Vibrerande anliggande broms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vibrerande anliggande broms

Detta ämne innehåller 40 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-15 10:27.

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451039

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du kan inte ha gjort konan så innerdiametern råkade bli mindre?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #451040

    niklas lind
    Deltagare

    Kan rörkonan ha råkat hamna ”ocentrerat” mot slangen? Jag tänker att det höga pedaltrycket då pressar ut vätska till oket vid bromsning men vätskan har mer motstånd att ta sig tillbaka samma väg?

    //Niklas

    #451041

    dotoar
    Deltagare

    Det tål att undersökas (konan alltså). Skrev en svada på FB-gruppen också och fick tips om att snöa in på själva bromsledningen så ska se över den. Tillägger även att jag inte hade luftat bakbromsarna efter cylinderbytet (eftersom jag var dumlat och otålig) så det ska jag göra också, om nu det mot förmodan skulle ha inverkan.

    #451042

    kjellake
    Deltagare

    Om det gick lätt att trycka tillbaka bromskolven när du lossat röret vid huvudcylindern så måste det ju vara i cylindern trycket inte släpper. Har du något spel mellan bromspedal/servo och huvudcylindern? Om stången från pedal/servo ligger mot bakre kolven och hindrar den att gå tillbaka helt så kommer ju trycket ligga kvar. Om jag inte tänker alldeles fel borde det väl gå att lossa lite på fästmuttrarna till huvudcy. och dra fram den någon mm från servot och se om det hjälper så att den anliggande bromsen släpper. Bromspedal/servo har du väl vad jag läst inte rört och det har fungerat förut men man vet ju aldrig om nåt ändå hänt.

    #451061

    Janne Hagnell
    Moderator

    Och alla slangarna är bytta?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #451082

    dotoar
    Deltagare

    Och alla slangarna är bytta?

    Slangen på den felande bromsen är bytt. Har även tagit loss bromsröret och konat om änden (i mitt tycke så bra denna gång att man borde skriva låtar om det). Har även kollat över såväl slang som bromsrör efter veck/onaturliga böjar samt blåst igenom från båda håll. Ser inte att flödet borde hindras genom dessa passager iallafall. Har inte hunnit fylla på och lufta kretsen än då jag hade slut på bromsvätska. Ämnar återuppta det på lördag.

    Om det gick lätt att trycka tillbaka bromskolven när du lossat röret vid huvudcylindern så måste det ju vara i cylindern trycket inte släpper. Har du något spel mellan bromspedal/servo och huvudcylindern? Om stången från pedal/servo ligger mot bakre kolven och hindrar den att gå tillbaka helt så kommer ju trycket ligga kvar. Om jag inte tänker alldeles fel borde det väl gå att lossa lite på fästmuttrarna till huvudcy. och dra fram den någon mm från servot och se om det hjälper så att den anliggande bromsen släpper. Bromspedal/servo har du väl vad jag läst inte rört och det har fungerat förut men man vet ju aldrig om nåt ändå hänt.

    Det låter sannerligen som ett långskott men ska absolut prova och sätta nån slags distans vid infästningen bara för att utesluta detta om jag inte får ordning på det.

    Annars hade jag en annan minst lika långsökt tanke, men jag slänger ut den också, det är lika bra: När jag satte dit den nya kolven (och dito tätningar) fettade jag in alltsammans, cylinder, kolv och gummitätningar enligt instruktion, men tänker såhär i efterhand att om tanken är att gummiläppen ska dra tillbaks kolven något borde det väl vara ett visst mått av friktion mellan gummi och kolv, annars kommer ju gummit bara glida mot kolvytan och inte ha just nån inverkan alls. Eller tänker jag fel här?

    #451083

    dotoar
    Deltagare

    Och ja, jag använde för ändamålet optimerat bromscylinderfett, rekommenderat av Pejas och välsignat av gud, bara så det är klargjort.

    #451230

    hup213
    Deltagare

    Nyfiken fråga; Hur har det gått med bromskrånglet?

    Pelle i Härnösand

    #451779

    dotoar
    Deltagare

    Hallå och ber om ursäkt för dröjsmålet. Statusen för närvarande är att jag gav upp och satte tillbaks de gamla nedslitna bromsbeläggen tills vidare. Jag fick helt enkelt inte ordning på eländet. Funderar på om man ska investera i nytt ok trots att det befintliga verkar helt i sin ordning,om så bara för att det är den enda komponenten i kedjan jag inte bytt.

    #451990

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Har du tittat på ”ok-stativen” ytorna som ska ha kontakt med varandra (3 ställen) får inte vara för nedslitna, de ska vara 7mm när de är nya. Det svarta ytterst.
    Lägg på material här med svetsen och slipa ner till 7mm får kanske göra om det fler ggr, tills det blir bra.
    Lycka till!!
    /M

    • Det här svaret redigerades 9 månader, 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 9 månader, 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #452691

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Tjena.
    Har läst lite här och undrar följande:

    Har du fastställt att det är hydrauliken som får bromsen att lägga an? Dvs, lossnar det när du öppnar luftnippeln?

    Beläggen måste kunna röra sig, om det mycket rost på ytorna så kan det ju kärva här med konstiga fel.

    Det verkar ju som att det är något mekaniskt fel.

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng