ayrton
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Efter mycket om och men hittade jag problemet. Det visade sig var en halvlös mässingsbussning i gasspjället för anslutning av vevhusventilationen, när spjället blev varmt utvidgade sig aluminiumet kring bussningen vilket verkar har gjort att den drog in tjuvluft där…
Lite cylindrisk fastsättning gjorde susen.Har ägnat delar av dagen åt felsökning.
Har justerat spjället och spjälllägesgivaren. Själva kontakten verkar fungera enligt vad det är tänkt, har även mätt kablaget upp kablaget från styrdonet och ut till givaren och det verkar vara helt.
Det dök dock ett frågetecken, mär jag mätte i kontakten till kablaget som ansluts på givaren hade jag en liten kontakt mellan jord(mitten stiftet) och ett av de andra stiften(Inte givaren utan kablaget). Kan det vara rätt eller har jag ett jordfel på halsen? Någon som har tillgång till ett kopplingsschema över LH 2.4?I övrigt pratade jag med förra ägaren och enligt honom har tomgången varit på detta sättet så länge han kunde minnas. Fick även låna ett styrdon och en tomgångsmotor av honom att pröva med.
Styrdonet gjorde ingen skillnad, bytet av tomgångsmotorn gjorde att den låga tomgången som är när motorn är kall försvann och att den ligger stabilt på 1200 rpm vilket känns som ett steg i fel riktning.Aja jag får se vad nästa steg i processen blir.
Hej!
Tack för svaren.Jajjemen det är en LH2.4 med Kat. Får försöka pröva era tips i helgen men jag har lite frågetecken.
Tempgivaren för insugningsluften som ni skriver om, var sitter den? Kan fasiken inte hitta den, finns den verligen på LH 2.4? 🙁
SaabAero skriver att tomgångsmotorn verkar vara i ”Limp home”-mode, borde man inte få en check engine-tändning på den i så fall?
Jag har kört tomgångsmotorn i bänk och där verkar den fungera felfritt i all fall.Finns det någon bra justeringsanvisning på gasspjället och kontakten?
Öppnade och kikade in och vad jag kunde se såg det helt stängt ut i ”tomgångs-läge”, är det korrekt? Prövade även sedan med motorn igång att strypa slangen till tomggångsmotorn och då stängde motorn ner sig. Hade det gått luft via spjället då så borde ju motorn fortfarande varit igång?
Vad gäller kontakten så hör man hur den klickar till så fort man lägger en kraft på gasvajjern, det låter la som att det borde vara rätt funktion på den va?Jag har bytt alla vakuumslangar och letat efter tjuvläckor tidigare men jag har inte hittat något. En fundering kring det dock, Om det skulle vara läcka någonstans, borde inte tomgången gå ner då i fall det kommer in luft som LMM inte räknat med vilket borde göra att den går magert?
Såja nu ska vi inte vara avundsjuka.
Tycker det är kanon, systemet griper ju inte in förns i absolut sista stund! Om föraren tar tag i saken händer det inget, utan bara om föraren sitter i andra tankar och missar situationen helt: tex pillar på radion eller har fastnat med blicken på en snygg människa av motsatt kön. 🙂
Sedan är la det bara aktivt upp till en viss hastighet?
Hade varit kul om SAAB hade kommit med något nytt först någon gång! Har la knappt hänt sedan GM tog över…
Det är ju käckt och släppa sådana här nyheter i helt nya bilar, finns det något helt nytt i nya 9-5?All publicitet är bra publicitet, ingen kan ju ha missat att detta system finns tillgängligt iaf!
Skillnaden mot Fiat 500, Beetle och Hundkojan är att dessa bilar sålde i miljontals exemplar och är välkända över hela världen.
Alla har ju sett Herbie och Mr Bean.En retro version av 92 har inte en chans att bli samma succé som ovanstående retro-bilar. 92-96an är förmodligen väldigt okänd bland europas yngre del av befolkningen(som måste vara den tilltänkta kundkretsen.)
Vi SAAB-entusiaster är nog för få tyvärr.Turbocab wrote:Känns som att Gm vill sälja, men vill ha skitmkt pengar för Saab. Passar väl dom fint, antingen får dom jättemkt pengar, eller lägger ner. Att dom säljer billigt håller jag för uteslutet. Hoppas någon kan ”visa pengarna” som chefen kräver då….Tror inte prislappen är särskilt hög på SAAB. Förmodligen får man ta över helt gratis. Det kostar ju mer för GM att driva vidare eller alternativt lägga ner Saab.
Det är nog snarare andra frågor som är viktigare för GM i SAAB-affären. -
FörfattareInlägg
