Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat

Detta ämne innehåller 55 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2002-09-10 10:39.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8816

    kenta
    Deltagare

    Har en 1850kubikare, 115hk?, i bra skick.
    Vibbarna är görgoa, men ibland vill jag ha den tystare. OK, det saknas lite våffelpapp, men till vintern tänkte jag tilläggsisolera.
    Kollade in en länk, http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg29.htm
    I högerspalten hittar man ett växellådsstag, som jag tror kallas Mexicostag, kan detta hjälpa?
    Har även hört talas om ett stag på höger topplock, motsvarande det vänstra.
    Någon som har erfarenheter eller tips?
    Missförstå mig inte, jag älskar när vänster framskärm står å ruskar på låg tomgång ,
    men jag vill också ha det bekvämt.

    #65234

    mats jonsson
    Deltagare

    Nja. Den där länken gick väl inte till något Mexico-fäste? Det är ett sk postbilsfäste som satt på alla högerstyrda bilar. Jag letade som f-n i flera år efter sådana till mina bilar. De rekomenderades till stora trimsatsen (90Hk) Hjärnsläpp. Hela England måste ju vara nerlusat med sådana fästen. Jag skickade några mail före sommarn och sedan damp det ner ett par tre stycken i veckan under en tid. Tro nu inte att jag har lagt dem på hyllan. Har bara ett par tre stycken kvar till mina sonetter.

    Är det en riktig rallymotor som du har bör du nog fundera på de här riktiga fästena istället som sitter i golvet.

    #65235

    kenta
    Deltagare

    Jaha, vad var det för funktion med de här postbilsfästena? Enligt länken så skulle de minska vibrationerna, åtminstone vid acceleration.
    Har för mig att Mexico-fäste skulle underlätta växling vid extrema tävlingsförhållande.
    Hur ser ett Mexicofäste ut, och vad gör det?

    Motorn är Strömbyggd förresten, med 7.2kam
    Går för himla gott, och drar mindre soppa vid (forcerad) brukskörning än original.

    #65236

    mats jonsson
    Deltagare

    Postbilsfästet är en ganska vek historia om du pular ner en 165-hästare och drar ut på någon skogsväg.

    Jag tror att det togs fram för att växellänksgeometrin på högerstyrda bilar blev mindre gynnsam än för vänsterstyrda dito. Vilket ledde till, eller kan ha lett till, att vibrationerna fortplantade sig mer/lättare i växelstången. Varför det kallas postbilsfäste förstår säkert var och en. Några privatister köpte nog aldrig en högerstyrd bil här hemma. Jag trodde först i min enfald att postbilarna hade detta fäste därför att de utsattes för större påkänningar än normalbilistens. Man kan ju föreställa sig norrländska grusvägar under tjällossningsperioden. Men så satt jag och bläddrade i reservdelskatalogen och såg att artikelnumred var knutet till RHD. Och som sagt: varenda 95/96:a i England hade ju detta fäste. Sonetter såldes det aldrig några av därborta så de fick inga.

    Sedan kan man ju ställa sig frågan om de gör någon nytta. Jag hade ett sådant fäste i min 96:a på 70-talet redan och jag upplevde det bara som ett extra moment när motorn skulle ur. Och det hände allt för ofta. Sedan har jag för mig att de användes i StdB. Mexico-fästena var inte tillåtna där.

    Om du nu har en 1855cc med 7.2 kam så behöver du inte plocka på ett Mexico-fäste tycker jag. Det räcker gott och väl med ett sånt här postbilsfäste. Har du större ventiler och portade toppar också? Tror att det är ovanligt med en så mild kam som en 7.2 i en sådan motor. Du får lite mer effekt och lite bättre vrid med en 7.6 men det kommer en 500 rpm högre upp. 7.2-kammen tycker jag är jäkligt fin. När man hade lilla trimsatsen, 80-hästarssatsen, så var gången på motorn nästan helt identisk med en standardmotor. Drog snällt. Inget tuffande. Märkligt att Saab aldrig gjorde business på att sälja 96:or med 1700:an och 7.2-kammen i. Tillverkningskostnaden kan inte ha varit speciellt mycket högre i alla fall.

    Men 1700S då? Jodå. Knappt 70 bilar som blygsamt pytsades ut. Varför vet nog ingen. Kanske hade man ett gäng kompletta motorer som man ville bli av med. Det var ingen hhaussad marknadsföring i alla fall såvitt jag kommer ihåg.

    #65237

    fuling
    Deltagare

    Förmodligen ligger du inta bara och snyg fiser med bilen utan använder pulvert som finns.
    Då skulle jag rekomendera att använda mexikofästena. Motorn dansar kangkang i motorrummet vid gaspågrad och det brukar även resultera missade växlingar.
    Har man lamelldiff eller dylikt i lådan är det ett måste.

