en för bred anliggningsyta kan göra att tätytan ”går ner sig” snabbare?Vad som är lämplig metod måste ju avgöras från fall till beroende på hur toppen ser ut, vilken ambitionsnivå man har och hur stor plånboken är.
Som det framgår av bilderna är mina säten klart sämre och det funkar fortfarande 😉@jesprut wrote:
@SaabAero wrote:
Kan tilläggas i sammanhanget att denna topp fick nya ventiltätningar från Mekonomen (Scantech???) och efter 1 år hade några av dessa lossnat vilket i sin tur gjorde att motorn tog in mycket olja och det gav i sin tur att kolvringarna koksade fast och kompet försvann…
Kan ju också bero på felaktig montering, man får absolut inte trycka på överdelen av tätningen där den där ringen sitter då det kan sabba just tätheten. Utan man ska trycka dit dom genom att pressa på ”plåthöljet” som allt sitter i. Själv så gjorde jag ett verktyg på jobbet för detta ändamål.
Det var alltså inte tätningarna som blev otäta i mitt fall utan hela ventiltätningen lossnade från styrningen och satt fast på ventilskaftet istället 🙁
De lösa tätningarna satt verkligen löst på styrningarna när jag rev detta för andra gången.
Visst kan det vara monteringen som fallerade i mitt fall, det ska inte uteslutas 😳
Men det kanske ändå är någon skillnad mellan Meknomens tätningar för 19kr/st och Saabs som kostade 90kr/st 😕@jesprut wrote:
Du skrev också att styrningarna var dåliga och även de kan spelar roll om de inte byts ut, personligen tycker jag inte att det är någon idé att lägga tid på att renovera upp en topp med dåliga styrningar om man inte tänkt att byta dessa.
Håller helt med!
Denna topp borde ha kasserats direkt, alternativt återmonterats med ny packning i väntan på en annan topp.
Det var definitivt inte lönt att kosta på nya tätningar och jobbet med ventilslipning och planing men så är livet, ibland gör man fel.
(Senare blev toppen utbytt men nu har den hamnat på min 900:a istället)
@Anderslindh wrote:
Men jag måste spänna tillbaka ventilerna då antar jag, räcker väl inte med att bara lägga dem på plats för att kolla tätheten?
Ventilerna måste spännas tillbaka men det ska ju ändå göras.
Kan tipsa om att ett grövre VP-rör passar perfekt som skydd i tryckarbrunnarna så man slipper riskera repor
4 mars, 2011 kl. 15:49 #182542anderslindh
Deltagare@SaabAero wrote:
Ventilerna måste spännas tillbaka men det ska ju ändå göras.
Kan tipsa om att ett grövre VP-rör passar perfekt som skydd i tryckarbrunnarna så man slipper riskera repor
Tack för tipset. Misstänkte det, bara det att jag har toppen och ventiler hemma medan resten (fjädrar, fjädersäten osv) på annan ort 🙂
4 mars, 2011 kl. 18:08 #182546saabaero
DeltagareEgentligen kan du nog skippa sprittestet.
1. Det blir sällan 100% tätt
2. Du vill antgaligen inte börja om från början 🙂Men det ger ju en indikation på hur slipningen lyckats och är ju inte sådär jättejobbigt att göra
4 mars, 2011 kl. 18:16 #182547longjohn61
DeltagareHar använd mig ofta av detta ,provad det när jag slipade ventiler på min 99 turbo då 😉
Kan det va nåt ❓http://www.bemasweden.com/ny_sida_4.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mvh Nisse
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.