Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-23 22:34 av willem.
-
FörfattareInlägg
-
min helsyntetiska olja fungerar alldeles utmärkt en god vän till mig som kör både rally cross å folkrace använder denna olja å det har aldrig uppstått nåt problem å det är vad man kallar hårdkörning av vxl låda. så jag är övertygad om att helsyntet är perfeckt.
Jag slog Biltemas syntetskitolja i vxllådan på min f.d. volvo 240 för att testa. Lagerljud efter några månader, bytte låda och tänkte att enda sättet att veta säkert är att slå i samma olja i nya lådan. Samma visa, det kostar att testa men hellre då offra nån låda istället för en motor.
Skillnad mellan oljorna är växellådsoljans förmågan att tåla höga kuggtryck, eller kanske snarare hög belastning på liten yta, innehåller tillsatser som kanske käkar upp lagren i motorn. Därför motorolja. Annars skulle kanske kam o lyftare gilla en växellådsolja.
Var det inte nåt med att hypoidolja innehöll svavel? Åtminstone förr.. ska ju klara höga glidande kuggtryck.
Svavel mot metallen i synkringarna, trolig reaktion där kanske? Så att synkringarna förgörs.
Gissningar.. kanske nån kunnig kan komma med nåt vettigt??
december 19, 2008 at 23:20 #132150walle wrote:min helsyntetiska olja fungerar alldeles utmärkt en god vän till mig som kör både rally cross å folkrace använder denna olja å det har aldrig uppstått nåt problem å det är vad man kallar hårdkörning av vxl låda. så jag är övertygad om att helsyntet är perfeckt.Menar du syntetisk motorolja i växellådan eller är det syntetisk växellådsolja ?
F.ö. så ”lever” väl inte folkrace-prylar så länge. Folkracefolket har ju helt andra prioriteringar än långtidsdriftsäkerhet. Där är det väl ”så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt”, eller… Rallycross har jag dålig koll på, men det är väl inte högprio med långtidsdrift där helller…
Dessutom Walle, så tror jag nog att du är snäll mot dina fina bilar och då är det inte oljan viktig på samma sätt som när man piskar bitarna…
Sen har jag aldrig använt syntetisk motorolja i växellådan. Mina tidiga övningar var med mineralmotorolja i lådan.
/ Kenth
I växellådsoljelänken på STCS-forumet står det bra beskrivet vad som gäller, både beträffande mineral/syntet och påverkan på gulmetaller:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=25234
Är det någon information som inte står där?
Stefan W wrote:Jag slog Biltemas syntetskitolja i vxllådan på min f.d. volvo 240 för att testa. Lagerljud efter några månader, bytte låda och tänkte att enda sättet att veta säkert är att slå i samma olja i nya lådan. Samma visa, det kostar att testa men hellre då offra nån låda istället för en motor.Skillnad mellan oljorna är växellådsoljans förmågan att tåla höga kuggtryck, eller kanske snarare hög belastning på liten yta, innehåller tillsatser som kanske käkar upp lagren i motorn. Därför motorolja. Annars skulle kanske kam o lyftare gilla en växellådsolja.
Var det inte nåt med att hypoidolja innehöll svavel? Åtminstone förr.. ska ju klara höga glidande kuggtryck.
Svavel mot metallen i synkringarna, trolig reaktion där kanske? Så att synkringarna förgörs.
Gissningar.. kanske nån kunnig kan komma med nåt vettigt??
Hypoidolja
För mig räcker det att det står ”kan påverka gulmetaller” för att jag ska välja något annat. Ser ingen anledning till att chansa med någon ny superduperolja när det finns välbeprövade alternativ som man vet funkar.Syntetolja
Risken med syntetolja i äldre lådor är att syntetoljan kan vara för ”hal” för att syncarna ska kunna greppa ordentligt och gör då att syncarna slits hårt, även vid normal vardagskörning. Problemet märks inte direkt utan först när syncarna slitits så hårt att dom börjar ”ta slut”. Blotta vetskapen att det ”kan skapa problem” räcker för att jag ska hålla mig borta från syntetoljor också.
