Xtrastöd drivaggregat

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Xtrastöd drivaggregat

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Xtrastöd drivaggregat

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 7, 2002 at 13:34 #65263

      Snälla Mats SLUTA.
      Vill du kasta skit på mig gör det då via mail TACK.

        september 7, 2002 at 14:20 #65264

        Jag kan inte se att jag i mitt föregående inlägg skulle ha kastat skit på vare sig dig eller någon annan. När du kommer med påståenden/nytänkanden som ställer gamla vedertagna begrepp åt sidan så får du räkna med att folk försöker argumentera för eller emot. Det är ju risken när man sticker ut hakan i ett sådant här forum. Låt oss avsluta konverstionen. Mitt förslag till “slutgiltlig lösning” blir således: Streetracer 115hk=Mexicofäste, Trimmad highwaycruiser 115hk =Postbilsfäste.

          september 7, 2002 at 14:48 #65265

          Mats..

          Jo det fanns även modellen med hel gummiplatta under lådan. Minnet börjar grumlas.

          Fuling..

          Jag tar det inte som några påhopp. Vad gäller ljudnivån så kommer nog det mesta från de brölande Webrarna men det står man gärna ut med eller hur?

          På tal om oljud från förgasare så har en kompis på jobbet fått ett 50 års nostalgiryck och köpt sig en rally Volvo 142a. Vi tänkte ha en miniträff och skrämma livet ur alla plaststylade nybilar. Må marken skaka i Skåne!

          /B


          Bengt Åkesson
          bengt@akesson-motorsport.se
          Facebook

            september 7, 2002 at 19:07 #65266

            Oj, oj, oj. Det där var mycket att smälta på en gång. Tack för alla reflektioner, så här långt. Både tekniskt och filosofiskt. Ibland kan man undra om resonans är lika oberäkneligt, som radiovågor. Har någon kollat när Mr Bean ska justera TV antennen? He, he. Säkert påverkar många faktorer från fall till fall. Så jag börjar väl testa med ett sånt här postbilsfäste, det verkar ännasom enklast. Har någon ett sådant till övers så hör gärna av dig. Annars får jag väl tota ihop nåt av ett motorstöd.
            Peace& love, mina vänner

              september 7, 2002 at 23:01 #65267

              Bengt:
              Bara brölande webrar? Jag skulle häller ta likenelsen att sitta i bastrumman när sex pistol lirar :-), men andra ord ett JÄ…. odjud
              Ja visa dem vad en riktigt manliga bilar är för något

              Kenta:
              Skrik till om du vill ha foton/bilder i mototrum på min bil.

              Mats:
              Japp, ok
              Stritsyxan är nergrävd nu

                september 8, 2002 at 08:52 #65268

                Lite mer fakta!

                Ni skriver inget om vridmoment? Std B = lite El inget vridmoment! Egen erfarenhet då jag äger en själv med Forsbergs motor. Effekten märks mest över C:a3700varv. Min bil har Mexico fästen & har så alltid haft! Varför vet jag ej då tidigare ägaren inte har varit så pratglad! 5 svenska rallyn har den gått!

                1850 med 7/2 kam borde vara ett riktigt vridmoments monster där Mexico fästen torde vara nödvändiga El.?

                Mats! Konstigt att du alltid får mail med medhåll på exakt vad du tycker? Själv så händer det lika ofta att jag får mail & samtal där de tycker jag har fel El. bara delvis rätt. Denna gång har jag som innan höll mig utanför fått både mail & samtal i ämnet!

                Fuling! Att du orkar!!!!!!!!

                Kenta! Gör som du vill men jag skulle nog montera Mexico fästen & jag kan berätta med egen erfarenhet att det inte blir vare sig mer vibrationer El. ljudligare med Mexico monterad.

                Postbilsfäste! Satt väl orginalmonterade på T-bilarna ifrån 66 tror jag. Jag har ett sådant monterat både på Sport 65:an & GT:n Funkar bra på dem tycker jag!

                /Fredrik

                  september 8, 2002 at 10:05 #65269

                  Hejsan, hoppsan!
                  35 inlägg på tre dagar, det måste vara rekord. Jag kan som vanligt inte låta bli att lägga mig i. Vanligtvis har jag en ganska konservativ inställning, inte helt olik Mats. Jag tror också att SAAB:s ingenjörer var mycket duktiga och uppfinningsrika på tiden det begav sig. Dom hade ju stöd hos ledningen och en väl tilltagen budget vad jag kan förstå. MEN, vad man kanske måste fråga sig är: hade dom tillräckligt med pengar? Var ingenjörerna tillräckligt “tokiga” när dom uppfann nya saker? Vissa är ju teoretiskt mycket duktiga, men alldeles för fantasilösa när det kommer till praktik. Hur många ideer kom från SAAB:s ingenjörer resp förarna? Många bra grejer skapas ju i “Vebon”, men avfärdas med ett fnys av experter. Vidare: Hur mycket pengar gick till utveckling av V4:an när man börjat tävla med 99:an? Som det skrivs ovan så höll man på med V4:an i många år, men hade man hållt på än idag, så hade den bilen antagligen inte sett ut som dom gjorde 1980. På det företag jag jobbar gör vi bl.a sfäriska kullager, och jag har sysslat med detta i över tjugo år. Jag trodde inte att det gick att göra ett kullager bättre än vi gjorde då, men det har utvecklas hela tiden. Rundhet, friktion och smörjmedel är exempel på sådant som hela tiden måste förbättras i motorer och andra rörliga föremål för att få bort oljud och vibrationer. Nä, nu får det vara högtravat färdigt för idag. Lycka till!!
                  “Tobbe”

                    september 8, 2002 at 15:56 #65270

                    Fredrik. Nej jag får sällan mail med medhåll. Första gången tror jag. Har din bil Mexico-fästen så klassar den inte in i StdB om det inte blev tillåtet med sådana på slutet innan det försvann. Fuskåkare där…

                    Tobbe! Stdb-utvecklingen drevs de sista åren huvudsaklingen från Örebro. (Läs Ola Strömberg) Ville han ha något klassat så blev det så. Han var pappa till StdB-systemet i dess sista utförande. Provade uppför en backe på allmän väg enligt hörsägen. Bad tillverkaren att bygga några system och sedan kom det klassningspapper från Saab. Hade han velat haft Mexico-fästen så hade han sannolikt fått det.

                    Aha. Kullagerfabrik i GBG? Jag har arbetat på samma företag tror jag. De har verksamhet här i Katrineholm sedan 1916 då de köpte en annan kullagertillverkare här i stan efter en patentstrid. Konstigt nog tillverkade de kullager under varumärket VOLVO faktiskt… Fast jag arbetade inte där då…

                      september 8, 2002 at 16:26 #65271

                      Motorfästen är bra. Någon plockade i en Ford 302 i sin Sonett nyligen. Monterade bara postbilsfästet. Bilen vek sig liksom. Bärarmarna fram blev som ett dubbel V :confused: när bilen fick fäste på Björkviks flygfält. Framhjulet hamnade nästan under förarstolen. Se bild: http://beta.communities.msn.com/SAABSonettIIIClub/matss73sonett.msnw?action=S howPhoto&PhotoID=180

                      Länken funkar inte längre. Sorry.

                        september 9, 2002 at 11:24 #65272

                        Intresankt läsning om när mexico-fäste skall användas, se
                        http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg10.htm

                        Min engelska i skrift är ingen höjdare av förståliga själ, men om jag fattar saken rätt sa saab att mexico-fästen var att rekomender från 130hk.
                        1740 snurror enligt saab
                        max effekt max vrid
                        2×45 DCOE 150hk 18kpm
                        2xsolex 140hk 16,5kpm
                        40DFI 125hk 15kpm

                        Så en 1740 snurra med 40DFI är gränsfall, eller?
                        Vad är då en 1850 snurra med 36 DCD?
                        Om vi bara kollar litereffekten(40DFI) 125/1,74 som ger 71.84hk/liter, tar detta gånger 1,85 så ger det 132,9hk. Skulle gissa att att surror är körda med 7.6kammar och i 1850 så sitter det 7.2 och enligt saab så skall 7.6an ge ca 5% mer effekt.
                        Allså 132,9*0,95 ger 126hk.

                        OBS Dessa siffror är då för rally, om dessa är överförbara till gata, bana mm har jag ingen aning om.

                        Min och Mats uppfattning är nog ganska klara, eller

                          september 9, 2002 at 12:38 #65273

                          Jo våra uppfattningar är nog klara. Texten i Sport&Rally katalogen riktar sig i första hand mot tävlingsbruk där påkänningarna får anses vara större än vid gatbruk.

                          Effekterna du har räknat fram kan mycket väl stämma. En 36DCD ger väl kanske någon kuse mindre än en 40DFI om allt är korrekt bestyckat. Misstänker att en hel del av de som åker med 40DFI idag inte har någon optimerad bestyckning.

                          Även om man har nu “rätt” prylar motorn så får man inte glömma bort kompressionsförhållandet. Har för mig att Saab åkte med 11.5:1 eller något sådant samtidigt som jag inte tror att man i dag bygger en landsvägsmotor med detta kompförhållande. Inte en 1815 med Granadakolvar i alla fall. Jag tror jag har 10.5:1 i min Sonett. Inte mer i alla fall. Har inte velat kräma ur det sista. Bilen rör på sig rätt bra ändå kan jag lova. I fallet Kenta så hade väl han smidda 94:or i motorn. Komp.förhållandet har inte framgått. Inte heller har det framkommit vad han har för avgassystem.

                          Jag har ett egentillverkat system i min Sonett. Designen är som originalet men med grövre (1 3/4″)-rör. Under golvet har jag två långa fullflödes dämpare. Samma som till Simons Amazon-system. Troligen är det samma som används till V4:ans system. Och så sitter det två modifierade originaldämpare bak. Rör och mittdämpare är nog bra ur effektsynpunkt. De bakre dämparna är troligen inte optimala. Helhetsmässigt så tror jag att detta system är bra ur effektsynpunkt i en Sonett. Avsevärt mycket bättre än ett Simonssystem. Optimalt vore väl kanske en sats enkelblåsrör fram men jag vill inte såga sönder bilen så det får vara.

                            september 9, 2002 at 13:45 #65274

                            Vilka påkänningar?
                            Ja, tävlingsbruk på grus(rally) INTE asfalt.
                            Saker som är avsädda för grus KAAAAAAAAN vara en ren katastråf på asfalt och visevera.
                            På grus spinner det betydligt lättare an på asfalt, men hoppar och stussar i skogen.
                            Går liksom inte att gämnför utom möjligtvis att en rally bil för det mästa går på fult på sträckorna.
                            Men vad händer om man skall rasta gatbilen på bana tex?

                            Tänker inte gå in på effekt siffror häller för där är vi BARA överens om att vi(jag & Mats) inte är överens.

                            Men det snackades förut om att mexico-fästerna behövdes vid 165hk och det står att över 130hk bör man ha dessa. Post-fästet hänvisadses till std B effekt som är rally som inte gå att gämnföra med gata. Hjälp vad gäller?

                            Kompförhållandet är inte rätlinjit proposionelt mot effekten. En höjning av kompförhållandet ger ca ett par % effekthöjning. Betydligt mindre än man tror.

                            Nästa fråga man skall ställa sig är det max effekten eller max momentet som är dimensionerande?

                            JAAA, jag har väll fel da får väll skruva ur mina för det är ju tvärfel och framför allt ta bort gummikutsen under lådan för den behövs ju bara vid rallycross med 175hk. Tänk vilket rikspucko jag är.

                              september 9, 2002 at 14:41 #65275

                              Nåå. Har du skuvat bort dem nu dåå??

                              Ett lite förtydligande bara: När det gäller tävlingskörning så har jag aldrig sagt något om att Mexico-fästena inte behövdes vid 130 hästar i samband med rallykörning. Jag skrev väl något i still med att de användes i klass Special och där låg effekterna i Saabs bilar på 160-165 hästar. Jag kommer inte ihåg när man klassade in de här fästena. Var de klassade innan dubbelblåstopparna?

                              Om jag åkte rally med en V4:a på 130 hästar idag så skulle jag självklart ha Mexico-fästen på den. I StdB fick man det inte. Hade man fått det så hade nog de flesta anänvänt dessa även där. Eftersom att man inte klassade dem för standard B så ansågs de förmodligen vara onödigt vilket det mellan raderna framgår av länken du lade in tidigare.

                              I USA är Autocross populärt. Man belägrar en stor P-plats utanför något Shoppingmall, sätter ut lite konor och sedan kör man på tid. De flesta som ägnar sig åt detta med V4:or har inga korsinsug. Vanligen är det 40DFI och någon slags Weber38. Isky F66 tycks vara den vanligaste kamaxeln. Ingen aning om effektsiffror men gissningsvis är 115-120 hästar vanligt förekommande. Mexico-fästen tycks vara sällsynta enligt ett par källor jag har kollat med. Däremot finns det de som släpar med sig däcksvärmare (!) till sådana här evanemang. Nog skulle jag satsa på Mexicofästen om jag sysslade med sådan här verksamhet. Oavsett om jag hade 100 eller 150 hästar i motorn. Ingen landsvägskörning precis. En del kallar det något i stil med “CV-joint killing”

                                september 9, 2002 at 15:18 #65276

                                Sällan eller aldrig har väl två olika typer av “plåtvinklars” användning eller inte vållat sådan debatt här på sidan.

                                Kul med liv och rörelse på Anslagstavlan.
                                Håller trenden i sig idag, når vi all time high när det gäller antal besökare på sidan.

                                  september 9, 2002 at 15:45 #65277

                                  Martin:
                                  Du vet mycket grejor på ett spett

                                  Mats J:
                                  Jag tror vi håller på att bli överens.
                                  Men låt det inte bli en vana

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.