Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat

Detta ämne innehåller 55 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2002-09-10 10:39.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #65248

    mats jonsson
    Deltagare

    Fuling. ”Stumhetsgrad” Om du är något sånär bevandrad på svenska så vet du hur något är när det är stumt. Helt stumt. Eller om det fjädrar lite. Eller om det kanske fjädrar mycket. På landet kallas det i olika sammanhang för ”stumhet” Jag åkte under en del år ut på landet och reparerade jordbruksmaskiner och åtminstone i Stockholms län så brukades uttrycket.

    En liknelse på ren svenska för att du lättare ska förstå: Om du tar bort kuddarna och skruvar drivaggregatet direkt i karossen så blir det på ren bonnsvenska ”TVÄRSTUMT” Rent tekniskt så mäter man vare sig ”stumhet” eller något annat i någon ”sort” utan man mäter i olika enheter beroende på vad det är man mäter. Vi är ju anslutna till SI-systemet som bekant och längdmått mäts vanligen i mm. ”Stumhet” är ju egentligen ”tensioning”, dvs fjädring (rörelse). Och fjädring mäts vanligen i mm. I många sammanhang tar man av olika skäl fram en fjäderkonstant vilket du förmodligen känner till som examinerad ingenjör.

    Sprickorna i golvet kom inte från bärarmsinfästningen.

    Det är rätt att man bör förstärka upphängningen av motorn vid ökad effekt. Det var därför Saab rekommenderade att man skulle montera postbilsfästet när man monterade 90Hk-satsen. Vad jag nu försöker förklara ytterligare en gång för dig är att det inte finns någon anledning till att gå över ån efter vatten. Mexico-fästet användes upp till de runt 170 hästar som Saab officiellt plockade ur motorerna som mest. Här pratar vi istället om 110-115 Hk. Ungefär den effekt som man som mest fick ur StdB-V4:orna och där brydde man sig inte ens om att klassa in Mexicofästena. Det var väl Ola som skötte utvecklingen av StdB-bilarna borta i Örebro de sista åren och hade han varit intresserad av Mexico-fästen så hade han säkerligen bett Saab att klassa dem för StdB. Kontentan är att varken han och de andra toppförarna i StdB med Kent-Bore, Clas Fredriksson och några till i spetsen såg något behov utan var nöjda med postbilsfästet så det var förmodligen tillräckligt. Hade man funnit någon vits med Mexicofästet så hade man låtit klassa in det. Och fungerade postbilsfästet bra i en rallybil på 110 hästar så fungerar det säker minst lika bra i en gatbil med samma effekt. Vitsen med de extra fästena är väl egentligen att energin från drivpaketet i större grad ska användas för att driva bilen framåt istället för att paketet ska röra sig i sidled?

    Varför det heter Mexico-fäste? Jag vet inte säkert men Pelle Rudh berättade en gång för mig, säkert mer än 20 år sedan, att fästet togs fram för Baja-bilarna som gick i det där ökenrallyt i Bajaöknen.

    #65249

    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Det är inte mig du behöver förklara för det trodde jag du hadde begripigt vid dehär laget, eller?
    Varför skriva så jä.. krongligt?

    Rent definiftionsmästigt(suck, krongligt ord) är något stumt så är det stumt. Är det inte stumt så är det elastiskt(fjädrande).
    Sen är det frågan HUR elastiskt något är.
    Ja en stålbit är elastisk men inte i normalt tal, då är den STUM.

    En fjäder mäts inte i mm utan N/mm, med andra ord den kraftet det åtgår att trycka ihopp en fjäder x mm. N är en SI enhet och för längd är det igentligen meter och inte millimeter.

    Drivagrigatet (motor+låda) rör sig inte bra i sidled utan uppåt och den vrider sig.
    Med de så kallade post-fästena tar du bara upp vridingen inte kraften uppåt.

    Sen är det inte så mycket mer jobb att gör så kallade mexico-fästen och man kan ju använda mjukare saker än hocky puckar

    #65250

    mats jonsson
    Deltagare

    Du har rätt i att fjäderkraften mäts i N/mm2 men jag jag skrev väl fjädringsrörelse? Och den mäts i väl i mm?

    Ponera nu att vi bygger en gatbil och ökar effekten med 69% till 110 hk och att det då krävs Mexico-fästen. Ponera vidare att vi även bygger en rallycrossbil och ökar den ursprungliga effekten med 185% till 185hk. Dvs ett effektuttag som är 68% större än gatbilens. Om det är nödvändigt med Mexico-fästen i gatbilen, vad använder du då i rallycrossbilen? Vad använde Saab i sina rallycrossbilar tror du och varför fann man inget behov av mexicofästet i StdB?

