Vinterförvaring – vad bör göras innan vintern?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vinterförvaring – vad bör göras innan vintern?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 30, 2008 kl. 12:36 #128098

      Fredric Yngveson,

      Vet du var man kan få tag i den olja som du nämner (Försvarets konserveringsolja), eller något annan liknande olja ?

      Mvh,

        september 30, 2008 kl. 13:01 #128100
        Jambo wrote:
        Fredric Yngveson,

        Vet du var man kan få tag i den olja som du nämner (Försvarets konserveringsolja), eller något annan liknande olja ?

        Mvh,

        utombords båtmotorer får denna kur vid invintring, sprayflaskor finns att köpa på sådana tillbehörsbutiker, säkerligen biltema mfl också.

        En annan sak att tillägga är att om bilen ska stå utomhus, så är det inte så bra att lägga en presenning direkt mot lacken. Fukt innesluts och lacken skavs när det blåser. Då är det nog bättre att låta den stå öppet, alternativt bygga en ställning likt båtar brukar stå under.

          september 30, 2008 kl. 13:05 #128101

          Jag har installerat en ultraljudsgenerator för att skrämma bort gnagare och andra liknande skadedjur.
          Om det beror på ultraljudsgeneratorn eller om gnagarna hittade bättre mat och husrum någon annanstans går förstås inte att säga definitivt, men gnagarna lyste i varje fall med sin frånvaro förra säsongen.
          (Förrförra säsongen kalasade de på ett innertak i nyskick…)

          Strömmen till ultraljudsgeneratorn kommer från ett bilbatteri som i sin tur matas med en liten solfångare.
          Enris fungerar som sagt också, men måste bytas med jämna mellanrum.

            september 30, 2008 kl. 13:43 #128103

            Fick höra av en bitter människa häromdagen att råttor bara angriper de ytor på textilier som ligger ”dolda”, eftersom de helst gömmer sig. Han förklarade att om man ställer en kartong eller lägger nåt annat på tex bilsätet kommer mössen att äta allt de gillar under den ytan, men låter bli det som är exponerat. Han hade även egen erfarenhet för att styrka detta (sa jag bitter förresten?).
            Att slänga en filt över klädseln för att skydda den mot damm kanske inte är rätt metod trots allt?

              september 30, 2008 kl. 16:38 #128114

              Hi Dick! 😉

              ”Mina” rådisar har nog inte läst samma instruktionsbok…
              De gick loss på innertaket med god aptit och ett handbollsstort hål gapar nu tomt.
              Dessutom har de bearbetat kederlisterna på bägge stolarna.

              Husets katter var upptagna med att vässa klorna på en 99T originalklädsel i gott skick…

                september 30, 2008 kl. 19:01 #128125

                Mitt säkerhetstänkande är högt! Ultraljudsvarnare samt 2! katter, varav den ena oftast ligger och sover i sonens Porsche när han väl kommer in i garaget. Mössen har aldrig haft en riktig chans mot detta arrangemang. :skull:

                  september 30, 2008 kl. 20:00 #128131

                  Enris är nog bra men tuja, cypress och och liknande växter som luktar kattpiss är ännu bättre. Jag brukar lägga in sådant tillsammans med torrbollen i mina bilar i den kalla vinterladan 🙂

                  Dessutom täcker jag dem inte längre med den typ av överdrag man kan köpa. Jag upptäckte efter första vintern att det hade bildats kondens under, vilket inte var så bra för lacken.

                  Nä; se till att bilarna är tvättade och välvaxade innan de ställs in, så gör vårens första tvätt underverk 🙂

                  Fulltankat ska det vara och välpumpade däck. Gärna olja bytt i både motor och bromssystem.

                  Se till bilarna då och då och flytta dem någon decimeter och trampa samtidigt ner kopplingspedalen med växel i så att du undviker ”lamellklistring”.

                  Du har väl försäkring som gäller under vintern ? Tänk om det brinner!

                    oktober 1, 2008 kl. 13:38 #128147

                    William,

                    Tackar allra bästa för tipset, hittade sagda olja (CRC conservings olja)i en båtbutik.
                    Följdfrågan till dig och alla andra där ute är:
                    Har 6 gammla Saabar stående, och 1 av dom som skall vinterkonserveras är en EMS, vilket alla vet har electronisk insprutning, kan jag använda sagda olja till insprutningsmotorn,
                    klarar insprutare samt elecronik av detta ?
                    Enligt ”experter” i tillbehörsaffären så säger dom att konserveringsolja är för förgasarmotorer, men kan inte svara på om man kan spraya sagda olja i insuget på insprutningsmotorer.

                    Vad är sannt ? Alla tips/råd/ideer motages tacksamt.

                    Mvh,

                      oktober 1, 2008 kl. 18:17 #128165

                      Om bilen står torrt och inomhus hade jag inte gjort någonting, jag tror inte det tar skada av att stå still 6 månader. Mer luft i däcken möjligtvis.

                        oktober 1, 2008 kl. 19:13 #128171

                        Vad menar du med ”torrt inomhus” Michael :confused: Kallt eller varmt? Det har en viss betydelse för kondens mm 😉

                        Jag har några av mina ”torrt inomhus” i en lada utan värme. Då får man se upp upp med kondens, korrosion och skadedjur 😮

                          oktober 1, 2008 kl. 19:28 #128172

                          vad gäller kopplingens tendens att fastna var det någon som sa att man kan ta en kilformad träbit, trampa ner kopplingen och be kompis, fru, flickvän, barn eller annan sticka den mellan kopplingsarmen och sprängkåpekanten nere vid slavcylindern…då ligger inte tryckplattan an mot lamellen och man undviker problemet med fastnad koppling till våren.

                            oktober 1, 2008 kl. 19:33 #128173

                            Givetvis är varmt att föredra, numera har jag det. Men kallt, eller i alla fall torrt borde inte ge problem om bilen INTE är täckt med något tjockare överdrag. Maskinmässigt är min mening att det inte händer något på ett halv år.

                              oktober 1, 2008 kl. 20:07 #128176

                              Vi är överens Michael 🙂

                              Det där med överdrag har jag beskrivit ovan.

                                oktober 1, 2008 kl. 21:02 #128184

                                Bensinen innehåller etanol idag så lite vatten bör inte vara nåt större problem för det tar etanolen hand om. 40 liter innehåller 2 liter etanol om det där med 5 % inblandning stämmer.

                                Jag har sett på motorer som stått länge att cylinderloppen är rostfria om ventilerna varit stängda. Det är nog smart att dessutom haka av stötstängerna om man ska förvara länge. Inte särskilt besvärligt heller…

                                Hur kommer gnagarna in i bilarna om de är rostfria??

                                Vi ”råka” få med en storråtta när vi lade material i en 20 tons valskross på jobbet. Kände mig såååå ledsen för det… 😎

                                  oktober 2, 2008 kl. 07:21 #128193

                                  Min Saab 92 är inte direkt någon rosthög. Enligt Anticimex räcker det med ett hål med dia 6-7 mm för att en gnagare skall ta sig in. Med andra ord kan en kabelgenomföring eller liknande vara fullt tillräcklig.

                                  Jag förvarar bilarna i lador, och föredrar att ha någon form av lätt övertäckning som inte binder fukt. Dammet är jag inte orolig för, men väl lösdrivande katter som kan ta sig in och repa med klorna.

                                  Stefan W wrote:
                                  Hur kommer gnagarna in i bilarna om de är rostfria??
                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.