    Det är temligen lätt att göra fästena själv.
    Vad som behövs är lite vinkeljärn, svets och och ett par motorkuddar.

    Vill du kan jag fota lite med digital kamran i min bil och maila bilderna till dig.

    #65238

    mats jonsson
    Deltagare

    Det slog mig i duschen nyss att mitt liv inte har präglats av speciellt många högerstyrda Saabar. Men runt 1971, när jag var 10 år, så bytte en skolkamrats familj in sin Wauxhall Victor Kombi mot en röd högerstyrd 95:a från 1969. Bilen hade reg.nummer CPL921 och kallades i folk mun för CP-Larsson med syftning på sitt reg.nummer.

    Till saken hör att den här familjen bestod av två vuxna och sex barn vilka hade gjort entré till jordelivet i en ganska rask följd. På åtta eller nio år. Familjen var nerflyttad från Norrland. Inte Hudiksvall eller något sånt utan från Kiruna. Vid något tillfälle per år skulle man åka hem och hälsa på släkten och när avresedagarna infann sig så skolkade kvarterets ungar. För just själva inpackningen var en sevärdhet.

    Redan ett par timmar innan avfärd så stuvades ungarna in. Tre i baksätet och tre i baksoffan. Sedan in med packningen i möjligaste mån. Det som inte gick in lastades på taket. När allt var klart hade det förmodligen inte gått att få in en tandborste i bilen. Och så åkte man iväg mot Kiruna. Med bakfjädringen i botten. Bilen såg ut som en månraket och följkdaktligen gick den ibland under smeknamnet raketen. Ett namn som tog över det första smeknamnet då en familj Larsson flyttade in i området. Familjen hade ett barn som hade Ceral Pares och det första smeknamnet på bilen blev därmed bannlyst av förklarliga skäl.

    När sedan bilen under den senare delen av 70-talet hade gjort sitt, så tog de två äldsta bröderna körkort och då bytte familjen upp sig till en Volvo 66DL. Just det. En Rem-Johan. Och inte i kombiutförande. Urrk

    Just nu präglas annars mitt dagliga liv av en granne som har en 2-dörrars Saab 99 från 1982 eller 1983 som (enda) familjebil. Det är spännande att se varje morgon när de ska lasta in alla tre barnen och åka till dagis. Tills det att jag ska lasta in mina tre i EMS:en för att bege mig till samma resmål eftersom hustrun alltid tar Alhambran. Den är ju 7-sitsig och hon åker själv till kneget… Hurvida den här högerstyrda 95:an hade något postbilsfäste eller ej förtäljer inte historien.

    #65239

    kenta
    Deltagare

    Ovanligt nog kanske, så har jag den kammen i en portad motor, med stora ventiler elfläkt & DCD36/36. Lite beroende på att jag var vankelmodig ang topparna, när jag lämnade taunusmotorn till Ström. Men mycket ska ha mer Jag ångrar mig inte.
    Bottendraget är grymt, och effekten räcker väl för mig på de kurviga, mest asfalterade vägarna som finns häromkring.
    Fuling, gärna tack! Ingen brådska det här är vinterprojekt.
    Mats, är det sådana fästen som du menar med golvmonterade?
    Vilka erfarenheter ang. vibbarna?

    #65240

    mats jonsson
    Deltagare

    Ja det är sådana fästen. Man bultar dem i sidan på motorblocket och sedan i golvet. Åk till Mekonomen och köp rejäla motorkuddar (Amazon brukar vara bra) om du nu tänker satsa på sådana fästen.

    Det finns dock en liten hake att ha i minnet: En del av den rörelseenergi som motorn ”skapar” (energi kan inte nyskapas, bara omvandlas) kommer att fångas upp av de nya fästena och fördelas ut i chassiet eftersom motorn blir stumt monterad. Nu är ju inte de här bilarna speciellt vibrationsfria i ursprungligt skick heller men man bör som sagt ha i åtanke att man kan få en försämrad komfort på grund av detta.

    Jag vidhåller att om du använder bilen för offensiv landsvägskörning och inte åker med hjulspinn i alla gathörn du passerar så är Mexico-fästen att gå över ån efter vatten med det effektuttag som du har ur motorn.

    #65241

    fuling
    Deltagare

    Min std 96 V4 hålk vibrerar mer än vad busbilen gör med extar motorfästen. Så det beror betydligt mer på hur mycket obalns det är i snurran.
    Från 65hk till typ 115hk så är det en ganska dukig höjning så lite mer motorkuddar skulle ju inte skada.

    Om jag nu inte är ute och far så har gummits hårdhet med vilken/vilka vibrationer(svängningar) man vill ha bort.

    Mats:
    Hur kan en motor med extra motorfästen bli stumt monterad om man har motorkuddar(gummi)?

    ps
    Är det konfort man är ute efter ska man inte åka gammal V4 i huvudtaget utan sikta på nyare bil. V4 kör man för det är KUL.

