Weber 32/36DGVA

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Weber 32/36DGVA

• Författare

Hej på er!

Ett av mina vinterprojekt är att skrämma upp min Sonett med några hästar. Bland annat så skall det dit en ny Weberförgasare. Man har sagt att Weber 32/36 DGV passar bra. Nu visar det sig att det enda som säljs nu är 32/36 DGV 5A eller 32/36 DGEV (elektrisk automat choke, drygt 300 kr dyrare). Är det någon som vet vad som skiljer den vanliga DGV från en DGV 5A?

Hälsningar Martin

oktober 23, 2003 kl. 19:43 #71377

får den plats under huven är den första frågan du bör ställa

oktober 23, 2003 kl. 21:11 #71378

Om den inte får plats – ta bort huven.

oktober 23, 2003 kl. 22:27 #71379

Martin! Det är DGV5A som du ska ha till pärlan. När man säger DGV så menar man egentligen förgasarfamiljen DGV som inkluderar ett otal varianter. Därefter kan du välja mellan att köpa ett sk. Sprintfilter eller ett ”kromat filter med pappersinsats” Misab har dessa prylar i sitt sortiment. 031-570500 Fråga efter Paul. Det sitter 9,0:1-kolvar i motorn så vad du behöver är en 7.2-kam och nya lyftare. Jag kan få fram nyslipade 7.2-kammar. Tror jag.

oktober 24, 2003 kl. 07:58 #71380

Tack för klarlägandet.

Mats, jag har redan kam och lyftare liggande i garaget och väntar, så det enda som saknas är förgasaren. Jag tänkte mig att beställa från http://www.carbs.net/ för 229$.1900 Kr känns rimligt för en ny förgasare.

Du får väl provköra till sommaren om vi ses på någon träff någonstans i vårt avlånga land.

Martin

oktober 24, 2003 kl. 18:29 #71381

Martin! Frakt tillkommer. Därtill moms tull och handläggningskostnad. Gissningsvis hamnar den på 2500+ Ändock hyfsat billigt. Och din bil är definetivt värd det. Måste vara en av landets finaste orenoverade 74:or.

Tror att listpriset för en 32/36DGV5A i Sverige ligger på ca 3900:- Misab, F:a Rallydelar och Ronvill säljer dessa förgasare för att ta några exempel. Jag kommer i håg när jag köpte min 73:a 1991. På den tiden kostade de här förgasarna 150 dollar hos en VW-firma i Phoenix. Dollarn stod i 6 ochnånting. Jag köpte 10 stycken och fick den för 100 dollar styck. Och det blev ingen moms på dem.

oktober 24, 2003 kl. 20:26 #71382

Vi har satt en sådan på Ola´s 70:a med gott resultat. Vi har ju inte ”bromstestat den”, men jag kan lova att den ”sköt på bra” jämfört med den enkelportaren som var standard och det försök som provats med en bbl std. Solex.

oktober 24, 2003 kl. 21:32 #71383

Dra på ordentligt! Dit med dubbla Weber 45 och korsinsug!

[image]http://home.swipnet.se/~w-112509/1sonett.jpg[/image]

/B

bengt@akesson-motorsport.se

oktober 27, 2003 kl. 06:31 #71384

Hej Mats!

Jag tar med den hem själv, så då kan man ju hoppa moms och tull. Dessutom skickar de fraktfritt inom USA, så jag klarar mig på 230 $.

Lycka till med 73:an i vinter.

Martin

oktober 28, 2003 kl. 21:24 #71385

Ja tar du hem den själv så kommer saken i ett annat läge. Jag glömde bort att du brukade åka dit över med jämna mellanrum.

Sedan måste du byta ut gasreglagelänken på förgasaren. Jag vill minnas att den man ska ha heter 45027.036 på Weberspråk. Den har kula. När det gäller gasreglage så vill jag minnas att den förgasarens reglage går åt samma håll som originalförgasaren. Förstör inte originalreglaget utan åk och hämta två stycken till 95/96 på någon skrot. Du får väl förlänga och mixtra lite om jag minns rätt. Och borra upp hålet så att du får in en kulled i det.

Och så ska du ha en chokewire också. Ett tips är att du filar till ett plåtbleck med ca måtten 25x65mm. Eller möjligen 25x70mm. Detta gör du lämpligen av något plattjärn med en 3-4 mm tjocklek. Därefter tittar du under instrumentbrädan vid reostaten och går en 30mm till höger. Där finner du en skruv. Lossa den och dra dit plattjärnet (lodrätt). Ja just det. Du måste borra hål för wiren och för fästskruven också. På så vis trolar du bort chokewiren lite diskret och du har den lättillgänglig bredvid rattstången.

oktober 29, 2003 kl. 07:10 #71386

Tack för alla tipsen Mats. Nu skall det nog lösa sig både med choke och luftfilter.

Martin

december 10, 2003 kl. 08:56 #71387

Hej!

Nu sitter jag med förgasaren i handen. Enda problemet är att det inte följde med någon beskrivning över underverket.

Det mesta kan man ju lista ut ändå, men det vore bra och veta vad alla justerskruvar gör mm.

Finns det någon som har en bra manual över nämnda förgasare??

Martin

december 10, 2003 kl. 10:40 #71388

Köp en Weberhandbok, se
                              http://www.misab.se/

december 10, 2003 kl. 14:17 #71389

Tips, var inne på Misab igår för att köpa ett munstycke, såg att man just nu kan köpa en 32/36DGV för 3100:- vilket är billigt för en helt ny Vergasser!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.