Åter igen, varför chansa med någon ny superduperolja när det finns välbeprövade alternativ som man vet funkar?Önskar jag kunnat få till en bild på den guldglimrande syntetolja som jag kört 1500mil med i min 9000 (ja, den lådan får nya syncar nästa gång den öppnas)
Kör man hårt trimmat och ändå måste renovera lådan ofta så kanske man kan offra lite livslängd på syncarna om man får lagren att hålla några 100 mil längre, men dom det gäller brukar även ha svårt att få axlar och drev att hålla ihop.
I vanliga bruksbilar/hobbybilar som rullar några hundra mil i lugn takt varje år kan jag inte se någon anledning att använda avancerade (dyra) syntetoljor eller annat hokus pokus. Även om vanlig motorolja kanske inte är mest optimala i en 99/900 låda så är det trots allt många bilar som rullat åtskilliga tusen mil med sådan olja så helt fel kan det knappast vara.december 21, 2008 at 19:30 #132210Jag har pratat en del med Jörgen på E.T.T och läst var Dennis på EBB skrivit angående växellådsoljor till 99/90/og900 och de borde veta vad som fungerar.
En växellåda som gått långt på motorolja skulle sett betydligt bättre ut om det gått på en riktig växellådsolja enligt dem.
Jag skall låta Jörgen bygga en växellåda till min 99T16, och den skall få ha en riktigt bra växellådsolja, inget snack om saken. Kan oljan öka livslängden på en 50k låda så tvekar jag inte att köpa en dyr olja som fungerar.Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008Stefan wrote:men om saab rekommenderar motorolja så vet då inte jag varför diskussionen om hypoidolja finns här. Det finns ju faktiskt växellådsoljor som är avsedda för växellådor och som inte har GL5 oljans ”ätande” egenskaper.Intressant påstående, var är det som säger att GL5-olja har ”ätande” egenskaper?
SaabAero wrote:Syntetolja
Risken med syntetolja i äldre lådor är att syntetoljan kan vara för ”hal” för att syncarna ska kunna greppa ordentligt och gör då att syncarna slits hårt, även vid normal vardagskörning. Problemet märks inte direkt utan först när syncarna slitits så hårt att dom börjar ”ta slut”. Blotta vetskapen att det ”kan skapa problem” räcker för att jag ska hålla mig borta från syntetoljor också.
Åter igen, varför chansa med någon ny superduperolja när det finns välbeprövade alternativ som man vet funkar?Varför skulle syntetolja vara halare än mineral?
Jag sätter en tunna ski… på att det inte har ett dugg med mineral eller syntetolja utan vilka tillsatser man man har i oljan.
Sen är det MYCKET FÅ oljor som är rikriga syntetoljor utan de flästa är moddade mineraloljor. Hur man gör har jag ingen koll på.
Riktiga syntentoljor kostar ett par hundringar literna.jag är otrogen saab lite till vardags och kör en Jeep med manuell låda där liknande diskussioner finns. I dessa lådor är GL5 ”förbjudna” och istället rekommenderas GL3 eller mineral motorolja 10W-30 av tillverkaren. Det råder dock en allmän viskning över världen att Redline MTL/MT90 är en bra olja för denna lådas känsliga synkringar samt att den blir mer lättväxlad. (Ungefär som Quaker State-oljan för V4orna)
Detta kanske kan vara nåt för Saabarna?
Redline MTL och MT-90 finns på Mekonomen och är en helsyntetisk GL-4 växellådsolja.SaabAero wrote:Syntetolja
Risken med syntetolja i äldre lådor är att syntetoljan kan vara för ”hal” för att syncarna ska kunna greppa ordentligt och gör då att syncarna slits hårt, även vid normal vardagskörning. Problemet märks inte direkt utan först när syncarna slitits så hårt att dom börjar ”ta slut”.Jag tvivlar inte alls på att detta kan stämma. Jag bara undrar varför synkringarna skulle slitas för att oljan skulle vara för hal. Om de inte greppar så är ju friktionen låg och slitaget bör då också vara lågt. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att andra växellådsdetaljer som t.e.x. växelförare inte skulle må bra eftersom synkringarna inte gör sitt jobb.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.