    #65242

    mats jonsson
    Deltagare

    Det finns ett användbart ordspråk som lyder: ”Var och en blir salig på sin egen tro”. Gäller tydligen även i denna bransch.

    När det gäller val av motorkuddar så har det sk. shore-talet en viss betydelse. Shore är enheten för gummits hårdhet. Jag och mina kompisar höll i slutet av 70-talet och början av 80-talet på med att testa olika hårdhet på kuddarna till Mexico-fästena i våra rallybilar. Så här efteråt förstår jag att Saab förmodligen redan hade gjort detta så att vårt arbete var förmodligen meningslöst.

    En kille hade väldigt hårda kuddar i sin bil och det resulterade i sprickbildning i motorrumsgolvet. Föregående skribent undrade hur det kan bli stumt när man använder gummikuddar men jämfört med vad bilen ursprungligen är konstruerad för så kan det bli väldigt stumt även med gummikuddar. Det man kan diskutera är ”stumhetsgraden” och den beror som sagt på shoretalet i kuddarna. Kuddarna tar som sagt upp rörelseenergi från drivpaketet och överför denna till chassiet. Är kuddarna mjuka så tar dessa upp, ”absorberar”, svängningarna och en del av denna energi omvandlas förmodligen till värme. Har man en hårdare kudde så alstras förmodligen mindre värme medan energin i högre grad överförs till chassiet. Energi kan som sagt inte vare sig förbrukas eller nyskapas. Bara omvandlas.
    Komfort. ”Är det konfort man är ute efter ska man inte åka gammal V4 i huvudtaget utan sikta på nyare bil. V4 kör man för det är KUL.”

    Just det. Man ska åka V4 för att det är roligt. Bruksar man sin trimmade V4 och kör 1500-2000 mil om året, vilket jag har gjort fram till för något år sedan, så är man inte såå intresserad av att åka med 6:35 SpecIII på E4:an mellan Nyköping och Helsingborg. För då är det inte roligt att åka V4. Inte heller plockar man bort all ljudisolering och föga vill man ha ytterligare vibrationer i bilen. Detta blir då ett rent självplågeri. Att de, som häckar innanför tullarna i huvudstaden och lägger svart gummi på Sveavägen efter att ha suttit ett par timmar i den dagliga bilkön, har en annan syn på detta kan jag både förstå och acceptera men vi ute på landet kanske har andra värderingar. Man kan trimma och ändå försöka optimera den ursprungliga (med dagens mått mätt obefintliga) komforten. (det är därför jag ska plocka i en AC i min Sonett i vinter) Här i Katrineholm finns det bara ett par korvmojjar där man kan åka runt och försöka och impa på folk men jag tror att detta inte har funkat med en V4:a under de senaste 25 åren.

    Kenta! Ställ dig frågan vad du ska ha bilen till och hur du ska använda den. Bygg därefter. Gå inte över ån efter vatten för det blir bara en massa extra kostnader i slutänden. Lycka till med ditt bygge.

    #65243

    jureit
    Deltagare

    Börjar ni bli gamla Gubbar?

    Jag själv känner i alla fall att jag börjar bli det. Med tanke på att V4:an har fått ta tjänstledigt till förmån för ett 4-hjulsdrivet fordon – som snarare går under beteckningen ”arbetsfordon” – så längtar vi och ser fram mot den dagen V4:an tas till heders igen. Känns som det kommer bli ett sanslöst vältrande i prestanda och långfärdskomfort.

    Tänk på att Döden är ingen enskild händelse utan en sakta eskalerande process.

    #65244

    mats jonsson
    Deltagare

    Tänk på att Döden är ingen enskild händelse utan en sakta eskalerande process.

    #65245

    jureit
    Deltagare

    Förvisso.

    Syftar väl möjligtvis på att en fast hand på rattspaken och inkopplat frihjul dock kanske kan fördröja markberedningen för denna den mest segslitande och okontrollerade delen i processen…

    #65246

    fuling
    Deltagare

    Ja std motorkuddarna är avsädda att överför den effekt som som bilen är konstruerad för. Och ökas effekten så BÖR väll då också motorns infästningar i bilen förstärkas, eller?

    Sprickorna i motorrums golvet kan väll aldrig komma ifrån bärarms-infästningarna istället?

    Varför vibrerar det mer i min std bilen än i
    busbilen med extra motorfästen?

    Vilken sort mäts stumhetsgrad i?

    Mats J.
    Skull gissa att att du försöker provisera oss/mig från fjolträsk.
    Eller är det något annat du är ute efter som jag inte förstår?

    #65247

    jureit
    Deltagare

    Oj, nu kom fuling in och förde oss tillbaka till teknikens relevanser ifrån dessa filosofiska irrgångar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 56 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng