Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 17, 2008 at 18:15 #19211

      På bruksbilen (900 S -92 ,manuell växellåda) har jag fått ett tjutande ljud på 5:an i 80 km/h, och tänkte byta växellådsolja som första åtgärd att försöka få tyst på den. Vilken olja ska jag använda ?

        december 17, 2008 at 18:47 #132057

        vanlig motor olja ska du ha har den börjat tjuta så är det redan kört mvh niklas

          december 17, 2008 at 18:58 #132058

          Dessvärre är det troligen så att pinjonglagret är på vär att ge upp. Ingen olja i världen hjälper när det väl börjat ge sig. Och här kan det vara på sin plats med en liten varning.
          Det KAN hända att framhjulen låser sig när lagret havererar totalt. Det hände min sambo med vår 99 turbo mitt på motorvägen, tvärstopp. Som tur var, var det vägarbete med nedsatt hastighet just där det hände så hastigheten var inte så hög.

            december 17, 2008 at 19:13 #132059

            Varför inte samma olja som den som rek till v4an, alltså QS Quadrolube 75W?
            Jag bara undrar, varför körs dessa lådor på motorolja egentligen när det finns växellådsolja att köra på?

              december 17, 2008 at 20:38 #132068

              Stefan W har så rätt.
              Finns INGEN vättig anleding att åka med motorolja i lådan vad än saab må ha sakt.
              Min persoliga åsikt är att ända anledingen till att saab gjorde det var av kostans-skäl.
              Hmm en anleding till kanske för att få lådorna lättväxlade.
              Men med QS Quadrolube 75W så åker även detta argument i sopen.
              Motorolja skall vara i motor(PUNKT)

                december 17, 2008 at 21:35 #132077

                Jo biltillverkarnas rekomendationer vad gäller lådor och oljor till dessa är inte alltid det bästa. Många lådor ska men inte enligt tillverkaren inte byta olja i. Hörde nyss om en BMW automat som mer eller mindra lagt av och som vid oljebyte gav ifrån sig en del järnskrot. Efter bytet, fungerade. Denna bil skall inte byta olja i lådan…

                  december 17, 2008 at 21:36 #132078

                  Okej, tack alla som svarat ! Är själv skeptisk till att använda motorolja i lådan, även om vissa har sagt att detta skulle vara okej. Jag fixar 75W-olja, och hoppas skiten tystnar..*ler

                    december 17, 2008 at 21:45 #132080
                    Saabentusiasten wrote:
                    Okej, tack alla som svarat ! Är själv skeptisk till att använda motorolja i lådan, även om vissa har sagt att detta skulle vara okej. Jag fixar 75W-olja, och hoppas skiten tystnar..*ler

                    ptja det är väl SAAB som säger att det skall vara motorolja och vissa kloka som säger; uppgradera 🙂

                    Hoppas lådan tystnar!

                      december 18, 2008 at 00:00 #132083

                      Kör med helsyntetisk Castrol 75W90 i min 900, tycker den funkar ännu bättre än QuakerState faktiskt.

                        december 18, 2008 at 05:03 #132086

                        kör med mobil 1 olja i min låda fungerar perfeckt

                          december 18, 2008 at 05:20 #132088

                          Vxllådsoljeinfo.

                            december 18, 2008 at 07:23 #132091

                            motorolja går ju bra så länge det inte handlar om en riktig hypoidväxel. Dessutom ska man ju inte tro att en 75W90 växellådsolja är tjockare på nåt vis än motsvarande motorolja eftersom de använder olika intervall eller hur man ska säga. en 15W40 motorolja kan alltså ha samma viskositet som en 75W90 växellådsolja.
                            Ur ren smörjsynpunkt spelar det alltså ingen roll vad man har utan det som skiljer är väl de olika egenskaperna gentemot synkringar, lätthet att växla osv osv. Det får man isåfall prova sig fram. En “riktig” växellådsolja kan ju många gånger bli tungväxlad i vissa lådor. Volvo använde ju ATF olja i sina 240/740 lådor just för att de blev så sega att växla med vanlig olja.

                              december 19, 2008 at 12:22 #132133

                              75W oljan kan vara lite trög precis i början innan den blivit varm.

                              Huvudsaken är att man håller sig borta från syntetiska oljor och hypoidolja om man vill att syncarna ska överleva.

                                december 19, 2008 at 14:50 #132134

                                citat:
                                Huvudsaken är att man håller sig borta från syntetiska oljor och hypoidolja om man vill att syncarna ska överleva.

                                Varför då?

                                  december 19, 2008 at 16:05 #132137
                                  fuling wrote:
                                  citat:
                                  Huvudsaken är att man håller sig borta från syntetiska oljor och hypoidolja om man vill att syncarna ska överleva.

                                  Varför då?

                                  Instämmer med “varfördået”.
                                  Motorolja och transmissionsolja är optimerade för två helt olika driftsfall, med olika egenskaper.

                                  Personlig erfarenhet från trimmade og900turbo är att original-lådorna klarar sig mycket längre om man smörjer dom med en vettig syntetisk transmissionsolja (i mitt fall QS Synquest). Men det är en smaksak vilket märke man väljer. Och den oljan gav iallafall inga problem med synk-ringar. (Oljor kan man bevisligen diskutera HUUUR länge som helst).

                                  Att smörja en växellåda med motorolja funkar nog för lågbelastade lådor (även om jag haft pinjonglagerras på en 900GL körd i ungdomligt oförstånd på olja enligt tillverkar-rekommendation). Men en finess är ju att verkstäderna bara ha en olja att “lagerhålla”.

                                  Av ren lathet skulle jag numer ALDRIG hälla en motorolja i växellådan. Det är jobbigt att byta en og900-låda. Då finns det roligare saker att offra sin tid på, så det gäller att få lådorna att hålla så länge som möjligt.

                                  Jaja…mycket är det.

                                  / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.