    Fick nyss ett mail av någon som tyckte att jag skulle sluta tjabbla med dig eftersom han ansåg att du inte begrep detta men jag vill inte tro att det är så. I bästa fall så driver du med mig annars så ska jag nog lyckas övertyga dig..

    #65251

    fuling
    Deltagare

    Inte N/mm2 utan N/mm. Annars blir det kraft per kavatrat mm och på är det typ ett tryck eller spänning.

    Kan du då förklara varför min motor & låda rör sig så mycket så att det VAR lätt att missa 2:an vid häftig acceration fast jag har mexico fästen?
    Vågar inte tänka på hur den skulle uppträda utan mexikofästen då
    Nu är problemet löst, vet du hur? (ett saab knep)
    Mitt oljemoster(gammal motor) ger ca 110hk (bromsat). Inget att skrika om effektmässigt men tillräckligt för att det skall ryck och slita.

    Vist kanske det räcker med de så kallde post-fästet MEN JAG skulle inte åka med 1850 snurra på ca 115hk med detta. Skulle hällre bygga mexicofästen. Och åka med INTE så hårt gummi i fästerna om jag SKULLE vara rädd för vibratinerna.

    I rallycross biler med mycket effekt?, det har ju du själv redan svart på HÅRDARE motor fästen. eller? Pluss den saken som är fixad i min bil NU

    Sen är det upp till var och en att fatta sina egan beslut.

    Var detta det bästa du kunde komma på?
    setat:
    Fick nyss ett mail av någon som tyckte att jag skulle sluta tjabbla med dig eftersom han ansåg att du inte begrep detta men jag vill inte tro att det är så. I bästa fall så driver du med mig annars så ska jag nog lyckas övertyga dig..

    #65252

    mats jonsson
    Deltagare

    Att du missar tvåan beror nog på att du åker runt med gammla torrspruckna gummikuddar för att spara pengar..

    Vidare så var det väl så att de motorkuddar du menade i ett av dina första inlägg just är de som Saab använde i sina tävlingsbilar på 160+ -hästar? Där man lade 100% på funktion och 0% på komfort.

    Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen om motorkuddar. Du anser alltså kortfattat att det är nödvändigt att använda värstinggrejorna till en 115-hästare för gatbruk. Frågan om man ska ha diff i sin gatracer som man kanske kör 500 landsvägsmil med varje sommar behöver jag inte ställa. Jag tror att jag redan vet vad du svarar

    Beklagar att jag lyckades trycka in kvadratmillimeter i enheten tidigare. Gick av bara farten. Yrkesskada. Har sysslat en del med chassidynamik på tunga fordon tidigare i mitt yrkesliv.

    #65253

    fuling
    Deltagare

    Setat:


    Att du missar tvåan beror nog på att du åker runt med gammla torrspruckna gummikuddar för att spara pengar..

    Vidare så var det väl så att de motorkuddar du menade i ett av dina första inlägg just är de som Saab använde i sina tävlingsbilar på 160+ -hästar? Där man lade 100% på funktion och 0% på komfort.


    Nya friska påhopp, men FET FEL.

    Nu är det min tur, är det någom som är nyfiken på vad MR kan allt om saab rally mm har missat när det gäller upphängning av motor och växellåda?
    Ja det var ett påhopp som jag står för.

    #65254

    mats jonsson
    Deltagare

    För det första heter det ”citat”.

    För det andra kan väl DU berätta vad jag har missat när det gäller upphängning av motor och låda. Det är ju ändå DU som är den självutnämnda experten. Det är ju DU som leker ”messerschmitt” och försöker ställa tidigare vedertagna begrepp på ända.

    JAG bygger hela mitt resonemang på hur andra före mig har resonerat och refererar bara till Saab och hur de resonerade på den tiden de tävlade med V4:orna. JAG konstaterar att man använde Mexico-fästet i GrpII och senare i klass Special. Och JAG konstaterar att man inte valde att använda det i StdB där man effektmässigt låg jämförbart med effekten vi har diskuterat men där man hade ett högre performancekrav än vid gatbruk.

    JAG kan bara se tre anledningar till att Saab inte valde att använda Mexico-fästet i StdB-sammanhang: 1. Det ökade fordonets vikt. 2. Det behövdes helt enkelt inte. 3.Det satt inte på standardbilen och kunde inte klassas in.

    Det sistnämnda tror JAG inte på. Mer än 80% av V4:orna i slutet av 70-talet såldes i Sverige och hade man verkligen behövt Mexico-fästet för en nationell tävlingsklass så hade man bara låtit det bli ett original tillbehör för den ”offensive föraren”.

    JAG är en traditionsbunden människa som du vet. Precis som när vi hade effektdebatten för något år sedan så TROR JAG att Saabs tävlingsavdelning noggrannt övervägde både konstruktion och funktion. JAG tror inte heller att varken du, JAG eller någon annan i detta forum kan tillföra något som ställer Saabs ställningstagande på ända i vad gäller behov av Mexico-fäste vid 110-115 hk eller ej. MIN uppfattning är glasklar: Kunde man köra StdB utan detta fäste och endast med postbilsfästet så måste det gå bra att använda det sistnämnda för gatbruk idag. 115 hästar 1979 är lika mycket som 115 hästar idag.

    Du får hoppa på mig hur mycket du vill. Jag kommer inte att ändra mig. Jag har en övertygelse och så mycket är klart att om Saab hade en övertygelse för 25 år sedan och du har en annan idag så tror jag ändå att Saabs fortfarande är den trovärdigaste. Det var ändå de som var experterna och när tävlingsavdelningen lades ner så hade man tävlat med 96:an i 20 år. Något måste de ha lärt sig under den tiden, eller hur? Inget nytt under solen alltså.

    #65255

    jln
    Deltagare

    Mats: Du har inte funderat på att Saab kanske lade något under växellådan på sina rallybilar??

    Torde vara konstigt om du inte visste det om du nu har skruvat rally v4or innan du ens fick körkort, dock förtäljer inte historien när du erhöll ditt körkort….

    #65256

    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Ja, jag är ordblind och med andra ord inte stava ordentlig och detta vet du mycket väl.
    Så det vart ett påhopp som inte ens hadde med ämnet att göra.

    Sen skiter jag igentligen i vad saab åkte med i sina std B, gr2 bilar.
    Jag hadde problem med att få i 2an på ett redigt sätt och fick tips hur det skulle lösas.
    Jag försöker sprida den kunskap jag tar till mig i NUTID och försöker sprida den. Vist jag tittar också på vad som är gjort tidiare och frågar mig varför har man gjort så? Annars vore jag riktigt korkad.

    Sen kan man ju fråga sig vad det igentligen spelar för roll att stjuta lite över målet när det gäller motorfästena.
    Dyrt? Näää
    Förstör man nått i bilen? Nja man borra 2st hål för att skruva fast de extra gummikutsarna.
    Sitter motorn fast, JAAAAAAAAA
    Förlorar man något?
    Djudmässigt? Kanske, om man använder hockypuckar.
    Fler för och nackdelar?

    #65257

    mats jonsson
    Deltagare

    jln. Jodå. Jag känner till att det trixade med gejor under lådan men hurvida Saab gjorde det på sina fabriksbilar känner jag inte till men det är naturligtvis troligt att man laborerade med detta. Så vitt jag kommer ihåg så är inget sådant klassat vare sig nationellt eller internationellt. Jag har inte velat bredda diskussionen ytterligare utan har försökt hålla den vid det här extra Mexico-fästets, som ju egentligen är ett motorfäste, vara eller icke vara kontra postbilsfästet som i praktiken, i jämförelse med Mexico-fästet, är ett ganska vekt sidostöd för växellådan.

    Vad jag opponerar mig mot är att det nu verkar vara ett måste att ha ett Mexico-fäste på en gatbil med 115 hästar när det av fabrikanten tidigare inte har ansetts behövas i en rallybil med motsvarande effekt. I StdB-handlingarna skriver man: ”Obs! S k Mexicofäste nr 10181 får ej användas, däremot rekommenderas (om inte detta redan är monterat):” sidostötta….

    Saabs tekniker var ganska framstående vid den här tiden så jag har svårt att tro att man har missbedömt en sådan här trivial fråga. Själv besitter jag inte kunskaper för att kunna säga att Saab hade rätt eller fel men mina egna efarenheter styrker Saabs ställningstagande i frågan.

    Jag har en 115+ motor i en av mina Sonetter och den fungerar ur den här aspekten alldeles förträffligt med endast ett postbilsfäste. Även vid offensiv körning på bana. Till nästa år ska den hamna i en annan av bilarna i garaget och mellan detta så ska den bromsas. Min förhoppning är att vi ska kunna lirka ut mellan 125-130 hästar ur den men är nöjd om det överstiger 120. Även om den är byggd med en hel del ”värsting” gejor så är den inte byggd för maximal effekt. Kan höja c/r ytterligare en del för att ta ett exempel men jag har även vägt in tillförlitlighet och körbarhet i byggandet så jag är ganska nöjd med den som den är.

    #65258

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Får en halvsekelgammal gubbe blanda sig i?

    Mitt recept på motorfäste på fabriks 1815 dubbelblåsaren bromsad till ärliga 165 hästar som jag åkte med på den tiden vi gick i djurhudar.

    Friska orginal ”kuddar” främre och bakre
    Mexicofäste med Amazon motorkuddar
    Avkapad Amazonkudde under växellådan

    Komfort=noll men hållbarhet på topp.

