Saab 9000 Talladega -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 101 totalt)
  • Författare

Min tanke & gissning är således att bilen inte är en ursprunglig Talladega (men inte säker). Tror inte att det är en turboS (turbosport) heller. (Samma bil hette turboS i bla Tyskland 1990.) Då hade den inte haft den stora vingen bak, utan bara en normal spoiler.

Bilen är trots allt detta reggad som en talladega. TA. hmm, klurigt detta.

Ska bli intressant att gräva i detta.

augusti 21, 2010 kl. 22:49 #161516

nja nu är det så att Aero-91 har ett eget utformat
        stötfångar/kjol pkt som ENDAST sitter på Aero -91:an.

Talladegan /turbosportens stötfångar/kjolpkt är ju samma som airflow satsen´s.

augusti 22, 2010 kl. 09:02 #161530

Flyttar från här diskussionen om Talladega och kjolpaket till Talladegatråden istället. // Emil

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=144259#Post144259

augusti 22, 2010 kl. 17:45 #161544

Ska återkomma angående bilens historik. Ledig i morgon måndag & då ska jag passa på & ringa runt lite. Får se vad det leder till.
            Varför den ser ut som den gör & är svensksåld.

augusti 22, 2010 kl. 20:51 #161555

Utblåset på Tallabakarna kan anpassas på lite olika sätt.
              Denna bild visar kjolen från insidan och det vinns tydliga ingjutningar för olika typer av hål.

Blir intressant att se vad du hittar för spännande historik. Med ett så lågt chassinr kan det mycket väl varit någon form av provbil/förseriebil.

augusti 23, 2010 kl. 09:32 #161570

Här kommer lite info, jag har luskat fram.

Första riktiga ägaren fick bilen skriven på sig 1991.06.04.
                Han betalade 330.000:- för den.
                Säljare var bilfirma, Åke Jönsson Bil i Ystad, som var SAABåterförsäljare. (finns inte kvar)

Saab sålde bilen till Åke Jönsson Bil, reggad som en Talladega, efter att ha byggt & nyttjat bilen som utställningsbil under en period. (vet inte var än)

Två köpare ska ha slogits om bilen.
                Han som till slut fick bilen, bytte in hela två bilar, (en vanlig 900 & en MGB i cabutförande), för att betala bilen plus kontanter.

Man tror att två likadana talladegaröda bilar byggdes. Båda i utställningssyfte. (har inte fått detta bekräftat än)

Detta är det jag fått fram än så länge. /Daniel.

augusti 23, 2010 kl. 18:01 #161590

Tack Emil, för att du redigerat lite i tråden & gjort om detta till en projekttråd. 🙂

Fortsättning följer.

augusti 23, 2010 kl. 21:42 #161605

Talade ikväll med fd ägaren till Åke Jönsson bil, som sålt bilen som ny.

Han tog sent 1990, tåget till Saab i Nyköping, för att hämta ut bilen.
                    (I Nyköping kunde tydligen återförsäljare köpa loss diverse specialbilar & gamla prov & leasingbilar & dylikt vid den tidpunkten.)
                    Han körde sedan bilen hela vägen tillbaka till Ystad & Bilfirman (saabåterförsäljaren).
                    Där hade han den som demobil ett tag, tills han sålde den.
                    Han minns att det var en mycket speciell bil.

Det hade alltså bara byggts EN bil 1990 för Svensk marknad, som hade denna specen med talladega röd lack.
                    Det rör sig om en förseriebil. Därför hamnade den i Nyköping när inte SAAB längre behövde den.

Han ska nu leta i sina arkiv efter överlämningsspecen från SAAB, han fick med bilen & andra dokument som rör bilen. (han hade pärmvis kvar från tiden som SAABåterförsäljare.)

Han är inne på spåret att bilen byggdes som en försmak på kommande aero-91.
                    1990 Talladega ska trots allt inte finnas i talladegarött (officiellt) iallafall.

Pratade även med Claes Robertsson på Saab ANA i Trollhättan om saken.
                    Även han var inne på det spåret, att bilen måste vara en ”teaser” för kommamde 91-aero.
                    (Mycket tack vare den iögonfallande färgen
                    Han minns nämligen hur de knappt sålde några turbobilar alls 1990. Alla väntade på 2,3turbo motorn. & den nya aeron.

Fortsättning följer…

augusti 23, 2010 kl. 21:43 #161606
                      SaabAero wrote:
                      Utblåset på Tallabakarna kan anpassas på lite olika sätt.
                      Denna bild visar kjolen från insidan och det vinns tydliga ingjutningar för olika typer av hål.

Blir intressant att se vad du hittar för spännande historik. Med ett så lågt chassinr kan det mycket väl varit någon form av provbil/förseriebil.

Mitt uttag liknar inget av dessa. Mitt är halvcirkelformat. (halvmåne)

augusti 24, 2010 kl. 12:12 #161630
                        Rodder76 wrote:
                        Skoj att du köpte en Talladega efter idogt sökande. Nu vill vi självklart få mer bilder 😉
                        Hur många Talladegaägare ska till Gistad?

Jag. Vilken tid är ni där?

augusti 24, 2010 kl. 13:23 #161634

Fick svar om min bil från SAAB DIREKT idag via min mailbox.

Brevet:

Hej Daniel! Jag har försökt få fram lite information om din bil, men det var inte lätt. Det har ju gått ganska lång tid och det är svårt att komma ihåg 20 år bakåt i tiden.

Det som jag har fått som svar är inte definitivt på något sätt, men förmodligen var det en utställningsbil eller någon sorts förstadiebil till Aero -91.
                          Helt klart är ju dock att det är en Talladega även om en del kännetecken inte tyder på det.
                          Hoppas att det har varit till lite hjälp och att du kanske kan få fram lite mer information på egen hand.

Om du inte har pratat med Saabmuséet så kan det vara en idé i alla fall, tel. 0520-843 44. Saab Turbo Klubben är också ett alternativ, http://www.saabturboclub.com.

Med vänliga hälsningarMarcusSaab Direkt

augusti 24, 2010 kl. 14:10 #161637

Intressant bil, vad har du för planer med den? Ska den återställas till orginalskick? Eller är ljudet för bra för det? =)

augusti 24, 2010 kl. 14:16 #161638

Den ska återställas till orginalskick.

Ljudet han byggt ville jag inte köpa av han.
                              Jag ska sätta i den rätta anläggningen.
                              han sålde den vidare, för att bygga ljud på egen hand 🙁
                              De stora 18″ fälgarna ville jag heller inte ha.

Jag får den med 16″aero fälgar.

augusti 24, 2010 kl. 16:40 #161645

Ser fram emot att beskåda bilen i all dess härlighet framöver 🙂

augusti 24, 2010 kl. 19:32 #161655

Kommer du till gistad, Per-Erik?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 101 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.