Xtrastöd drivaggregat
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Xtrastöd drivaggregat
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Xtrastöd drivaggregat
- Detta ämne har 55 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2002-09-10 10:39 av mats jonsson.
-
FörfattareInlägg
-
september 9, 2002 at 16:50 #65278
Överens? Säger du det? Vad var det som gick snett tro? Nej jag lovar. Det ska inte bli någon vana.
september 9, 2002 at 17:04 #65280Jag har kollat i båda mina Sport&Rally kataloger vilka är på svenska och den länk som du lade ut fuling finns det även svensk text till och den sidan är daterad 1971. Däremot finns det sidor i FIA-handlingarna för Grp II med allsköns förstärkningar men jag har inget om Mexico- fästena.
september 9, 2002 at 17:16 #65281Ehrm.
Förlåt en liten fråga i detta heta ämne, vart
sjutton får man tag i dessa undergörande super duper plåtvinklar :confused:september 9, 2002 at 17:25 #65282Hur mycket effekt har du då? Har du mindre än 130 så är det nog ingen som säljer….
Mats J:
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg10.htm
se
Tansmission:
andra spalten under alla utväxingarna, stycket börjar med “Use o cast iron transimmisin haus….”
#1018=mexico-fäste och 880170=kutsar, eller är jag helt ute och far?Kjell Lindberg:
Skall det var orginal eller få motorskrället att sitta fast?Lars-Erik
“Får”(montera) är det inte luddiga djur på Gotland som kallas lamm?
Ny intresankt aspekt, då kanske inte Fredik E std B bil är en fuskisJo alltså, kompet är 10,5:1, och än så länge sitter det simons på.
Men jag har inte bekymrat mig så mycket för funktionen& så, även om jag vet att jag borde montera extrafäste.
Jag kör kanske 1000 mil/år i daglig körning, med respekt för folk och fä. (Ibland är det svårt att skilja så jag använder försiktighetsprincipen).
Men när marginalerna tillåter, så får man ju gärna res på raggen… Vad det gäller bankörning så är det hittills bara Kinnekulle (festivalen 2001) med gnisseldäck, , provar gärna igen.
I första hand så var det här ett sätt att bli kvitt resonans, och oljud.
Avgassystemet har jag redan åtgärdat tror jag, svetsade skarven framför främre ljuddämparen, det blev fastare och tystare. Kanske provar med en extra upphängning där framme.
Men Mr Beans antennjustering ligger för mitt inre, så man vet aldrig vad det resulterar i.
Jag har ett “postbilsfäste” på lut nu. Men tänkte prova Mexikofäste att jämföra med.
Så om någon kan sälja ett sådant, så blev jag glad. mailto:v4kenta@telia.com
Kanske saabmuseet också får sig ett besök, det ligger ju inte så långt härifrån.Med uppspärrade öron
Kentaseptember 10, 2002 at 09:53 #65286Lars-Erik! När är din utgåva av Std-bestämmelserna daterad? Du kanske har en färskare än min.
Var gjutjärnshuset klassat för StdB?
Mats
Hittar inget datum men anvisningar för ombyggnad till 78års modell omnämns. Den har ett artikelnr 652024 nere i vänstra hörnet och består av 4 sidor + bilaga (infällning av extraljus i stötfångare). Fr o m 1974 års modell får endast växellådshus av aluminium användas. Före 1974 års modell rekommenderas gjutjärnshus 10512.
L-E
september 10, 2002 at 10:39 #65288OK. Då är din utgåva förmodligen av senare datum än min. Rent allmänt så är vore det märkligt om man inte fick ha Mexico-fästet även i StdB. Alla slags förstärkningar borde ha varit av intresse även på en StdB-bil tycker jag. StdB var ju ett nationellt std-reglemente så frågan är hur mycket avsteg från standard man kunde göra vid klassningarna. Och hur mycket tid man lade ner på det.
Enligt Ström fick man i bromsbänken ut runt 5 hästar mer i en StdB-motor med flytande kolvbult. Ändå så blev denna modifiering inte klassad. Många åkte med det ändå säkerligen. Det gick ju inte att kolla utan att riva motorn fullständigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.