    Glöm inte att orginal Mexicofästena även hade en infästning i kopplingskåpan för att undvika att fästena vred sig.

    När jag plockar ur motor och låda skall jag ta några bilder.

    /Bengt

    #65259

    Martin
    Deltagare

    Kan vi tona ner diskussionen lite?

    Det är bra med en diskussion utifrån olika erfarenheter och åsikter, det brukar leda till ny, breddad och fördjupad kunskap.

    Skall vi kasta skit på varandra finns det E-post.

    #65260

    mats jonsson
    Deltagare

    Välkommen in i diskussionen Bengt. Det är trevligt när folk vill vara med och dela med sig av sina mångåriga praktiska erfarenheter.

    Bilder på de här olika fästen finns på följande länk: http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg3.htm

    Den extra kudden under växllådan finns med i Sport&Rally-katalogen men jag kan inte finna den i några klassningshandlingar. Som jag skrev tidigare i kedjan så pysslade även vi med Amazon-kuddar men vi testade även att lägga ett massivt gummiblock under lådan. Ett block där vi hade karvat ur för växellådan och jag har för mig att det täckte ungefär 150mm i längdsled av växellådan. Vi funderade ett tag på att låta göra en avgjutning av växellådans underdel och sedan formgjuta ett gummiblock. Dels för att sprida ut kraften och dels för att stadga drivaggregatet och minska vridningsmöjligheten. Den här kudden man lägger under tar väl bara upp uppåt- och nedåt-gående rörelser och det bakre växellådsfästet är ju inte speciellt starkt. Ur komfort synpunkt så är det inte bra att bulta fast fästen i motorrumsgolvet eftersom det anses att dessa direkt fortplantas in i kupén.

    Av olika skäl dog intresset för dessa uppfinningar ut. V4:orna blev allt mindre konkurrenskraftiga och det kändes som att Saab redan hade utvecklat det som var nödvändigt att utveckla. Någon skrev i går att döden var en långvarig process och så var det nog. Mitt rallyintresse började nog att dö i och med att Saab lade ner tävlingsverksamheten 1980. Sedan var det ju en dödskamp på några år då återförsäljarna körde Sport&Rally-satsningen och när den var till ända några år senare så var även mitt intresse dött.

    #65261

    fuling
    Deltagare

    Benkt:
    En liten kommentar, inget på hopp
    Skulle jag slita ur all min inreding och isolering pluss skruva dit ett par rally-stötdämrae skulle min konfort också bli lika med noll på gatan.

    Min bil med mexiko-fästen och gummikuts under växellådan står till förfogande för den som vill lyssna/känna och bilda sig en egen uppfattning.

    Har något defust minne om att saab använde motorfästena(gummikuts) från 2T-are under lådan.
    Någon som vet något?

    #65262

    mats jonsson
    Deltagare

    Fuling. Om du sätter på hårdare stötdämpare så påverkar detta till största del fjädringskomforten. Om du plockar ur inredningen så ökar naturligtvis ljudnivån i bilen. Ökar du isoleringsmängden, och framför allt om du monterar absorbent av korrekt sort så behöver nödvändigtvis inte ljudnivån minska i bilen. En bil med gummikuts och mexicofästen överför sannolikt mer vibrationer och ljud samtidigt som det skapas resonans än en bil i utan dessa attiraljer. Detta är naturligt eftersom man med hjälp av chassiet tvingar motorn till att vara still. Rörelseenergin övergår då till annan form av energi. Någonstans. För någonstans tar ju energin vägen eftersom den inte kan vare sig nyskapas eller förbrukas enligt gängse vedertagna fysikaliska lagar.

    Gissningsvis vore det ur komfortsynpunkt bättre att låta hjulhusen ta upp drivaggregatets svängningar än golvet eftersom de flexar mera. Samtidigt finns risken att de skulle spricka. Just hjulhusen var ju sprickbenägna redan på tvåtaktstiden.

    Sonetterna, för att ta ett exempel, är inte speciellt tysta invändigt. Eftersom du har en själv så vet du säkert om detta. Många har försökt att stoppa in isolering av olika slag, bygga schakt över kofferten men även om man isolerar ihjäl sig så kommer man inte åt den stora källan. I Sonetten uppstår av olika skäl, resonans i taket. Man kan säga att taket kommer i egensvängning. Orsakerna till detta fenomen är flera. Saab kom i labtester, förmodligen på flygdivisionen i Linköping, på detta redan på 60-talet men man löste det aldrig. Förmodligen skulle så stora omkonstruktioner ha krävts så att det inte hade varit ekonomiskt möjligt att lösa problemet. Resonansljud är väldigt svårt. Hur många har inte trott att man har haft ett dåligt framhjulslager när det sedan visade sig vara ett bakhjulslager??

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng