Vibrerande anliggande broms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vibrerande anliggande broms

Detta ämne innehåller 40 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-15 10:27.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #450838

    dotoar
    Deltagare

    @991aero: Var det #9 på bilden tro?

    20181023_223617

    Bilagor:
    #450852

    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag hade exakt samma problem med min V4 71:a, höger sida, extremt störande ljud och riktigt irriterande i stadstrafik. Man kunde nog ha stekt ett ägg på fälgen.
    Mitt durr uppkom efter renoveringen av bilen. Jag ägnade mycket tid med detta, bytte allt. Plockade isär och satte ihop såväl ok som huvudcylinder. Jag hade nya skivor, ok, nya belägg, slang och t.o.m. ny huvudcylinder (provade även begagnade). Till sist slipade jag ner högerklossarna något (typ någon mm) och då funkade det. Bilen såldes sedan så jag vet inte hur det gick sen. Berättade dock för köparen och han har inte hört av sig. I efterhand kom jag att tänka på att jag hade loss pedalerna, och även servot. Kan det ha påverkat, vad vet jag?

    #450853

    dotoar
    Deltagare

    Har ju funderat kraftigt på att bara ta den breda vägen och bara slipa ner beläggen, men det känns ju som en fullösning om något. Ska prova byta ut kolven samt kolla huvudcylindern som påpekades ovan härnäst.

    #450854

    dotoar
    Deltagare

    Tilläggas bör att med de gamla nedslitna beläggen låg de inte alls emot. Då gick ju kolvarna bra mycket längre ut och den friliggande ytan har kunnat rosta ifred. Därav min nyss påkomna teori om att en fräsch kolv borde löpa bättre in och ut.

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 4 veckor sedan av .
    #450864

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Hej har varit med om liknande, i mitt fall var det bromsoks stommarna som var slitna. På utbytesoken tittar man inte på detta slitaget och kan få samma bekymmer med ett nytt utbytesok. Jag skickade ett meddelande till dig! hör gärna av dig!

    /M

    #450891

    dotoar
    Deltagare

    Sitrep:

    Ny kolv, samma problem kvarstår. Nu finns det ingenting i ok-ändan som kan kärva, and that’s a fact. Har siktat in mig på huvudbromscylindern nu men blir inte klok på hur man får isär den. Har fått bort låsbrickan, brickan samt packningen därunder och även skruvat ur skruven som sitter mitt på sidan av cylindern, men kolvstången vägrar åka ur. Det sitter någon vit plastbricka härnäst i ordningen från stångsidan sett men den verkar inte gå att rubba utifrån där den sitter. Hur får man loss eländet?

    #450916

    991aero
    Deltagare

    Försökte svara med citat på inlägget som var riktat till mig men det blev inget inlägg och sedan kunde jag inte svara igen för datorn sa att jag redan svarat. Hur som helst så är det mycket riktigt den skruven #9 jag menar. Angående den vita plastringen så har jag för mig att den kan vara dum att få bort. Det som kan funka är att ta bort skruven #13 som låser bottenkolven. Sedan trycker man in kolvstången och släpper den med fart så att man med kraften från båda kolvarna försöker stöta ur ringen bakifrån. Kanske försiktig värmning av plastringen kan hjälpa men det har jag aldrig gjort själv. Vill minnas att jag ibland fått ta en liten ”krok” och värma in i plasten så att man kan dra ur den men med stor risk att den blir så förstörd att den inte går att använda igen.

    #450923

    dotoar
    Deltagare

    Försökte svara med citat på inlägget som var riktat till mig men det blev inget inlägg och sedan kunde jag inte svara igen för datorn sa att jag redan svarat. Hur som helst så är det mycket riktigt den skruven #9 jag menar. Angående den vita plastringen så har jag för mig att den kan vara dum att få bort. Det som kan funka är att ta bort skruven #13 som låser bottenkolven. Sedan trycker man in kolvstången och släpper den med fart så att man med kraften från båda kolvarna försöker stöta ur ringen bakifrån. Kanske försiktig värmning av plastringen kan hjälpa men det har jag aldrig gjort själv. Vill minnas att jag ibland fått ta en liten ”krok” och värma in i plasten så att man kan dra ur den men med stor risk att den blir så förstörd att den inte går att använda igen.

    Datorer is a bitch. Jobbar med skiten 8 h/dag så man får sin beskärda del av irriterande fel. Gamla bilar blir en skön motvikt även om de också, som nu, kan jävlas men skillnaden är att när man väl får ordning på det så är det ren njutning som väntar.

    Iallafall, har läst runt lite i andra trådar och gängse metodik verkar vara något i stil med det du säger, samt att skruva in ett par småskruvar som man sen greppar tag i med tång för att få ut plastringen. Återkommer med lägesrapport efter eftermiddagens session. Var på vippen att beställa hem en helt ny huvudcylinder, men det är lite som att handla mat när man är hungrig, man ska lägga band på sig när man är på sånt humör och sova på saken så man ger sig själv en chans att lösa det innan man börjar kasta ut pengar till höger och vänster. I övrigt verkar ju cylindern fungera bra.

    #450924

    dotoar
    Deltagare

    Passar på att fråga också; enligt tidigare trådar ska det sitta ytterligare en låsring innanför en packning innanför den vita plastbussningen. Har bara sett det i samband med trådar om äldre årsmodeller men är det likadant på de senare? När man försökte dra/slå ut kolvstången känns det nästan som att det är metall som tar i.

    #450925

    dotoar
    Deltagare

    Inser att jag har nog inte nämnt det men det är alltså en -78:a det rör sig om, om nu detta skulle råka ha betydelse. Det hände ju inte alltför mycket efter 1967 rent konstruktionsmässigt.

    #450936

    dotoar
    Deltagare

    Det känns som att det blir mer och mer fel för varje åtgärd. Nu har jag plockat isär cylindern och mycket riktigt var det en skruv lös där, helt lös alltså. Jag skruvade in den i den bakre kolven och satte tillbaks allt samt luftade. Resultat: Ingen broms på vänster och samma anliggande på höger. Minst ett steg bakåt på spelplanen alltså.

    Ett par saker jag noterat dock: Den anliggande bromsen på höger går knappt att ens bända tillbaks medelst hammarklo nu, något som tidigare gick att göra med någorlunda lätthet. Dock om jag släpper på luftningsnippeln så ger den med sig.

    Sen gällande huvudcylindern ser det på sprängskissen ut som om skruven ska hålla fast någon hylsa som sedan trycker mot den inre kolven, men någon sådan hylsa såg jag aldrig till när jag fick isär den. Jag antog att skruvskallen tryckte direkt mot den inre kolven. Så här i efterhand misstänker jag att det inte ska se ut som det gör just nu i cylindern, eller har jag fel?

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    #450957

    991aero
    Deltagare

    Menar du att hylsa #8 på bilden saknas i din cylinder? Det är ju den som tillsammans med skruven #9 ska hålla fast fjädern #5 till kolven. Ligger fjädern bara löst ilagd i cylindern eller vad? Så ska det ju inte vara i så fall. För fjädern finns väl?

    Angående att det blev så konstig broms efter att du tog isär cylindern så känns det ju ändå som att du har gjort något fel i monteringen. Hur gjorde du med låsskruven #13? Man måste väl lägga i främre kolven först, sen trycka den i botten med en mejsel medan man sätter i låsskruven. Annars kan låsskruven låsa fast kolven så den varken rör sig framåt eller bakåt.

    En kolv kan också fastna i botten om det är mycket skräp i cylindern när man trampar den i botten när man luftar. Och då kan det bli så att kolven täpper för hålet så att inte oljan kan backa tillbaka när man trycker på bromsoket. Och så går bromspedalen djupt ner.. Fast så är det nog inte i ditt fall tror jag eftersom du hade isär kolven så blev den ju rengjord.

    #450972

    dotoar
    Deltagare

    Menar du att hylsa #8 på bilden saknas i din cylinder? Det är ju den som tillsammans med skruven #9 ska hålla fast fjädern #5 till kolven. Ligger fjädern bara löst ilagd i cylindern eller vad? Så ska det ju inte vara i så fall. För fjädern finns väl?

    Helt riktigt, hylsan saknas och fjädrarna inuti cylindern låg bara löst, så redan där skiter det ju sig i så fall antar jag.

    Angående att det blev så konstig broms efter att du tog isär cylindern så känns det ju ändå som att du har gjort något fel i monteringen. Hur gjorde du med låsskruven #13? Man måste väl lägga i främre kolven först, sen trycka den i botten med en mejsel medan man sätter i låsskruven. Annars kan låsskruven låsa fast kolven så den varken rör sig framåt eller bakåt.

    Där gjorde jag nog bort mig i så fall. Jag tryckte i alltihop på en gång varpå jag drog åt skruven så det är fullt möjligt att den inre kolven inte kom tillräckligt långt in när jag drog åt den så skruvtappen hamnade på fel sida om kolven. Också något jag började inse först i efterhand.

    En kolv kan också fastna i botten om det är mycket skräp i cylindern när man trampar den i botten när man luftar. Och då kan det bli så att kolven täpper för hålet så att inte oljan kan backa tillbaka när man trycker på bromsoket. Och så går bromspedalen djupt ner.. Fast så är det nog inte i ditt fall tror jag eftersom du hade isär kolven så blev den ju rengjord.

    Det jag la märke till, utöver att det blev skit med bromsarna såklart, var att bromspedalen tog onormalt långt upp istället, nästan så det inte var nåt spel alls. Oavsett vilket så verkar det ju som att det saknas vitala delar i cylindern och jag orkar inte dona mycket mer med eländet nu så jag beställde hem en ny huvudcylinder bara för att få bilen på rull igen. Tänker att den befintliga cylindern kan man ju alltid renovera i efterhand sen. Det verkar ju som sagt högst sannolikt att det är/var huvudylindern som är boven som inte vill släppa tillbaks högerkolven. Märkte det senast när jag plockade loss bromsledningarna från huvudcylindern att högra oket gick plötsligt hur lätt som helst att pressa tillbaks så vägen fram till huvudcylindern verkar fri.

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    #451037

    dotoar
    Deltagare

    Right, nu har jag helt jävla skitslut på idéer.

    Ny huvudcylinder, och visst, vänsterbromsen kom tillbaks så det var uppenbarligen fel på den gamla. Men högersidan ligger fortfarande an. Givetvis, varför skulle den inte göra det? Oket går att bända tillbaks med lätthet medelst hammarklo mot skivan men något håller alltjämt tillbaka kolven och jag blir inte klok på varför? Nu vill jag inte lägga en spänn mer på potentiella delar (inte för att jag ser vad jag skulle lägga dem på, allt väsentligt jag kan komma på är utbytt nu, utom möjligen oket men det löper som sagt fritt och lätt fram och tillbaka) innan jag fått en vettig teori om vart felet kan sitta.

    – Ny bromsslang
    – Ny bromskolv
    – Nya bromstätningar
    – Rengjord cylinder
    – Uppsmort bromsok
    – Ny huvudbromscylinder

    Någon som har något mer att komma med? Jag kan inte för mitt liv komma på vad mer som kan vara fel.

    #451038

    dotoar
    Deltagare

    Jag har en, förmodligen fullkomligt idiotisk teori, men eftersom jag har fått slut på idéer i övrigt kan jag lika gärna skriva ner den också.

    När jag bytte bromsslangen drog jag av bromsröret alldeles ovanför muffen som sitter på inre ändan av slangen (den som sitter så oerhört klyftigt monterad i motorrumssidan i en utvikt plåtremsa in mot motorn) så jag fick lov att kapa till änden och kona den. Med andra ord är det högra bromsröret kanske någon cm. kortare än det var innan. Jag kan inte begripa varför det skulle ha nån som helst inverkan på fenomenet (speciellt inte som bromsen låg an redan innan) men tänker att det är lika bra att lägga även det kortet på bordet, så har jag det sagt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng